تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

نقرس بیماری ثروتمندان چیست؟

در یک حمله نقرس این امکان وجود دارد که مفصل دچار تورم ناگهانی به همراه درد شود. نقرس را بیماری ثروتمندان نیز می‌نامند. در این مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهیم که نقرس چیست و چه درمانی دارد.

نقرس بیماری ثروتمندان چیست؟

رویداد۲۴ یاسر مختاری: نقرس یک بیماری مفصلی بوده و ضمن ورم مفاصل می‌تواند علائمی همچون درد مفاصل را به را به دنبال داشته باشد.

علت بیماری نقرس چیست؟ 

افزایش اسید اوریک(اوره) در خون در اثر مصرف و دریافت زیاد از حد مواد غذایی پروتئین‌دار به ویژه گوشت قرمز و همچنین مواد غذایی دارای اسید آمینه پورین موجب بیماری نقرس می‌شود.

اسید اوریک عامل بیماری نقرس چگونه بالا می‌رود؟

پس از سوخت و ساز (متابولیسم) و پروتیئن در بدن آنچه باقی می‌ماند و در واقع پسماند آن است اسید اوریک بوده و از طریق ادرار دفع می‌شود. زمانی که مصرف مواد غذایی حاوی اسید آمینه پورین و پروتئین افزایش پیدا می‌کند پسماند اسید اوریک نیز زیاد شده و کلیه‌ها توان دفع آن را ندارند و در نتیجه در مایعات بدن جمع شده و در قالب کریستل در مفاصل ته‌نشین می‌شود

نقرس چه علائمی دارد؟ 

کریستال‌های ته نشین شده در مفاصل موجب قرمزی، تورم و گرم شدن مفاصل و در نتیجه درد و التهاب یک یا چند مفصل می‌شود.

علامت مهم قابل تشخیص این بیماری تورم، قرمزی و درد شدید مفصل انگشت شصت پا است هرچند ممکن است این بیماری به همراه تورم و درد در مفاصل مچ پا یا زانو نیز بروز کند.

در یک حمله نقرس این امکان وجود دارد که مفصل دچار تورم ناگهانی به همراه درد شود ضمن اینکه پوست آن نیز به رنگ قرمز و براق در می‌آید. گاهی اوقات نیز پوست دچار خارش و پوسته ریزی شود.

نقرس کدام مفصل‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد؟

کریستال‌های اسید اوریک عمدتا در مفاصل انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ته‌نشین می‌شوند. در اثر این ته‌نشینی سلول‌های ایمنی بدن تحریک شده و ضمن حمله به کریستال‌ها آنها را می‌خورند و پس از آن سلول‌های ایمنی مواد خاصی با عنوان پروستاگلاندین و لوکوترین را ترشح کرده و موجب درد و التهاب را در مفاصل به دنبال دارند.

نقرس بیماری ثروتمندان چیست؟

چرا درد نقرس شبانه است؟

نقرس عمدتا شبانه بیمار را مورد آزار قرار می‌دهد به این دلیل که در طول روز با توجه به فعالیت افراد و حالت ایستاده بدن مایع‌های میان بافتی در اندام‌های تحتانی تجمع کرده و در طول شب در زمانی که فرد در حالت دراز کش مایع میان بافتی زودتر از اسید اوریک به جریان خون باز می‌گردد و این موجب افزایش این اسید در مفاصل پا، تشکیل کریستال و در نتیجه دردناک شدن آن می‌شود.

تشخیص نقرس چگونه است؟

عموما این بیماری با حملات نقرسی که یک به مفصل تشخیص داده می‌شود با این حال آزمایش خون برای تشخیص میزان اسید اوریک تجویز و انجام شود. اگرچه ممکن است افرادی که اسید اوریک بالایی دارند هیچگاه به نقرس مبتلا نشوند و یا برخی از افراد که اسید اوریک آنها در حد نرمالی قرار دارد به این بیماری مبتلا شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین ورزش برای رفع دیسک گردن


همچنین گاهی اوقات پزشک آزمایش مایع مفاصل را تجویز می‌کند. از طریق یک سرنگ مایع موجود در مفاصل کشیده شده و به زیر میکروسکوپ برده می‌شود تا وجود کریستال یا عدم وجود آن مورد تأیید قرار گیرد. 

رادیوگرافی ساده نیز راه دیگری برای تشخیص بیماری نقرس است بدین صورت که تجمع مایع اطراف مفصل و یا تخریب مفصل مورد مشاهده قرار می‌گیرد. 

آیا نقرس درمان دارد؟

نقرس یک بیماری درمان‌پذیر است با این حال نخست باید تشخیص داده شود. پس از تشخیص اقدمات درمانی این بیماری آغاز می‌شود.

نقرس در دو مرحله درمان می‌شود، در مرحله نخست تلاش می‌شود که تا به سرعت درد و تورم مفاصل کاهش پیدا کرده و در مرحله بعد از حملات نقرسی بعدی پیشگیری شود.

درمان نقرس چگونه است؟

به گزارش رویداد۲۴ تلاش برای کاهش درد و التهاب مفاصل در اثر نقرص نخست باید مفاصل را سرد و بالا نگه‌داشت. همچنین داروهای ضد التهاب مانند ایبوبروفن، ناوپرکسن و ایندومتاسین که داروهای غیر استروئیدی معروف NSAIDs به برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنانچه این داروها قابل تجویز نباشند از کلشی‌سین برای کاهش درد استفاده می‌شود.

داروهای کورتیکواستروئید نیز گاه از سوی پزشک برای کاهش و توقف درد و التهاب مورد استفاده قرار بگیرد. این داروها در دو نوع خوراکی و تزریقی وجود دارند. 

نقرس چیست؟

چگونه از حملات نقرسی پیشگیری کرد

مرحله دوم درمان نقرس که پیشگیری از حملات نقرسی است از طریق کاهش اسید اوریک بدن باید حاصل شود. بر همین اساس نخست باید رژیم غذایی را تغییر داد به گونه‌ای که با مصرف کمتر گوشت قرمز ، جگر، دل، قلوه و غذاهای دریایی، حبوبات که پروتئین زیادی اسید اوریک بدن کاهش پیدا کند. همچنین نوشیدن زیاد آب برای دفع آسان اسید اوریک، ورزش و کاهش وزن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

تجویز و داروهایی مانند پروبنسید که موجب دفع آسان اسید اوریک از طریق ادرار می‌شود نیز راه دیگری برای درمان بیماری نقرس است. داروی آلپرونییل نیز که بعد از حملات نقرسی باید مورد استفاده قرار گیرد نیز در جهت کاهش اسید اوریک مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تعویض مفصل در بیماران نقرسی

 در اثر شدت بیماری نقرص و تجمع زیاد مایعات ممکن است مفصل تخریب شدید شود که در این صورت با عمل جراحی تعویض مفصل انجام می‌شود.

 درمان خانگی نقرس

از طریق درمان خانگی می‌توان به کاهش التهاب و درد ناشی از نقرس و حتی پیشگیری از حملات بعدی نقرسی پرداخت. در این راستا افراد مبتلا باید روزانه حدود 2 تا 4 لیتر مایعاتی که حداقل نصف آن باشد را، بنوشد. همچنین مبتلایان باید از مصرف و نوشیدن الکل بپرهیزد. همچنین مصرف پروتئین را کاهش و حداقل آن را اعتدال بخشند و از لبنیات کم چرب، تخم مرغ و کره بادام زمینی استفاده کنند. همچنین مصرف روزانه گوشت قرمز مرغ یا ماهی باید بین 113 گرم یا 170 گرم باشد.

ورزش برای درمان نقرس

به صورت کلی ورزش برای پیشگیری از افزایش اسید اوریک برای تمامی افراد و به ویژه مبتلایان نقرص توصیه می‌شود. از سوی دیگر برخی از ورزش‌های کششی و ماساژ‌ها برای برای کاهش دردها و التهابات مفاصل ناشی از نقرس و همچنین حفظ انعطاف مفاصل نیز توصیه می‌شود.

ورزش‌هایی مانند چرخاندن میله در زیر پاها به صورت روازنه دوبار و هر بار 5 ست 10 تایی، جمع کردن حوله بین انگشتان پا در جهت تقویت عضلات انگشتان، ماساژپا و انگشتان برای این بیماری توصیه می‌شود با این حال باید مراقب بود که ورزش شدید امکان تشدید علائم نقرس به ویژه درد و التهابات آن می‌شود. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان