تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
قاسم ساعدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نمی‌گذاریم آینده کشور با تصمیمات عجولانه برنامه هفتم اداره شود/ دولت مدام می‌گوید چون وقت کم است، همه چیز را زود تصویب کنید

قاسم ساعدی می‌گوید: ما باید با آرامش‌خاطر و از سر فرصت وارد بحث‌های کارشناسی شویم، اما دولت مدام می‌گویند چون وقت کم است، همه چیز را زود تصویب کنید و از خیلی مسائل مهم برای به تصویب نهایی رساندن عبور کنیم.

قاسم ساعدی

رویداد۲۴ محمد آیتی: انتظار از دولت سیزدهم این بود که برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور را پیش از بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس می‌فرستاد، موضوعی که اتفاق نیفتاد و با انتقاد برخی نمایندگان مجلس یازدهم توام شد. به هر تقدیر، بودجه سال ۱۴۰۲، بدون ارائه سند بالادستی (برنامه هفتم توسعه کشور) به تصویب رسید و حال دولت بنا دارد به زودی این برنامه نوشته شده را به مجلس تقدیم کند تا بررسی‌ها در این باره آغاز شود. قاسم ساعدی رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان یکی از منتقدان نحوه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور توسط دولت است. او در این خصوص، به رویداد۲۴ می‌گوید: برنامه هفتم توسعه کشور، از جمله برنامه‌هایی است که رویکرد دولت سیزدهم و نظام را با توجه به پیچیدگی‌هایی که در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم به مردم نشان می‌دهد.

او می‌گوید: مجلس یازدهم خیلی در انتظار بود که دولت سیزدهم، کار مطالعاتی و تدوین برنامه هفتم توسعه کشور را به موقع انجام می‌داد، یعنی پیش از بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ما نمایندگان مجلس از دولت می‌خواهیم در موضوع ارائه بودجه سالیانه، لوایح و برنامه توسعه کشور، زمان را درنظر بگیرد. یعنی ما باید با آرامش‌خاطر و از سر فرصت وارد بحث‌های کارشناسی شویم، اما دولت مدام می‌گوید چون وقت کم است، همه چیز را زود تصویب کنید و از خیلی مسائل مهم برای به تصویب نهایی رساندن عبور کنیم.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه می‌گوید: با تمام توضیحاتی که دادم، باز هم احساس می‌کنم تدوین برنامه هفتم توسعه کشور که توسط دولت آماده شده با نگاه عجولانه بوده است. با نگاه عجولانه نمی‌توان ریل‌گذاری منطقی و اصولی پنج سال آینده کشور را انجام داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: یقین دارم همکاران بنده در مجلس، این کار عجولانه دولت در تدوین محتوای برنامه هفتم توسعه کشور را متوجه شدند و چون در برابر مردم، آرمان‌های انقلاب و منویات رهبر انقلاب مسئول هستیم، حتماً برنامه را با دقت بررسی خواهیم کرد و ملاک ما، صرفاً نظرات دولت نخواهد بود و کاری خواهیم کرد که منافع نظام و ملت حفظ و صیانت شود.

ساعدی می‌گوید: خیلی از ماده‌های برنامه هفتم توسعه کشور، نیاز به تغییرات جدی دارد و برخی دیگر، ضرورت تعدیل در آن‌ها دیده می‌شود. از طرفی حذف و اضافه کردن‌ها به برنامه هفتم توسعه کشور، حتماً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت. ما نسبت به برنامه تدوین شده دولت، خیلی حساسیم چون شرایط کشور به گونه‌ای است که باید در این اوضاع و احوال حساس، مملکت را پنج سال با این دست فرمان اداره کنیم و اگر دیدگاه‌های حقوقی و قانونی در آن کارشناسی شده و اصولی باشد، می‌توانیم به آینده بهتر کشور امیدوار باشیم؛ موضوعی که خواست و مطالبه به حق مردم بعد از سختی دیدن‌های فراوان است.

او می‌گوید: باید خطاب به دولت بگویم که ما نگاه سطحی و عجولانه به این برنامه مهم نخواهیم داشت و قرار نیست چون دولت دوست دارد، ما سریع آن چیزی که آن‌ها در برنامه هفتم می‌خواهند را تصویب کنیم. ما نخواهیم گذاشت آینده کشور با تصمیمات عجولانه اداره شود. شک نکنید همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس، جدی پای کار خواهند آمد و احساس می‌کنم بررسی برنامه هفتم توسعه کشور از برنامه ششم توسعه کشور، هم وقت‌گیرتر و هم تغییرات آن بیشتر خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان می‌گوید: از آن‌جایی که کار بررسی برنامه هفتم توسعه کشور، سخت و زمان‌بر است، به دولت پیشنهاد می‌کنم در همان ابتدای امر، یک کارگروه با مجلس تشکیل دهند تا پس از بحث و تبادل نظر، تغییرات با نظر مشترک مجلس و دولت و اقناع هر دو طرف زودتر به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: مهمترین دیدگاه ما در بررسی برنامه هفتم توسعه کشور، بهبود اوضاع اقتصاد مملکت و معیشت مردم است. اکنون همگان گره‌های موجود در زندگی مردم را می‌شناسند و همه هنر دولت و مجلس باید این باشد که برنامه، رضایت ملت را در آینده دربرداشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
1
2
یعنی نماینده های مجلس از دولت بهتر می فهمن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
0
وکلای ملت یا؟؟بهرحال ده شاهی بده آ ش ،بهمین خیال باش.
نظرات شما
پیشخوان