تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
سخنگوی وزارت خارجه:

آمریکایی‌ها بار‌ها پیام آمادگی برای توافق داده‌اند/ روابط ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نیست

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: اگر آمریکایی‌ها روی تحولات داخلی این روز‌های ایران شرط‌بندی کرده‌اند اشتباه کرده‌اند.

آمریکایی‌ها بار‌ها پیام آمادگی برای توافق داده‌اند/ روابط ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نیست

رویداد۲۴به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که نیرو‌های ایران در منطقه کریمه برای کمک به روس‌ها حضور دارند، افزود: این خبر را تکذیب می‌کنیم. انتشار اینگونه اخبار در راستای جنگ و کارزار رسانه‌ای است که علیه ایران ایجاد شده است. این اخبار کذب با هدف فرافکنی منتشر می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از مقامات پارلمان آذربایجان به اظهارات وزیر خارجه در مورد غیرقابل قبول بودن تغییر مرز‌ها در منطقه واکنش نشان داده و اظهاراتی را علیه مانور اخیر ایران در رود ارس داشته، گفت: در ارتباط با مانور نظامی ایران در منطقه ارس مقامات رسمی و نظامی ایران اظهار نظر کرده‌اند و اهداف برگزاری این مانور را تشریح کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه اساسا این مانور از قبل برنامه ریزی شده و مبتنی بر تمرینات دوره‌ای نیرو‌های مسلح ایران است، تاکید کرد: همانطور که بار‌ها گفته‌ایم مانور‌های نیرو‌های مسلح ما در منطقه علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست. همسایه‌ها برای ما اهمیت دارند. توسعه روابط با آن‌ها برای ما در اولویت قرار دارد و حفظ امنیت مرز‌های مشترک برای ایران یک موضوع مهم و راهبردی است.

کنعانی در این راستا ادامه داد: آن‌هایی که باید پیام مانور‌های نظامی ایران را بگیرند و مخاطب مانور‌ها هستند پیام را گرفته‌اند و خواهند گرفت. همانطور که پیش از این بار‌ها در همین جا گفته‌ام روابط ایران و آذربایجان روابط دوستانه‌ای است و در مورد این مانور قبلا از طریق مجاری معمول و موجود بین دو کشور اطلاع رسانی به مقامات آذربایجان صورت گرفته است.

کنعانی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه روابط بین دو کشور در حوزه‌های نظامی نیز سازنده خوب و رو به جلو است، ادامه داد: آنچه بر آن تاکید داریم این است که مرز‌های بین‌المللی منطقه و ژئوپلتیک منطقه نباید تغییر کند و حضور بیگانگان در مرز‌های مشترک مخل امنیت و منافع جمعی منطقه است و این موضع رسمی ایران است که بار‌ها بر آن تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادعای رسانه‌های غربی در مورد استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و همچنین همکاری‌های نظامی تهران و مسکو تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف رو به رشد است و یک رابطه همه جانبه است. این روابط مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و همچنین مبتنی بر چارچوب‌های قانونی است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست. در این مسیر کشور‌ها آزاد هستند که روابط خود را مبتنی بر منافع و مصالح دو طرف به پیش ببرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: روابط ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نیست. ناقض هیچ رویکرد و چارچوب بین‌المللی نیز نیست و ما در این زمینه مرعوب برخی از جوسازی‌ها نمی‌شویم.

کنعانی در همین چارچوب گفت: کارزار رسانه‌ای غرب و آمریکا در ارتباط با مناسبات و روابط ایران روسیه کارزاری است ناظر بر دستیابی به اهداف خاص سیاسی. این کارزار رسانه‌ای در راستای فرافکنی در مورد نقش مخربی است که این کشور‌ها خود در جنگ اوکراین ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و به عنوان کشوری مستقل روابط خود را با کشور‌های مختلف از جمله روسیه به پیش می‌برد و ما مرعوب جوسازی و کارزار‌های رسانه‌ای غربی نمی‌شویم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران همچنان در لیست سیاه FATF قرار گرفته است، گفت: مقامات بانک مرکزی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند و توضیحات لازم را داده‌اند.

کنعانی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر در ارتباط با نگاه ایران به تحولات جدید در عراق از جمله انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور جدید این کشور گفت: من هفته پیش در این ارتباط مواضع ایران را تشریح کرده‌ام و همانطور که گفته‌ام ما از روند تحولات سیاسی مثبت در عراق استقبال می‌کنیم و امیدواریم این روند در راستای تامین منافع و مصالح مردم عراق پیش رود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران که حدود یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری کنگره حزب کمونیست چین و انتخاب رهبران جدید این حزب و کشور چین، گفت: ما به آنچه که در ارتباط با منافع و انتخاب ملت چین است احترام می‌گذاریم. چین از بزرگترین شرکای ما در منطقه و شرق آسیاست. روابط با چین برای ما مهم است. نقش چین در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است و به آنچه که منجر به تامین منافع و خواست ملت چین می‌شود احترام می‌گذاریم و از آن استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و چین در حوزه دو جانبه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، ادامه داد: اراده سیاسی دو کشور مبتنی بر توسعه مناسبات است و ما آینده و افق خوبی در مسیر همکاری‌های ایران و چین در حوزه مناسبات دو جانبه و بین‌المللی در پیش رو داریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارات اخیر وزیر خارجه مبنی بر توافق ایران و آژانس در مورد چگونگی پاسخگویی به سوالات و اینکه آیا تا کنون پاسخگویی به سوالات انجام شده و در این زمینه تبادلی بین ایران و آژانس صورت گرفته است، گفت: روابط ایران و آژانس سازنده است و به رغم اشکالات و به عبارتی خللی که در خصوص برخی از موضوعات فنی بین ایران و آژانس در نتیجه شیطنت لابی رژیم صهیونیستی به وجود آمد ما با نگاه سازنده به همکاری خود با آژانس بین‌المللی ادامه می‌دهیم و مجددا این روابط و همکاری در مسیر خوبی قرار گرفته است.

وی به سفر چندی پیش رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به وین و دیدارش با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: در پی این دیدار و روابط دوجانبه خوشبختانه در حال حاضر مسیر مذاکرات فنی و همکاری‌های ایران با آژانس در مسیر خوبی قرار گرفته است. معتقدیم همکاری‌های ما با آژانس در مسیر خوبی قرار دارد و می‌توانیم در این چارچوب گام‌های خوب و مثبتی در مسیر همکاری دو جانبه داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: با مذاکراتی که صورت گرفته زمینه برای جمع‌بندی توافق و بازگشت طرف‌ها به توافق فراهم است. صورت مسئله در این زمینه روشن است. جزئیات و گام‌هایی که باید برداشته شود مشخص است و به نظر می‌رسد که در این زمینه اراده سیاسی آمریکایی‌ها محل تردید است و اگر آن‌ها از اراده سیاسی لازم برخوردار باشند زمینه برای انجام گام‌های بعدی جهت حصول توافق فراهم است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند در این زمینه ایران منتظر فرا رسیدن زمستان در اروپاست، گفت: ما منتظر چیزی در این زمینه نیستیم. منتظر زمستان نیستیم و در اولین روزی که آمریکایی‌ها اراده خود را نشان دهند ما می‌توانیم در مسیر حصول توافق حرکت کنیم. ما نیازمند هیچ بازه زمانی نیستیم. ما اثبات کرده‌ایم که پایبند به میز مذاکره هستیم. ما مذاکره برای مذاکره انجام نمی‌دهیم. مذاکره می‌کنیم که به اجرای توافق برگردیم. همانطور که پیش از این گفته‌ام ایران کشوری است که در عمل نشان داده که اگر توافق کند به روند اجرای توافق پایبند است و به تعهدات خود عمل می‌کند و ما با طرفی مواجه هستیم که پیش از این از توافق خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده، در همین چارچوب برای توافق نیازمند تضمین هستیم که رفتار گذشته تکرار نشود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اعزام سفیر جدید ایران به یمن نیز گفت: ان‌شاءالله با بهبود شرایط امنیتی و سیاسی در یمن و ایجاد زمینه برای اعزام سفیر جدید ایران به یمن این اتفاق خواهد افتاد. تعیین سفیر جدید ایران در یمن و اعزام آن به این کشور برای ایران اولویت است و با بهبود شرایط در یمن ان‌شاءالله این موضوع انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این صحبت‌ها آیا سفیر جدید ایران در یمن تعیین شده است، گفت: ان‌شاءالله سفیر جدید تعیین می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین تحولات در مورد مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: همانطور که می‌دانید پیش از این پنج دوره مذاکره بین دو کشور صورت گرفته و خوشبختانه زمینه برای ورود به مرحله دیگر که انجام گفتگو‌های سیاسی بین مقامات دو کشور باشد مهیا و فراهم است و معتقدیم که اگر توافقات صورت گرفته در دوره‌های قبلی مذاکرات اجرایی و عملیاتی شود امکان ورود دو کشور به یک مرحله بهتر و سازنده‌تر وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که بر اساس برخی از اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد که برخی از سفارتخانه‌های خارجی از جمله آلمان در جریان ناآرامی‌های اخیر در ایران نقش هماهنگ کننده داشته و جلساتی را با نمایندگان دیگر سفارتخانه‌های خارجی در ایران در این ارتباط داشته است، گفت: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران در طول دوران تحولات اخیر در ایران و اغتشاشات صورت گرفته در کشور رفتار‌های غیر دیپلماتیکی داشتند و با رصدی که به عمل آمد تذکرات لازم به آن‌ها داده شد و توجه لازم به این سفارتخانه‌ها برای التزام به وظایف دیپلماتیک‌شان داده شد. در همین چارچوب برخی از سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی در ایران نیز احضار شدند و در این ارتباط اعتراض جدی ایران به آن‌ها ابلاغ شد. ما در این زمینه دقت نظر و اشراف لازم را داریم و وزارت خارجه نیز به وظایف خود در این حوزه عمل کرده است.


بیشتر بخوانید: هدف ایران از دوستی با روسیه چیست؟


سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر عدم صدور روادید برای برخی از شرکت‌های ایرانی جهت حضور در نمایشگاهی در آلمان اظهار کرد: رابطه با ایران برای اروپا یک فرصت است. به ویژه اروپایی که در شرایط فعلی در بحران انرژی و مطالبات اقتصادی مردم خود قرار دارد. آن‌ها می‌توانند رفتار سازنده داشته باشند و از فرصت همکاری‌های تجاری و صنعتی با ایران استفاده کنند و منافع و مصالح مردم خود را با مسائل سیاسی بی حاصل گره نزنند.

وی ادامه داد: ایران را آن‌ها سال‌ها تحریم کردند. نتیجه آن برای اروپا چیست؟ چه منافعی از تحریم ایران متوجه دولت‌های اروپایی شده است؟ این رفتار‌های سیاسی، استمرار رفتار‌های بی حاصل و غلط گذشته است و ما آن‌ها را به اتخاذ رفتار سازنده با دولت و ملت ایران توصیه می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سرشماری و احراز هویت اتباع افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند، گفت: این موضوع سرشماری در این زمینه در زمره وظایف وزارت کشور است. ایران بر اساس وظایف انسانی خود و مناسبات برادرانه و همسایگی با ملت افغانستان به مسئولیت‌های انسانی خود بیش از وظایف قانونی‌اش در این حوزه عمل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ایران در اعلام موضع در رد ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تاخیر داشته است، گفت: ما تاخیری در این زمینه نداشتیم و بار‌ها دیدگاه خود را در مورد جنگ جاری در اوکراین اعلام کرده‌ایم. مواضع ما صریح و روشن است. متاسفانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با اقدامات تحریک آمیز خودشان منجر به ایجاد شرایطی شدند که به جنگ انجامید و اکنون نیز با گسترش اطلاعات غلط، ایران را متهم می‌کنند که از یک طرف درگیری‌ها در این جنگ حمایت می‌کند. در صورتیکه ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم ما یک طرف جنگ در بحران اوکراین نیستیم.

وی تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ کدام از طرف‌ها در این جنگ برای جنگ نیستیم. روابط ما با دو کشور اوکراین و روسیه دوستانه بود. متاسفانه در نتیجه فضاسازی‌ها و جوسازی‌های غلط دیگران اوکراین اقدام به کاهش سطح روابط با ایران کرد، ولی علی رغم این موضوع این روابط برقرار است و ما آمادگی داریم که به پایان یافتن این جنگ کمک کنیم. طرف‌هایی که ایران را متهم به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران می‌کنند در واقع با یک کارزار رسانه‌ای رفتار فرافکنانه‌ای نسبت به اتهامات و رفتار‌های خود دارند چرا که خود آن‌ها اقدام به ارسال میلیارد‌ها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ کرده‌اند، ادعا‌هایی که آن‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند یک اتهام زنی بی حاصل است. ما این اتهامات بی حاصل را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بار‌ها مواضع و دیدگاه‌های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادامه روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا با توجه به آزادی چندی پیش باقر نمازی و همچنین آخرین روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در برخی از کشور‌ها از جمله کره جنوبی اظهار کرد: مذاکرات در ارتباط با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در طرق مختلف در حال انجام است. پیشرفت‌هایی حاصل شده و در این زمینه در مسیر پیشرفت هستیم. مذاکرات در مورد آزادسازی این پول‌ها و مباحث مربوط به آن موضوع فنی است و مذاکرات فنی در این زمینه ادامه دارد.

کنعانی ادامه داد: همچنان خوش بین هستیم که در یک بازه زمانی معقول و نزدیک بحث آزادسازی دارایی‌های ایران انجام شود و همانطور که گفته‌ایم این موضوع هیچ ارتباطی با برجام و هیچ موضوع دیگری ندارد و کشور‌هایی که دارایی‌های ایران در آن‌ها بلوکه است باید بدون قید و شرط این دارایی‌ها که متعلق به ملت ایران است را آزاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام شد، اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی موضوع تبادل زندانیان را انجام دهیم و در همین چارچوب تاکید کردیم که موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک اقدام انسانی ارتباطی با مسائل دیگر از جمله توافق برجام ندارد.

وی افزود: دولت آمریکا نیز توافق را پذیرفت. تعهداتش را پذیرفت و ایران در یک اقدام انسان دوستانه یکی از زندانیان دو تابعیتی که جرم جاسوسی‌اش محرز بود و دولت آمریکا آن را می‌دانست آزاد کرد. ما برای تکمیل روند تبادل زندانیان بر مبنای تعهداتی که آمریکایی‌ها داده‌اند اعلام آمادگی کردیم و منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم که در بحث تبادل زندانیان اقدام لازم و متقابل را انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین وضعیت خلبان و خدمه ایرانی بازداشت شده در هواپیمای توقیف شده ونزوئلا در آرژانتین، گفت: خوشبختانه در یک کارزار مشترک حقوقی، سیاسی و کنسولی بین ایران و دولت ونزوئلا خدمه و گروه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی که به صورت غیر قانونی و بر اساس ادعا‌های واهی برخی از طرف‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در آرژانتین توقیف شده بودند در دو مرحله آزاد شدند و زمینه برای ورود آن‌ها به ایران کاملا مهیا است و قرار بود که این شهروندان عصر دیروز وارد کشور شوند.

وی افزود: خبر خوب و دقیق این است که به رغم تمام شیطنت‌های انجام شده از سوی لابی‌های خاص در آرژانتین این شهروندان آزاد شده‌اند و می‌توانند به آغوش خانواده‌های خود برگردند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مواضع آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام در حال حاضر از دستور کار آمریکا خارج شده است و همچنین حمایت برخی از مقامات واشنگتن از ناآرامی‌های اخیر در ایران، گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است. آن‌ها هم ریاکاری می‌کنند و هم دروغ می‌گویند.

کنعانی افزود: آمریکایی‌ها بار‌ها و بار‌ها پیام از کانال‌های مختلف داده‌اند و از آمادگی خود برای بازگشت به توافق صحبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: مذاکرات برای احیای توافق انجام شده، صورت مسئله روشن است. پاسخ ایران نیز واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات ایران نیز کاملا قانونی و روشن است. اگر آمریکایی‌ها می‌گویند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد و یا برنامه‌ای برای این موضوع در حال حاضر ندارند. پس چرا از طریق واسطه‌ها پیام می‌دهند و چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق پیام‌هایی که به واسطه، واسطه‌ها می‌دهند تاکید می‌کنند؟ به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه این موضوع را نپردازند.

کنعانی با اشاره به موضع گیری‌های مقامات آمریکایی در مورد ناآرامی‌های اخیر در ایران، گفت: ما مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها از اغتشاشات اخیر در ایران حمایت مستقیم کردند و این اقدام آن‌ها تکرار سیاست اشتباهی است که سالیان سال در قبال ایران انجام داده‌اند و نتیجه‌ای از آن نگرفته‌اند. شرط بندی روی روش‌های غلط که پیش از این نیز آمریکایی‌ها این موضوع را تکرار کرده‌اند منجر به نتیجه مناسب برای آن‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها الان در یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاش گران در ایران هستند؛ بنابراین آن‌ها باید راجع به این دوگانگی پاسخ دهند و بگویند که اگر توافق نمی‌خواهند برای چه پیام می‌فرستند.

وی گفت: این دوگانگی رفتار آمریکایی‌ها یک زمینه‌اش می‌تواند احیانا به مسائل داخلی خود آمریکا برگردد و شاید آن‌ها نیم نگاهی نیز به تحولات داخلی ایران دارند. آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران کشور مقتدری است و با ارعاب، تهدید، تحریک و تهییج نمی‌توانند ایران را وادار به دادن امتیاز یک جانبه بکنند. مسیر توافق دو جانبه است و تعهد در مقابل تعهد پیام واضح ماست.

وی در همین چارچوب افزود: آمریکایی‌ها می‌دانند ایران از شرایط جاری عبور کرده است، چون مسائل را رصد و دنبال می‌کنند و اگر آن‌ها روی تحولات داخلی ایران شرط بندی کرده‌اند اشتباه کرده‌اند.

کنعانی درادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در واکنش به پرسشی در مورد اقدامات و مداخله جویی‌های برخی از کشور‌های اروپایی در امور داخلی ایران و اینکه آیا ایران در واکنش به این اقدامات، اخراج برخی از سفرای اروپایی را در دستور کار دارد؟ یا نه؟ اظهارکرد: ایران همواره اعلام کرده در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی و مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشور‌های برجسته اتحادیه اروپایی واکنش، متقابل و متناسب نشان خواهد داد. اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متناسب و متقابل در مقابل اقدام غیرسازنده آنها.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این ارتباط افزود: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دولت انگلستان این کار را انجام داده است. رسما هم اعلام شد که ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهاد‌ها و شخصیت‌های ایرانی، اقدام متقابل و متناسب را انجام می‌دهد و آن را رسما اعلام کردیم. متاسفانه دولت انگلیس در قبال تحولات داخلی ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است، به برخی جریان‌ها و افراد و گروه‌های اغتشاشگر و آشوب طلب که به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کنند، میدان دادند. این اقدام کاملا مخالف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی دولت انگلستان در حفاظت از اماکن دیپلماتیک است. از دیگر سو اقدام غیرسازنده در اعمال تحریم علیه برخی شخصیت‌ها و نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. در هفته گذشته اقدام متقابل انجام دادیم و وزارت خارجه نهاد‌ها و شخصیت‌های تندرو دولت انگلیس که هم در حمایت از جریان‌ها، گروه‌ها و اقدامات تروریستی علیه ایران نقش داشتند را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و هم علیه برخی از رسانه‌ها نما‌هایی که اسم رسانه دارند، ولی فعالیت و رفتار تروریستی از خودشان نشان می‌دهند، اعمال تحریم کردیم. هم بی. بی. سی فارسی و هم رسانه موسوم به ایران اینترنشنال که عملا به عنوان بازوی رسانه‌ای تروریستی گروه‌های اغتشاشگر و آشوب طلب و گروه‌های تروریستی علیه ایران عمل می‌کند.

کنعانی همچنین گفت: در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا هم که متاسفانه به رغم هشدار‌هایی که ایران در سطوح مختلف به مقامات اتحادیه اروپا داد آن‌ها اقدام غیرسازنده کردند، به طور قطع طی روز‌های آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اعتراضات در فرانسه و برخی کشور‌های اروپایی در واکنش به قیمت سوخت گفت: در ارتباط با تحولات فرانسه موضع رسمی دستگاه دیپلماسی را اعلام کردیم. قطعا اگر تروریسم بد است، این تروریسم نباید به خوب و بد تقسیم بندی شود. در یک ماه اخیر تمام مقامات اروپایی از جمله مقام‌های دولت فرانسه انگار هیچ مشکل دیگری در هیچ گوشه دنیا از جمله اروپا وجود ندارد و ملت و مردمشان مطالباتی ندارند و همه پیام‌ها و خطاب‌هایشان متوجه داخل ایران بود. در عین حال شاهد ناآرامی و اعتراض عمومی و اعتصاب سندیکایی و صنفی در بیش از ۱۰۰ شهر فرانسه هستیم. شدیدترین برخورد خشونت آمیز از سوی نیرو‌های امنیتی و پلیس فرانسه علیه شهروندان فرانسه و زنان این کشور را دیدیم.

وی تاکید کرد: جالب این است که خشونت از سوی آن‌ها هم مثل تروریسم به خشونت بد و خوب تقسیم شده است. در این کشور‌ها حقوق بشر تبدیل به ابزار سیاسی شده است. حقوق زن تبدیل به شعار برای پیگیری منافع سیاسی شده و این یک دورویی آشکار است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
0
۱۳:۱۳۰۲ آبان ۱۴۰۱
رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و با کمک و حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل و مزدورانشان و با کمک مالی عربستان سعودی و به سرکردگی کاخ سفید هر روز به حکومت نظام جمهوری اسلامی اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
0
چرا اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی تروریست هستند؟
چرا اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی از تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و متحدانش دفاع و حمایت می کنند؟
رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور مورد حمایت مدعیان دروغین حقوق بشر به رهبری آمریکا و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های به اصطلاح بین المللی خیانتکار سگ دست نشانده کاخ سفید در جنگ تحمیلی هشت ساله بیش از 573 بار از سلاح شیمیایی ساخت آمریکا، آلمان و سایر کشور اتحادیه اروپا علیه ایرانی ها استفاده کرده است.
۱۰:۴۵۰۲ آبان ۱۴۰۱
اسراییل و آلبانی به همراه آمریکا و اروپا و با کمک مالی عربستان سعودی و امارات از گروهک تروریستی ضد انقلاب و گروهک تروریستی منافقین و سایر گروه های تروریستی حمایت می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و متحدانش از سال 1359 تاکنون در اقلیم کردستان عراق فعالیت می کنند پس چگونه و چطور آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار ادعای مبارزه با تروریسم، القاعده و داعش را دارند.
رشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
2
البته این ادعا درست هست که آمریکا مشتاق بازگشت به برجام هست ولی در شرایط کنونی انجام مذاکرات به نفع سیاست خارجی آمریکا نیست
آقای سخنگو قبل از آوردن کلامی بر زبان اول درباره‌اش تحقیق کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
2
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران همان نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین بوده است.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
3
چهل و اندی سال شعار دادید آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، اما چطور هر بدبختی که این سالها به سر ملت آوردید، پای آمریکا را به میان می کشید و به غرب ربط می دهید.....!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
1
ایران - گاو شیرده روسیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
0
0
آمریکا باید از اوکراین بیرون برود.
اروپا باید از اوکراین بیرون برود.
ناتو باید از اوکراین بیرون برود.
آمریکا باید از عراق و منطقه بیرون برود.
اروپا باید از عراق و منطقه بیرون برود.
ناتو باید از عراق و منطقه بیرون برود.
آمریکا جنایتکار، اروپا جنایتکار، ناتوجنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر حامی اصلی تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان هستند و تاکنون هم برای همه مردم ایران، منطقه خاورمیانه و جهان ثابت شده که آمریکا و متحدانش از همه گروه های تروریستی در عراق، سوریه، منطقه خاورمیانه و جهان کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
نظرات شما
پیشخوان