تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

دلیل خواب‌آلودگی در بهار

بسیاری از افراد در بهار مدام خسته‌اند و احساس خواب‌آلودگی دارند. آیا شما جزو این افرادید؟ تاکنون این حالات را در بهار تجربه کرده‌اید؟

دلیل خواب‌آلودگی در بهار

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی:  بسیاری از افراد در بهار مدام خسته‌اند و احساس خواب‌آلودگی دارند. آیا شما جزو این افرادید؟ تاکنون این حالات را در بهار تجربه کرده‌اید؟
حتما شما هم خود یا اطرافیانتان در بهار دچار خواب‌آلودگی و خستگی شد‌ه‌اید به‌گونه‌ای که مدام می‌خواهید بخوابید و از رختخواب به سختی جدا می‌شوید. تاکنون با خود اندیشیده‌اید که دلیل این امر چیست؟

نخستین روز‌های گرم سال برای بسیاری از افراد منجر به خستگی و مشکلات گردش خون، نوسانات خلقی، سردرد، نداشتن تمرکز، تحریک‌پذیری یا بی‌خوابی می‌شود.
جالب است بدانید بسیاری از مردم در سراسر دنیا با این پدیده که خستگی بهاری نام دارد دست‌به‌گریبانند و به آن دچار می‌شوند. این مشکل درواقع یک مورد پزشکی دارد که توضیح‌پذیر است و می‌توان در مورد آن سخن گفت. درواقع می‌توان این پدیده را نوعی فرایند بیولوژیک در افراد دانست.

یک نشریه آلمانی به نام Stern در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است. این نوشته به موضوع تغییر فصول و تولید محرک بیداری به نام سروتونین و یا هورمون خواب اشاره می‌کند که با تغییرات فصلی در افراد به‌وجود می‌آید و آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این تغییرات برروی ملاتونین بدن اثر می‌گذارد.

خواب‌آلودگی در بهار

بی‌حالی، کمبود انرژی و انگیزه، اختلال در خواب یا نیاز بیش از حد به خواب، کاهش تمرکز و بهره‌وری، افزایش تحریک‌پذیری و استرس، سردرد، درد عضلانی، بی‌اشت‌هایی یا میل به پرخوری، اضطراب و خلق و خوی نامساعد از علائم خستگی بهاری هستند که کم‌کم در فرد ظاهر می‌شوند و زندگی او را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

افزایش قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید در فصل بهار باعث افزایش تولید سروتونین می‌شود. درعین‌حال، هورمون ملاتونین که مسئول خواب است، همچنان فعال است. اثر متقابل دو ماده پیام‌رسان، تحت عنوان نبرد هورمون‌ها، بدن را خسته می‌کند؛ بنابراین خستگی بهاری واقعا وجود دارد..

پس از اینکه بدن به تغییر فصل عادت کرد، خستگی بهاری خود‌به‌خود بعد از دو تا چهار هفته فروکش می‌کند.

افزون‌بر نقش هورمون‌ها، در حالی که رگ‌های خونی در هوای سرد منقبض می‌شوند تا گرمای کمتری را از دست بدهند، با افزایش دما کمی گشاد می‌شوند. این امر باعث می‌شود #فشارخون کمی پایین بیاید و باعث خستگی یا مشکلات گردش خون شود. افرادی که از قبل فشار خون پایینی دارند، بیش‌تر از خستگی در فصل بهار شکایت می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض نور

یکی از بهترین راه‌کار‌ها برای درمان خستگی و خواب‌آلودگی در بهار قرارگرفتن در عرض نور آفتاب و خورشید است. شاید بتوان گفت نور بهترین درمان برای این مشکل است.
به گزارش رویداد۲۴ تولید سروتونین و ویتامین در نور خورشید بسیار زیاد می‌شود و با این کار تولید هورمون خواب ملاتونین در درازای روز متوقف می‌شود؛ بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند تا حد امکان در فصل بهار، #ورزش در فضای باز انجام شود. از آنجایی که بدن برای تولید سروتونین بیشتر مجبور به جذب نور خورشید از طریق شبکیه چشم است، متخصصان توصیه می‌کنند که به‌طور مداوم از عینک آفتابی استفاده نکنید. علاوه‌بر‌این، چرت بعد‌از‌ظهر همیشه مفید نیست، زیرا در این صورت ملاتونین بیشتری دوباره تولید می‌شود.

دلیل خواب‌آلودگی در بهار

از هوای تازه لذت ببرید

پیاده‌روی یا دویدن در طبیعت می‌تواند به غلبه بر خستگی و افزایش انرژی و داشتن خلق و خوی مثبت کمک کند. تا جایی که ممکن است در هوای تازه وقت بگذرانید؛ بدن تحت تأثیر نور روز، هورمونی با هدف ایجاد شادی و تقویت خلق و خو به نام سروتونین تولید می‌کند و هم‌زمان از تولید ملاتونین (هورمون خواب) جلوگیری می‌کند.

نوشیدن قهوه

امروز در دنیا نوشیدن چای و قهوه آمار بالایی دارد و مردم بسیار به سمت این نوشیدنی‌ها روی آورده‌اند و مدام و در درازای روز از آن‌ها استفاده می‌کنند. باید دقت داشته باشید زیاده‌روی در هر چیزی حتی بهترین مواد غذایی دنیا هم برای بدن زیان‌آور است بنابراین درنظرگرفتن اعتدال بهترین کار است.


بیشتر بخوانید:  پیامدهای مصرف زیاد آجیل


نوشیدن قهوه اگرچه به بیدار ماندن و رفع خستگی کمک می‌کند، اما نباید در نوشیدن و مصرف آن زیاده‌روی کنید، چون کافئین در مقادیر زیاد می‌تواند منجر به حالت تهوع و افزایش ضربان قلب شود.

ممکن است بگویید من عاشق قهوه هستم و بدون آن زندگی برایم دشوار است بسیار خوب قرار نیست آن را ترک کنید و به کلی از زندگیتان بیرون بیندازید. براساس گفته سازمان ایمنی غذای اروپا یک بزرگ‌سال ستام می‌تواند در روز بین ۳ تا ۴ فنجان قهوه میل کند.

دلیل خواب‌آلودگی در بهار

نوشیدن آب

نوشیدن آب کافی برای بدن بسیار بسیار اهمیت دارد و شما باید روی این موضوع دقت و توجه بسیاری داشته باشید. هنگامی‌که آب کافی می‌نوشید بدن خود را به سمت تن‌درستی و البته داشتن وزن مناسب هدایت می‌کنید، چون همان‌گونه‌که می‌دانید اضافه‌وزن یکی از عوامل مهم انواع بیماری‌هاست. هنگامی‌که بدن آب کافی دریافت می‌کند سردرد و خستگی در او بسیار کم می‌‍شود.

به گزارش رویداد۲۴ آن‌گونه‌که انجمن تغذیه آلمان توضیح می‌دهد بدن به روزانه بین ۵/۱ تا ۲ لیتر آب و مایعات نیاز دارد تا بتواند خود را شاداب و تن‌درست نگه دارد. فراموش نکنید منظور از تامین مایعات بدن نوشیدن آب‌میوه‌های غیرطبیعی نیست. شما باید از آب‌میوه‌های طبیعی و آب استفاده کنید.
نوشیدن مقادیر کافی آب، راهی مناسب برای جلوگیری از سردرد و خستگی است.

دوش‌گرفتن

دوش گرفتن، گردش خون را در بدن تحریک می‌کند و روند جریان خون در زیر پوست را بهبود می‌بخشد. برای رفع خستگی بهاری دوش بگیرید. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید.

گوش‌دادن به ساعت بدن

شما باید بتواند به ساعت بدن خود گوش کنید و آن را تنظیم کنید. براساس پژوهش‌ها یک فرد بزرگ‌سال به صورت عادی به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارد و بهترین ساعت خواب هم بین ساعات ۱۰ شب تا ۵ صبح است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان