تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روایت متناقض رسانه‌های امنیتی از حادثه آتش سوزی زندان اوین / در شب تلخ اوین چه گذشت؟

از شب گذشته حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین بازتاب بسیاری زیادی داشت. برخی گفتند یک آتش‌سوزی معمولی بوده و برخی دیگر از این گفتند که میان محکومان مالی و سارقان درگیری شده است. اما شواهد نشان می‌دهد اتفاقات بزرگتری در اوین رخ داده است. گزارش رویداد۲۴ درباره آنچه دیشب در زندان اوین گذاشت را در ادامه بخوانید.

آتش سوزی و درگیری در زندان اوین

رویداد۲۴ رایان حسینی: شب گذشته هنگامی که اعتراضات مردم در تهران و شهرهای دیگر تقریبا فروکش کرده بود خبر شوکه‌کننده‌‌ای منتشر شد؛ «در زندان اوین آتش‌سوزی شده و کار به درگیری زندانیان و نیروهای حفاظت زندان منجر شده است.»

روایت‌های متناقض از آتش سوزی زندان اوین

خبرگزاری فارس رسانه نزدیک به سپاه نخستین خبر بیشتر در این باره را منتشر کرد و نوشت: «ساعت ۲۱:۱۰ شب  ۲۳ مهر درگیری بین تعدادی از زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) به‌وجود آمده است.» خبرگزاری فارس در خبر خود نوشت که این درگیری «صوری» بوده است. کلمه «صوری» احتمالا به این دلیل استفاده شده که گفته شود اتفاق طبیعی نبوده و با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته است. چنانچه در خبر فارس نیز همین روایت تکمیل شده و در توضیح دیگری نوشته شده «طی درگیری عده‌ای از فرصت سوءاستفاده کرده و انبار لباس و کارگاه کارآفرینی زندان را آتش زدند که منجر به آتش‌سوزی گسترده، سرایت به بند ۸ و اعزام آتش‌نشانان به اوین برای اطفاء حریق شد. این اقدام از پیش طراحی‌شده بود، چرا که تعدادی از زندانیان برای خود به طرقی سلاح سرد تهیه کرده بودند تا ضمن درگیری با نیرو‌های تامین امنیت زندان به آن‌ها آسیب بزنند و به سلاح هم دست پیدا کنند که البته موفق نشدند.»

خبرگزاری تسنیم رسانه دیگر وابسته به سپاه که بلافاصله خبرنگار به زندان اوین اعزام کرده بود البته چیزی از جزییاتی که فارس گزارش کرده بود، ننوشت. خبرگزاری مهر رسانه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار یک فیلم از صدای تیراندازی شدید از زندان اوین، صرفا از ماجرای آتش‌سوزی گفت و از ابعاد ماجرا دیگر چیزی ننوشت. در حالی که شب گذشته دستورالعمل وزارت ارشاد به رسانه‌ها ابلاغ می‌شد که به دلیل حساسیت در مورد حادثه زندان اوین سکوت کنند تا ابعاد آن از مراجع رسمی اعلام شود، خبرگزای فارس خبر دیگری منتشر کرد که جزییات آن بسیار عجیب بود. در آن خبر آمده بود که زندانیان حین درگیری روی میدان مین رفته‌اند و ۸ نفر هم مصدوم شده‌اند. در این خبر چنین آمده است: «در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیرو‌های حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آن‌ها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صدا‌های انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است. برخی رسانه از ۸ مصدوم در این ماجرا خبر دادند، اما هنوز آمار دقیقی از میزان مصدومان یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.»

قوه قضاییه بعد از ماجرا بیانیه‌ای صادر کرد و در توضیحاتی اعلام کرد که « پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت، یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود. بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت، انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفاء حریق را آغاز کرده و هم اکنون آتش‌سوزی مهار و خاموش شده است.»


بیشتر بخوانید: پس‌لرزه‌های هک شدن دوربین‌های زندان اوین توسط گروه عدالت علی


نقشه هوایی زندان اوین

نقشه هوایی زندان اوین

اخبار منتشر شده تا چند ساعت اول بسیار متناقض و البته پرابهام بود و اطلاعات دقیقی به مخاطب نمی‌داد و اتفاقا سوالات بیشتری در ذهن ایجاد می‌کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که نهادهای امنیتی فقط می‌خواستند «یک روایت» از ماجرا منتشر شود و آن «روایت» نیز مورد قبول آنها باشد، با این حال آنها حتی در کنترل همان یک روایت هم موفق نبودند و در شرایط بحرانی نشان دادند مشکل اصلی اتفاقا همانجاست.

عجیب آنجا بود که مراجع رسمی توضیح دقیقی از ماجرا بیان نمی‌کردند و در همان «روایت‌های کنترل‌شده» اخبار مبهم‌تری منتشر می‌شد؛ مثلا فارس مدعی بود درگیری در زندان زیاد شده است اما مهر و تسنیم نوشته بودند همه چیز تحت کنترل است یا در نمونه دیگر استاندار تهران اعلام کرده بود که درگیری در بندهای بندهای ۷ و ۸ بوده اما خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه [که اساسا معلوم نبود مربوط به کدام نهاد و چکاره است] اعلام کرد که درگیری و آتش‌سوزی در بندهای ۶ و ۷ بوده است. همین ابهامات باعث شد که از شب گذشته خانواده زندانیان مقابل اوین جمع شوند تا از سلامت آنها باخبر شوند.

در این شرایط باز خبرگزاری فارس در یک اقدام عجیب خبری منتشر کرد که در آن اعلام شد تعدادی از زندانیان در حال فرار به محوطه میدان رفته‌اند و مین منفجر شده است. با انتشار این خبر، نگرانی خانواده‌ها بیشتر شد و تعداد افرادی که مقابل زندان اوین تجمع کردند لحظه به لحظه بیشتر شد؛ به بیان دیگر خبرگزاری فارس در اقدامی نسنجیده و نالازم خبری منتشر کرد که تبعات آن بسیار زیاد بود. اگر چنین خبری در هر «رسانه غیرخودی» دیگری در داخل ایران منتشر شده بود، احتمال هر برخوردی با تحریریه آن وجود داشت که شاید شرح آن هم امکان پذیر نباشد، اما اینجا ایران است و در مورد «رسانه‌های خودی» ماجرا فرق می‌کند. لحظاتی بعد از انتشار این خبر، روزنامه شرق به نقل از یک منبع مطلع آن را تکذیب کرد. البته در خبر روزنامه شرق، منبع آگاه مشخص بود و اعلام که سازمان زندان‌ها چنین توضیحی داده است. شرق نوشته بود هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی‌ها کذب است.

ابهام دیگر ماجرا این بود که چرا در «گزارش کنترل‌شده» وقایع درست نیست. مثلا خبرگزاری فارس اعلام کرده که درگیری میان محکومان مالی و سارقان در بندهای ۷ و ۸ بوده است و به یک کارگاه کارآفرینی کشیده است اما اینکه چرا ناگهان در میانه اعتراضات باید این روایت به خورد مخاطب داده شود که بین فردی که مثلا چک برگشت‌خورده داشته با یک سارق درگیری شده است!؟

آتش سوزی زندان اوین

محسن منصوری استاندار تهران روایت جدیدتری بیان کرده و گفته «بخشی از اراذل و اوباش در بندهای ۷ و ۸ حضور داشته‌اند و درگیری میان آنها بوده است.» همین توضیح استاندار درباره حوادث زندان اوین سوالات بیشتری ایجاد کرد که اولا اوباش چرا باید در بند محکومان مالی باشند؟ البته توضیح استاندار یک فرضیه مهم را به ذهن متبادر می‌کند؛ در میانه اعتراضات عمده بازداشتی‌ها به زندان اوین برده شده‌اند و همانجا درگیری رخ داده است. احتمالا استاندار تهران نخواسته این موضوع را فاش کند، بنابراین از لفظ «اراذل و اوباش» برای افرادی که بازداشت شده‌اند، استفاده کرده است.

خبرگزاری ایسنا پس از توضیح استاندار در گزارشی از این نوشت که استاندار اطلاعی از ماجرا و ماهیت زندان اوین ندارد. در بخشی از این گزارش آمده است: «اساسا در زندان اوین، بندی مخصوص اراذل و اوباش وجود ندارد. بازداشتگاه اوین یکی از مشهورترین و مهمترین زندان‌های کشور است که محکومان مالی و امنیتی در این زندان نگهداری می‌شوند.»

پس از این توضیحات و زمانی که رسانه‌هایی مثل صداوسیما از برقراری آرامش در منطقه زندان اوین می‌گفتند، خبری در سایت مشرق نزدیک به نهادهای امنیتی منتشر شد که ابعاد جدیدی به ماجرا می‌داد. در آن گزارش اعلام شد که درگیری‌هایی در منطقه سعادت‌آباد در پی اتفاقات زندان اوین هم رخ داده است. مشرق تصاویری از حادثه منتشر کرد که نشان می‌داد اتفاقات دیگری در جریان است.

در گزارش مشرق چنین آمده است: «در ساعات اولیه درگیری، تجمع و شعاردهی ۶۰ نفر در سعادت‌آباد مجاور زندان اوین صورت گرفت.» در ادامه گفته شده بنرهای تبلیغاتی در محدود فرحزاد و نزدیک زندان و همچنین پرچم ایران در محدوده تقاطع یادگار-پاکنژاد منطقه ۲ تهران آتش زده شده است. مشرق همچنین مدعی است که معترضان یک خودرو را در بلوار پاکنژاد به آتش کشیده‌اند. در گزارش این رسانه آمده که افرادی که در تجمعات بوده‌اند توسط سپاه دستگیر شده‌اند.

زندان اوین کجاست

داستان تناقضات در «روایت‌های تک‌بعدی» البته سابقه بسیاری دارد؛ چنانچه در جریان اعتراضات مثلا یک مقام رسمی در سپاه اعلام می‌کرد که معترضان از خانواده اوباش خیابانی هستند که توسط سازمان مجاهدین خلق ساماندهی شده‌اند و در مقابل رسانه‌‌های دیگر سپاه اعلام می‌کرد که معترضان هیچ ارتباطی با سازمان‌های این‌چنینی ندارند.

به گزارش رویداد۲۴ در یک فرض طبیعی باید اینگونه تحلیل کرد که در اعتراضات پس از درگذشت مهسا امینی تعداد بازداشتی‌ها بسیار زیاد شده است و چون مراکزی مثل کهریزک جمع‌ شده‌اند، بازداشتی‌ها به مراکزی مثل زندان اوین برده شده‌اند، بنابراین طرح مسائلی همچون درگیری محکومان مالی، فرض بسیار دور از ذهنی است؛ چه اینکه اگر یک درگیری معمولی میان زندانیان بود، چه نیازی داشت که خبرگزاری فارس از عبارت «درگیری صوری» برای شرح واقعه استفاده کند؟ بنابراین بهترین تحلیل از ماجرای حوادث زندان اوین است که معترضان آنجا اقداماتی کرده‌اند و با آنها درگیری صورت گرفته است؛ در این میان «رسانه‌های خودی» که اتفاقا عمده آنها به نهادهای نظامی وابسته هستند، به زعم خود خواسته‌اند مطلبی منتشر کنند که به قول معروف فضا را مدیریت کنند اما از آنجا که اصل بر پنهانکاری و عدم شفافیت است، مسیر به کج‌راهه رفته بنابراین نه به شکل دقیق مشخص است در زندان اوین چه اتفاقی افتاده است و نه یک مقام رسمی به میان خانواده‌های حاضر در مقابل زندان اوین رفته تا خیال آنها را راحت کند؛ چه آنکه آنها هراس تکرار فجایعی مثل کهریزک در سال ۸۸ را از نظر دور نداشته‌اند. در چنین فضایی تصور کنید که انتشار خبر «رفتن زندانیان به میدان مین» چه هراسی در دل شنوندگان خبر ایجاد می‌کند!

در خبر دیگری که منتشر بود، گفته شد کار به تیراندازی کشیده شده خبرگزاری میزان در این خصوص گفته است که تا کنون ۴ نفر کشته و ۶۱ نفر مصدم شدند. اما هیچ توضیحی داده نشد که چه شرایطی رخ داده که کار به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور کشیده شده است. سوال دیگر که چه نهاد یا فردی این تحلیل نادرست را داشته که این حجم از معترضان را در حالی به زندان اوین ببرند که شرایط آن وجود نداشته است؟

حوادث زندان اوین نه اولین حادثه‌ای است که در ایران رخ داده و با عقلانیتی! که سراغ داریم، آخرین آن هم نخواهد بود. نکته مشابه در تمام این حوادث آن است که در هیچکدام ابعاد حادثه مشخص نشده است و هیچ نهادی هم خود را ملزم ندانسته توضیحات کامل را درباره یک اتفاق بدهد؛ تفاوتی نمی‌کند ماجرای شلیک به یک هواپیما باشد یا فرو ریختن یک ساختمان! ماجرا آنجا دردناک‌تر می‌شود که در این پنهانکاری، این جان شهروندان است که در میان است؛ از جمله آنجا که در اعتراضات سال ۹۸ تعداد کشته‌شدگان ۱۵۰۰ نفر اعلام شد، اما منابع داخلی آن را نهایتا ۳۰۰ نفر اعلام کرده بودند. در این میان آن عدد ۱۲۰۰ نامعلوم، ۱۲۰۰ انسان بودند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
2
7
زندان اوین
زن دوم شیخ اسد
زهرا فیروز بخت جنایتکار
قتل زهرا کاظمی خبرنگار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
26
5
خیلی سادست اغتشاش نکنید زندان اوین نمیرید .اغتشاش کردین با گونی بالا سرتون هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
شما اینقدر شعورت پایینه مقاله رو نخوندی بعد نظر میزاری . ان شاء الله همه تون محاکمه میکشید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
گونی رو از جلوی چشای کورت بکش کنار که ساندیستو پیدا کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
ساندیس موقع بازجویی میخوریم
تو بازداشتگاه مثل موشید
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
باش تا صبح دولتت بدمد
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
غزل خداحافظی رو باید بخونید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
تو بازداشتگاه شیر هم باشین بخاطر یه تیکه استخونه اونو که ماهم میتونیم بندازیم جلوتون
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
در کمتر از یکسال خودت میری تو گونی
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
انشالا روزی ایرانی در خدمت شما هم در باقر شهر و کهریزک هم خواهند بود.ناشناس ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
ناشناس۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
بچه بشین ساندیس الباتو بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
گونی کم میاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
3
21
دست کسانی که این گزارش حرفه ای را تهیه کرده اند درد نکند. این بهترین گزارشی است که ممکن است توسط یک خبر گزاری داخلی در چنین شرایط سانسوری که در کشور حکمفر ما است؛ تهیه گردد.
پاسخ ها
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
واقعا عالی بود
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
3
10
شکنجه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
4
8
بعضی ها رو هم روی مین انداختن . البته همه شون از عاشق مین و مردن بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
4
10
دوستان کیهان !صدا وسیما جوان ومسولان مربوطه هرکدام جدا جدا پینوکیوهای خوبی هستند پولی که بابت هرکلمه حق الکذب می گیرند ! حلالشون باشه مشکل در عدم هماهنگی دستگاههای دروغپرداز است که کار رو خراب میکنه ودروغهارو برملا !به نظر می رسد یکستاد مشترک هماهنگ کننده لازم است تا زحمات شبانه روزی این مردان خدا!!به باد نرود !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
4
13
حتی آتش افروختن هم بلد نیستند! ببین مملکت دست کیاست.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
3
9
ممنون از رسانه مردمی رویداد۲۴
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
1
10
یه مشت حرومزاده بی‌همه چیز فعلاً هرغلطی میکنن ولی صدام و قذافی و... که همین سالهای اخیر بوده و یادمون هست. قدافی رو که اون کار رو بهش کردن
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
سال 1376
روزنامه کیهان
صدام خونخوار تجاوزگر ناموس
از مهمان نوازی مردم دم دار
تشکر کرد
زیرپاگذاشتن عدالت حرف خدا
و .............
اگر جانباز حقی در ضمیر
از قوم منافق زن مگیر
غیرتمندی و شرف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
1
12
اوین خودش آتیش گرفت
مهسا خودش مرد
نیکا خودکشی کرد
دانش آموز اردبیلی قرص برنج خورد
کلا همه معترضین به بیماری مخالفت با حاکمیت می‌میرند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
5
2
چرا فکر میکنید دولت از آتیش زدن این زندان سود میبره
چرا همه کشته ها دختر هستن
چرا تا میخواد ککی آرامش حاکم بشه یه جریانی پیش میاد
زاهدان
اردبیل
...
الان حق با شما و شبکه های خارج نشین هستش
حقا که در توهم فضای مجازی هستید
حقی از قم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
1
6
خدایا خودت ظهور کن اینا له چه جنایتهایی مرتکب می شن پایان شب سیه سپیدیست
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
1
7
خاک بر سرتان که در دروغ گفتن هم نمی توانید با هم هماهنگ بشید .
shahab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
0
0
فقط بایدبه حال این جامعه خون گریست...
سید رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
1
0
معترضان آنجا اقداماتی کرده‌اند ؛ به جای معترضان بهتر و درست بود از کلمه اغتشاش گر استفاده میکردی ؛ معلومه خودتم می خاری ها........
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان