تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

بزرگ‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه در پارک ملت مشهد!

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد، پارک ملت است، که در بخش غربی شهر مشهد واقع شده است. این پارک میزبان شهر بازی ملت است که از وسایل بازی مدرن و استاندارد برخوردار است، چرخ و فلک آن بسیار معروف است.

پارک ملت مشهد

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: پارک ملت از اماکن گردشگری و تفریحی شهر مشهد است که قدمت طولانی در این شهر دارد. مساحت این بوستان ۷۲۰ هزار متر مربع (۷۲ هکتار) است و بیش از ۳۵ هزار درخت قدیمی چند ده‌ ساله در این بوستان زیبا طی سالیان دراز کاشته شده است. در ضلع شرقی بوستان، دریاچه قرار دارد و در پشت این دریاچه مجتمع جانبازان واقع شده است، که مرکزی به منظور خدمات‌رسانی به جانبازان قطع نخاعی است.

پارک ملت شهر مشهد کجاست؟

به گزارش جامعه ۲۴، پارک ملت از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد و استان خراسان رضوی به شمار می‌رود که در غرب شهر مشهد، در حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد، ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار دارد. میدان آزادی شهر مشهد از زمان‌های دور به علت همسایگی با پارک ملت، به «فلکه پارک» در میان مردم مشهور بوده است.

پارک ملت مشهد چندین درب ورودی دارد و دسترسی به آن از تمام نقاط شهر با استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی بسیار آسان است. در یکی از اضلاع پارک، پایانه اتوبوسرانی میدان آزادی قرار دارد، که مبدا و مقصد بسیاری از خطوط اتوبوس است. همچنین اگر با مترو قصد بازدید از پارک ملت را دارید، می‌توانید در ایستگاه پارک ملت از قطار پیاده شوید و به‌راحتی به یکی از ورودی‌های پارک دسترسی داشته باشید.

تاریخچه بوستان ملت شهر مشهد

پروژه ساخت بوستان ملت شهر مشهد، با ایده خلاقانه دو مهندس انگلیسی آغاز شد، اما با گذشت زمان مهندسان ایرانی وارد عمل شدند و پروژه پارک ملت را در دست گرفتند و با پشتکار و تخصص خود به خوبی آن را به پایان رساندند. بوستان ملت مشهد، سرانجام در سال ۱۳۴۳ در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی در محوطه خارج شهر تأسیس شد. به‌دلیل توسعه شهری، بوستان ملت در محدود شهر واقع شد، که این موضوع امکان بازدید از این پارک توریستی را برای مردم بسیار آسان‌تر کرد.

معرفی پارک ملت مشهد با بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه

امکانات ورزشی بوستان ملت شهر مشهد

در ضلع غربی پارک ملت مشهد، زمین‌های ورزشی بوستان واقع شده است. این زمین‌ها شامل بزرگ‌ترین استخر روباز مشهد به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع (طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر) با گنجایش ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و... است. همچنین دورتادور بوستان، زمین مخصوص دویدن و ورزش‌های دو و میدانی قرار دارد.

«باغ رز» بخشی از بوستان است که به صورت سرپوشیده برای بانوان تعبیه شده که دارای امکانات و تجهیزات ورزشی خوبی است.

شهربازی بوستان ملت شهر مشهد

شهربازی پارک ملت شهر مشهد، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد به شمار می‌رود، که اغلب گردشگران داخلی و خارجی در سفر خود به مشهد بازدید از آن در برنامه‌های خود می‌گنجانند. مجموعه شهربازی، از بخش‌های مرکزی تا شرقی پارک ملت را شامل می‌شود. این شهربازی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و اولین شهربازی مشهد به‌حساب می‌آید. تا به امروز تغییرات بسیاری در شکل و فضای شهربازی پارک ملت صورت گرفته است. چرخ‌وفلک این شهربازی با قطر ۸۰ متر بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ‌وفلک مرتفع در دنیا است.

این چرخ‌وفلک ۲۵۰ تنی بوستان ملت شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید و قادر است در هر دور خود ۴۵۰ نفر را تا ۸۰ متر بالا ببرد. مسئول پروژه و بهره برداری از این چرخ و فلک عظیم و باشکوه، یک شرکت خصوصی بود، که طی دو سال این پروژه را به خوبی انجام داد و این مجموعه اولین دارنده استاندارد تجهیزات شهربازی در کشور بوده، که از سال ۱۳۹۰ به عضویت اتحادیه جهانی IAAPA درآمده است.

وسایل شهربازی پارک ملت مشهد که همگی استاندار‌های جهانی دارند، شامل سه گروه هیجانی، خانوادگی و کودکان می‌شوند. وسایل هیجانی عبارت‌اند از پرواز در آسمان، آکروجت فضایی، اسکیت بورد، تاب گردان، ترن هوایی، تاپ اسپین، سورتمه، حریم وحشت، سالتو، کشتی دوقلو، فایربال، صندلی فضایی و گردباد.

همچنین وسایل بازی خانوادگی و کودکان پارک ملت مشهد عبارت‌اند از کشتی دوقلو، چرخ‌وفلک، قطار خانواده، ماشین برقی، جامپینگ، تاب کودک، کشتی صبا، آفتاب و مهتاب، شاتل بس، قطار کودک، دنیای حیوانات، موتور کراس و هلی‌کوپتر.

معرفی پارک ملت مشهد با بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه

بهترین زمان ممکن برای بازدید از پارک ملت مشهد

پارک ملت شهر مشهد در تمامی فصول جاذبه‌های خاص خود را دارد؛ در بهار با درختان سرسبز، در تابستان با سایه‌های خنک و حوضچه‌های متعدد، در پاییز با رنگ‌های دلنشین برگ‌ها و در زمستان با زمین‌های پوشیده از برف. با وجود تمام این نکات، اما به احتمال زیاد فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از بوستان ملت شهر مشهد است، زیرا آب و هوا در این شهر در بهار خنک و مطلوب است و طبیعت پیرامون پارک ملت از رنگ و رخ منحصر به فردی برخودار است.

ساعات بازدید و هزینه ورودی به بوستان ملت مشهد

به گزارش جامعه ۲۴، پارک ملت شهر مشهد به صورت ۲۴ ساعته میزبان گردشگران است و برای ورود به آن نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست، اما ساعت کار شهربازی بوستان ملت محدود است و از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱ بامداد فعالیت می‌کند. همچنین برای ورود به شهربازی پارک ملت نیاز به پرداخت هزینه هستید و این هزینه از هزینه وسایل بازی شهربازی جدا است.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان