تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۷ دی ۱۴۰۱

ترفندهایی برای سرگرم کردن کودکان در خانه

داشتن فرزند کار ساده‌ای نیست از تربیت و برآورده‌کردن نیازهایش تا سرگرم‌کردنش و فراهم‌کردن فضایی مناسب برای رشد و آرامش در خانه. شاید برای بسیاری از پدرومادرها سرگرم‌کردن بچه‌ها در خانه سخت‌ترین کار دنیا باشد به‌گونه‌ای که در برخی مواقع به‌راستی مستاصلشان می‌کند.

سرگرم کردن کودکان در خانه

رویداد۲۴ داشتن فرزند کار ساده‌ای نیست از تربیت و برآورده‌کردن نیازهایش تا سرگرم‌کردنش و فراهم‌کردن فضایی مناسب برای رشد و آرامش در خانه. شاید برای بسیاری از پدرومادر‌ها سرگرم‌کردن بچه‌ها در خانه سخت‌ترین کار دنیا باشد به‌گونه‌ای که در برخی مواقع به‌راستی مستاصلشان می‌کند.

بچه‌ها عاشق بیرون‌رفتن و البته پارک رفتنند و دوست دارند همیشه آن‌جا باشند و بازی کنند و دوست پیدا کنند و به هر سو که می‌خواهند بدوند، اما با هوای این روز‌ها و پیش از آن پاندمی کرونا که مهدکودک‌ها هم تعطیلند نگه‌داری بچه‌ها در خانه و سرگرم‌کردنشان به یکی از مشکلات خانواده‌ها و پدرومادر‌ها تبدیل شده است.

در این وضعیت به‌راستی چه باید کرد؟ چگونه می‌توان بچه‌ها را در خانه نگه داشت؟ در این‌گونه مواقع پدر ومادر باید راه‌کار‌هایی برای سرگرمی کودکان بیابند که هم برای آن‌ها هیجان‌انگیز باشد و هم به‌مرور تکراری نشود و آن‌ها را به وجد آورد و ماندن در خانه را برایشان دلپذیر کند.

به گزارش رویداد۲۴ همه می‌دانیم که شاید تنها چیزی که برای بچه‌ها جذاب و دوست‌داشتنیست بازی‌کردن است. به‌راستی هیچ فعالیتی به اندازه بازی نمی‌تواند برای کودکان لذت‌بخش باشد، اما این‌که چه نوع بازی هم برای آن‌ها انتخاب می‌کنیم اهمیت دارد؛ به‌ویژه برای خانواده‌هایی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، بهتر است از بازی‌هایی برای سرگرمی فرزندشان استفاده کنند تا موجب آزار همسایه‌ها نیز نشود. در ادامه به چند نوع بازی و سرگرمی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید آن‌ها را در خانه انجام دهید و لذت ببرید.

رفتار با کودک

نقاشی روی دیوار

حتما تاکنون به علاقه بچه‌ها برای نقاشی روی دیوار دقت کرده‌اید به هر خانه‌ای که کودکی در آن وجود دارد می‌روید اگر به در و دیوار دقت کنید حتما نقاشی و طرح‌هایی روی آن می‌بینید پس بهتر است از این اشتیاق و علاقه استفاده کنید و با بچه‌ها این کار را انجام دهید.

ممکن است با خود بگویید این چه کاریست و دیوار کثیف می‌شود، اما ما برای این هم راه‌کاری داریم برای این‌که دیوار خانه‌تان خراب نشود یک کاغذ سفید بزرگ بردارید و آن را با چسب کاغذ بر روی یکی از دیوار‌های خالی منزل‌تان بچسبانید. سپس به کودک اجازه دهید تا روی آن نقاشی بکشد. اگر کودکتان قدش به همه جای دیوار نمی‌رسد می‌توانید او را روی یک صندلی بنشانید. برای این کار از مقوا‌های بزرگ هم می‌توانید استفاده کنید و نقاشی با ماژیک را هم که برای بچه‌ها بسیار لذت‌بخش است آزمایش کنید. این کار می‌تواند آن‌ها را ساعت‌ها سرگرم کند.

کاردستی

یکی دیگر از کار‌هایی که بچه‌ها بسیار به آن علاقه دارند کاردستی و کار با کاغذرنگی و مقوا و قیچیست. در کنار بچه‌ها بنشینید و با هم کاردستی درست کنید و از کار و فعالیت خود لذت ببرید.

یک بازی خلاقانه در خانه این است که با رول‌های دستمال لوله‌ای کاردستی‌هایی مانند دوربین یا جامدادی بسازید. یا از کاردستی‌های اینترنت ایده بگیرید.

باید بدانید یکی از کار‌های مهمی که بچه‌ها باید بیاموزند استفاده و تقویت عضلات دستشان است و انجام کاردستی فعالیتیست که دست‌ورزی را در آن‌ها تقویت می‌کند.

مدل نقاشی شوید

روی یک صندلی بنشینید و کتابتان را به دست بگیرید و ضمن این‌که آن را می‌خوانید از کودک بخواهید شما را نقاشی کنید درواقع با او بازی می‌کنید و او را استاد نقاشی و خود را مدل می‌کنید در عین این‌که خودتان هم کارتان را انجام می‌دهید و کتابتان را می‌خوانید. این کار البته سود دیگری هم دارد و آن این است که کودک با خواندن کتاب این فعالیت ارزنده آشنا می‌شود.

سایه‌بازی

یکی دیگر از کار‌های بسیار خوبی که می‌توانید با بچه‌ها انجام دهید سایه‌بازیست. هنگامی‌که کمی هوا تاریک می‌شود می‌توانید به اتاقی بدون نور بروید و چراغ را خاموش کنید و با دست و اعضای بدنتان اشکال گوناگونی بسازید و خنده و بازی را چاشنی آن کنید.

این کار سود و مزیت دیگری هم دارد و آن این است که تاریکی را برای فرزند شما جذاب می‌کند و اگر ترسی از آن دارد آن ترس از بین می‌رود.

کودکان در خانه

نقاشی از روی یک طلق شفاف

یک بازی جذاب و بانمک دیگر نقاشی با طلق شفاف است. یک طلق شفاف بخرید و آن را جلوی صورتتان بگیرید. سپس از کودک خود بخواهید تا با چند عدد ماژیک نقاشی صورت شما را از روی طلق بکشد. مطمئن باشید کودکتان از این مدل نقاشی حتی بیشتر از نقاشی روی دفتر و دیوار لذت خواهد برد.


بیشتر بخوانید: راهکارهایی آموزش صبر به کودک


بازی و کاردستی با چوب بستنی

با چوب بستنی می‌توان ایده‌های خوبی را پیاده کرد و کاردستی‌های زیبایی ساخت ضمن این‌که در حین آن به کودک هم انواع رنگ‌ها و وسایل را آموزش داد. تعدادی چوب بستنی تهیه کنید. با استفاده از ماژیک‌ها به کمک کودک تمام چوب بستنی‌ها را رنگ کنید. سپس از بچه‌ها بخواهید تا چوب‌های بستنی با رنگ‌های مشابه را کنار هم قرار دهد.

شما با چوب بستنی می‌توانید کاردستی‌های گوناگونی مانند میز و صندلی هم درست کنید و ساعت‌ها با فرزندتان سرگرم باشید.

بازی با خوراکی

یکی از خوراکی‌هایی که می‌تواند کودک شما را تا حتی یک ساعت سرگرم کند بازی و خوردن خوراکیست. یک سیب‌زمینی و تخم‌مرغ بپزید و آن‌ها را درون بشقاب کودکتان قرار دهید و از او بخواهید آن‌ها را پوست بکند و سپس اگر دوست داشت بخورد.

این خوراکی سالم و خوشمزه گاه حتی تا یک ساعت زمان کودک را می‌گیرد و او را سرگرم می‌کند ضمن این‌که پوست‌کندن آن‌ها سبب بالارفتن تمرکز در کودک می‌شود و دقت او را زیاد می‌کند.

بازی در حمام

برای سرگرم‌کردن کودکتان گاه از حمام و فضای آن‌جا کمک بگیرید. می‌توانید رنگ انگشتی تهیه کنید و از کودک بخوانید روی دیوار حمام با آن‌ها نقاشی کنید. بازی دیگری که می‌توانید با کودک در حمام انجام دهید این است که یک وان یا استخر آب را در حمام پر از آب کنید و با اسباب بازی‌ها یا قایق‌های کاغذی و پلاستیکی با هم بازی کنید.

بازی با کودکان

بازی با شیشه‌شور

با ظرف آبپاش یا شیشه‌شور و چند تا مقوای خالی دستمال کاغذی رولی می‌توانید یک بازی پر هیجان طراحی کنید. این بازی را می‌توانید روی بالکن یا تراس انجام دهید. یا اینکه برای جلوگیری از خیس شدن فرش یک ملحفه بزرگ پهن کنید و لوله‌های خالی دستمال کاغذی را بچینید و روی هر کدام یک توپ قرار دهید. شیشه شور را از آب پر کنید و از او بخواهید تا با پاشیدن آب به سمت توپ‌ها آن‌ها را به زمین بیندازد.

بازی با توپ تخم‌مرغی

چند لیوان یک‌بار مصرف را پر از آب کنید و کنار هم بچینید. یک توپ پینگ پنگ را روی لیوان اول قرار دهید. حالا از کودکتان بخواهید تا به سمت آن با قدرت فوت کند و تا توپ را روی لیوان‌ها تا انتها حرکت دهد.

خاله‌بازی

یکی از بازی‌های قدیمی که در گذشته میان بچه‌ها رایج بود خاله‌بازیست. با کودک دختر و پسر خود خانه بسازید و خاله بازی کنید و بازی را هم جنسیتی نکنید. همه انسان‌ها اعم‌از زن و مرد از داشتن خانه و مهمانی دادن و مهمانی رفتن خوششان می‌آید. با کودک خود بازی کنید و در حین رفتن به خانه از مغازه‌ای که از وسایل خانه درست کرده‌اید خرید کنید و به خانه بروید و با هم بازی و آشپزی کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان