تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱

برای تعویض کارت ملی به کجا مراجعه کنیم؟

کارت ملی هویت هر فرد را نشان می‌دهد بنابراین تعویض به موقع و حفظ و نگهداری از آن مسئله‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود. با الکترونیکی شدن کارت‌ها و پیشرفت‌های دنیای تکنولوژی، انواع کارت‌ها از جمله کارت ملی، کارت پایان خدمت و کارت گواهینامه به کارت‌های الکترونیکی یا به اصطلاح هوشمند تبدیل شده‌اند.

برای تعویض کارت ملی به کجا مراجعه کنیم؟

رویداد۲۴ کارت ملی، یک کارت شناسایی است که ما برای ابراز و تایید هویت خود در محل‌های ضروری، همیشه آن را با خودمان حمل می‌کنیم. کارت ملی هویت هر فرد را نشان می‌دهد بنابراین تعویض به موقع و حفظ و نگهداری از آن مسئله‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود. با الکترونیکی شدن کارت‌ها و پیشرفت‌های دنیای تکنولوژی، انواع کارت‌ها از جمله کارت ملی، کارت پایان خدمت و کارت گواهینامه به کارت‌های الکترونیکی یا به اصطلاح هوشمند تبدیل شده‌اند. برای تعویض کارت ملی قدیمی با کارت هوشمند ملی لازم است مراحل خاصی طی شوند که در ادامه این مطلب به توضیح این مراحل می‌پردازیم.

کارت ملی هوشمند یا الکترونیک

کارت ملی هوشمند اطلاعاتی نظیر اثر انگشت فرد، اطلاعات هویتی، اطلاعات ازدواج فرد، اطلاعات فرزندان شخص، امضای الکترونیکی و کدپستی فرد را در خود ذخیره می‌کند. ثبت‌نام و دریافت کارت ملی الکترونیک نیازمند ثبت اطلاعات در سامانه اینترنتی و حضور در دفاتر مربوطه برای انگشت نگاری و عکس‌برداری است. جهت تعویض کارت ملی ابتدا باید از طریق سامانه اینترنتی www.ncr.ir ثبت‌نام نموده و نوبت بگیرید. در تاریخی که توسط سامانه به شما اعلام می‌گردد به مکان مشخص شده مراجعه نمایید. اعتبار کارت ملی هوشمند تا ۷ سال است. برای تمامی افراد بالای ۱۵ سال الزامی بوده که جهت دریافت کارت ملی الکترونیک اقدام نمایند. جهت آسایش افراد سالمند نیز ایستگاه‌های سیار ثبت‌نام کارت ملی تدارک دیده شده است.

اشخاص دارای شرایط اخذ کارت ملی هوشمند یا الکترونیک

افرادی که واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند عبارتند از:

  •  تمامی اتباع کشور ایران که دارای شناسنامه عکس‌دار بوده و بالای ۱۵ سال سن دارند و تا به حال کارت ملی هوشمند دریافت نکرده‌اند.
  • اشخاصی که کارت ملی آن‌ها مفقود شده یا اطلاعات فردی خود نظیر نام و نام خانوادگی خود را تغییر داده‌اند.

این افراد می‌توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند درخواست دهند و پس از پرداخت هزینه و انجام مراحل لازم، کارت ملی الکترونیک خود را دریافت نمایند.


بیشتر بخوانید: زمان تحویل تمامی کارت‌های ملی هوشمند


ضرورت و اهمیت دریافت کارت ملی هوشمند

جایگزین نمودن کارت‌های ملی هوشمند با کارت‌های معمولی قدیمی برای این است که کشور ایران نیز بتواند یک جامعه اطلاعاتی امن و مطمئن تشکیل دهد. این جامعه اطلاعاتی امن سبب پایین آمدن هزینه‌های دولت، بنگاه‌ها و مردم می‌شود. علاوه بر این کمک می‌کند تا فرصت‌ها عادلانه توزیع شوند. نتیجه این امر، تحول و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود. هوشمند شدن کارت‌های ملی سبب خواهد شد که دولت بتواند خدمات خود را به شیوه‌ای آسان‌تر، با سرعت بیشتر و با کیفیتی بالاتر به مردم ارائه نماید. این امر باعث می‌شود سطح رضایت مردم از خدمات دولتی و کیفیت زندگی آن‌ها بالاتر برود.

کارت‌های ملی الکترونیک یا هوشمند دارای تراشه‌ای روی بدنه خود هستند که تمامی مشخصات و اطلاعات ضروری شخص نظیر اثر انگشت فرد، اطلاعات هویتی، اطلاعات ازدواج فرد، اطلاعات فرزندان شخص، امضای الکترونیکی و کدپستی فرد را در خود ذخیره می‌کند. این کارت هوشمند هویت فرد را نشان می‌دهد و می‌تواند در امور بانکی یا فضای مجازی به راحت‌تر و سریع‌تر شدن کار‌ها کمک کند.

چه مدارکی برای گرفتن یک کارت ملی هوشمند نیاز داریم؟

جهت دریافت کارت ملی هوشمند، علاوه بر اینکه لازم است شخص متقاضی در دفاتر ثبت حضور داشته باشد، به همراه داشتن مدارک و ارائه اطلاعات زیر الزامی است:

  • شناسنامه عکس‌دار (افرادی که به تازگی به سن ۱۵ سالگی رسیده‌اند، ابتدا باید برای تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه عکس‌دار اقدام نمایند.)
  •  ارائه اطلاعات محل سکونت نظیر آدرس و کدپستی ضروری است.
  •  ارائه شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت لازم است.
  • پرداخت هزینه صدور کارت ملی هوشمند که دولت تعرفه آن را بیست هزار تومان اعلام نموده است.
  •  پرداخت هزینه فرم تکمیل درخواست کارت ملی در پیشخوان‌ها و دفاتر دولتی که نه هزار تومان است.
  •  پرداخت هزینه تحویل گرفتن کارت از دفاتر و پیشخوان‌های مربوطه که دو هزار تومان است.

هنگام ثبت اطلاعات در سامانه اینترنتی، دقت کنید که اطلاعات خود را به درستی وارد نمایید. پس از زدن دکمه ثبت نهایی، هزینه‌های کارت ملی هوشمند را همان‌جا و به صورت الکترونیکی پرداخت نمایید. پس از انجام این مراحل، سامانه به شما کد رهگیری می‌دهد که توسط آن کد می‌توانید در اداره یا دفتر مربوطه نوبت بگیرید. کد رهگیری و برگه ثبت‌نام را چاپ کنید و تا رسیدن زمان نوبتتان در نزد خود نگه دارید.

سخن آخر

داشتن یک کارت ملی هوشمند امری اجتناب ناپذیر است و همه افراد در سن مشخص شده باید اقدام به گرفتن آن کنند. کارت ملی تمامی اطلاعات و هویت یک فرد را در بر داشته و برای شناسایی هر شخص اهمیت بالایی خواهد داشت. از آنجایی که کارت ملی تاریخ انقضا دارد پس باید بعد از اتمام تاریخ انقضای کارت، در سامانه مربوطه اقدام به تعویض آن کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کارت ملی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان