تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۱

تورم ترکیه به ۱۸۱ درصد رسیده است؟

کارشناسان مستقل می‌گویند تورم ترکیه بسیار بالاتر از آمار رسمی است؛ گروه تحقیقات تورم، نرخ تورم سالانه را در این کشور ۱۸۱ درصد اعلام کرد.

تورم ترکیه به ۱۸۱ درصد رسیده است؟

رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس داده‌های رسمی که در روز دوشنبه منتشر شد نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه اوت از ۸۰ درصد گذشت و مصرف‌کنندگانی را که با هزینه‌های بالای انرژی، غذا و مسکن مواجه هستند، بیشتر تحت تأثیر قرار داد.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل ۸۰.۲۱ درصد افزایش یافته است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش داشته است.

کارشناسان مستقل می‌گویند نرخ تورم ترکیه بسیار بالاتر از آمار رسمی است؛ گروه تحقیقات تورم، نرخ تورم سالانه را ۱۸۱ درصد اعلام کرده است.

بانک مرکزی علیرغم افزایش قیمت ها، افت لیر و حساب جاری نامتعادل به طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره را در ماه اوت به ۱۳ درصد کاهش داد. بانک مرکزی بین سپتامبر تا دسامبر سال گذشته نرخ بهره را ۵ واحد درصد کاهش داده است. سپس این نرخ تا ماه گذشته ۱۴ درصد باقی ماند.

حمله روسیه به اوکراین و کاهش ارزش لیر باعث افزایش تورم در این کشور شده است. از زمانی که بانک مرکزی شروع به کاهش نرخ‌ها کرد، لیر در برابر دلار آمریکا بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده است.

اقتصاددانان می‌گویند تورم فزاینده در ترکیه در حالی می‌تازد که رئیس جمهور رجب طیب اردوغان بر این عقیده‌است که هزینه‌های بالای استقراض منجر به قیمت‌های بالاتر می‌شود برعکس نظریه اقتصادی تثبیت شده.

در همین حال دولت اعلام کرده است که کماکان نرخ بهره را برای تقویت تولید و صادرات در تلاش برای رسیدن به مازاد حساب جاری کاهش خواهند داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لیر ترکیه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان