تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱

دلار در یک سال و نیم اول فعالیت دولت روحانی و رییسی چقدر گران شد؟

قیمت دلا در حالی دریک سال و نیم ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم رشدی ۵۰ درصدی را تجربه کرده است که مهمترین وعده‌های داده شده از سوی این دولت بر حوزه اقتصاد متمرکز بوده است.

دلار در یک سال و نیم اول فعالیت دولت روحانی و رییسی چقدر گران شد؟

رویداد۲۴ اقتصاد ایران روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد. مانور مخالفان دولت روحانی بر مسائل اقتصادی در سال‌های پایانی دولت روحانی حکایت از آن داشت که حل مسائل اقتصادی راهکار دارد و دولت دوازدهم قادر به حل این مشکلات نیست.

رییسی در انتخابات ریاست جمهوری وعده گره نزدن معیشت مردم به برجام را داد. پس از آن وزیر صمت وعده دلارزدایی را مطرح کرد و کاهش وابستگی به دلار در دستور کار قرار گرفت، اما در نهایت معیشت مردم نه تنها بهبودی نیافت بلکه رشد تورم، زمینه را برای افزایش قابل توجه بهای ارز مهیا کرد و رشد بهای ارز بار دیگر قیمت اقلام مصرفی را تحت‌تاثیر قرار داد.

بررسی وضعیت قیمت ارز در یک سال و نیم اول دولت سیزدهم به ریاست جمهوری رییسی و یک سال و نیم ابتدایی دولت یازدهم به ریاست جمهوری روحانی نشان می‌دهد دولت سیزدهم با رشد فزاینده نرخ ارز روبرو بوده است.

اینفوگرافی زیر نشان می‌دهد قیمت دلار در یک سال و نیم اول فعالیت دولت یازدهم تنها ۶ درصد افزایش یافته است.

دولت روحانی در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که ایران با تحریم‌های گسترده‌ای روبرو بود و تغییر مسیر دولت و تلاش برای تنش‌زدایی و حل مشکلات ایران با دیگر کشور‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت.

نکته اینجاست که در اولین ماه‌های فعالیت دولت یازدهم قیمت ارز حتی روندی کاهشی را نیز تجربه کرد، اما به تدریج در وضعیتی باثبات قرار گرفت. قیمت دلار از ۳۱۸۰ تومان در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ به ۳۳۸۷ تومان در آذرماه سال ۱۳۹۳ رسید. قیمت ارز، اما از ۲۵ هزار و ۶۰۰تومان در مرداد ماه سل ۱۴۰۰ به ۳۸ هزار و ۴۰۸ تومان در آذرماه سال ۱۴۰۱ رسید. بهای ارز در نیمه بهمن ماه به بیش از ۴۳ هزار تومان رسیده و هر دلار تنها در کمتر از دو ماه نزدیک به هفت هزار تومان گران شده است.

دلار در یک سال و نیم اول فعالیت دولت روحانی و رییسی چقدر گران شد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
پیشخوان