تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

شرمندگی هنری یا سندروم استاندال چیست؟

سندروم استاندال یکی از انواع بیماری‌های روان‌تنی است که معمولا موقتی و کوتاه مدت است؛ این اختلال زمانی رخ می‌دهد که فرد در مواجهه با یک اثر هنری فوق‌العاده زیبا قرار بگیرد.

سندروم استاندال چیست؟

رویداد۲۴ شادی مکی: در چنین شرایطی فرد علائمی مانند اضطراب، سردرگمی و توهم از خود بروز می‌دهد برخی متخصصان معتقدند که این اختلال تنها در گردشگرانی بروز می‌یابد که سابقه بیماری‌های روانی را داشته‌اند.

علت نام‌گذاری اختلال استاندال آن است که برای اولین بار این استاندال نویسنده شهیر کتاب سرخ و سیاه بود که درباره حالات خود هنگام مشاهده آثار هنری نوشت. به گفته فابیو کامیلتی، دانشیار دانشکده زبان‌ها و فرهنگ‌های معاصر در دانشگاه وارویک در کاونتری انگلیس، گراسلا ماگرینی، پزشک بیمارستان سانتا ماریا نوا در فلورانس، اصطلاح سندرم استاندال را برای اولین بار ابداع کرد.

او پس از اینکه مشاهده کرد بسیاری از مردم پس از تجربه احساسات مختلف ناراحتی در موزه‌ها، بنا‌های تاریخی و گالری‌های فلورانس به بیمارستان منتقل می‌شوند، این اتفاق را یک پدیده نادر توصیف کرد و به دلیل شباهت این حالات با آنچه در نوشته‌های استاندال در مورد ایتالیا توصیف شده نام این حالات را سندروم استاندال گذاشت.

شرمندگی هنری چیست؟

به گزارش جامعه ۲۴، ماگرینی اولین بار این پدیده را در کتابی که در سال ۱۹۸۹ منتشر کرد به نام سندرم استاندال توصیف کرد. نام کتاب به یکی از فصول خاطرات استاندال در مورد سفرهایش به ناپل و فلورانس اشاره دارد: سفری از میلان به رجیو. این فصل در مورد سفر‌های او در ایتالیا در سال ۱۸۱۷ صحبت می‌کند. استاندال می‌نویسد: «فکر اینکه در فلورانس باشم و در کنار آن بزرگانی باشم که از مقبره‌هایشان رد شده بودم و در حالتی از وجد، غرق شده بودم، تحت تأثیر قرار گرفتم.»

حالا مبتلایان به این اختلال در مواجهه با یک اثر هنری زیبا به‌گونه‌ای است که گویی دچار شوک می‌شوند، این افراد معمولا تحت درمان‌های اورژانسی قرار گرفته و بعد از چند روز علائم‌شان از بین می‌رود. در سال ۱۹۷۹، یک روانپزشک ایتالیایی پس از بررسی حالات مشابه در میان گردشگران شهر فلورانس این سندروم را نوعی «شرمندگی هنری» توصیف کرد.

در این شرایط مبتلایان حالتی بین رویا و حقیقت را تجربه می‌کنند به این معنی که با وجود آثار روانی در بیماران واضح است، اما رنجی که تحمل می‌کنند چیزی بین واقعیت و خیال است.

میزان شیوع سندروم استاندال

همانطور که گفته شد این بیماری روان‌تنی تنها اشخاص خاصی را درگیر می‌کند. این اختلال در میان افراد ۲۶ تا ۴۰ ساله شایع‌تر است این افراد معمولا به ندرت خانه‌شان را ترک کرده‌اند و غالبا هم تجربه بیماری‌های روانی و استفاده از خدمات روان‌درمانی را داشته‌اند. این به محض برگشت به شهر خودشان طی چند روز بهبود می‌یابند.

سندرم استاندال ترکیبی از چند مساله از جمله استرس سفر و حساس بودن شخص است. به همین علت در بین افرادی که احساساتی هستند، ولی آن‌ها را بروز نمی‌دهند بیشتر مشاهده می‌شود، زیرا این افراد به یکباره تمامی احساسات فروخورده خود را با مشاهده یک اثر هنری زیبا تخلیه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید را بشناسید


علایم سندروم استاندال

بروز این اختلال با علائمی همراه است که گرگرفتگی، تعریق، تپش قلب، ترس، فشار عاطفی، فرسودگی و افسردگی از آن جمله هستند.

همچنین دانشمندی به نام ماگرینی در تحقیقات خود ۳ نوع اصلی از علائم این سندرم را مورد شناسایی قرار داد که شامل:

- ادراک متغیر صدا‌ها و رنگ‌ها، افزایش احساس اضطراب، گناه و پریشانی
- احساس بی‌کفایتی و ضعف، یا برعکس، احساس سرخوشی و قدرت مطلق
 - حملات پانیک و علائم فیزیولوژیکی که نشان دهنده اضطراب شدید مانند درد قفسه سینه است.

آیا استاندال یک اختلال واقعی است؟

برخی به دلیل رابطه دو طرفه‌ای که بین ذهن و بدن وجود دارد، سندروم استاندال را یک بیماری روانی قلمداد می‌کنند و معتقدند در این حالت برانگیختگی عاطفی باعث ایجاد علائم جسمی این اختلال می‌شود.

دکتر ماگرینی معتقد است این سندرم یک پدیده روانشناختی واقعی است، این در حالیست که تحقیقات اخیر نشان داده است شواهد کافی برای اثبات این اختلال وجود ندارد. همچنین این سندرم به عنوان یک وضعیت سلامت روان در پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ذکر نشده است، با این حال موارد ادعایی سندرم استاندال همچنان در سرفصل‌ها قرار دارد.

توصیه رهبران تور به گردشگران

به گزارش جامعه ۲۴، معمولا تور لیدر‌ها به گردشگرانی که به ایتالیا می‌روند توصیه می‌کنند تمامی بازدید‌های خود را در یک روز انجام ندهند و این فعالیت‌ها را در کنار اموری مانند خرید کردن طی چند روز انجام بدهند. علت این توصیه امید به کاهش علائم اختلال استاندال است چه آنکه به نظر می‌رسد این بیماری در گردشگرانی که علائم استرس را در طول سفر نشان می‌دهند بیشتر بروز می‌یابد.

سندرم پاریس نیز مشابه همین اختلال است و گردشگران را مبتلا می‌کند، برگزار کنندگان تور‌های تاریخی توصیه می‌کنند که افراد پیش از سفر درباره مقصد خود و آنچه بازدید می‌کنند تحقیق کنند زیرا در برخی موارد علائم سندرم به قدری شدید است که منجر به بستری شدن بیمار و استفاده او از دارو‌های ضدافسردگی می‌شود. اگرچه گفته می‌شود که این اختلال هیچ درمان واقعی ندارد.

تاثیر اختلال استاندال بر سینما و نویسندگان

یکی از افراد معروفی که به این سندروم مبتلا شده است کمدین معروف نورم مک‌دونالد است. او علت بروز این سندروم در خود را شخصیت عاطفی‌اش می‌داند.

به گزارش جامعه ۲۴، سندرم استاندال همچنین سوژه فیلم ترسناکی با همین نام و محصول سال ۱۹۹۶ است که داریو آرجنتو آن را کارگردانی کرده است. رابرت ویسکوزی هم در رمان خود به نام Astoria به این بیماری اشاره کرده است.

یک نورولوژیست برزیلی طی مقاله‌ای مدعی شده که بر اساس برخی نشانه‌ها فئودور داستایوفسکی نویسنده شهیر روس هم به سندرم استاندال مبتلا بوده است.

در مقاله دیگری نیز ادعا شده مارسل پروست مارسل پروست، نویسنده نامدار فرانسوی و خالق رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» طی بازدید از شهر فلورانس، دچار علائمی شده که با حالات ناشی از سندرم استاندال مطابقت دارد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سلامت روان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
0
اوایل انقلاب همه ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﻝ شده بودن و از شدت وجد کاذب تولید مثل هم افزایش پیدا کرده بود.
بعدا دهه ۶۰ی ها از والدینشون میپرسیدن واقعا تو انقلاب چی دیدین که تولید مثل کردین؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان