تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵

چرا ایرانی‌ها از ثروتمند شدن یکدیگر خوششان نمی‌آید؟

این روزها شاهد افزایش قیمت خوراک بیست قلم از اقلام پالایشگاهی و خوراک مایع پتروشیمی‌ها بودیم.
رویداد۲۴- این روزها شاهد افزایش قیمت خوراک بیست قلم از اقلام پالایشگاهی و خوراک مایع پتروشیمی‌ها بودیم.

این موضوع شوک بزرگی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات نفتی و پتروشیمی وارد کرده است. از سه‌شنبه صبح با تماس‌های متعدد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مواجه شدم. همچنین در جلسه فوق‌العاده اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی که حول این موضوع برگزار شده بود، شرکت کردم.
پیش از رفتن به جلسه اتحادیه، مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر داشتم و طی آن از عدم رعایت ماده دو قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار گلایه کردم. بر اساس این ماده دولت باید درباره هرگونه تصمیمی که باعث تاثیر محسوس در فضای کسب‌وکار می‌شود، با اتاق بازرگانی و تشکل‌ها مشورت کند و از پیش درباره این تصمیمات اطلاع رسانی کند. متاسفانه هنوز شرکت نفت حاضر به همکاری در این زمینه نیست.
طی این مصاحبه این اقدام را نوعی بی‌تدبیری دانستم، زیرا همزمان با افزایش قیمت‌های پایه، دولت اقدام به تغییر نرخ پایه قیمت‌گذاری محصولات، از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد کرده است. اجرای همزمان این دو تصمیم باعث افزایش 45 دلاری قیر صادراتی و افزایش 60 دلاری روغن پایه شده است. در چنین شرایطی بازارهای صادراتی و صادرکنندگان دچار مشکل خواهند شد.
همزمان با جلسه اتحادیه، «رادیو اقتصاد» تماس گرفت و توضیحاتی درباره آثار این تصمیم بر صادرات کشور، تشریح کردم. قرار بود صادرات کشور در سال جاری به 50 میلیارد دلار برسد و 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کرد، اما در شش ماهه اول سال جاری، تنها شش درصد رشد صادرات داشته‌ایم و این تصمیم یقینا نمی‌تواند ما را در رسیدن به اهداف صادراتیمان به خصوص در زمینه محصولات نفتی و پتروشیمی كمك کند.


در نشست فوق‌العادیه اتحادیه نیز این بحث به تفضیل مورد بررسی قرار گرفت و نامه‌هایی برای ارسال به مسئولان اداره «پالایش و پخش»، «نمایندگان مجلس» و «ستاد تنظیم بازار» تهیه شد. همچنین قرار شد چهارشنبه صبح با مدیر عامل «شرکت ملی پخش» در اين رابطه جلسه‌ داشته باشيم.
پس از این جلسه به دفتر بازگشتم. از آنجایی که قرار است در مناقصه‌‌ای در زمینه فراورده‌های نفتی در آفريقا شرکت کنم، اسناد مورد نیاز را برای شرکت در این مناقصه آماده کرديم. شب نیز مهمانان لبنانی خود را برای بازدید به پل طبیعت بردم و سپس به مجموعه انقلاب رفتیم تا با فضای زندگی اجتماعی مردم ایران آشنا شوند و شام در همان‌جا صرف كردند. دوستان را با راننده به هتل فرستام و خودم برای شرکت در فوتسال امشب در مجموعه انقلاب ماندم و يك بازي خوب و رقابتي داشتيم.
چهارشنبه صبح جلسه با مدیرعامل «شرکت ملی پخش » منتفی شد، بنابراین برنامه خاصی نداشتم. ظهر با چند نفر از دوستان و اصحاب رسانه ناهار را در دفتر خورديم و درباره بسیاری از مسائل روز بحث و گفت‌وگو کردیم.


چرا ایرانی‌ها از ثروتمند شد یکدیگر خوششان نمی‌آید؟


در یکی از روزنوشت‌های اخیر خود درباره بازی «Quiz Of Kings» مواردی را مطرح کرده بودم. این بازی به هر دلیلی از کار افتاده است. به نظر می‌رسد فضای مطلوبی برای حمایت از استارت آپ‌های ایرانی در کشور وجود ندارد. چهار میلیون عضو این بازی می‌توانستند منبع درآمدی خوبي برای طراحان آن باشند، اما ما ایرانی‌ها خیلی از ثروتمند شدن هم خوشمان نمی‌آید.
انتخابات آمریکا همچنان بحث روز دنیا است. با شنيدن نظر پيشگوي معروف آمريكايي كه ترامپ را برنده انتخاب دانسته، نگران هستم كه عملکرد هنرمندان و روشنفکران آمریکا در ترساندن مردم از ترامپ نتیجه برعکس داده و مردم تشویق به رای دادن به ترامپ کند به مانند
در دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 که بین آقای هاشمی رفسنجانی و آقای احمدی‌نژاد برگزار می‌شد، بسیاری از چهره‌های موجه جامعه از تبعات انتخاب آقای احمدی‌نژاد ابراز نگراني كردند، ولی ایشان رييس جمهور شد. احتمال این که این اتفاق در جامعه آمریکا رخ دهد، به خصوص اکنون که FBI موضوع ایمیل‌های خانم کلینتون را مجددا مورد بررسی قرار داده است وجود دارد.
اتفاق خوبي كه در كمپين دموكرات‌ها اتفاق افتاده است، اعلام «جو بايدن» به عنوان نامزد وزارت خارجه است. ايشان از دولت‌مردان خوشنام، مشهور و پاكدست است كه مواضعش از هيلاري در مسايل منطقه موجه‌تر است.
چهارشنبه شب در مهمانی اخوي محمد به مناسب تولد دومين نوه‌اش شركت كردم. در جشن کوچک خانوادگیمان فرصتی فراهم شد تا اخوان و اقوام را ملاقات کنم.
پایان هفته در فضای مجازی و کانال‌های تلگرام درباره بحث‌های مربوط به حوزه نفت و سیاست‌های اقتصادی دولت، حضور پررنگي داشتم.
جمعه پس از تماشاي بازي فوتبال مهيج پرسپوليس و نفت ابادان، خانوادگي به «سینما فرهنگ» رفته و فیلم تلخ «سیانور» را ديديم. اين فيلم اتفاقات سال 54 را مرور می‌کرد. برای کسانی که در جریان مبارزات مسلحانه و انشعاب در مجاهدين خلق بودند، فیلم تاريخي و ارزشمندی است،بنابراین تماشاي آن را به دوستان ميانسال توصيه ميكنم.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان