تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

بالاخره و پس از چانه‌زنی‌های متعدد امروز مجوز افزایش قیمت خودرو در جلسه شورای رقابت به تصویب رسید. اگرچه تا این لحظه شورای رقابت از جزئیات این افزایش‌ پرده برنداشته است اما انتظار می‌رود این خبر تاثیر مثبتی بر جریان دادوستد‌های گروه خودرو داشته باشد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

رویداد۲۴ معاملات بورس روز سه شنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل در راستای روند روز دوشنبه گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۲۹ هزار و ۱۵۹ واحدی که معادل ۱.۴ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. به این ترتیب شاخص کل بالاتر از سطح تابستان سال ۹۹ قرار گرفت که بالاترین ارتفاع تاریخ بورس تهران به شمار می‌رفت.

همچنین در پایان معاملات سه شنبه، شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش ۱.۱ درصدی به سطح ۶۳۷ هزار و ۷۴۴ واحدی رسید.

ثبت دومین رکورد ارزش معاملات خرد از ابتدای سال ۱۴۰۱

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه شنبه را ۲۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات خرد (سهام+صندوق‌های سهامی) بازار مبلغ ۱۴ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان بود.

روند صعودی ارزش معاملات ادامه دارد و رکورد سه شنبه درحالی به ثبت رسید که روز دوشنبه همین رکورد در جریان معاملات بورس به ثبت رسیده بود. با رشد نزدیک به هزار میلیاردی ارزش معاملات نسبت به بازار دوشنبه، این رکورد مجددا شکسته شد.

از نظر آماری این مبلغ از ارزش معاملات پس از تاریخ ۷ اسفند سال ۱۴۰۱، در صدر ارزش معاملات در مقایسه با تمام روز‌های معاملاتی سال گذشته قرار می‌گیرد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه شنبه، خبر از خروج ۳۸۰ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.


بیشتر بخوانید: پیش‌‌بینی بورس هفته سوم فروردین


متغیر‌های اثرگذار بر تداوم روند صعودی بورس تهران

تداوم روند رشد شاخص فعلی و روند بازار در سال ۱۴۰۲ طبیعتا بستگی به متغیر‌ها و عوامل تاثیرگذار بر بازار دارد. یکی از مهم‌ترین این مولفه‌ها نرخ ارز است. در روز‌ها و هفته‌های آینده چه اتفاقی برای قیمت اسکناس آمریکایی می‌افتد؟ آیا توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد؟ آیا بانک مرکزی در کنترل روند رو به رشد نرخ ارز موفق عمل خواهد کرد؟ این‌ها سوالاتی است که پاسخ آن بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

اما فارغ از آن با توجه به رشد نسبتا خوبی که بازار سرمایه در روز‌های پایانی سال گذشته و همچنین تعطیلات نوروزی داشته است تحلیل و انتظار کارشناسان، نیاز نماگر‌های بازار سهام به استراحتی جزئی است.

در مورد روند میان‌مدت بازار، اما تداوم روند صعودی، مدنظر تحلیلگران بازار است. چرا که بازار سرمایه و قیمت سهام در حال حاضر ارزان‌ترین دارایی موجود پیش روی سرمایه‌گذاران است. دارایی‌های موجود در بازار‌های موازی نظیر ملک، خودرو و طلا رشد زیادی داشته‌اند و بازار سهام به رغم رشدی که نیمه دوم سال ۱۴۰۱ داشت همچنان به صورت نسبی عقب‌تر از بازار‌های دیگر قرار دارد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

بالاخره و پس از چانه‌زنی‌های متعدد امروز مجوز افزایش قیمت خودرو در جلسه شورای رقابت به تصویب رسید. همچنین شورای رقابت در مورد میزان افزایش قیمت خودرو به صورت ابهام‌آمیز اعلام داشت: در جلسه امروز شورا میزان افزایش قیمت خودرو‌های داخلی تعیین شد. بعضی از خودرو‌ها کمتر از ۳۰ درصد افزایش قیمت دارند و تعدادی نیز افزایش قیمت بسیار اندکی خواهند داشت؛ البته افزایش قیمت چند خودرو هم بیش از ۷۰ درصد است.

در واقع هنوز میزان افزایش دقیق و مشخص هر خودرو مشخص نیست با این حال، اما این خبر به شکل مستقیمی اثر مثبتی بر معاملات گروه خودرو در جریان دادوستد‌های روز چهارشنبه خواهد داشت. همچنین می‌توان انتظار داشت جو حاصل از معاملات گروه خودرو به سایر گروه‌ها نیز انتشار یابد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان