تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

تغذیه مناسب کودکان مبتلا به اوتیسم

داشتن فرزندی با نیازهای ویژه اصلا کار آسانی نیست. این بچه‌ها باید به‌گونه‌ای خاص مورد مراقبت و نگهداری قرار گیرند و یکی از این مسائل هم درباره تغذیه آن‌هاست.

تغذیه مناسب کودکان مبتلا به اوتیسم

رویداد۲۴  نازآفرین جمشیدی: اوتیسم نوعی بیماری و اختلال است که شوربختانه در دنیا روبه‌افزایش است و درمانی هم تاکنون برای آن به دست نیامده است. یکی از دغدغه‌های خانواده‌هایی که فرزندان مبتلا به اوتیسم دارند چگونگی نگهداری و مراقبت و تغذیه آن‌هاست.

اوتیسم نوعی اختلال است که در آن تغذیه نقش مهمی دارد و مواد غذایی زیادی وجود دارد که برای افراد مبتلا به آن ممنوع است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با موادغذایی مناسب برای کودکان مبتلا به اوتیسم آشنا کنیم.

مواد غذایی دارای منیزیم

همه کودکان نیازمند تغذیه مناسب و اصولی‌اند تا بتوانند رشد خوبی داشته باشند، اما کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل نوع بیماری خاصی که دارند نمی‌توانند از هر غذایی استفاده کنند. یکی از موادی که برای کودکان مبتلا به این اختلال ضروریست موادغذایی دارای منیزیم است.

کمبود منیزیم می‌تواند به تعدادی از علایم منجر شود که مطابق با الگو‌های رفتاری است که در کودکان دارای اوتیسم دیده می‌شود. مانند تکان دادن دست و رفتار‌های تکراری، دندان قروچه، اضطراب، تمرکز پایین و دامنه توجه کم. با اطمینان یافتن از این‌که منیزیم بخشی از مواد مغذی مصرفی روزانه است می‌توان این نشانه‌ها را کم کرد بنابراین این‌گونه می‌توان در راستای درمان این اختلال و بهبود آن گام مهم و موثری برداشت.

به گزارش رویداد۲۴ از مواد غذایی دارای منیزیم می‌توان به کنجد و فراورده‌های ان، آجیل‌ها، سبزی‌ها اشاره کرد.
روغن ماهی

اسید‌های چرب امگا ۳، به همراه برخی دیگر از انواع اسید‌های چرب در واقع برای رشد طبیعی و سالم بدن مفید اند. مطالعات نشان می‌دهد که مقادیر بالای امگا ۳ می‌تواند باعث افزایش تعاملات و معاشرت در افراد دارای اتیسم گردد و همچنین می‌تواند رفتار‌های بیش فعالانه و مخل کننده در اثر ان کاهش یابد در یک مطالعه ۶ هفته‌ای که توسط پائول امینگر و همکارانش صورت گرفته ۱۳ کودک ۵ تا ۱۷ ساله دارای اتیسم در معرض رژیم غذایی غنی از امگا ۳ قرار گرفتند و این کودکان کاهش علائم بیشفعالی را نشان دادند. والدین گرامی روغن امگا ۳ به میزان بالایی در گردو نیز وجود دارد و در صورتی که امکان استفاده از ماهی‌های قزل الا و یا سالمون را ندارید از گردو که منبع غنی هست استفاده کنید. حتی برخی از یافته‌ها نشان می‌دهد که روغن امگا ۳ به صورت گیاهی می‌تواند منبعی بهتر و غنی‌تر باشد تا منابع حیوانی.

تغذیه مناسب کودکان مبتلا به اوتیسم

خوراکی‌های دارای ملاتونین

یکی از معمول‌ترین علائمی که والدین کودکان دارای اتیسم ان را گزارش می‌کنند بدخوابی و یا اختلال در خواب است. این اختلال در چرخه‌های طبیعی خواب می‌تواند باعث تحریک پذیری و عدم تمرکز و اضطراب و استرس در کودک دارای اتیسم گردد. ملاتونین هورمونی است که برای ایجاد وضعیت خواب در بدن انسان ترشح می‌گردد و ارامبخشی است که می‌تواند خوابی ارام را برای کودک دارای اتیسم مهیا نماید و در نتیجه کمک می‌کند که کودک دارای اتیسم در بیداری برنامه درمانی خوبی داشته باشد. خواب خوب کودک دارای اتیسم می‌تواند بر روی مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی او تاثیر گذار باشد.


بیشتر بخوانید:  راه‌کارهایی برای کنترل چاقی در کودکان


آکادمی کودکان امریکا توضیح داده استکه استفاده از مکمل دارویی ملاتونین می‌تواند در کوتاه مدت مفید باشد و به کودکان کمک کند تا خوابی بهتر و عادات خواب سالمتری داشته باشند. اما همین اکادمی هم عنوان می‌کند که این دارو باید تحت نظر پزشک و برای مواردی که پزشک تشخیص داده شود مصرف گردد. این دارو دارای عوارضی، چون خواب الودگی در طول روز و یا شب ادراری هست. اما در کل این دارو، دارویی کم عوارض است. بیشتر خانواده‌ها می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانند ملاتونین را به صورت غیر دارویی برای کودکان دارای اتیسم خود مهیا کنند. در پاسخ باید به فهرست زیر توجه کنید و این را هم به یاد داشته باشید که بیش‌تر بانک‌های اطلاعاتی میزان ملاتونین در مواد خوراکی را نمی‌گویند با این حال بر اساس پژوهش‌های منتشر شده در وب سایت معتبر webMD این فهرست شامل این مواردند:

آلبالو

آلبالو یا آب آن یکی از شناخته شده‌ترین مواد کمکی برای خواب است. در مورد این میوه خوشمزه پژوهش‌های زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد ملاتونین خون را افزایش می‌دهد که سبب بالارفتن سطح آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود و در نتیجه استرس را کم می‌کند که برای یک کودک مبتلا به اوتیسم کمک بسیار زیادیست.

زرشک

یکی دیگر از موادی که خوشبختانه در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها هم بسیار وجود دارد و برای اوتیسم مناسب است زرشک است. جالب است بدانید چینی‌ها برای مقابله با پیری زرشک را دم می‌کنند و به صورت دم‌نوش می‌نوشند.
زرشک دارای سطوح بالایی از ملاتونین است و درست مانند آلبالو عمل می‌کند.

تغذیه مناسب کودکان مبتلا به اوتیسم

تخم‌مرغ

در میان محصولات حیوانی، تخم مرغ یکی از بهترین منابع ملاتونین است و سرشار از پروتئین و آهن و به میزانی امگا ۳ است. در برخی تئوری‌ها هم میزان بالای کلسترول موجود در زرده تخم مرغ را برای کاهش علائم اوتیسم توصیه می‌کنند.

شیر

شیر گرم یک درمان سنتی غربی برای بی خوابی است و واقعا می‌تواند ملاتونین بدن را به شکلی فراوان افزایش دهد.

ماهی

ماهی هم یکی از بهترین منابع حیوانی ملاتونین هست. بهترین گزینه در میان ماهیان ماهی قزل آلا و ساردین است که اسید چرب امگا ۳ با ارزشی را هم برای کودک فراهم می‌کند.

آجیل و خشکبار

بیش‌تر آجیل‌ها مقدار شایان توجهی ملاتونین دارند، اما پسته و بادام بیش‌ترین میزان ملاتونین در خشکبار را دارا هستند. آجیل‌ها در کل منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های مفید امگا ۳ هستند و همینطور مواد معدنی مانند منیزیم را برای بدن کودکان دارای اوتیسم در دسترسش قرار می‌دهند

رژیم بدون قند و بدون شکر

در مورد نخوردن شکر در میان کودکان مبتلا به اوتیسم بحث زیاد است و هم‌چنان پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارد، اما بسیاری از متخصصان بر این باورندکه با از بین بردن قند و گلوتین و سایر مواد غذایی فراوری شده می‌توان علائم اوتیسم را کاهش داد.

البته فراموش نکنید این موضوع درباره کودکان غیراوتیسمی هم وجود دارد. پژوهش‌های فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکانی که رفتار‌هایی مانند کم توجهی و یا حواس پرتی و رفتار بیش فعالانه دارند با مصرف کم‌تر شکر و قند می‌توانند بهبود پیدا کنند.

ادویه‌ها

اگر کودک به مبتلا به اوتیسم به ادویه‌ها حساسیت ندارد در غذایش از آن‌ها استفاده کنید.

برای کودک دارای اوتیسم در صورت نداشتن حساسیت از ادویه‌ها استفاده کنید. برای نمونه زردچوبه به عنوان یک ادویه قوی دارای خاصیت ضد التهابی و انتی اکسیدانی و ضد میکروبیست که می‌تواند به میزان شایان توجهی عملکرد روده را بهبود بخشد و به سم زدایی بدن و دور کردن بدن از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان