تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

دستور پخت غذا با کینوا

کینوا که به عنوان یکی از سالم‌ترین غذا‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود، یک منبع غذایی منحصر به فرد است که حاوی انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، پروتئین و مواد معدنی است.

دستور پخت غذا با کینوا
رویداد۲۴ نازنین احمدی: اگرچه بسیاری کینوا را یک دانه می دانند، اما این غذا در واقعا نوعی بذر است. از مزایای کینوا می توان به فاقد گلوتن بودن و ارزش غذایی بالای آن اشاره کرد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم دنیا از کینوا در رژیم غذایی خود استفاده می کنند و از فواید بی نظیر آن بهره مند می شوند.

از دیدگاه گیاه شناسی، کینوا در واقع نوعی بذر است که از گیاه کینوا به دست می آید. این گیاه در گروه غلات قرار نمی گیرد و بیشتر به خانواده اسفناج شباهت دارد. گیاه کینوا در آمریکای جنوبی می روید و پختن دانه های آن شبیه برنج است.

کینوا در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است، اما قدمت آن به هزاران سال پیش در آمریکای جنوبی باز می گردد و مردم باستان از آن در مراسم مذهبی و آشپزی استفاده می کردند.

این غذا به قدری محبوب و مغذی است که حتی فضانوردان نیز از آن برای ماموریت های فضایی طولانی مدت استفاده می کنند تا مواد معدنی و مواد مغذی کافی را در اختیار بدن خود قرار دهند. از آنجایی که کینوا فاقد گلوتن است، بسیاری از رژیم‌های غذایی که گلوتن را از غذاهای مصرفی حذف می‌کنند، به سراغ کینوا می‌روند تا بتوانند مواد مغذی کافی را برای بدن فراهم کنند.

به گزارش رویداد24 جدای از این، پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در این غذا آن را به یکی از بهترین منابع گیاهی تبدیل کرده است و به همین دلیل گیاهخواران خالص (وگان ها) از کینوا در غذای خود استفاده می کنند تا نیاز خود به پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری را برطرف کنند.

در ادامه به برخی از غذاهایی که میتوان با کینوا تهیه کرد اشاره می کنیم:

خورشت کینوا با لوبیا قرمز

مواد لازم خورشت کینوا با لوبیا قرمز (برای ۸ نفر)

لوبیا قرمز خام: ۲ فنجان

هویج: 2 عدد متوسط

سیر: 2 حبه

روغن زیتون: 1 قاشق غذاخوری

کینوا خام: 1 فنجان

آب مرغ: 9 فنجان

برگ های معطر: 2 عددگوجه فرنگی: 400 گرم پخته

اسفناج: 2 فنجان

طرز تهیه خورشت کینوا با لوبیا قرمز

یک شب قبل از تهیه خورشت کینوا، لوبیاها را باید در آب خیس کنید، سپس شسته و خشک کنید. در مرحله بعد هویج و سیر را خرد کرده و رنده کنید و در تابه مقداری روغن داغ کنید و مواد را به آن اضافه کنید.

حدود 30 ثانیه آنها را سرخ کنید تا بوی سیر به مشام برسد. در مرحله بعد کینوا را به قابلمه اضافه کنید و تمام مواد را یک دقیقه تفت دهید سپس بقیه مواد شامل آب مرغ، برگ بو، گوجه فرنگی و لوبیا را داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا مواد با یکدیگر بپزند.

بعد از 2 ساعت اسفناج را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و بگذارید بجوشد تا نرم شود. در این مرحله خورشت کینوا با لوبیا قرمز آماده است و می توان آن را با انگور میل کرد. توجه داشته باشید که به جای لوبیا قرمز می توانید از لوبیا چیتی هم استفاده کنید.

مینی پیتزا کینوا

مواد لازم برای پخت مینی پیتزا کینوآ (برای 4 نفر)

کینوا خام: 3/4 فنجان

آب: نصف فنجان

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

بکینگ پودر: نصف قاشق غذاخوری

نمک دریا: نصف قاشق غذاخوری

ظرف مافین: 12 عدد

چاشنی مینی پیتزا کینوا

سس پیتزا: نصف پیمانه

پنیر موزارلا: ۷۵ گرم

سوسیس پپرونی: 12 برش

طرز تهیه مینی پیتزا کینوا

ابتدا قبل از استفاده از کینوا برای پخت پیتزا، کینوآ را باید به مدت 6 تا 8 ساعت در آب خیس کنید. در مرحله بعد دمای فر را روی 220 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و داخل ظرف های مافین کاغذ روغنی بگذارید.

سپس یک چهارم روغن زیتون را روی کاغذ روغنی بریزید تا چرب شود و در فر قرار دهید. در مرحله سوم کینوا را آبکش کرده و در ظرف مناسبی بریزید سپس نمک، بکینگ پودر و 4/3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را اضافه کنید.

این مخلوط را با همزن هم بزنید تا شبیه خمیر پنکیک شود. در مرحله بعد یک قاشق غذاخوری از خمیر را در ظرف های مافین بریزید و بگذارید حدود 10 دقیقه در فر بماند. خمیر را دوباره روی سینی فر قرار دهید و به مدت 5 تا 10 دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی شود.
در مرحله پنجم سینی را از فر خارج کرده و روی هر کدام یک قاشق چایخوری سس و یک لایه پنیر موزارلا بریزید و روی آن را با یک لایه کالباس پپرونی بپوشانید و در فر قرار دهید تا پنیر آب شود.

حدود 8 تا 10 دقیقه طول می کشد. سپس سینی آن ها را از فر خارج کرده و بگذارید خنک شوند. در صورت تمایل می توانید از فلفل و پنیر رنده شده در مینی پیتزا کینوآ استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خواص جالب گل‌ کلم


کتلت سالمون با کینوا

مواد لازم جهت کتلت ماهی سالمون با کینوا

ماهی سالمو

180گرم کینوا پخته شده

کلم پیچ یا جعفری به میزان لازم

هویج و خیار به میزان لازم

نمک دریا و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه کتلت سالمون با کینوا

در مرحله اول باید ماهی سالمون  را چرخ کرده و سپس هویج و خیار را رنده کنید و جعفری را خرد کرده و ادویه هایی مانند نمک و فلفل را به آن ها اضافه کنید.

در مرحله بعد کینوا پخته شده را به این مواد اضافه کرده و هم می زنیم. در نهایت می توان مواد را به شکل دلخواه برش داد و در روغن زیتون سرخ کرد.

دستور پخت غذا با کینوا

فلفل دلمه ای پر شده با کینوآ

مواد لازم برای تهیه فلفل دلمه ای پر شده با کینوآ

50 گرم کینوا 

100گرم لوبیا

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

نصف پیاز خرد شده

یک حبه سیر خرد شده

آب به میزان لازم

طرز تهیه و مواد لازم برای پخت فلفل دلمه ای پر شده با کینوآ

این غذا با کینوا خیلی سریع تهیه می شود و غذایی سرشار از پروتئین است. برای تهیه این غذا ابتدا باید فلفل دلمه ای را خوب بشوییم و دانه ها را جدا کنیم و بعد از ریختن مواد لازم داخل فلفل دلمه ای ها، آن ها را به مدت 10 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار دهیم.
50 گرم کینوا را باید با 100 گرم انواع لوبیا در آب بجوشانید. سپس نصف پیاز و یک حبه سیر را خرد کرده و با مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد در حال جوش اضافه کنید.

هر فلفل دلمه ای را با مقداری از این مخلوط پر کنید و روی آن ها مقداری پنیر بریزید. سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شوند.

برگر کینوا با اسفناج و بوقلمون

مواد لازم برای 8 برگر کینوا

یک فنجان بوقلمون یا مرغ آسیاب شده

یک فنجان کینوا پخته (برای تهیه یک فنجان کینوا پخته شده، یک سوم فنجان کینوا خام را بپزید)

یک قاشق چایخوری پودر سیر

یک چهارم پیمانه پیاز رنده شده

یک قاشق غذاخوری چاشنی ایتالیایی

نصف قاشق چایخوری نمک

یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه

دو فنجان اسفناج تازه و خرد شده

نصف فنجان پنیر موزارلا

یک قاشق غذاخوری روغن کنجد

طرز تهیه همبرگر کینوا، اسفناج و بوقلمون

یک ظرف بزرگ بردارید و تمام مواد لازم را به جز پنیر را مخلوط کنید و در آخر پنیر را اضافه کنید. همه مواد را به هشت قسمت تقسیم کنید و برگر یا کتلت درست کنید.

در مرحله بعد روغن را خوب داغ کنید و هر کدام از کتلت ها را داخل آن بگذارید تا سرخ شود. برای اینکه همبرگرها خوب بپزند، بهتر است در حین پخت درب قابلمه را به مدت 4 تا 5 دقیقه ببندید.

سخن پایانی

کینوا که به عنوان یکی از سالم ترین غذاها در سراسر جهان شناخته می شود، یک منبع غذایی منحصر به فرد است که حاوی انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، پروتئین و مواد معدنی است. با افزودن این ماده غذایی به رژیم غذایی خود، می توانید مزایای سلامتی منحصر به فردی را که در مورد آن بحث کرده ایم، تجربه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان