تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

جاذبه‌های گردشگری پارک طالقانی تهران

یکی از اماکن تفریحی شهر تهران، پارک طالقانی است، به خصوص برای ساکنان شهر تهران که می‌خواهند از شلوغی و هیاهو شهر به محیطی دنج و آرام پناه ببرند و ساعاتی خوش را در دامان طبیعت بگذرانند. پارک طالقانی تهران در سال ۱۳۶۱ به طور رسمی افتتاح شد، اما سال ۱۳۹۰ بیشترین تغییرات در ساختار آن صورت گرفت و با احداث پل طبیعت روی بزرگراه مدرس، به پارک آب و آتش متصل شد.

پارک طالقانی تهران

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: پارک طالقانی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران به شمار می‌رود، که در تپه‌های عباس‌آباد قرار دارد. این مجموعه با جذابیت‌های گوناگون و امکانات متنوع، انتخابی مناسب برای گذراندن اوقات خوش در دل طبیعت است.

گردشگرانی که از این پارک دیدن می‌کنند، می‌توانند با پیاده روی به روی سنگ ریزه‌های کف پارک نهایت لذت را ببرند و در بعضی از نقاط پارک می‌توانید از لابه‌لای درختان نیم‌نگاهی به پل طبیعت بیندازید. باتوجه به آنکه پارک طالقانی بر روی تپه‌های عباس آباد قرار دارد، نمایی بسیار زیبا از کلان شهر تهران را پیش روی شما می‌گذارد.

همچنین حضور گشت‌های پلیس با توجه به ابعاد بزرگ پارک طالقانی، زیادی نقاط کور و حوادث تلخ گذشته، احساس امنیت و آرامش را به شهروندان و گردشگران می‌دهد. معابر پارک، تزیینات آن و امکانات تفریحی و ورزشی هر روز در حال افزایش و بهبود کیفیت و کمیت هستند.

جاذبه‌های گردشگری پارک طالقانی تهران

پارک طالقانی تهران کجاست؟

پارک طالقانی از جاذبه‌های گردشگری استان تهران در پایتخت است و در کنار بزرگرا‌ه‌های حقانی، همت و مدرس واقع شده است.

دسترسی به پارک طالقانی تهران

برای بازدید از پارک طالقانی تهران راه‌های گوناگونی وجود دارد،  بهترین گزینه استفاده از مترو است. خط یک مترو را سوار و در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید. پس از آن از ایستگاه تا پارک طالقانی با ۵ دقیقه پیاده روی به پارک خواهید رسید. ایستگاه مترو شهید همت نیز برای دسترسی به قسمت‌های جنوبی پارک مناسب است. البته از این ایستگاه برای دسترسی به مرکز پارک، باید مسیر طولانی‌تری را پیاده طی کنید.
 
به گزارش جامعه ۲۴، همچنین اگر قصد بازدید از پارک را با خودرو شخصی دارید، از یکی از بزرگراه‌های همت، مدرس و حقانی اقدام کنید. در خروجی پارک طالقانی تهران در بزرگراه حقانی، پارکینگ خودرو بزرگی واقع شده است. برای دسترسی با اتوبوس می‌توانید از اتوبوس‌های میدان صنعت-پایانه شهید حقانی، بلوار ارتش-پایانه شهید حقانی، پایانه اوشان-پایانه شهید حقانی و اختیاریه-پایانه شهید حقانی و برای دسترسی با تاکسی، از تاکسی‌های مسیر میدان ونک-پایانه شهید حقانی استفاده کنید.

تاریخچه پارک طالقانی تهران

پارک طالقانی تهران در زمان‌های زمین کشاورزی و بخشی از آن متعلق به بانک کشاورزی بوده است، پس از آن توسط شرکت نوسازی عباس آباد خریداری شده است. سال ۱۳۵۰ طرح نوسازی پارک طالقانی به تصویب مجلس رسید و توسط مهندس مشاور لوئیس دیویس انگلیسی طراحی شد.

طراحی و فضاسازی و آبیاری این پارک با مشاوره یک شرکت مهندسی اسپانیایی از سال ۱۳۵۶ شروع شد و در سال ۱۳۶۰ به پایان رسید. سال ۱۳۶۱ پارک طالقانی تهران به طور رسمی افتتاح شد، اما بیشترین تغییرات در دهه ۱۳۹۰ در پارک طالقانی انجام شده است. پارک طالقانی از طریق پل معلق به پارک آب و آتش متصل شده است و از روی بزرگراه مدرس می‌گذرد.

امکانات رفاهی و جاذبه‌های دیدنی پارک طالقانی

آلاچیق‌ها: در پارک طالقانی تهران تعداد بی شماری آلاچیق وجود دارد و در جلوی بعضی از آن‌ها منقل قرار داده شده است تا بتوانید بساط کباب را علم کنید. بعضی از آلاچیق‌ها نمای بسیار زیبایی به طبیعت پارک دارند.

راه چوبی: یکی از جاذبه‌های دیدنی پارک، مسیر چوبی تعبیه شده در پارک طالقانی است که در سراسر پارک وجود دارد. ورودی راه چوبی در قسمت غربی پارک قرار دارد. این مسیر محلی مناسب برای عکاسی است.

امکانات ورزشی: گردشگران می‌توانند برای تفریح از میز‌های شطرنج در پارک استفاده کنند. همچنین وسایل ورزشی، زمین‌های ورزشی پینگ‌پنگ و بسکتبال در پارک طالقانی جای گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین پرچم ایران: میله پرچم طولی معادل با ۱۵۰ متر و وزنی برابر با ۲۵۰ تن در پارک طالقانی وجود دارد. از نظر ارتفاع، پرچم موجود در پارک طالقانی، سومین پرچم در دنیا به حساب می‌آید و از نظر ارتفاع از دریا، مرتفع‌ترین پرچم دنیا است.

مسجد خرمشهر: مسجد خرمشهر بین موزه دفاع مقدس و پارک طالقانی قرار دارد و علاوه بر نمازخانه پارک، برای اقامه نماز می‌توانید به مسجد بروید. این مسجد از معماری خاص و گنبد زیبایی برخودار است.

برخی از دیگر امکانات پارک شامل زمین بازی کودک، بوفه و سرویس بهداشتی می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری پارک طالقانی تهران

بهترین زمان ممکن برای بازدید از پارک طالقانی تهران

به گزارش جامعه ۲۴، فصل پاییز یکی از بهترین فصول برای بازدید و تماشای جاذبه‌های پارک طالقانی است؛ به‌خصوص اگر برای عکاسی عازم پارک شده‌اید، سوژه‌های عکاسی خوبی پیدا خواهید کرد. پوشش گیاهی و تنوع درختان در پارک طالقانی بسیار است و همین موضوع باعث رنگارنگ شدن برگ‌های درختان این پارک می‌شود، که باعث به وجود آمدن چشم اندازی بی نظیر در فضای پارک شده است.

اگر در روزه‌های بارانی قصد بازدید از پارک طالقانی تهران را دارید، بهتر است با کفش عاج‌دار به این منطقه بروید تا از لیز خوردن جلوگیری کنید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان