تاریخ انتشار: ۲۳:۰۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۱

غذا با گوشت چرخ کرده + انواع و طرز تهیه

گوشت چرخ شده زمان خیلی خیلی کمتری برای طبخ لازم دارد و همین امر محبوبیت آن را برای درست کردن غذا‌های سریع‌تر، افزایش داده است. با ما در آشپزی ایرانی همراه باشید تا چند دستور پخت مختلف با گوشت چرخ شده را بیاموزید.

 

غذا با گوشت چرخ کرده

رویداد۲۴ الهام دریابندری: اگر از خوردن برنج خسته شده اید و میخواهید غذا‌های نونی را امتحان کنید یکی از اولین انتخاب‌های شما گوشت چرخ کرده است. با آشپزی ایرانی همراه باشید تا دریچه ای از تنوع به رویتان گشوده شود.

غذای نونی با گوشت چرخ کرده

 کباب تابه‌ای مشهورترین خوراکی است که با گوشت چرخ کرده تهیه می شود. از قدیم در سفره‌های ایرانی بوده این غذا را حتما با گوجه‌فرنگی تهیه کنید تا طعم آن قوی‌تر گردد سماق و گلپر برای این غذا مناسب‌اند.

مواد مورد نیاز کباب تابه‌ای

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد

گوجه فرنگی ۴ عدد

رب گوجه ۲ قاشق غذا خوری

زردچوبه، گلپر، سماق، پودر فلفل ۱ قاشق چای خوری

نمک

کره یا روغن زیتون

طرز تهیه کباب تابه‌ای

۱. گوشت چرخ کرده را از ۲۰ دقیقه قبل در دمای محیط قرار دهید.

۲. در یک ظرف گوشت چرخ کرده به همراه پیاز رنده شده، گلپر، زردچوبه، فلفل قرمز و سیاه را اضافه نمایید.

۳. مواد را مخلوط کرده و برای ۳۰ دقیقه استراحت داده تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

۴. یک تابه را روی شعله متوسط قرار داده و کره یا روغن زیتون ریخته و رب را اضافه نمایید.

۵. رب و روغن را به خوبی تفت داده و کمی فلفل قرمز اضافه کنید.

۶. کباب‌ها را به شکل مورد نظر در دست پهن کرده و در تابه تفت دهید.

۷. به اندازه یک لیوان آب جوش بریزید (از ریختن آب زیاد خودداری کنید)، در تابه را گذاشته و بعد از گذشت یک ربع چند گوجه رنده شده را اافه کنید.

۸. بعد از ۱۰ دقیقه کباب‌ها را با کمک قاشق چوبی برگردانده و در تابه را گذاشته تا کاملا مغز پخت شود.

طرز تهیه کباب تابه ای


گوشت قلقلی با پلو

پلو با کوفته قلقلی و ته دیگ ماست یه غذای خوشمزه او متفاوت برای تنوع دادن به برنامه غذایی که خیلی ساده و راحت آماده میشه و به مواد اولیه زیادی نیاز نداره.

مواد لازم برای پخت پلو با گوشت قلقلی

گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
پیاز درشت ۲ عدد
رب گوجه ۲ قاشق سوپ خوری
نمک فلفل سیاه زردچوبه به میزان لازم
روغن مایع برای سرخ کردن
آرد ۱ قاشق سوپ خوری سرپر

طرز تهیه پلو با گوشت قلقلی

برای پختن کوفته قلقلی، ابتدا گوشت چرخ کرده را با نمک فلفل سیاه و زردچوبه خوب ورز میدهیم، رویش سلفون کشیده و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار میدهیم.

پس از آن گوشت را با پیاز رنده شده که آبش را کامل گرفته ایم (به هیچ عنوان آب پیاز را دور نمیریزیم) مخلوط میکنیم.

دقت کنید که پس از افزودن پیاز، گوشت را ورز ندهید، چون باعث میشود گوشت بریده شود فقط در حد مخلوط کردن. از مایه‌ی گوشتی به اندازه‌ی گردو برداشته و در دست گرد کرده در دیس مسطح میچینیم.

داخل ماهی تابه‌ای با دیواره‌ی بلند یک قاشق کره، دو قاشق روغن زیتون مخصوص پخت و پز و یا روغن مایع میریزیم پس از گرم شدن روغن، رب گوجه ریخته و چند دقیقه تفت میدهیم خامی رب گرفته شود.

سپس یک قاشق پر آرد افزوده و باز تفت میدهیم پس از آن تدریجا آب میافزاییم و با همزن دستی مرتب هم میزنیم تا سس یکدست شود.

آخر سر، آب پیازی که کنار گذاشته بودیم را هم داخل سس میریزیم و حرارت را زیاد میکنیم و منتظر میمانیم تا وقتی که سس به جوش بیاید. کوفته‌ها را همزمان داخل سس میریزیم (حرارت همچنان زیاد است).

سس باید تقریبا روی کوفته‌ها را بپوشاند. پس از گذشت حدود نیم ساعت، در تابه را گذاشته حرارت را کاملا ملایم میکنیم و اجازه میدهیم کوفته‌ها مغز پخت شوند. کوفته قلقلی هم با برنج هم با نان قابل سرو است.

پلو با گوشت قلقلی

 

رولت گوشت یک غذای مجلسی با گوشت چرخ کرده

یکی از انواع غذا‌هایی که با گوشت چرخ کرده می‌توان تهیه کرد، رولت گوشت است؛ این غذا بسیار خوش طعم است و از آن دسته غذا‌هایی است که هر کس می‌تواند مطابق سلیقه و ذائقه خود آن را تغییر دهد و براساس میل خود از مواد متنوعی برای داخل رولت استفاده کند. رولت گوشت، غذایی بسیار مقوی و سرشار از انواع املاح، ویتامین و پروتئین است.

به طور کلی رولت گوشت از گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله، پیاز، زعفران آب کرده، فلفل سیاه، نمک، رب گوجه فرنگی تهیه می‌شود و برای داخل رولت می‌توان بسته به ذائقه از زرشک، گردوی خرد شده، تخم مرغ، و قارچ استفاده کرد.

برای تهیه رولت، گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، نمک و فلفل، و زعفران را مخلوط کرده و آن را داخل دستگاه غذاساز بریزید و اجازه دهید خوب مخلوط شوند و یک خمیر یک دست، درست شود. خمیر به دست آمده، در صورتی برای درست کردن رولت آماده است که به دست نچسبد.

اگر خمیر حاصل به دست می‌چسبد آنقدر آن را ورز دهید تا دیگر به دست نچسبد. یک پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و با کمی روغن در ماهی تابه تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. سپس نمک، فلفل، بقیه زعفران، و رب را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید تا رنگ رب باز شود و آب را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا سس بجوشد.

خمیر گوشت را در کف سینی به ارتفاع یک سانتی متر به شکل مستطیل پهن کنید و داخل آن را به صورت یکنواخت با مواد دلخواه بپوشانید. گوشت را رول کنید و لبه‌های گوشت را به هم بچسبانید. آن را در ظرفی قرار داده و سس را روی آن بریزید، در ظرف را ببندید و روی شعله ملایم به مدت نیم ساعت قرار دهید تا بپزد. رولت گوشت را می‌توانید با سیب زمینی سرخ شده، هویج یا انواع سبزیجات مورد علاقه خود تزئین کنید و با نان میل کنید.

طرز تهیه رولت گوشت

 

غذا با گوشت چرخ کرده و گوجه


۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۳ عدد سیب‌زمینی خرد شده

۱ عدد پیاز خرد شده

۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۱ عدد گوجه فرنگی رنده شده

نمک و فلفل و زردچوبه وفلفل سیاه به میزان لازم

دارچین به میزان لازم

۱ قاشق چای خوری آویشن

۱/۲ پیمانه آب

طرز تهیه غذا با گوشت چرخ کرده و گوجه فرنگی

ابتدا پیاز رو تفت داده و  بعد از چند دقیقه که سبک شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کرده  و تفت دهید. بعد گوجه فرنگی رنده شده و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده  و باز هم تفت دهید. بعد سیب زمینی‌ها را که از قبل سرخ کرده اید   به خوراک گوشت اضافه کنید. بعد ادویه جات و نصف پیمانه آب را اضافه کنید و بگذارید خوب جا افتاده بشود.


غذا با گوشت چرخ کرده و بادمجان یا کازان کباب ترکیه

ﮐﺎﺯﺍﻥ ﮐﺒﺎﺏ ﻏﺬﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺗﺮﮐﯿﻪ است. ﮐﺎﺯﺍﻥ ﮐﺒﺎﺏ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﺳﻤﯽ ﻭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺏ ﺗﺰﯾﯿﻦ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﯿﺰ ﻏﺬﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﺎﯾﯽ ﻓﺎﻧﺘﺰﯼ ﻭ ﻭ ﺟﺬﺍﺏ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ. ﺍﮔﺮ ﺩﻟﺘﺎﻥ ﯾﮏ ﮐﺒﺎﺏ ﺟﺪﯾﺪ ﻭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺧﻮﺵ ﺭﻧﮓ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺣﺘﻤﺎً ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﮐﺒﺎﺏ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻣﻮﺍﺩ ﻻ‌ﺯﻡ کازان کباب

ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻥ ﻗﻠﻤی ۴ تا ۵ ﻋﺪﺩ.
ﮔﻮﺷﺖ ﭼﺮﺥ ﮐﺮﺩﻩ ۲۵۰ ﮔﺮﻡ.
ﭘﻴﺎﺯ ۱ ﻋﺪﺩ ﮐﻮﭼﮏ.
ﺟﻌﻔﺮی ﺭﻳﺰ ﺷﺪﻩ ﻳﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻏﺪﺍﺧﻮﺭی.
ﺯﺭﺩﭼﻮﺑﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻢ.
ﻓﻠﻔﻞ ﺳﻴﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻢ.
ﻧﻤﮏ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﺎﻓی.
ﺭﺏ ﻳﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻏﺬﺍﺧﻮﺭی.
ﺁﺏ ﻟﻴﻤﻮ ﻳﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻏﺬﺍﺧﻮﺭی.

غذا با گوشت چرخ کرده و بادمجان

ﻃﺮﺯ ﺗﻬﻴﻪ کازن کباب

ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﻩ ﭘﻮﺳﺖ بکنید ﻭ ﺭﻭی ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺷﻬﺎی ﻋﻤﻮﺩی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ. ﺩﻗﺖ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺵ ﻧﺰﻧﯿﺪ ﺗﺎ ﯾﮏ ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﯾﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮﺵ ﺯﺩﻩ ﻳﮏ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮشﻫﺎی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﭼﺎﻗﻮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﺍی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﮐﻨﻴﺪ.

اکنون ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻧﻬﺎی ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ را ﺳﺮﺥ ﮐﻨﻴﺪ. ﭘﻴﺎﺯ رنده شده را ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﮔﻮﺷﺖ ﭼﺮﺥ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺟﻌﻔﺮی ﻭ ﻧﻤﮏ ﻭ ﻓﻠﻔﻞ ﻭ ﺯﺭﺩﭼﻮﺑﻪ ﻭﺭﺯ ﺩﻫﻴﺪ.

ﻣﺨﻠﻮﻁ ﮔﻮﺷﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻠﻮﻟﻪ ﺍی ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﺧﺎﻟی ﺑﺎﺩﻣﺠﻮﻧﻬﺎ ﺟﺎی ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﻡ ﺩﻫﻴﺪ.

ﻭ ﻣﺪﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﮑﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺴﺎﻭﯼ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺩﺭﻣﯿﺎﻥ ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻥ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﮐﺒﺎﺑﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﯾﻢ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﯿﺦ ﭼﻮﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﻢ.

ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻥ ﻫﺎی ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﮐﻒ ﻇﺮﻑ ﻣﻨﺎﺳﺒی ﺑﭽﻴﻨﻴﺪ. ﻳﮏ ﻟﻴﻮﺍﻥ ﺁﺏ را با ﺭﺏ ﻭ ﺁﺏ ﻟﻴﻤﻮ ﺧﻮﺏ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ روی بامجان‌ها بریزید. ﻇﺮﻑ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻣﻮﻗﻊ ﭘﺨﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎﺩﻣﺠﺎﻧﻬﺎ، ﺭﻭی ﮔﺎﺯ ﺑﺎ ﺷﻌﻠﻪ ﺧﻴﻠی ﻣﻼ‌ﻳﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ.















 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان