تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱

بهترین روش پخت شلغم

پخت شلغم اگر چه بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما در آشپزی ایرانی ریزه کاری‌های مخصوص به خودش را دارد. در این نوشتار با انواع روش‌های پخت شلغم آشنا می‌شوید.

رویداد۲۴  الهام دریابندری: بیش از دو هزار سال است که شلغم در برنامه غذایی زندگی بشر نقش مهمی داشته است. پخت شلغم اگر چه بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما در آشپزی ایرانی ریزه کاری‌های مخصوص به خودش را دارد.خیلی از کشور‌ها از برزیل، انگلستان و ژاپن گرفته تا ایران، امریکا و نروژ شلغم را در آشپزی خود بکار می‌برند و قرن هاست که شلغم را از عناصر اصلی وعده قرار داده اند.شلغم خوراکی، در شمال اروپا کشت می‌شده و از خوراکی‌های مهم در روم باستان نیز بوده‌است. پس از آن نحوه‌ی کشت و تهیه آن در شرق تا چین گسترش یافت و تا سال ٧٠٠ میلادی به ژاپن رسید. در کنار شلغم، تربچه و خردل نیز در آسیا و اروپا، از سال ٢٠٠٠ قبل از میلاد کشت می‌شدند و در واقع از گیاهان بومی این مناطق هستند. پس از آن انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها آن را وارد قاره آمریکا کردند و اکنون شلغم در بسیاری از مناطق کانادا و ایالات متحده، کشت می‌شود. جالب است بدانید تا سال ١٧٠٠ میلادی در انگلستان و حتی بقیه کشور‌های اروپایی، به هر نوع سبزی سفید و کوچک شلغم گفته می‌شد، اما بعد‌ها فردی به نام چارلز تورنیپ تاونشند، تفاوت‌های شلغم با سایر سبزیجات را کشف کرد و از آن پس نام شلغم از سایر سبزیجات جدا شد. در واقع کلمه‌ی تورنیپ (Turnip) در اسم چارلز تورنیپ، امروزه به معنای شلغم است و به نوعی می‌توان گفت به نام او نامگذاری شده. البته برخی بر این باورند که این لقب بعد‌ها به او داده شده.

روش انتخاب شلغم 

نکات خرید شلغم

برای خرید شلغم رسیده به پوستش دقت کنید. شلغم‌هایی که پوست سفت و براق دارند را برای خرید انتخاب نمایید. درون شلغم تازه پس از برش خوردن روشن و سفت است. اگر پوست شلغم را کمی فشار دادید و حالت فرو رفتگی پیدا کرد یعنی شلغم تازه نیست. این نکته را به خاطر داشته باشید که شلغم‌های کوچک تر، شیرین‌تر هستند. از خرید شلغم‌هایی که لهیده شده یا ترک دارند خودداری نمایید.

مواد لازم برای بهترین روش پخت شلغم

شلغم: یک کیلوگرم
آب: دو لیوان
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
آبلیمو: یک قاشق مرباخوری

شلغم بخارپز

بخارپز کردن شلغم

بهترین شیوه برای تهیه شلغم بخار پز کردن آن است زیرا با این روش تمام ویتامین و خواص درمانی شلغم حفظ می‌شود. این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا در این روش آب شلغم که دارای مواد مفیدی برای جلوگیری از سرطان است حفظ می‌شود ولی هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می‌شود از شلغم خارج می‌گردد.

روش بخار پز کردن شلغم

شلغم‌ها را به خوبی بشویید و ریشه آن‌ها را به اندازه ۵ سانت بگذارید.طرف دیگر شلغم را دست نزنید.اگر بخارپز دارید، شلغم‌ها را در بخارپز بپزید.
در غیر این صورت قابلمه‌ای را را انتخاب کنید که آبکش فلزی کیپ آن باشد.قابلمه را کمی آب بریزید به اندازه‌ای که آبکش درون آب قرار نگیرد.به اندازه‌ای در آبکش شلغم بریزید که در قابلمه بسته شود.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه شور نخود بازاری


در صورت تمایل روی شلغم‌ها کمی نمک بپاشید. قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید تا آب به جوش آید. سپس حرارت را کم کرده و بگذارید شلغم‌ها حدود نیم ساعت بپزند. در این روش پخت آب داخل شلغم‌ها نمی‌رود. برای اینکه بدانید شلغم‌ها پخته اند یا نه با انگشت روی آن کمی فشار آورید. اگر نرم شده بود پخته است. شلغم‌ها را برداشته، سر و ته آن را بریده و پوستش را جدا کنید. در صورت تمایل روی آن فلفل سیاه بریزید و میل کنید.

چگونه شلغم بپزیم که سفید باشد؟

برای پختن شلغم به صورت زیر عمل کنید:

بدون اینکه سر و ته آن را بزنید (اگر کوچک و متوسط است)، تمیز بشویید. سپس به اندازه ۲ لیوان آب روی شلغم بریزید. نمک و فلفل سیاه را در مرحله آخر اضافه کنید. اگر می‌خواهید شلغم پخته شما سفیدرنگ باشد، زمان پخت به آن یک قاشق مرباخوری آبلیمو هم اضافه کنید.

ابتدا شعله زیاد باشد تا آب به جوش بیاید و سپس شعله را کم کنید. وقتی شلغم پخته شد، به آن کمی نمک و فلفل سیاه هم بزنید. حالا می‌توانید آن را همراه با آبش مصرف کنید. آب شلغم هم حاوی خواص بی‌شماری است. بهتر است یک شلغم را با گوشتکوب له کنید و داخل آب آن بریزید. یک ساعت صبر کنید تا شلغم آب بیندازد و سپس آن را میل کنید.

خوردن این معجون قبل از خواب از گلودرد صبحگاهی و سرفه ناشی از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

پختن شلغم در نایلون به ساده‌ترین شکل

۱ – در اولین مرحله از پخت شلغم در نایلون، بعد از اینکه پوست شلغم‌ها را گرفتید، آن‌ها را داخل نایلون فریزر بریزید.

۲ – سر نایلون را بخوبی ببندید و آنرا داخل قابلمه‌ای که تا نیمه با آب پر شده قرار دهید.

۳ – توجه کنید مقدار آب قابلمه زیاد نباشد و نایلون شلغم‌ها بطور کامل داخل آب نباشد.

۴ – اجازه دهید شلغم‌ها در نایلون با حرارت ملایم پخته شوند.

پختن شلغم در نایلون باعث حفظ همه خواص شلغم می‌شود و از آبکی شدن شلغم جلوگیری می‌کند.

خواص سلغم

شلغم پحته؛ یک شام سبک زمستانی برای کاهش وزن و لاغری

شلغم از سبزیجاتی محسوب می‌شود که اگر در یک رژیم غذایی مناسب قرار بگیرد. می‌تواند به چربی سوزی و کاهش وزن کمک شایانی کند. شلغم دارای مقادیر زیادی فیبر می‌باشد که برای کنترل کردن اشتها یک گزینه مناسب است.

علاوه بر این، فیبر موجود در شلغم به سوخت و ساز بدن نیز کمک می‌کند که برای کنترل وزن و سلامت روده‌ها بسیار مفید است. مصرف شلغم به دلیل فیبر فراوان باعث می‌شود فرد مصرف کننده مدت بیشتری احساس سیری کند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات شما
پیشخوان