تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

نگاهی به تغییرات مهم کنکور ۱۴۰۲ و مزایای آن

مصوبه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شنبه ۲۵ تیر ابلاغ شد و بالاخره سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه به نتیجه قطعی رسیدند.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

رویداد۲۴ مصوبه اصلی در رابطه با کنکور ۱۴۰۲ تحت عنوان «سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شد.

این در حالی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اعمال تغییرات کنکور تاکید جدی داشت، اما سازمان سنجش طی اطلاعیه ای اعلام کرده بود که کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ همانند امسال برگزار خواهد شد، این عدم تصمیم گیری قاطعانه منجر به این شده بود که داوطلبان کنکور سراسری تکلیف خود را ندانند و هرروز با اخبار ضد و نقیض پیرامون نحوه برگزاری آزمون سراسری روزگار بگذرانند. 

کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرده بود که هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه موجب پیگرد قانونی خواهد بود.

به همین علت تاثیر سابقه تحصیلی پایه دوازدهم برای سال ۱۴۰۲ به صورت تاثیر قطعی (و نه تاثیر مثبت) از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد تقلیل یافته است تا از سال ۱۴۰۳ به بعد به تدریج میزان تاثیر قطعی به ۶۰ درصد افزایش یابد.

او افزود: این مصوبه به تائید و رای سران سه قوه و اکثریت قاطع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و شخص رئیس جمهور هم آن را تایید کرده اند و این مصوبه اجرایی خواهد شد.

کبگانیان ادامه داد: فلسفه این مصوبه در جهت عدالت آموزشی است و به جای اینکه سرنوشت دانش آموزان در یک امتحان ۴ ساعته سنجیده شود در یک دوره تحصیلی اثر گذار باشد و نظام آموزش و پرورش ما در کلاس‌های کنکور گم نشود.

کنکور ۱۴۰۲ دو بار در سال برگزار خواهد شد

بروزیی، معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف دروس عمومی از آزمون، تاثیر قطعی چهل درصدی سوابق تحصیلی و برگزاری کنکور به‌صورت دو بار در سال را سه تغییر و تفاوت کنکور سال ۱۴۰۲ در مقایسه با آزمون امسال برشمرد.

نظریه نقض؛ کنکور ۱۴۰۲ همانند آزمون سراسری امسال برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: کلیات برگزاری آزمون سراسری در سال ۱۴۰۲ تغییری نخواهد داشت و به عنوان مثال تاثیر سوابق تحصیلی به صورت حداکثر ۴۰ درصد تاثیر مثبت خواهد بود و مابقی نمره کل بر مبنای نمره آزمون محاسبه خواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: محاسبه سوابق تحصیلی داوطلبان بر مبنای نمره دروس سال دوازدهم در نظام ۳-۳-۶ یا دروس دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام قبلی که آزمون آن‌ها به صورت سراسری و کشوری برگزار شده است به صورت حداکثر ۴۰ درصد تاثیر مثبت، به میزان سوابق تحصیلی موجود، خواهد بود.


بیشتربخوانید: آموزش و پرورش: کنکور بزرگ‌ترین آسیب را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است


تغییرات مهم کنکور ۱۴۰۲ و مزایای آن

پس از حدود یک سال کش و قوس سرانجام در ۲۵ تیر ۱۴۰۱ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور به شورای سنجش و پذیرش دانشجو، وزارت آموزش و پرورش و ... برای اجرا ابلاغ شد.

در این نوشته ضمن تشریح مهمترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و بعد از آن، مزایای این مصوبه هم به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد:

1- تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی:

برای کنکور ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد قطعی و فقط سال دوازدهم

برای کنکور ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی به میزان ۵۰ درصد قطعی و فقط سال دوازدهم

برای کنکور ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد قطعی و سال یازدهم و دوازدهم

برای کنکور ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد قطعی و سال دهم و یازدهم و دوازدهم

اهمیت دادن به آموزش های مدرسه ای و در کنار آن توجه به سایر ابعاد تربیتی و مهارت های زندگی و همچنین تشریحی خواندن و فرصت تفکر عمیق و پاسخگویی به سوالات در وقت کافی از مزایای این قسمت از مصوبه می باشد؛ به راستی چرا نباید دانش آموزی که در فرایند آموزش های مدرسه ای با نمرات عالی متوسطه دوم را طی می کند سهمی از نمره کل پذیرش دانشجو را نداشته باشد؟ آیا این همه زحمت شبانه روزی و ضمن سال یک دانش آموز نباید دیده شود؟ و سرنوشت یک دانش آموز فقط باید در یک جلسه چهار ساعته رقم بخورد؟ ! البته با این وجود هنوز کنکور هم بخشی از ملاک های پذیرش دانشجو هست که در سال 1402 شصت درصد و در نهایت در سال آتی حداقل چهل درصد تاثیر خواهد داشت.

۲- انتقال تاثیر درس های عمومی به سوابق تحصیلی و حذف آن از آزمون سراسری (کنکور):

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری فقط برای درس های تخصصی دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می شود و تاثیر درس های عمومی به سوابق تحصیلی منتقل می شود؛ *بنابراین برخلاف برخی اظهار نظرها درس های عمومی از فرآیند پذیرش دانشجو حذف نخواهند شد بلکه جایگاه تاثیر آن تغییر یافته است.

اهمیت درس های عمومی بر هیچ کسی پوشیده نیست و در آموزش های مدرسه ای و امتحانات نهایی نیز دیده شده است اما با حذف آن ها از قسمت آزمون سراسری قطعا دانش آموزان فرصت بیشتری برای خواندن درس های تخصصی خواهند داشت؛ و از طرفی این موضوع مطالبه بسیاری از دانش آموزان کنکوری بود؛ به ویژه آنکه سوالات برخی از درس های عمومی خارج از کتاب درسی و توان دانش آموزان و داوطلبان کنکور بود برای مثال در کنکور ۱۴۰۰ از بین بیش از یک میلیون داوطلب حتی یک نفر هم نتوانسته بود درس ادبیات را ۱۰۰ بزند!

۳_ آزمون سراسری در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

به عبارت دیگر در هر سال کنکور دوبار برگزار خواهد شد و نمره هر کدام بهتر باشد برای داوطلب لحاظ می شود به این ترتیب داوطلبان استرس کمتری خواهند داشت؛ چون در هر سال دو بار کنکور برگزار می شود و نتیجه آن برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.

۴_ زیرگروه ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می شود.

زیرگروه مجموعه رشته هایی هست که در یک گروه قرار گرفته و ضریب درس ها برای آن ها یکسان است. برای مثال در کنکور فعلی درس زمین شناسی در زیرگروه ۱ برای پزشکی ضریب صفر دارد اما در زیرگروه ۲ برای دارو سازی ضریب ۳ دارد و در زیرگروه های دیگر نیز ضرایب متفاوتی دارد اما با حذف زیر گروه ها یک درس ضریبی دارد که برای همه رشته های دانشگاهی یکسان است برای نمونه درس زیست ضریب ۱۲ برای همه رشته ها، شیمی ضریب ۹ برای همه رشته ها و ... خواهد داشت.

بر همین اساس، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کنکور سراسری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان