تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

راه‌هایی برای خواباندن کودکان

موضوع خوابیدن کودکان همیشه برای خانواده‌ها و به‌ویژه کسانی‌که تازه پدرومادر شده‌اند مسئله و چالش بوده است به‌ویژه اگر با کودکی سرسخت روبه‌رو باشند که به آسانی نمی‌خوابد.

راه‌های خواباندن آسان کودکان

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: خوابیدن برخی از بچه‌ها ماجراییست که هر شب را به شبی دراز و خسته‌کننده تبدیل می‌کند. برخی از بچه‌ها کلا بدخوابند و به‌آسانی نمی‌خوابند و همین موضوع می‌تواند پدرومادرشان را سخت برآشفته کند.

امروز در این مطلب نکاتی را آماده کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند برای خوابیدن کوچولویتان وقت کم‌تری صرف کنید.

به گزارش رویداد۲۴ نخست باید بدانید که خواب برای تمامی انسان‌ها به‌ویژه کودکان که در سن رشد هستند اهمیت بسیار زیادی دارد و البته دشواری‌های خاص خود را دارد چراکه باید از برخی اصول پیروی کنید برای نمونه مهمانی‌های شبانه خود را کم یا متوقف کنید که این موضوع برای همه آسان نیست.

در زیر نکاتی را بیان می‌کنیم که می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

رعایت یک روال منظم

بدن انسان هم مانند بسیاری کار‌های دیگر به نظم نیاز دارد. شما باید با نظمی خاص بدن کودک را به ساعت خواب معینی عادت دهید. شاید تصور این‌که بتوان بدن را به ساعتی برای خوابیدن عادت داد دور از ذهن باشد، اما اصلا این‌گونه نیست.

برای نمونه یک ساعت برای خواب او مشخص کنید و پس از آن روالی را هر روز و شب تکرار کنید. برای نمونه پس از تمرین و درسی خاص شام و مسواک و خواب. بهترین ساعت خواب برای بچه‌ها از ۷ شب تا ۷ صبح است.

هنگامی که کودک را سر یک ساعت به رختخواب می‌برید به بدن او کمک می‌کنید که ساعت خواب خود را تنظیم کند. تلاش کنید این برنامه را تغییر ندهید و تا جای ممکن از مهمانی‌دادن یا مهمانی‌رفتن شبانه صرف‌نظر کنید.

خواباندن آسان کودکان

یک محیط خواب مناسب فراهم کنید

بر اساس پژوهش‌ها برای خوابیدن باید عواملی دست به دست هم دهند تا فضا و محیط را برای آن آماده شود. این عوامل شامل کم‌بودن صدا، نور کم و دمای مناسب است؛ بنابراین برای خواباندن کودک تلویزیون را خاموش کنید، لوازم الکتریکی مانند موبایل را از او دور کنید، اتاق را کم‌نور و سروصدا‌ها را کم کنید و دما را برحسب فصل تنظیم کنید تا همه چیز برای خوابیدن فرزند شما آماده باشد.

داستان گفتن به هنگام خواب

داستان خواندن پیش از خواب را برای کودک به عادت تبدیل کنید. این روشی عالی برای بچه‌هاست تا آن‌ها را برای خوابیدن تشویق کنید و البته در بهبود روابط بین والدین و فرزندان و علاقه آن‌ها به کتاب هم تاثیر به‌سزایی دارد. پژوهش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد خواندن داستان و کتاب پیش از خواب در بهبود خواب کودکان تاثیر فراوانی دارد.

به گزارش رویداد۲۴ اگر شما جزو پدرومادر‌های پرمشغله هستید می‌توانید از داستان‌های ضبط‌شده برای کودک خود استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب برای کودک

شاید ندانید که داشتن یک رژیم غذایی مناسب تا چه اندازه می‌تواند در بهبود خواب کودک شما تاثیر داشته باشد. عادات غذایی کودک شما می‌تواند توانایی او را در داشتن خواب خوب تحت تأثیر قرار دهد.


بیشتر بخوانید:  ارتباط موثر با فرزندان


بهتر است کودک به هنگام شام از خوردن غذا‌های سنگین و انواع دسر‌ها و شیرینی‌ها خودداری کند تا بتواند خوابی آرام داشته باشد.

دانشگاه کلمبیا در این زمینه پژوهشی انجام داده است که نشان می‌دهد مصرف غذا‌های چرب و غذا‌های شیرین برروی خواب اثرات منفی دارد و سبب برهم‌زدن آن می‌شود. شما می‌توانید به فرزندانتان برای داشتن خوابی آسوده و آرام غذا‌هایی سرشار از فیبر دهید.

راه‌های خواباندن آسان کودکان

ارتباط و گفت‌وگو با کودک پیش از خواب

با بچه‌های ۵ تا ۸ ساله پیش از خواب گفتگو کنید چراکه ممکن است در درازای روز و به هنگام رفتن به مدرسه و در آن و یا انواع کلاس‌ها و فعالیت‌ها دچار مشکلاتی باشند که دوست داشته باشند در مورد آن‌ها صحبت کنند بنابراین این زمان فرصت خوبیست تا با آن‌ها درباره رخداد‌های روز صحبت کنید و از حال و روز و احساساتش باخبر شوید.

در مورد مدرسه یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید ممکن است روی کودک تأثیر بگذارد با اوصحبت کنید. گفت‌وگوکردن به خودی خود مفید است حتی اگر راه حلی در دسترس نباشد ممکن است منجر به خواب بهتر شود.

به درخواست کودک برای بیدار ماندن «نه» بگویید

بچه‌ها معمولا به هنگام خواب از هر حربه‌ای برای بیدار ماندن بیش‌تر استفاده می‌کنند برای نمونه درخواست آب می‌کنند یا از شما می‌خواهند آن‌ها را در آغوش بگیرید. این کار‌ها را انجام دهید، اما کوتاه و اجازه ندهید این کار‌ها مانعی برای نخوابیدن باشند.

اجازه ندهید کودک در این وضعیت مدام چیزی بخواهد و پس از خوردن آب قاطع به تمامی درخواست‌هایش نه بگویید و برسر حرف خود در هر شرایطی بمانید و در دام او نیفتید. ممکن است او هم‌چنان بر سر این موضوع پافشاری کند، اما پس از شنیدن چند بار نه گفتن شما تسلیم می‌شود و به خواب می‌رود.

ورزش کردن و داشتن فعالیت کافی

به گزارش رویداد۲۴ داشتن فعالیت کافی و ورزش برای بدن کودکان اهمیت زیادی دارد و در داشتن خوابی آرام هم تاثیر دارد. دانشگاه موناش در استرالیا درباره اثرات ورزش روی خواب پژوهشی انجام داده است که نشان می‌دهد اثرات مثبت ورزش تنها در تناسب اندام محدود نمی‌شود، بلکه حتی برای داشتن خواب خوب نیز مفید است.

مطمئن شوید که کودکان شما عصر به اندازه کافی وقت بازی دارند. بازی در فضای باز شکل بسیار خوبی از ورزش است، اما بچه‌های شما آن را به عنوان یک ورزش در نظر نمی‌گیرند. این یک نکته اساسیست که باید به آن توجه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان