تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

تروییکای اروپا و آمریکا: تولید اورانیوم با غنای بالا در فردو هیچ توجیه غیرنظامی ندارد

آمریکا و تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک نسبت به انتقاد دو روز پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دلیل تغییرات اعلام نشده در تاسیسات فردو، واکنش نشان داده‌اند و ادعا کردند این اقدام هیچ توجیه غیر نظامی معتبری ندارد.

تروییکای اروپا و آمریکا

رویداد۲۴ این بیانیه که مشترکا از سوی این چهار کشور غربی امضاءکننده برجام منتشر شده، به خبری اشاره دارد که روز چهارشنبه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد و طی آن آژانس از ایران به دلیل اعمال تغییرات اعلام نشده در اتصال بین دو مجموعه (آبشار) ماشین‌های پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم با خلوص تا ۶۰ درصد در فردو انتقاد کرد.

آژانس مدعی است اتصال دو آبشار از مجموعه ماشین‌‌های سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم «بدون اطلاع بازرسان» انجام شده در تاسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی قم صورت گرفته است.

سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این ادعا اعلام کرده که موضوع مذکور ناشی از اشتباه یکی از بازرسان آژانس بوده که آژانس نیز آن را پذیرفته اما با وجود پذیرش این اشتباه از سوی آژانس، در گزارش مدیرکل منعکس شده است.

در بیانیه روز جمعه آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه هم با اشاره به همین انتقاد آمده: «ما این گزارش آژانس را مدنظر خواهیم گرفت و همان‌طور که آژانس تصریح کرده، این تغییرات اعلام نشده در تناقض با تعهدات ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی - ان‌پی‌تی - است».


بیشتربخوانید: تاریخ ۴۰ ساله روابط ایران و اروپا/ چرا خصومت پایان نمی‌یابد؟


در ادامه بیانیه این چهار کشور آمده: «این دلیل که ایران می‌گوید این تغییرات به اشتباه اعمال شده، ناکافی است. ما اعمال ایران را بر مبنای بی‌طرفی و گزارش‌های عینی از سوی آژانس قضاوت می‌کنیم و نه قصد و نیت ایران از انجام آنها».

آژانس می‌گوید تغییرات اعلام نشده از سوی ایران را بازرسان آن روز ۲۱ ژانویه برابر با اول بهمن در جریان بازرسی‌های سرزده از فردو متوجه شده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نسخه‌ای از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو شورای حکام را رویت کرده که آژانس در آن گفته بازرسان مشاهده کرده‌اند که نحوه اتصال بین دو آبشار سانتریفیوژهای آی ار-۶ به شکل اساسی تغییر کرده بدون اینکه ایران آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده باشد.

با اشاره به همین گزارش آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه خود «یادآوری کرده‌اند» که تهیه اورانیوم با غلظت بالا در تاسیسات فردو ایران فارغ از «هرگونه منطق و دلیل» مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی است.

در پایان این بیانیه بلوک اروپایی امضاءکننده برجام و آمریکا یک بار دیگر از ایران خواسته‌اند که به تعهدات بین‌المللی خود در قبال پیمان ان پی تی که به آن پیوسته وفادار بماند و همچنین به همکاری کامل با آژانس انرژی اتمی در تحقیقات و نظارت بر سایت هسته‌ای فردو تن دهد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
0
0
مشکل اصلی این است که آمریکا و اروپا خودشان را بین الملل میدانند و درجه یک وبقیه را عقب مانده و درجه دو ،به همین دلیل در همه جای جهان فضولی می کنند و امر و نهی ۰۰۰۰۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
0
مشکل اصلی این است که متاسفانه ایران با خیانتکاران و جنایتکاران مذاکره، گفت وگو و همکاری کرده است.
نظرات شما
پیشخوان