تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجرای نوری که در زلزله خوی و ترکیه دیده شده چیست؟

در توضیح پدیده‌های طبیعی یک سنت باستانی وجود دارد و آن تلاش برای فرار از اثبات‌گرایی است. این رویکرد در زلزله‌های اخیر ایران و ترکیه هم رخ داده است. مردمی که شاهد زلزله بوده اند از ظهور یک نور در زمان بروز زلزله خبر داده‌اند و آن را به فعل وانفعالات فرازمینی یا اقدامات محرمانه نظامی ربط دادند. اما واقعیت چیست؟

زلزله ترکیه

رویداد۲۴ در زلزله‌های اخیر در ترکیه و سوریه و حتی زلزله غرب ایران یک پدیده برای همه بینندگان عجیب و حتی مشکوک به نظر می‌رسید؛ نور آبی رنگی شبیه به رعد و برق که همزمان با زلزله در آسمان دیده می‌شد. افرادی که این نور را مشاهده کرده‌اند و بعضا موفق شدند از آن فیلمبرداری کنند، نسبت به عامل بروز زلزله دچار توهم توطئه شده‌اند. برخی مدعی شدند که زلزله در واقع ناشی از یک انفجار بوده و برخی دیگر آزمایش‌های زیرزمینی را عامل بروز زلزله خوانده‌اند.

مشاهده نور در زمان زلزله ترکیه

نور در زلزله خوی

اولین گزارش‌ها درباره ظهور نور در زمان زلزله به ۸۹ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. زلزله سال ۲۰۱۷ مکزیک یکی از نمونه‌های معروف ظهور نور بوده است. ظهور یک نور سبز-آبی در زمان زلزله ۸.۱ ریشتری مکزیک به لطف شبکه‌های اجتماعی در همه جهان دیده شد. آن زمان هم تئوری‌های مختلفی از انفجار اتمی گرفته تا نقش فرازمینی‌ها در بروز زلزله مطرح شد. دانشمندان تلاش کرده اند که دلیل این پدیده را توضیح بدهند.

فریدمان فروند استاد فیزیک دانشگاه ایالتی سن خوزه مکزیک و محقق ارشد مرکز تحقیقات ایمز ناسا در مصاحبه‌ای با نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۴ وجود این نور‌ها را در ارتباط با زلزله تایید کرده و گفته نور‌هایی که قبل یا همراه با زلزله پدیدار می‌شوند، می‌توانند «شکل ها، فرم‌ها و رنگ‌های مختلفی را داشته باشند.»

نورهای زلزله در تاریخ

فروند و همکارانش ۶۵ روایت از چنین نور‌هایی را مطالعه کردند و یافته‌های خود را سال ۲۰۱۴ در رساله تحقیقات لرزه‌نگاری منتشر کردند. به عنوان مثال، در ۱۲ نوامبر ۱۹۸۸، مردم ۱۱ روز قبل از وقوع یک زمین لرزه قدرتمند، یک کره نورانی صورتی-بنفش درخشان را در امتداد رودخانه سنت لارنس در کبک گزارش کردند. در پرو، نور‌ها شبیه فلاش درخشانی بودند که آسمان را روشن می‌کردند، و در فیلم دوربین‌های امنیتی قبل از زلزله ۸.۰ ریشتری در سال ۲۰۰۷ ثبت شده‌اند. قبل از زلزله سال ۲۰۰۹ در لاکویلا، ایتالیا، شعله‌های نور ده سانتی‌متری در بالای یک خیابان سنگی سوسو می‌زده است.

آیا نور‌های زلزله واقعی هستند؟

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده در مورد اینکه آیا نور‌های زلزله موسوم به EQL واقعا وجود دارد یا خیر، محتاطانه پاسخ داده است. این آژانس در وب‌سایت خود می‌گوید: «ژئوفیزیک‌دان‌ها در مورد اینکه تا چه حد فکر می‌کنند گزارش‌های افراد از نور غیرمعمول قبل یا همزمان با زلزله و نزدیک به مرکز زلزله واقعیت دارند، نظرات متفاوتی دارند. برخی تردید دارند که این گزارش‌ها شواهد محکمی برای وجود EQL باشد، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند گزارش‌های قابل قبولی در ارتباط با وجود EQL وجود دارد.» فروند در گروه دوم است.

چه چیزی باعث ظهور نور زلزله می‌شود؟

فروند و همکارانش با تجزیه و تحلیل ۶۵ حادثه ظهور نور زلزله در مطالعه سال ۲۰۱۴، این نظریه را مطرح کردند که این نور‌ها ناشی از بار‌های الکتریکی فعال در انواع خاصی از سنگ‌ها در طول فعالیت لرزه‌ای هستند. «گویی یک باتری را در پوسته زمین روشن کرده‌اید.» به عنوان مثال سنگ‌های بازالت و گابرو دارای نقص‌های کوچکی در کریستال‌های خود هستند که می‌تواند بار‌های الکتریکی را در هوا آزاد کند. دانشمندان تخمین زدند که شرایطی منجر به بروز این نور‌ها می‌شود، در کمتر از ۰.۵ درصد از زمین لرزه‌ها در سراسر جهان وجود دارد. به همین دلیل است که این پدیده نسبتاً نادر است. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که نور‌های زلزله بیشتر قبل یا در هنگام زلزله ظاهر می‌شوند.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد سنگ‌های کوارتزدار وقتی به روش خاصی فشرده می‌شوند، میدان‌های الکتریکی قوی ایجاد می‌کنند. اما یکی از مشکلات مطالعه نور‌های زلزله، غیرقابل پیش‌بینی بودن و کوتاه‌مدت بودن آنهاست. در تلاش برای حل این مشکل، برخی از دانشمندان سعی کرده‌اند این پدیده را در آزمایشگاه بازسازی کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
1
هنوز ابزارات تشخیص وقوع زلزله در اختیار بندگان خاص آفریدگار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
1
0
خدایی از کجا جنس گرفتی . مشنگ سیم های فشار قوی برق هست موقع زلزله بهم میخوره و نور شدید دیده میشه مخصوصا هوا ابری باشه بیشتر دیده میشه
بعمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
باسلام،
زاتوجه به اطلاعات حاصل از سیستم های پی گیری در ایستگاه های زلزله وثبت امواج زلزله از ۲دیم الایام، ونیز فعالیت های ایجاد زلزله های القای درجو یونسفر وخود زمین در قطبین مغناطیسی زمین وشفق های قطبی این اشعه ناشی از رنگهای آبی، سبز، زرد، نارنجی وقرمز و... این نورها حاصل زلزله های دست سازبین 5/8تا 8 وبیشتر شدت زلزله های القائی می توانسته است شدت زلزله ها را بیشتر هم کند.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
2
0
علاوه بر مواردی که در متن به آن اشاره شده است، بخشی از نورهای مشاهده شده مربوط به اتصال سیم های شبکه فشارضعیف و فشار متوسط برق است که زلزله باعث لرزش و جابجایی تیر ها شده و سیم ها بهم برخورد میکند.
در تصاویر ضبط شده نیز بعد از مشاهده نورهای مختلف از دور و نزدیک، برق منطقه قطع میگردد که این قطع برق اتصال شبکه را تائید میکند.
بلهور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
مطمئن نیستم که راست میگید
علی شیرنژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
همه این موارد در مورد نور هنگام زمین‌لرزه قابل بحث و بررسی میباشد. لطفا موارد نجوم وزلزله و ماوراطبیعت را بیشتر کنیددرحد یک موردنباشد‌ مثلا ایکاش نورابی هنگام زلزله مکزیک را بارگزاری می‌کردید. باتشکر
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
1
0
هارپ نیست؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
شدت زلزله خوی خیلی کمتر از زلزله ترکیه بود حالا نور تو زلزله ترکیه رو شایر بشه گفت ربط داشته ولی زلزله خوی حتی از زلزله سرپل ذهاب هم شدتش کمتر بود
نور آبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
0
0
اقا من الان ساعت ۱.۵ داشتم سیگار میکشیدم یه نور اومد ابی اولش بعد صداش که انعکاسش رف اخر شهر اومد ۴ بار اونطور شد.
شهر خوی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان