تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر

دلار تا پایان سال به ۵۰ هزار تومان می‌رسد؟

کامران ندری، اقتصاددان با بیان اینکه باید دعا کنیم قیمت دلار تا پایان سال به ۵۰ هزار تومان نرسد، گفت: خلق بسیار زیاد ریال، عرضه کم دلار به بازار، به بن بست رسیدن مذاکرات برجام، تشدید تحریم ها، ناکارآمدی و ناتوانی دولت در اداره اقتصاد و التهابات داخلی اعم از اعتراضات، موجب افزایش شدید قیمت دلار در یکی، دو ماه گذشته شده است.

پیش‌بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: قیمت دلار در بازار توافقی ارز امروز شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ با قیمت ۳۶ هزار و ۳۱۰ تومان آغاز به کار کرد تا هجوم تقاضا‌های خرد مردم برای تامین دلار از بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز پاسخ داده شود. در لحظه تنظیم این خبر قیمت دلار در بازار توافقی رشد داشته و به ۳۶ هزار و ۳۷۰ تومان رسیده است که نشان از افزایش تقاضا برای دلار در بازار دارد.

قیمت دلار پس از دو ماه پرهیاهو بالاخره در روز پنجشنبه کمی آرام گرفت و کاهش اندکی را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند این کاهش قیمت تحت تاثیر سیگنال سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و مقطعی است و همچنان قیمت دلار راه خود را پیش گرفته و شاهد ادامه روند قبلی خواهیم بود. این در حالی است که روند قیمتی ارز‌های خارجی نشان می‌دهد در ۶ الی ۷ ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد بر قیمت دلار افزوده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی، اما تلاش می‌کند خود سیگنال کاهشی به بازار دهد. در این راستا صالح آبادی در برنامه تلویزیونی شب گذشته گفت: «افزایش قیمت دلار در بازار آزاد واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد.».

قیمت دلار در بازار آزاد امروز شنبه با افزایش همراه شد؛ به طوری که دلار فردایی به ۳۹ هزار تومان رسید.  

اما سوال اصلی این است که در میانه این همه سیگنال مثبت و منفی، قیمت دلار چه سمت و سویی را تجربه خواهد کرد؟

افزایش انتظارات تورمی به دلیل ناتوانی دولت در اداره اقتصاد

کامران ندری، اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: ناکارآمدی و ناتوانی دولت در اداره اقتصاد مزید بر علت شده و تقاضا برای ریال را کم می‌کند که خود عاملی برای افزایش قیمت دلار در روز‌های اخیر است.

وی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا قیمت دلار تا پایان سال به ۵۰ هزار تومان خواهد رسید، گفت: امیدواریم نرسد! زیرا اگر مردم احساس کنند که تا آخر سال قیمت دلار به شدت افزایش پیدا می‌کند به بازار ارز هجوم می‌برند و وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

عرضه دلار کم شد

این اقتصاددان گفت: ارزش دلار یا برابری ریال با دلار را معمولا عرضه و تقاضا تعیین می‌کند؛ بنابراین اگر ارزش ریال در برابر دلار کاهش پیدا می‌کند دو دلیل دارد؛ ۱- تقاضا برای ریال کاهش پیدا کرده است؛ ۲- عرضه ریال در برابر عرضه دلار افزایش پیدا کرده است یا هر دوی اینها.

ندری با بیان اینکه به نظر می‌رسد هر دو عامل در حال حاضر در بازار ارز وجود دارد، ادامه داد: در اقتصاد ما دائم ریال تولید می‌شود و از آن طرف عرضه دلار مرتب کاهش می‌یابد، زیرا در فصل زمستان، پتروشیمی‌ها خوراک کمتری دریافت می‌کنند و در نتیجه صادرات و به تبع درآمد ارزی آن‌ها کاهش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: حسین راغفر: دولت هر صبح به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام می‌کند که امروز قیمت دلار چقدر باشد


قیمت دلار راه خود را می‌رود

این اقتصاددان دومین دلیل وضعیت بحرانی در بازار دلار را تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران دانست و گفت: در چنین شرایطی، دلاری وارد اقتصاد ما نمی‌شود، ولی ریال دائما تولید می‌شود. روزانه ما خلق بسیار شدید ریال را در نظام بانکی مان داریم. طبیعتا این مساله باعث کاهش ارزش ریال می‌شود.

ندری، سومین دلیل جهش قیمت دلار را مشکلات اقتصادی داخلی دانست و به اقتصاد ۲۴ گفت: نگرانی‌های مردم نسبت به آینده و ناتوانی دولت در مدیریت اقتصاد باعث شده که کسی تمایلی به نگهداری ریال نداشته باشد و تقاضا برای ریال در بازار‌های ارز (فارکس) کاهش پیدا کرده است. این موضوع سبب می‌شود ارزش برابری ریال در مقابل ارز‌های دیگر کاهش پیدا کند.

اتاق فرمان اسکناس دلار در کشور در دست کیست؟

این اقتصاددان چهارمین دلیل گرانی دلار را کاهش صادرات پتروشیمی‌ها در فصل زمستان دانست و گفت: علاوه بر کاهش عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها، التهابات داخلی؛ از اعتراضات گرفته تا مدیریت‌های دیگری که در اقتصاد ما وجود دارد در یک ماه گذشته تشدید شده و به همین دلیل کاهش ارزش ریال در یک ماه گذشته سرعت گرفته است.

به گفته ندری، پیش از این هم ارزش ریال در حال کاهش بود منتها در یکی دو ماه گذشته به دلایل مختلف سرعت کاهش ارزش ریال افزایش پیدا کرده است. به هر حال اگر تحریم‌ها شدیدتر شود و دسترسی ما به ارز‌های خارجی ازجمله دلار به دلیل تحریم‌های بانکی و عدم امکان صادرات کاهش پیدا کند ممکن است سرعت کاهش ارزش ریال بیش از این هم شود. البته اگر دولت توانمندی داشتیم بخشی از این مشکلات قابل مدیریت و کنترل بود؛ ولی متاسفانه تاکنون مدیریت خوبی را در این زمینه از دولت ندیده ایم.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
3
تفکر، تعقل، تخصص
دعا به کارمون نمیاد
استفاده از معاون ارزی بدون تجربه و تخصص که با حذف اداره صادرات بانک مرکزی باعث لو رفتن مسیر دور زدن تحریم ها می گردد نتیجه ای بهتر این وضعیت ندارد.
از نظر آقایون تعهد از تخصص اولی تره
همه نگاهتون می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
متاسفانه تو معنی تعهد را نفهمیدید انسان متعهد مسئولیتی نمی تواند قبول نمی کند اما متخصص بی تعهد دزد اختلاسگر و در آخر وطن فروش می شود آلته از لحاظ آماری بالای ۹۹٪ چنیین است البته در کشور تخصص و مقداری هم تعهد دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
4
سؤال اینجاست‌ چرا وضعیت بازار ارز و طلا
در ایران ،بی ثبات تر از افغانستان است؟!!!
افغانستانی که نه حکومت درست وحسابی
وهم شمول دارد!ونه اقتصاد قابل توجه!
یعنی شما با این همه بوق وسورنای تبلیغاتی
تان به پای افغانستان هم نمی رسید!!!
وای برشما با این کشورداریتان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
برو افغانستان
Gaber
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
راست میگه چون حرفی برای بافتن ندارن و زحمت دروغ گفتن را نمی‌کشه راحت میگه برو افغانستان .فکر نکنم افغانیها هم پاسپورت مارا قبول کنند نمونه اش سوختهای مرجعیه. لجبازی نکنیم تا واقعی باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
3
باور کنید دولت اگر اصلا به امور کاری نداشته باشه وضع از این بهتر خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
شما منظور این است که میهن پرستان کم شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
به خاطر حمله به دولت احمق‌ها رفتند ماشینشان را در پارکینگ روشن کردن که آلودگی هوا زیاد شود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان