تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

کویر مصر پر طرفدارترین جاذبه گردشگری ایران

در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان، منطقه‌ای به نام کویر مصر واقع شده است، که از بهترین مقاصد گردشگری به همراه فضایی دست نخوره و بکر و به دور از هرگونه هیاهو و شلوغی است.

کویر مصر

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: تپه‌های شنی در نزدیکی روستای مصر در استان اصفهان و همین طور وجود شتر‌ها و خودرو‌های مخصوص کویرنوردی، چندان جذابیتی به این منطقه داده است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنند.

همین ویژگی‌ها دلیل خوبی هستند تا بدون صرف هزینه‌های زیاد و سفر به کشور‌های دیگر، گشت‌وگذار در کویر و لذت‌بردن از این طبیعت بکر را در برنامه خود قرار دهید.

به گزارش جامعه ۲۴، کویر مصر یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه مصر در استان اصفهان است و یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای طبیعت گردان و کویر نوردان به حساب می‌آید. کویر زیبای مصر، توسط رشته کوه‌هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است، که بخشی از سلسله جبال کوه‌های فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود.

کویر مصر در گودال‌های طبیعی و در کوهپایه‌های این رشته کوه، تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را تشکیل داده، که مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. اهالی منطقه مصر در اکثر روز‌های سال، به خصوص ایام گردشگری، بیشتر درگیر مسائل اسکان و ارائه خدمات رفاهی به گردشگران هستند.

شهرت کویر مصر زندگی مردم منطقه را بهبود بخشیده است؛ اما پیش از این، مردم بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم، مشغول پرورش شتر در کویر بودند.

فردی به نام یوسف روستای مصر را حدود ۱۰۰ سال پیش بنیانگذاری کرد. او به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت. عمر روستای مصر بیش از یک قرن نیست؛ اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند، تا آنکه قنات‌های روستا و آب روستا به طور کامل خشک شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتور‌های دیزلی انگلیسی کرد.

چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌های آب زیر زمینی سطح‌شان پایین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را در کویر مصر حفر کرد؛ به همین سبب مردم محلی روستای پیرامون، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.

کویر مصر، منطقه‌ای زیبا در استان اصفهان

از آنجایی که بنیان گذار این روستا یعنی یوسف از این عنوان خوشش نمی‌آمد، از اهالی خواست، چون نام وی یوسف است و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاده بود، از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند. با توجه به آنکه مردم محلی برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، به صحبت‌های او احترام گذاشتند و نام روستا را به مصر تغییر دادند.

کویر مصر استان اصفهان کجاست؟

کویر مصر در نزدیکی روستایی به همین نام در ۵۵ کیلومتری خور، در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان واقع شده است. خانه‌های روستا مصر با معماری مشابه با اکثر مناطق کویری ایران ساخته شده است؛ دیوار‌های گاه‌گلی، سقف‌های گنبدی و در‌های چوبی که هرکدام هماهنگی خاصی با طبیعت کویر دارند. در کنار هر خانه، طویله‌های کوچکی ساخته شده است که در آن‌ها بوقلمون و بز و گاهی شتر نگه‌داری می‌کنند.

فاصله شهر تهران تا کویر مصر استان اصفهان

فاصله کویر مصر تا پایتخت ایران، مسافتی بالغ بر ۶۲۴ کیلومتر است، اگر مبدا شما شهر تهران باشد، باید حدود ۹ الی ۱۰ ساعت رانندگی کنید تا به کویر مصر برسید، که باید در ابتدا وارد بزرگراه امام رضا شوید و سپس به‌سمت سمنان و دامغان بروید. از دامغان راهی معلمان و جندق شوید، تا در نهایت از طریق جاده‌ای خاکی خود را به روستای مصر برسانید. همچنین اگر خودروی شما قابلیت آفرود دارد، می‌توانید از جاده خاکی سمنان معلمان استفاده کنید، که مسیر کوتاه تری نسبت به مسیر اول است.

بهترین زمان بازدید از کویر مصر استان اصفهان

آب و هوای منطقه کویر مصر گرم و خشک است و از همین رو در فصول گرم سال، هوای بسیار گرمی بر منطقه حاکم شده، اما با فرارسیدن فصول سرد مانند پاییز و زمستان، آب و هوا معتدل‌تر و خنک‌تر می‌شود. به‌طور کلی، در طول روز به‌خاطر تابش مستقیم نور خورشید، هوا گرم است و با تاریکی هوا، دما به شدت کاهش پیدا می‌کند، به گونه‌ای که نیاز است حتما با خود لباس گرم همراه داشته باشید.

با وجود تمام این نکات، بهترین زمان بازدید از کویر مصر را می‌توان از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت ماه دانست؛ هرچند تماشای زیبایی‌ها و طبیعت بکر و آسمان پرستاره کویر مصر باعث شده است، که در تمام ایام سال این منطقه گردشگران خاص خود را داشته باشد.

کویر مصر، منطقه‌ای زیبا در استان اصفهان

اقامت در کویر مصر استان اصفهان

به گزارش جامعه ۲۴، اکثر گردشگران و طبیعت دوستانی که به کویر سفر می‌کنند، شب‌های کویر و کمپ‌زدن در طبیعت زیبای آن را از دست نمی‌دهند. با این حال اگر قصد کمپینگ در دل کویر را ندارید، می‌توانید از اقامتگاه‌های کویر مصر بهره ببرید که شامل اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی تا هتل‌های کویری می‌شوند. اکثر اقامتگاه‌های بومگردی کویر مصر استان اصفهان، خانه‌هایی بومی با معماری کاملا سنتی و کویری هستند، که حس و حال منحصر به فردی را به گردشگران این منطقه القا می‌کنند. از جمله هتل‌ها و اقامتگاه‌های کویر مصر می‌توان به هتل بالی، قلعه جندق، خانه سنتی تی دا، هتل بیاضه و... اشاره کرد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان