تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

دولت چگونه می‌تواند با تورم مقابله کند؟

بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران، نرخ تورم در تیرماه سال ۱۴۰۱ به ۴۰.۵ درصد رسید. میزان تورم نسبت به ماه پیش هم به اندازه ۱.۱ درصد افزایش یافته است. تورم مشکلی است که از چند سال پیش در ایران وجود دارد و هنوز حل نشده است، اما راهکار‌های مقابله با تورم چیست؟

دولت چگونه می‌تواند با تورم مقابله کند؟

رویداد۲۴ طبق اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه در تیرماه 1401، به 4.6 درصد است. افزایش تورم با افزایش قیمت کالاها و خدمات، وجودش را در زندگی روزمره مردم به رخ می کشد و دولتمردان ایران چندین سال است که برای حل کردن معضل تورم تلاش می کنند اما همچنان تورم به قوت خود باقی است.

افزایش سواد اقتصادی برای مقابله با تورم

به طور کلی یکی از مهمترین دلایل افزایش تورم هزینه های دولت و افزایش نقدینگی در جامعه است. زمانی که پول به شکل بی رویه ای در جامعه تولید می شود دولت باید هزینه های مربوط به خود را کاهش دهد. راهکاری بسیاری برای مقابله با تورم وجود دارد که یکی از آنها بالا بردن سطح سواد اقتصادی در جامعه است. با آموزش اقتصاد به افراد جامعه می توان به آنها یاد داد تا در هر شرایط اقتصادی، شغل یا سرمایه گذاری خود را حفظ کنند و درآمد مناسبی داشته باشند.

این روزها داشتن علم اقتصاد به یکی از ضروریات مورد نیاز تمام افراد جامعه تبدیل شده است. اگر مردم بدانند که چطور می توانند در شرایط اقتصادی مختلف، سرمایه گذاری کنند هم به رشد اقتصادی جامعه منجر می شوند و هم سطح زندگی و رفاه خودشان با به دست آوردن درآمد بیشتر بهتر می شود. متاسفانه اهمیت سواد اقتصادی توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود و همین موضوع باعث می‌شود که خیلی از مردم شغل یا سرمایه خود را با افزایش تورم در جامعه از دست بدهند.

شاید نام اقتصاد کلان را شنیده باشید و یا شاید فکر کنید در این علم از مطالب بسیار پیچیده ای صحبت می شود اما واقعیت این است که یادگیری علم اقتصاد کلان نه تنها مشکل نیست بلکه پس از آن افراد می‌توانند در سرمایه گذاری های رومزه یا مشاغل خود از این علم به نفع خود استفاده کنند. آموزش علم اقتصاد کلان به مردم، یکی از نیازهای کشور ایران در شرایط افزایش تورم است ولی متاسفانه این امر مهم در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می شود. پیشنهاد می کنیم برای این که با اقتصاد کاربردی برای مشاغل مردم عادی و سرمایه گذاری ها آشنا شوید به سایت آموزش بورس به آدرس اینترنتی www.amoozesh-boors.com مراجعه کنید.

سیاست های انقباضی برای مقابله با تورم

گروهی از اقتصاددانان معتقدند برای مقابله با تورم دولت بایستی سیاست انقباضی داشته باشد. در سیاست انقباضی، دولت ها سعی می کنند که حجم پول را کاهش دهند تا میزان تقاضا برای خرید کالا و مصرف‌گرایی در جامعه کم شود تا بدین ترتیب قیمت کالاها کاهش پیدا کند و تورم مهار شود.

سیاست انقباضی یکی از مواردی است که با یادگیری علم اقتصاد می توانید به آن تسلط پیدا کنید. علاوه بر این با علم اقتصاد این توانایی را به دست می آورید که زودتر از سایر افراد جامعه مشکلات اقتصادی و راهکارهای مبارزه با آن را در سطح شخصی پیدا کنید. مثلا زمانی که تورم افزایش می کند شما می‌دانید یکی از راهکارهای دولت ها در این گونه موارد، اعمال سیاست های انقباضی است.

بنابراین اگر دولت چنین کاری را در دستور کار خودش قرار دهد فارغ از این که آیا در عمل می تواند منجر به حل مشکل تورمی کل کشور شود یا نه، شما قادر هستید تاثیر این سیاست را پیش از اِعمال آن پیشبینی کنید و سرمایه گذاری های متناسب با این شرایط را انجام دهید. حتی اگر کسب و کاری دارید می توانید تاثیر این گونه اقدامات اقتصادی دولت را پیش از موعد بر کسب و کار خود بسنجید و راهکارهای مناسبی برای حفظ درآمد خود و بیشتر کردن آن داشته باشید. سایت آموزش بورس منبع مناسبی برای یادگیری علم اقتصاد و نحوه استفاده از آن در زندگی روزمره است و شما می توانید با مراجعه به آن مطالب بسیاری را در این زمینه یاد بگیرید.

رونق دادن به بازار بورس برای مقابله با تورم

بازار بورس یکی از محل هایی است که با رونق معاملات و سرمایه گذاری ها در آن هم سود مناسبی نصیب سرمایه گذاران می شود و هم شرکت های تولیدی و خدماتی ایران، می توانند میزان تولید خود را بیشتر کنند. با بیشتر شدن میزان تولید، بیکاری کمتر شده و حتی میزان صادرات هم افزایش خواهد یافت و منجر به رونق اقتصاد در ایران و کاهش تورم می شود.

بورس بازاری است که دولت می تواند با توجه به آن، میزان تورم در جامعه را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. از طرف دیگر، یادگیری علم اقتصاد به همراه سرمایه گذاری در بورس ایران می تواند یکی از راهکارهای شخصی در برابر تورم به حساب بیاید. افراد زیادی گمان می کنند که بورس اکنون فعالیت و رونق زیادی ندارد و سرمایه گذاری در آن به صرفه و مناسب نیست. واقعیت این است که این گفته هم درست است و هم نادرست.

بورس ایران نسبت به سال 1399، رونق کمتری دارد اما با این وجود کسانی که علم اقتصاد را خوب یاد گرفته و با نحوه سرمایه گذاری در بورس ایران آشنا هستند، می دانند که می توانند حتی در بدترین شرایط ممکن، بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری را پیدا کنند و با خرید آنها سود خوبی به دست بیاورند. بنابراین می توان گفت شناخت بورس و نحوه سرمایه گذاری در آن می تواند کمک بزرگی به افرادی باشد که با افزایش تورم در ایران، ارزش سرمایه‌ای که دارند مدام در حال کم شدن است. شناخت سهم های پربازده در بورس از طریق دانش معامله گری و سواد اقتصادی ممکن می شود و اگر افراد بتوانند وقت کافی برای یادگیری آن اختصاص بدهند، ثروت زیادی از بورس ایران و یا سایر بازارهای مالی در جهان به دست می آورند.

در سطح کشوری نیز اگر میزان سودآوری بورس به سطح بالایی برسد افراد زیادی به آن جلب می شوند و پول موجود در جامعه به جای این که صرف خرید کالا شود، در بورس سرمایه گذاری شده و علاوه بر حفظ ارزش، مقدار آن نیز در طول زمان بیشتر می شود.

برچسب ها: تورم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
0
1
دولت نمیخواهد با تورم مقابله کند فعلا داره از آب گل آلود ناشی از تورم ماهی های چاق و چله میگیرند ...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان