تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

امیرعبداللهیان: در خصوص اتفاقات شرق فرات، طرف آمریکایی اتهام بی اساسی را مبنی بر حمله گروه‌های منتسب به ایران مطرح کرده

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای روس خود اظهار داشت: اتفاقاتی در روزهای اخیر در منطقه شرق فرات رخ داده است متاسفانه طرف آمریکایی اتهام بی اساسی را مبنی بر حمله گروه‌هایی که مدعی است منتسب به ایران هستند و ادعای دیگری که با پهپاد ایرانی منطقه‌ای را هدف قرار دادند، مطرح کرده است.

امیرعبداللهیان

رویداد۲۴ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای روس خود با بیان اینکه از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم، گفت که ایران به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو حضور دارد، امروز (چهارشنبه) نهم فروردین ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.

به نوشته فارس، وی در این نشست با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در خصوص همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به خصوص در یک و نیم سال گذشته حاصل شده، گفت: حجم تبادلات تجاری ما به بیش از سه و نیم برابر افزایش پیدا کرده، هرچند این افزایش متناسب با توانمندی‌های موجود در دو کشور نیست.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که در این دیدار روابط کنسولی دو کشور را مرور کردیم، اظهار داشت:حمل و نقل و ترانزیت و تمرکز بر فعال سازی تردد سهل رانندگان ترانزیت از جمله موضوعات مورد توجه ما بود و درباره رفع موانع اتفاق نظر داریم.

وزیر خارجه کشورمان نسبت به حضور لاوروف در تهران در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: در گفت‌وگوهای امروز آخرین وضعیت توافقات برای امضای همکاری‌های راهبردی و بلندمدت بین دو کشور را بررسی کردیم و در مرحله پایانی هستیم. امیدواریم در آینده نزدیک برای امضای این توافقنامه میزبان آقای لاوروف باشیم.

امیرعبداللهیان ارسال تسلیحات غربی به اوکراین را باعث پیچیده شدن اوضاع خواند

وی در پاسخ به سؤالی درباره ایده رئیس جمهور چین برای اوکراین بیان کرد: در چارچوب سیاست خارجی دولت جدید و نگاه به آسیا روابط پیشرفته‌ای با چین پایه ریزی کردیم. ایران از ایده رئیس جمهور چین در خصوص صلح و امنیت جهانی حمایت کرده است. هر ابتکاری که به صلح وامنیت پایدار در منطقه و سطح جهانی منجر شود، استقبال می‌کنیم. مهم اقدامی است که باید در این چارچوب انجام شود. از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم.

* نشست معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه هفته آینده

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: در سفر اخیرم به ترکیه و روسیه با مقامات این دو کشور در خصوص نشست چهارجانبه رایزنی داشتم. امروز هم با همکارم آقای لاوروف گفت‌وگو کردیم. این نشست قرار است هفته آینده در سطح معاونان وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. هدف اصلی آن نزدیک کردن دیدگاه‌های ترکیه و سوریه است. ایران و روسیه هم تلاش خواهند کرد این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. چناچه در این گفت‌و‌گوها چارچوبی مشخص شود، دور بعدی نشست در سطح وزرای خارجه می‌تواند برگزار شود.

* به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت:اتفاقاتی در روزهای اخیر در منطقه شرق فرات رخ داده است متاسفانه طرف آمریکایی اتهام بی اساسی را مبنی بر حمله گروه‌هایی که مدعی است منتسب به ایران هستند و ادعای دیگری که با پهپاد ایرانی منطقه‌ای را هدف قرار دادند، مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها ادعای بی اساسی را مطرح کرده و ادعای بی اساسی را مطرح می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها قبل از اینکه اسنادی را برای اثبات ادعای خود ارائه دهند قضاوت‌های عجولانه و رفتار شتاب زده‌ای را داشتند. ما به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم. ایران همواره نقش سازنده‌ای داشته است و در حوادث شرق فرات پاسخ ما به طرف آمریکایی روشن و قاطع بود.

* تداوم تنش در منطقه قفقاز را به نفع جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نمی‌دانیم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره تحولات جاری در قفقاز نیز اظهار داشت: تمرکز ویژه‌ای را در گفت‌وگوهای امروز داشتیم. ما تداوم تنش در این منطقه را به نفع هیچ یک از طرفین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نمی‌دانیم. امنیت در این منطقه را به نفع صلح، ثبات و امنیت در منطقه می‌دانیم.

وی گفت: مداخلات خارجی و تلاش برای تغییرات ژئوپلتیک منطقه را عاملی برای پیچیده‌تر شدن وضعیت در منطقه می‌دانیم. معتقدیم باید از طریق مکانیسم ۳+۳ و سایر مکانیسم‌های موجود و به دور از روش‌های توسل به زور، مسائل در این منطقه حل و فصل شود. با آقای لاوروف اتفاق نظر داریم این نشست در آینده در تهران برگزار شود و امیدوارم نتیجه این نشست و تلاش‌ها منجر به حل و فصل مسالمت آمیز مسائل شود.

وزیر خارجه تصریح کرد: ما هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه را با هر توجیهی که باشد مردود می‌دانیم و معتقد هستیم باید در مسیر گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی، طرف‌های مختلف در این موضوع قرار بگیرند.

امیرعبداللهیان در این نشست خبری همچنین عنوان کرد که بزودی با وزیر خارجه عربستان دیدار می‌کند و یادآور شد: برخی تفاوت دیدگاه‌ها طبیعی است، اما مانع بازگشت روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها نمی‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه چه موانعی پیش روی گسترش روابط ایران و روسیه است؟ نیز گفت: پیشرفت‌های خوبی را در حوزه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور شاهد هستیم. شاید در شروع مرحله جدید همکاری‌های ایران و روسیه درک متقابل بخش‌های خصوصی و بخش‌های دولتی از موضوع همکاری‌های متنوع یک ضرورت بود. از این مرحله به خوبی عبور کردیم و امروز در پروژه‌های مختلف و متنوع دو طرف فعال هستند.

وی اضافه کرد: امروز به صراحت می‌توانیم از پیشرفت خوب در همکاری‌های همه جانبه با تمرکز بر موضوعات اقتصادی و تجاری بین دو کشور سخن بگوییم و هر دو طرف از روند رو به پیشرفت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ابراز رضایت داریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امیرعبدالهیان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
محمد عبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
2
0
بعد از انقلاب مدت چهل سال واقعا ایران تنها بود با اتکا به خدا وملت فهیم ومتمدن با غیرت به تنهایی توانست تمام مشکلات از همه نوعش را پشت سر بگذارد این معنویت وغیرت بود که ایران به این سر بلندی رسید و این پیام واضح است دولتها از گرایش پیدا کردن به ایران در واقع گرایش پیدا کردن به معنوییت است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
1
یکی نیست بگه تو سر پیازی یا ته پیاز؟ از چیزی خبر داری یا اختیار داری آقای مترسک
ناشناس
|
Iraq
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
1
زد کلی هم شهید کرد از نیروهای مقاومت آمریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
1
هاشا کردن شما فایده ای ندارد و دقیقا کار خودتان هست. تا حال همه اینگونه ادعاهای شما عکس آن اثبات شده است.
گرفتن گروگان اروپایی و آمریکایی برای باج گیری اساس تفکر شما می باشد.
نظرات شما
پیشخوان