تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

آشنایی با ورزش کاردیو

تاکنون واژه کاردیو به گوشتان خورده است و چیزی درباره آن شنیده‌اید؟ باید بگوییم که کاردیو نوعی ورزش و تمرینات است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کند.

ورزش کاردیو

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: تاکنون واژه کاردیو به گوشتان خورده است و چیزی درباره آن شنیده‌اید؟ باید بگوییم که کاردیو نوعی ورزش و تمرینات است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کند.

شاید تاکنون واژه کاردیو به گوشتان خورده باشد. اگر هم این‌گونه نیست باید بگوییم که کاردیو نوعی ورزش و تمرینات ورزشیست که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد ضمن این‌که سبب افزایش کارایی عضلات و کاهش وزن و بهبود عملکرد سیستم گردش خون در افراد می‌شود. ممکن است بگوییم تمرینات ورزشی همه مانند هم هستند و این کاردیو چه تفاوتی با دیگر تمرینات دارد. آیا هر تمرین ورزشی را می‌توان جزو تمرینات کاردیو به حساب آورد؟

شاید برای این‌که به شما درباره کاردیو و این تمرینات بگوییم و با آن‌ها آشنایان کنیم بهتر است در این زمینه نمونه‌هایی بیاوریم و این ورزش‌ها را به شما نشان دهیم.

ورزش کاردیو چیست؟

ورزش کاردیو به تمریناتی هوازی گفته می‌شود که در آن ضربان قلب شما ۵۰ تا ۷۵ درصد از اندازه معمول بیش‌تر و این‌گونه سبب بهبود عملکرد قلبی، شش‌ها و سیستم گردش خون می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید ورزش‌های کاردیو در بازه زمانی بلند مدت انجام می‌شود و به‌اصطلاح یک شبه پاسخ نمی‌دهد و تاثیر نمی‌گذارد.

این بازه زمانی بلند مدت سبب افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون بیش‌تر در رگ‌ها و در نتیجه حمل مواد مغذی و اکسیژن به تمام سلول‌ها می‌شود و سبب تن‌درستی هر چه بیش‌تر آن‌ها می‌شود.

به زبان دیگر دیگر هر گونه فعالیت ورزشی که قلب، ریه‌ها و عضلات شما را درگیر فعالیت زیادی کند و شما مدت زمان بیش‌تری به ورزش ادامه دهید، هوازی (کاردیو) محسوب می‌شود. پس اکنون متوجه شدیم ورزش کاردیو به ورزش‌های هوازی درازمدت گفته می‌شود.

ورزش هوازی چیست؟

ورزش هوازی انواع گوناگون دارد درواقع باید گفت ورزش‌ها و تمریناتی که ضربان قلب شما را ۵۰ تا ۷۰ برابر زیاد کند جزو ورزش‌های هوازی قرار می‌گیرد. در این‌جا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شناکردن، طناب‌زدن، کیک‌بوکسینگ، دوچرخه‌سواری ثابت و یا در باشگاه به شکل ثابت، اسکی صحرایی، دویدن، تمرین با پله، ایروبیک، پیاده‌روی، رقصیدن و مانند آن‌ها که سبب افزایش

ضربان قلب شما می‌شود.

پیاده‌روی

یکی از روزش‌های ساده و درعین‌حال عالی در کاردیو پیاده‌رویست و درواقع می‌توان گفت برای تمرینات کاردیو ایده‌آل‌ترین ورزش است.

دویدن

دویدن یک ورزش هوازی بسیار موثر است. تنها به یاد داشته باشید که اگر تمرینات استقامتی و در زمان و مسافت طولانی انجام دهید، بدنی شبیه به دوندگان مسافت، و اگر تمرینات انفجاری و سرعتی باشد بدنی شبیه به دوندگان سرعت با حجم عضله بالا پیدا خواهید کرد.

شنا

شنا از ورزش‌های هوازی یا کاردیو است که کل بدن را درگیر می‌کند. شنا کردن پشت سر هم با عوض کردن نوع شنایی که در هر دور می‌کنید بهترین روش برای درگیر کردن همه عضلات در حین تمرین است. سعی کنید با سرعتی ثابت و مداوم شنا کنید تا قلب و ریه شما تقویت شود.

طناب زدن

طناب زدن یک ورزش هوازی ارزان، راحت و بسیار کالری سوز است. اگر از آن‌هایی بودید که در بچگی ساعت‌ها طناب بازی می‌کردید این کار را بار دیگر تجربه کنید و این بار خواهید دید این ورزش تا چه اندازه شما را خسته می‌کند و با آن کالری می‌سوزانید.

دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری چه با دوچرخه واقعی و چه با دوچرخه‌های ثابت اسپینینگ عضلات بزرگ پا را درگیر می‌کند و ضربان قلب را ارتقا می‌بخشد.

آشنایی با ورزش کاردیو

اهمیت ورزش کاردیو

مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که ورزش را تنها برای کاهش وزن انجام ندهید. شوربختانه این باوریست که در میان افراد وجود دارد که ورزش می‌کنند تا لاغر شوند درصورتی‌که این باور به کلی نادرست است. نخستین خواست شما از ورزش و نتیجه‌ای که از آن می‌گیرید تن‌درستی بدن است که در کنار خود کاهش وزن را هم به همراه دارد.

ورزش کاردیو سبب می‌شود بدن شما هر چه زودتر و بهتر تن‌درستی خود را بازیابد و البته کارکرد‌های مهم و بسیار دیگری هم دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

• کاردیو به شما کمک می‌کند وزنتان را کاهش دهید.

• به گردش خون بهتر کمک می‌کند.

• کاردیو به سلامت قلب کمک می‌کند.

• تمرین کاردیو عضلات قلب را تقویت می‌کند.

• به جوان ماندن مغز کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید:  راه‌هایی برای لاغر کردن گردن


• کاردیو باعث خواهد شد بهتر فکر کنید.

• کاردیو شادی آورد است و کمک می‌کند تا افسردگی را درمان کنید.

• کاردیو به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

• کاردیو تراکم استخوان را افزایش می‌دهد.

• کاردیو کمک می‌کند تا بهتر بخوابید.

ورزش کردن

چند نکته درباره تمرینات کاردیو

• با اینکه فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی و دوچرخه سواری با سرعت کم مزایای خاص خود را دارند و روی سیستم قلبی و عروقی هم اثر می‌گذارند، اما حرکت کاردیو به حساب نمی‌آیند؛ چرا که قلب و شش‌ها را به اندازه‌ای تحت فشار قرار نمی‌دهند که عملکرد خود را بهبود دهند.

• برای انجام تمرین کاردیو موثر نیاز نیست ضربان قلب خود را دنبال کنید! اگر نمی‌توانید در حین تمرین راحت صحبت کنید، حتی گفتن جملات کوتاه هم برایتان دشوار است، به احتمال زیاد به این معنی است که تمرین شما در دسته‌ی کاردیو قرار دارد.

• تمرینات و ورزش هوازی یکی از انواع تمرینات کاردیو به حساب می‌آیند، اما تنها نوع آن نیستند.

• فعالیت‌های خانگی مثل جمع کردن برگ درختان، جابه‌جایی مبلمان یا حمل خواروبار در راه پله هم اگر با شدت مناسب انجام شوند، جزو کاردیو به‌حساب می‌آیند.

تمریناتی همچون دویدن، دوچرخه سواری و بالا رفتن از پله‌ها می‌توانند جزو تمرینات کاردیو به حساب آیند. همچنین ورزش‌ها و فعالیت‌هایی مثل کیک بوکسینگ، تیراندازی و برف پارو کردن هم کاردیو هستند. گزینه‌های شما برای انجام کاردیو، تقریبا بدون محدودیت است. فقط باید شدت تمرین را به‌اندازه‌ای بالا نگه دارید که به شش‌ها و قلب فشار وارد شود.

سخن پایانی

در تمرین کاردیو باید به این موضوع دقت کنید که باید ورزش را از کم به زیاد ادامه دهید یعنی در بتدا کم و به مدت اندک و هر روز بر شدت و زمان آن بیفزایید و سپس آن را به شکل متناوب ادامه دهید. با این ورزش می‌توانید ضمن این‌که وزنتان را کنترل می‌کنید تن‌درستیتان را هم تضمین کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان