تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
فاطمی امین، وزیر صمت:

وضعیت امروز خوب نیست، اما نسبت به سال گذشته امیدوارکننده است/ ما وارث چالش‌‎های انبوهی هستیم

سیدرضا فاطمی امین در جریان جلسه استیضاح خود گفت: خودرو قضه پر غصه‌ای است که نه من، نه شما، نه مردم و نه مقام معظم رهبری از آن راضی نیستیم. من می‌توانستم کنار بایستم و از خودروسازان انتقاد کنم و می‌توانستم کار کنم؛ من مسیر دوم را انتخاب کردم.

وضعیت امروز خوب نیست، اما نسبت به سال گذشته امیدوارکننده است

رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا فاطمی امین در جریان جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت حادثه ناگوار در شاهچراغ گفت: جناب آقای رئیس‌جمهور تمایل داشتند در این جلسه حاضر باشند و پیامی ارسال کردند؛ در این پیام آمده است که ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان با دولت مردمی و تاکید بر شأن و جایگاه و اختیارات قانونی مجلس، تمایل داشتم برای تبیین اقدامات وزیر صمت شخصا در جلسه شرکت کنم؛ لذا به دلیل همزمانی با سفر نخست وزیر ارمنستان و میزبانی اینجانب امکان حضور میسر نشد. با عنایت به اقدامات مثبت دوره یکساله در حوزه‌های مختلف انتظار دارم نمایندگان با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست و تحول گرا را فراهم نمایند تا با بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نقد‌های نمایندگان به ویژه درخواست کنندگان استیضاح، اقدامات خود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: همکاران محترم، ما در یک کشتی هستیم؛ دولت و مجلس انقلابی باید با همراهی و کمک مشکلات کشور را حل کنند. بنده ضعف‌هایی دارم که می‌پذیرم و پاسخ‌هایی دارم که بیان می‌کنم. ما چه چیزی دریافت کردیم؟ این حوزه پر چالش و پر دردسر است. ثبات مدیریتی نبوده و چالش‌های انبوه با تغییر مدیریت انباشته شده است. ما وارث چالش‌‎های انبوهی هستیم. بنده اعتراف می‌کنم مسائلی همچنان وجود دارد، اما من اولویت‌بندی کردم.

فاطمی امین افزود: البته من خبر‌های بسیار خوبی برای شما نمایندگان دارم؛ اولین بحث خوردو است. خودرو قضه پر غصه‌ای است که نه من، نه شما، نه مردم و نه مقام معظم رهبری از آن راضی نیستیم. من می‌توانستم کنار بایستم و از خودروسازان انتقاد کنم و می‌توانستم کار کنم؛ من مسیر دوم را انتخاب کردم.

وی بیا این اینکه قطعا باید خودروسازی در ایران اصلاح شود، اما خبر خوب این است که روند حرکت مناسب است، گفت: اتفاقاتی افتاده است؛ شما حرکت را ببینید و نه وضعیت را. وضعیت امروز خوب نیست، اما نسبت به سال گذشته امیدوارکننده است. نمی‌شود مسائل چند ده ساله را در یکسال حل کرد. تمرکز را بر ثبات تولید گذاشتیم. سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارش تهیه کرد. خودرو یک کالایی است که روزی ۵۰۰ هزار تا تولید می‌شود و اگر یک قطعه کم باشد، خودرو کف پارکینک قرار می‌گیرد. همین اتفاقات بود که دو هفته قبل قرعه‌کشی را در خودروسازی سایپا حذف کردیم که دلیل آن جلوگیری رانت و تقلب بود.

فاطمی‌امین گفت: امروز خودروسازان به دنبال فروش قسطی هستند و این یعنی تولید اضافه شده است. ما تا تولید را اصلاح نکنیم، مشکلات‌مان حل نمی‌شود. همه به کیفیت معترض هستیم؛ اما مگر کاری است که در یکماه و دو ماه حل شود. ما پروژه تعریف کردیم و آن حرکت به سمت پیشرفت است. در بحث انحصار سهم خوردوسازان به جز ایران خودرو و سایپا ۷ درصد بود که امروز ۱۵ درصد شده است. کار عملیاتی شده است.


بیشتر بخوانید: فاطمی‌امین روزانه میلیون‌ها دلار از جیب سهامداران خودرو به دلالان می‌دهد


وزیر صمت خطاب به ریاست مجلس گفت: خواستار پیگیری قضایی هستم، گفتند دوستان من در واردات خوردو هستند. اگر ثابت شد من استعفا می‌دهم و اگر اثبات نشد پیگیری قضایی می‌کنم.

فاطمی امین گفت: دوستان عزیز همه شما از هپکو خاطره دارید و از هفت تپه خاطره دارید. اگر واگذاری ایران خودرو و سایپا به روش هپکو صورت می‌گرفت، هزاران هپکو ایجاد می‌شود. بنده مسئول صنعت هستم. من برای این که شائبه نباشد قیمت گذاری را به کانون وکلای قوه قضاییه سپردم. ما تا مردادماه دنبال قیمت گذاری بودیم. برای ایران خودرو و سایپا آگهی دادیم، اما برای ایران خوردو یک مشتری آمد.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات خودرو به دولت برمی‌گشت؛ وقتی من مسئولیت را تحویل گرفتم هر روز تحصن داشتیم. یکی از بحث‌ها کاهش معوقات است. گارانتی خودرو از دو سال به سه سال رسید. در حوزه خوردو نکات زیادی می‌توان گفت. من خودم از بهبهان بازدید کردم؛ ما همه از تصادفات ناراحت هستیم، اما جاده و پلیس و مردم هم نقش دارند. من هم از تصادفات آسیب دیدم. اما نخواستم فقط انتقاد کنم زیر بار رفتم تا مشکلات حل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در معدن عقب ماندگی‌های زیادی داریم؛ مانند آدم پولداری هستیم که زمین دارد، اما نمی‌داند این زمین چه امکاناتی دارد، اما می‌خواهد این را واگذار کند. ما در حوزه اکتشافات عقب هستیم. در عرض یکسال نتایج اکتشاف در خراسان جنوبی انجام شد و ذخایر سنگ آهن، مس و طلا پیدا شد. اولین کاری که تمرکز کردیم بحث زمین شناسی است. ما ۳۲۰ مصوبه داشتیم که گا‌ها متناقض بود و باعث رانت می‌شد و همه را ابطال کردیم.

وی افزود: یکی از بزرگترین اقدامات این بود که در مزایده معادن التزام کردیم صلاحیت فنی مورد توجه قرار بگیرد. قبلا هرکس پول داشت وارد کار می‌شد. ما برای اولین بار امتیاز فنی را در مزایده معادن اضافه کردیم. این کار بسیار بزرگی بود.

فاطمی امین گفت: در بحث ماشین آلات ۱۰۰ درصد تولید ماشین آلات معدنی افزایش پیدا کرده است. این به معنی افزایش فعالیت معدن است. ما ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری در مزایده اعلام کردیم. ۱۰ هزار مزایده دیگر در بهمن و خرداد سال آینده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: وی افزود: ما ۳ هزار معدن داشتیم که نامعلوم و معلوم نبود دست چه کسی است. این به معنی مبارزه با فساد است که به ۳۰۰ رسیده است. رفتیم تمام رانت‌هایی که قبلا بود چه کسانی از این رانت استفاده می‌کردند. به طور کامل محاسبه نامه‌ها الکترونیکی شدند. برداشت را با پهپاد کنترل کردیم تا حقوق ملت ضایع نشود. در بحث فولاد گفته شده انحصار دولتی در فولاد وجود دارد؛ ۹۴ واحد فولادی داریم که وزارت صمت تنها در یکی یعنی فولاد مبارکه سهام دارد ما ۱۷ درصد سهم داریم

وزیر صمت در بخشی از سخنانش گفت: گفتند برادر خانمم را در فولاد مبارکه گذاشته‌ام؛ من اصلا برادر خانم ندارم. فساد و فامیل‌بازی به ما نمی‌چسبد. برادر خانم من در تصادف جاده‌ای کشته شده است، من اولین مدعی در مبارزه با فساد هستم. آقای رئیسی اسطوره و نماد مبارزه با فساد است، مگر می.شود در دولت رئیسی فساد وجود داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مباحث مرتبط با پولشویی که برخی از استیضاح کنندگان در صحن مطرح کردند، گفت: اتهاماتی در این زمینه مطرح شد که حتما باید پیگیری شود به خصوص اتهاماتی که در محضر عموم مطرح شد.

وی همچنین اظهار کرد: محور اقتصاد، تولید است و اگر تولید رشد داشته باشد بقیه مسائل قابل حل است. تولید را مرکز آمار گزارش می‌دهد، در سه ماه اول امسال رشد تولید ۳.۸ درصد بوده و رشد بخش صنعت ۵.۱ بوده است. فولاد ۱۰ درصد رشد داشته و در اکثر اقلام بحث قاچاق کاملا منتفی شده است، در بحث سرمایه‌گذاری نیز در بهار سال ۱۴۰۰ عموما منفی یا نزدیک به صفر بوده است، اما در بهار امسال شاهد ۵.۸ درصد رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و ماشین آلات بودیم که این یعنی فعالان اقتصادی به آینده کشور امیدوار شدند.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در طول یک سال گذشته ۶ هزار هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه کردیم و این به معنای سرمایه‌گذاری و اشتغال است. با توجه به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول رصد اشتغال در کشور است، وزارت صنعت رتبه یک اشتغالزایی را در کشور دارد، ما ۱۰۸ هزار شغل در کشور ایجاد کردیم.

فاطمی امین در بحث صادرات گفت: در ۶ ماه اول امسال ۱۳ درصد رشد صادرات داشتیم و خبر مهمتر اینکه شرکت‌های بورسی که تولیدکننده هستند و ۵۰ درصد تولید کشور را انجام می‌دهند در خرداد سال جاری ۲.۵ درصد، در تیر ماه ۵.۸ درصد، در مرداد ماه ۶.۷ درصد و در شهریور ۶.۵ درصد رشد داشتند، این یعنی تولید در تابستان امسال به مراتب بالاتر از ۵.۱ خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: در نامه‌ای که ۷۰ تشکل واردکننده و تولیدکننده و بازاری زدند می‌توان امید را مشاهده کرد، امیدواریم با کمک شما این امید افزون‌تر و ما شاهد رونق و پیشرفت ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه باشیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزیر صمت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
0
2
چرا همان مجلسی که مهرداد بذرپاش را رئیس دیوان محاسبات می کند وزیر صمت را بدلیل عملکرد فاجعه بار مدیران گذشته خودروسازی استیضاح می کند!؟
یکی از بانیان چالش های انبوه امروز، همین آقای مهرداد بذرپاش هستند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
هنوز نمی دونی اینها یکی هستند و این فیلمها هم واسه عوامه؟
نظرات شما
پیشخوان