تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هدف آذربایجان از حمله به ارمنستان چیست؟

جنگ آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق مرزی و مورد مناقشه لاچین و زنگزور ادامه دارد. اما ریشه‌های این جنگ چیست و نقش ایران در این میان چیست؟ گزارش رویداد۲۴ به قلم علیرضا مکی نشان داده که در این مناطق چه اتفاقی رخ داده و تحولات قفقاز چگونه بر سرنوشت ایران تاثیر خواهد گذاشت.

جنگ آذربایجان و ارمنستان

رویداد۲۴ علیرضا مکی: شب گذشته نیرو‌های آذربایجان بار دیگر نیرو‌های ارمنستان را در طول خطوط تماس در امتداد گذرگاه زنگزور یا استان سیونیک ارمنستان زیر آتش‌بار توپخانه‌ای خود گرفتند. این اتفاق درست کمتر از یک ماه از درگیری گذشته دو طرف بر سر گذرگاه لاچین و عقب‌نشینی نیرو‌های ارمنی از این گذرگاه مهم و در نتیجه قطع دسترسی ارمنستان به منطقه خود مختار قره باغ در قلب جمهوری آذربایجان رخ داده است. ارمنستان مدعی است که طی این حملات تا کنون ۴۹ نیرو نظامی خود را از دست داده است.

در پی نبرد دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ که به عقب‌نشینی گسترده نیرو‌های ارمنی از مناطق اشغال شده در طی جنگ اول قره باغ طی دهه ۹۰ میلادی منجر شد مشخص بود که توزان قدرت نظامی در منطقه دچار تغییرات بنیادی شده است. مهم‌ترین این تغییرات را می‌توان حضور و دخالت مستقیم ترکیه طی نبرد به نفع آذربایجان و بازسازی ارتش این کشور توسط ترکیه و تجهیز آن توسط اسرائیل دانست.

تاریخ اختلاف ارمنستان و آذربایجان به روایت تصاویر

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات صلح توسط گروه مینسک

از سوی دیگر روسیه به عنوان داعیه‌دار داوری نهایی حل اختلافات منطقه‌ای در قفقاز، طی نبرد دوم قره باغ نتوانست حرکت نظامی یا دیپلماتیک موثری را در جهت مدیریت اختلافات به انجام برساند. این در حالی است که طی سه دهه زمان بین نبرد‌های اول و دوم قره باغ، گروه تماس بین‌المللی موسوم به «گروه مینسک» متشکل از روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و سازمان ملل نتوانتسند به توافقی پایدار در مورد مسائل مورد مناقشه دست پیدا کنند و حتی آذربایجان نیز اقدامات خود را منطبق بر چهار قطعنامه پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل قطعنامه‌های ۸۲۲، ۸۵۳، ۸۷۴ و ۸۸۴ می‌داند که خواهان تخلیه مناطق متعلق به جمهوری آذربایجان از سوی نیرو‌های ارمنی و استفاده از نفوذ دولت ارمنستان جهت پایبندی اداره خودمختار منطقه قره باغ (به قول ارامنه جمهوری ارتساخ) به قطعنامه‌های سازمان ملل بود.


بیشتر بخوانید: ادامه بحران بر سر گذرگاه لاچین / چرا درگیری آذربایجان و ارمنستان برای ایران مهم است؟


مسئولیت اولیه تعیین ترتیبات برقراری آتش‌بس بین دو طرف بر عهده گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک فرانسه و روسیه بود که در نهایت با عدم توانایی یا عدم وجود اراده برای حل این مسئله، آذربایجان با استفاده از قوای نظامی دست به تغییر وضعیت موجود منطقه زد؛ امری که در نهایت با تغییر توازن قدرت در منطقه عملا کار گروه مینسک را پایان یافته اعلام کرد.

در این زمینه طی اعلامیه‌ای که یک هفته بعد از برقراری آتش‌بس در سال ۲۰۲۰ میان وزرای خارجه روسیه و آذربایجان صادر شد، عملا پایان کار «گروه مینسک» اعلام شد و روسیه ایگور خواییف نماینده ویژه خود را نه به عنوان نماینده گروه مینسک بلکه به عنوان نماینده ویژه روسیه در پرونده آتش‌بس آذربایجان و ارمنستان معرفی کرد. این در حالی است که فرانسه نیز بریس راکفل نماینده خود را چندی پیش به عنوان نماینده ویژه فرانسه در قالب برنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپای راهی ایروان کرده بود.

در پی جنگ سال ۲۰۲۰ طی مذاکرات صلح دو طرف که در بروکسل با میانجی‌گری دولت‌های آمریکا و اتحادیه اروپا رخ داد نیز سعی شد حضور و نقش روسیه در بحران قره باغ نادیده گرفته شود. به عبارت ساده‌تر اعضای شرقی و غربی گروه مینسک در نتیجه فروپاشی گروه تماس در تلاش هستند مذاکرات دو جانبه میان آذربایجان و ارمنستان را نه از طریق گروه تماس بلکه از طریق روابط دو جانبه و سه جانبه میان روسیه، آذربجیان و ارمستان از سویی و از سوی دیگر مذاکرات سه جانبه میان اتحادیه اروپا، آذربایجان و ارمنستان پی گیری کنند.

نقشه درگیری آذربایجان و ارمنستان

دخالت مستقیم ترکیه در جنگ آذربایجان و ارمنستان

به گزارش رویداد۲۴ از جمله نتایج راهبردی این جنگ حضور مستقیم نیرو‌های ترک در همراهی با نیرو‌های حافظ صلح روس در طول خطوط تماس بوده است. به عبارت دیگر برای اولین بار ترکیه به عنوان یکی از اعضا ناتو در مشارکت با نیرو‌های روس در منطقه به عنوان حیات خلوت روسیه در امر صلح‌سازی و حفظ صلح سهیم شده است. این در حالی است که ترکیه و اسرائیل با کمک‌های مستقیم و غیر مستقیم خود در طول سال‌های گذشته عملا توازن نظامی موجود در منطقه را به هم زده‌اند و امروز جمهوری آذربایجان اعتماد به نفس بیشتری برای پیشبرد برنامه‌های خود پیدا کرده است.

هدف آذربایجان از حمله به ارمنستان چیست؟

اما هدف آذربایجان از حملات اخیر چیست و چه تاثیراتی بر روی منابع بلندمدت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خواهد داشت؟ باید دانست که امروز جمهوری آذربایجان در برابر ایران و ارمنستان خود را دچار حصر ژئوپلیتیک می‌داند. چرا که همگرایی آذربایجان با نهاد‌های غربی، اسرائیل و ترکیه یعنی ساختار‌های منطقه‌ای رقیب علائق امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و نیز اهداف این کشور در رابطه با مناطق شمال غربی ایران این کشور را دچار مسائل پیچیده‌ای کرده است.

از سوی دیگر جدایی نخجوان از خاک اصلی جمهوری آذربایجان و نیاز آذربایجان به عبور از خاک ایران یا ارمستان برای دسترسی به این منطقه بر این ضعف افزوده است. این در حالی است که آذربایجان به عنوان تامین کننده بزرگ انرژی در اقتصاد جهانی نیازمند دسترسی مستقیم به دریا‌های آزاد است زیرا با توجه به طبیعت روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل و نهاد‌های غربی، مسیر جنوبی برای آنها چندان منطقی نیست.

از سوی دیگر دالان زنگزور یا همان استان سیونیک ارمنستان که بین خاک اصلی آذربایجان و جمهوری نخجوان قرار گرفته و طی جنگ‌های دهه ۹۰ میلادی بخشی از ان به خاک ارمنستان منضم شد، می‌تواند آذربایجان را از «حبس استراتژیک» رها کرده و با اتصال زمینی دو سوی مرز، آذربایجان را از ایران بی‌نیاز کند. از این رو به نظر می‌رسد هدف اولیه و نهایی آذربایجان از اقدامات نظامی خود طی دو سال گذشته، قطع مرز زمینی ایران و ارمنستان و دسترسی مستقیم به نخجوان از طریق نوار جنوبی استان سیونیک یا کریدور زنگزور است.

در بیان اهمیت این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران باید توجه داشت که در صورت اتصال زمینی آذربایجان به نخجوان و تصرف نوار جنوبی زنگزور -در حالت خوش بینانه- یا تصرف کل دالان زنگزور ضمن قطع دسترسی ایران به ارمنستان و نیز به قفقاز جنوبی از طریق کریدور ارمنستان ارتباط جمهوری اسلامی ایران با قفقاز صرفا از طریق ترکیه و آذربایجان تحقق خواهد یافت. این در حالی است که کریدور شمالی – جنوبی ایران به منظور رسیدن به روسیه از طریق ارمنستان عملا منتفی خواهد شد.

تجارت سالانه ۴۰۰ میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران با منطقه قفقاز نیازمند یک مسیر آزاد به منظور توسعه تجارت و گسترش ژئوپلیتیک دسترسی خود در رقابت با ترکیه است. به عبارت دیگر آذربایجان و ترکیه در صورت موفقیت در این عملیات با یک تیر دو نشان خواهند زد. از سویی با قطع ارتباط ایران و ارمنستان، موقعیت هر دو را در منطقه تضعیف خواهند کرد و از سویی با برقراری مسیر زمینی بین نخجوان و آذربایجان، اهرم فشار تهران و ایروان روی باکو عملا منتفی خواهد شد؛ در این حالت با سیاست تهاجمی که آذربایجان در پیش گرفته، می‌تواند خطراتی متوجه مناطق داخلی ایران و نیز جمهوری قره باغ آذربایجان باشد.

ترکیه نیز از این وضعیت به منظور اتصال مستقیم به دریای خزر و منابع انرژی این دریا در راستای اجرای استراتژی هاب منطقه‌ای انرژی بهره خواهد برد تا ترکیه را تبدیل به چهارراه انتقال منابع انرژی در طول مسیر‌های دریای سیاه و دریای مدیترانه کند.

همینطور با استقرار آذربایجان در منطقه زنگزور استراتژی «دنیای ترکی» ترکیه به منظور اتصال ژئوپلیتیک کشور‌های ترک زبان دو سوی دریای خزر یک گام بزرگ به جلو حرکت می‌کند. مسئله‌ای که می‌تواند در میان تهران را با خطر حضور و نفوذ ترکیه در دو سمت دریای خزر در سمت آسیای میانه و نیز قفقاز جنوبی مواجه کند؛ تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که با وضعیت فعلی روسیه و درگیری این کشور در اوکراین، عملا دست مسکو برای متعادل‌سازی معادلات ژئوپلیتیک محدود شده است.

در یک بیان کلی به نظر می‌رسد که باکو دسترسی به هدف نهایی و غایی خود یعنی دسترسی به نخجوان از طریق تصرف حداقل بخشی از سیونیک را نزدیک و قابل دسترس می‌داند. این در حالی است که حمایت اسرائیل از راهبرد آذربایجان این کشور را به شریکی غیر قابل جایگزین این کشور در روابط منطقه‌ای خود کرده است.

به نظر میرسد که اسرائیل نیز از این وضعیت خشنود بوده و سعی دارد با استراتژی لبنانی کردن آذربایجان تهدیدهای مشابه تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه این کشور را در شمال غربی ایران ساماندهی کند مسئله‌ای که در کوتاه‌مدت به نظر میرسد با توجه به عدم درک مناسب از سوی ساختار سیاست خارجی ایران از تحولات قفقاز در سال ۲۰۲۰ شانس تحقق بالایی دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
12
18
این مقاله با این همه مطالب کذب نشان دهنده ی بی اطلاعی نویسنده است. خبر باید به دور از احساس و منعکس کننده ی حقیقت باشد. مهم این است که شورای امنیت سازمان ملل ۴ قطعنامه در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دارد، و همین مساله اظهارات احساسی نویسنده، زورگویی ها زیاده خواهی ها و لوس بازیهای روسیه و ار منستان را بی اهمیت میکند، در غیر این صورت به معنی استاندارد دوگانه خواهد بود.درثانی اگر ایران برای رفتن به روسیه به جای آذربایحان از ارمنستان یا ترکمنستان یا دریای خزر عبور کند ربطی به آذربایجان ندارد و آذربایجان حق گله و شکایت ندارد و نباید دخالت کند.همینطور آذربایحان هم برای ارتباط با نخجوان و ترکیه در انتخاب از میان سه مسیر گرجستان ، ارمنستان ، ایران صاحب اختیار است
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
9
17
yashasin azerbayjan
ال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
19
20
این.خبر چیزی جز دشمنی اشکار این خبر گزاری.با مردم ترک مسلمان ازربایجان نیست..این ارمنستان بود که خاک اذربایجان رو اشغال کرده بود.و در زمان اشغال هیچ رسانه اایرانی .گزارشی از اشغال خاک اذربایجان پخش نمیکرد..
پاسخ ها
ناشناس
| Hong Kong |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
اولا اونجا آران و شروان بود که نصفش هم مال تالشهاست نه آذرباییجان بعد هم وقتی صبح تا شب آرزوی نابودی ایران و میکنن توقع دارید چی بگیم بهشون بعد از ارمنستان هم حتما به ایران حمله میکنن و مردم شمالغرب و شمال ایران و هم آواره میکنن تخصصی که تنها در دست ترکان مسلمان هست منتها این دفعه خود ترکان مسلمان شمالغرب ایران هم آواره میشن
نائب
| Germany |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
چین تایپه ای چه میگویی آران و شروان بخش کوچکی از جنوب شرقی آزربایجان بود،حرفهای یتمفت نئو فاشیستهای ایرانشهری و پان فاشیستهای پالانی را قرقره میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
9
6
خیر.اشتباه عمدی یاندانستن وندیدن دارید مسیله اساسی این است که کفتارهارادراطراف ایران چیده انددرکل محیط کشوربدون استثنا،اردوغان خیلی وقت است که پان ترکیسم راعلم کرده وبه پیش میبرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
4
10
نویسنده محترم می گوید : عدم درک مناسب از سوی ساختار سیاست خارجی ایران از تحولات قفقاز! حتما" منظورش این است که ایران باید با آذربایجان و ترکیه وارد جنگ شود تا مانع از شکست ارمنستان شود!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Hong Kong |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
به آذرباییجان و ترکیه نه ولی از مرزش با ارمنستان که راه ارتباطی ایران به اروپاست حمایت کنه و اجازه نده ترکیه و آذرباییجان با سوءاستفاده از ضعف ارمنستان اونجا رو بگیرن
ایرانی
|
United States of America
|
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
8
8
من خودم ترک زبان هستم ولی ایرانی. به هم زبانان خودم یاداوری میکنم بیشترین جنایات و کشتارها در ازربایجان و علی الخصوص در تبریز توسط قوم وحشی عثمانی اتفاق افتاده است. شیوه عثمانی هنوز هم عوض نشده است، حکومتی منافق و دورو و بنده پول! الان هموتنها و تنها بخاطر منافع مالی خود طبل نزدیکی با ما آذریها را میزند. هامیسی یالان دی. گول نخورید. واما در دنیا و در این منطقه اتفاقات بزرگی در شرف وقوع است. حکومت الهام علیوف در نهایت محکوم به سقوط است. این حقیقت دیر یا زود به خواست خدا اتفاق خواهد افتاد. به هوش باشید گول آذری دوستی عثمانیها را نخورید. تنها کار ما این است که روابط مردمی خودمان را با تکه دیگر سرزمین خودمان قویتر کنیم. مردم آذر بایجان شمالی در حال حاضر اسیر شده فرهنگی و تهی شده از اصل هستند. گهگاهی که برنامهای انجا را انلاین نگاه میکنم از عمق بی خبری انها افسوس می خورم. تنها کار مهم مردم انجا انگار فقط موسیقی و ” صنعت ” است. ولی این بزودی عوض خواهد شد. و تکه جدا شده آذر بایجان به خواست خدا به جایگاه اصلی خود بر می گردد. در این شکی نیست. یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان سلام اولسون حامیزا . غلطهای دیکته را عفو کنید!
پاسخ ها
نائب
| Germany |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
ای نادان که خودت را به دروغ تورک میخوانی احتمالا همان عجب یا رضا هستی،مگر دیوانه اند که به ایران برگردند،کشوری که در حال پیشرفت و ترقی است؛ترکهای ایران که اجازه تحصیل و حق و حقوق اولیه هم مانند تحصیل به زبان مادری را ندارند؛آنها هم بیایند فارسی بخوانند و بنویسند تا زبان مادریشان نابود شود.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
از دارو دسته الهام و ” تورک ” عثمانی خودباخته بیش از این هم بر نمی اید! داوری با خواننده است. حساب ما آذریها با شما جداست افندی. پیشرفت و ترقی هم مال خودت. دست تو هم نیست. الهام جانت رفتنی است و مسیو اردوغان و اربابشان هم نخواهند توانست جلوی ان را بگیرند. They’re gonners
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
کثافت خفه شو
مزدور پالانی
که خودت ترک زبان هستی
786
|
Germany
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
6
9
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.چرا سیاستهای شما باعث اختلاف و جدایی شده است.چرا با هم تباران و هم زبانان و هم مذهبانتان نمیتوانید کنار بیائید .چرا نباید یک سیاست مستقل خارجی مستقل و عاقلانه داشته باشید که اینطور منزوی نشید در دنیا!
بقیه حرفها هم حرف مفته.
نائب
|
Germany
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
3
11
نویسنده ملعون دشمن شیعیان اذربایجان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
4
1
سلام مطمن باشید تمام این جنگ‌ ها کار کشور عثمانی یعنی ترکیه است مطمن باشید ترکیه یک روز با هم دستی آذربایجان به ایران حمله خواهد کرد شک نکنید ای سران جمهوری اسلامی ایران از خواب غفلت بیدار شوید نگذارید کشور ترکیه به هدف خود دست پیدا کند و ارمنستان را که اتصال شما به منطقه قفقاز از دست شما بیرون آورد چقدر بی خیال هستید به گفته سردار سلیمانی دقیقا از جای ضربه می خورد ید که فکرش را نمی کنید جلوی ترکیه را بگیرد مرگ بر اردوغان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
3
5
ایران با حمایت هایی که از قبل به ارمنستان کرده ترکیه و اذربایجان رو خیلی وقته است دست داده بنظرم ارسال مهمات از مرز ایران به ارمنستان ترک ها رو عصبانی میکنه همین العانشم با ارسال سلاح به ارمنستان داریم با اذربایجان جنگ‌میکنیم بنظرم تنها راه اتمام جنگ در قفقاز حمله اذربایجان به سیونیک هستش و ابن اتفاق خواهد افتاد ولو به هر قیمتی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
2
2
وحشی گری این علی یوهف تمامی ندارد اینا توی کتاب درسی شون نقشه های که دارن چند استان ایران رو ادعا دارن ولی مسولین ما خیلی ضعیف عمل میکنن مخصوصا ارتش که وظیفه حفاظت از مرز ها رو داره خواهشا بجای حمایت از فلسطین و یمن از ملت ایران وتاجر ان وراننده های ایرانی که جز خدا هیچ کس ندارن کمک کنید ملت نیاز به ارتشی دارن که از تمامیت ارضی کشور دفاع کند نه مماشات کنه و به علی یوف تعظیم کنه اینجا ست که ارتش وسپاه باید بیان جلو ودهن ای علی یوف رو گل بگیرن
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
3
2
خدا نسل این الهام علی اف و اردوغان را نابود کنه نامردهای پان ترک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
2
3
این مقاله مغرضانه بود من خودم آذربایجانی هستم
رامین خواجه ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
2
با سلام
بنده به عنوان یک آذربایجانی چرا باید از پیشرفت آذربایجان شمالی ناراحت بشم ، ببین صنعت ، ثروت واحد پولی ، ارزش پاسپورت و.. آذربایجان شمالی رو با ایران مقایسه کن با منه تبریزی که دیگه هیچی منکه تو خود این جام درجه ۲ هستم از کوچکترین حقوق (حق تحصیل بزبان مادری)، تقسیم مساویه بودجه ، حداقل به عدالت آخه به چی بنازم و افتخار کنم ، چرا به علیف فحش بدم چون چند سال پیاپی رشد اول جهانی رو اقتصاد آذربایجان داشت یا چون از تمامیت ارزی کشورش دفاع کرد ، یا چون منات بی ارزش آذربایجان رو به این ارزش رسونده ، یا چون آذربایجان رو به هاب ترانزیت منطقه تبدیل کرده ، یا چون گازش داره با روسیه رقابت میکنه یا چون با گرفتن دالان زنگزور داره راه مواصلاتی توران را به هم وصل میکنه ، یا چون شهر باکو رو به شهر ادیان یا بقول اروپا به شهر آشتی تبدیل کرده یا چون ارمنی و اطلسی (۵۰ هزار نفرن کلا) حق تحصیل به زبان مادریشون دارن ، یا چون علیف از موسیقی و فرهنگ ما آذربایجانی ها دفاع میکنه بسه یا بازم بگم ...
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
1
2
ما ملت امام حسین هستیم جنگ خوب نیست ولی مرز ایران خط قرمز دولت است الان مردم نخجوان دوست دارند زیرنظرایران باشند نه گشور آذربایجان نخجوان خاک صدرصد ایران است بابا کاروتمام کنید تادیرنشوده ی گشور روی نقشه هم دیده نمیشه برای ایران شاخ وشونه می گشند بخدا تمام گشورها ی منطقه ازایران حساب می برد ند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
1
من قبول ندارم‌ اين حرفهارو دولت مردان جهان به‌ فکر جیب جودش هستند نه به فکر جیب ملت‌ها ترکیه واذربایجان به چه علتی به ايران حمله میکنن حالا پاسخ گوباشید
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
1
0
آخه دولت مردان آذر بایجان کجا شون به مسلمان میبره چرا باید از میون این همه کشور تو جهان با اسراییل که دشمن اسلامه واز همه مهمتر دشمن ایرانه متحد بشه آیا این مقرضانه نیست،من ترک هستم اما ترک ایرانی به وطنم خیانت نمیکنم
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
0
3
یه استادی داشتیم در دانشگاه
میگفت که وقتی رفتین توی جمع اگه همه با شما مشکل داشتند بدونید که مشکل از شماست
متاسفانه نمیدونم چرا همه با ماها مشکل دارند در جهان
من خیلی از جاها میبینم مینویسند که آذربایجانیها همجنسگرا و ضد شیعه هستند
نه برادر کشور آذربایجان یک کشور مسلمان و شیعه و فکر کنم از ماها بهتر راه امام حسین رو میشناسند
کشور آذربایجان یک کشور مسلمان بامردمانی مهربان هستند
در حالی که ارمنستان که یک کشور ضد اسلام که درمساجد مسلمانها در منطقه قره باغ گراز نگه میداشتند
هر کشور سیاست خودش رو داره
منفعت یک کشور در دوستی با اسرائیل هست یک کشور نفعش در دوستی با ارمنستانه
پس اینها همش سیاست هست
آذربایجانیها اونقدر هم آدمهای بدی نیستند
و فقط حق این رو دارند که به قسمتی از خاکشون که نخجوان باشد دسترسی داشته باشد
نظرات شما
پیشخوان