تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

مسیح علی‌نژاد کیست؟

مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار ایرانی است که اکنون بیش از آنکه فعالیت رسانه‌ای داشته باشد، فعال سیاسی است که در تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی ایران است.

مسیح علی‌نژاد

رویداد۲۴ شیوا سپهری: مسیح علی‌نژاد فعال رسانه‌ای و اپوزیسیون جمهوری اسلامی است که در شبکه‌های اجتماعی علیه نظام ایران فعال است. او یکی از شش چهره‌ای است که منشور همبستگی علیه جمهوری اسلامی را امضا کرد. گروهی که عمر کوتاهی داشت و به دلیل اختلاف اعضا از هم پاشید.

مسیح علی‌نژاد اگرچه در ایران خبرنگار خبرگزاری ایلنا، روزنامه اعتماد ملی و ... بوده است اما در ایران کمتر شناخته شده بود. در واقع این وجه اپوزیسیونش بود که او را در انظار عمومی نمایان‌تر کرد و به علت تریبون ثابتی در رسانه‌های خارج کشوری داشت و به نوعی از رانت رسانه‌ای برخوردار بود، در خارج کشور شناخته شد.

بیوگرافی مسیح علی‌نژاد 

مسیح علی‌نژاد متولد بیستم شهریور ماه سال ۱۳۵۵، فعال رسانه‌ای و حقوق زنان است و اکنون ساکن آمریکا است. او در روستای قمی‌کلای بابل به دنیا آمده است. پدرش کشاورز و مادرش خیاط است و دو برادر و دو خواهر دارد. 

او به عنوان خبرنگار پارلمانی در خبرگزاری ایلنا و روزنامه همبستگی کار می‌کرد. او در روزنامه‌های شرق، اعتماد ملی و هم‌میهن و ... مطالبی منتشر کرده است. او یک فرزند به نام پویان از ازدواج اولش دارد. ازدواج او به طلاق منجر شد و در سال ۸۸ به همراه پسرش پویان از کشور خارج شد. او در ۳۷ سالگی با «کامبیز فروهر» خبرنگار خبرگزاری «بلومبرگ» ازدواج کرد. از جمله اقدامات او بعد از خروج از کشور تلاش برای تاسیس یک شبکه بود که در نهایت ناکام ماند و در نهایت با صدای آمریکا همکاری کرد. 


بیشتر بخوانید: شیرین عبادی کیست؟


کمپین چهارشنبه‌های سفید و آزادی‌های یواشکی

مسیح علی‌نژاد در صفحه فیسبوک خود کمپین «آزادی‌های یواشکی» و «چهارشنبه‌های سفید» را راه‌اندازی کرد.او طی این مدت عملاً نقش روزنامه‌نگاری را کنار گذاشته و به عنوان اپوزیسیون با مقامات اروپایی و امریکایی دیدار می‌کند تا هرچه بیشتر خود را به عنوان یک فعال سیاسی معرفی کند. برخی شهروندان ایران به قصد آزادی به کمپین‌های مسیح علینژاد پیوسته‌اند و برخی دیگر به قصد پناهندگی.

خانواده مسیح علی‌نژاد 

خانواده علینژاد درباره او گفته‌اند که در مقابلش سکوت کردیم، اما هنگامی که دیدیم در مقابل رهبری ایستاده است، دیگر تحملش را نداشتیم و از او اعلام برائت کردیم. گفته می‌شود خانواده او به شدت با فعالیت‌هایش به عنوان اپوزیسیون مخالف هستند و حتی خواهرزاده او در مراسم دختران انقلاب در سال ۹۷ از او اعلام برائت کرده و با ابراز «شرمساری به زنان باحجاب و مردان غیور» گفته است: «ما پیرو دین و مذهبی هستیم که امام حاضرمان (عج) الگوی خود را حضرت زهرا (س) می‌داند.» برخی دیگر می‌گویند چون خانواده او تحت فشار هستند، چنین می‌گویند.

به گزارش رویداد۲۴ او خواهری به نام مینا علی‌نژاد دارد که یکبار خطاب به او در متنی احساسی نوشته بود: «چه شد که خنده‌های پرشورمان، آغوش‌های گرم‌مان تبدیل شد به کینه‌ها و بغض‌ها و نداشته‌ها. به سخره و درد‌ها و کمپین‌های یواشکی و علنی. من هنوز مینای مینایم، من حس ناب خواهری را از معصومیت خواهر همان امام رضایی آموختم که وقتِ نگرانی و اضطراب، عزیز گریزپایم صدایش می‌زد. من معصومیت از دست رفته او را خواهانم، من اعتقادات به سخره گرفته خانه و وطنم را بازپس خواهم گرفت، پس به قول خودش، بچرخ تا بچرخیم.»

فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد در ایران

مسیح علی‌نژاد در ایران اصلاح‌طلب بود و تصاویری از او در کنار سیدمحمد خاتمی نیز وجود دارد. اما اکنون یکی از مخالفان جریان اصلاح‌طلبی نیز است به قول خودش گذشته آدم‌ها مهم نیست. در ایران یکی از مقالاتش درباره پاداش‌های نجومی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پر سروصدا شد. این گزارش منجر به اخراجش از مجلس شده بود. اما مقالات دیگرش چندان معروف نبودند. او عمدتاً شهرت خود را در خارج از ایران کسب کرده است. 

مسیح علی‌نژاد کیست؟

مسیح علی‌نژاد کیست؟

مسیح علی‌نژاد کیست؟

واکنش مسیح علی‌نژاد به نامه میرحسین موسوی 

 مسیح علی‌نژاد جزو معدود چهره‌های اپوزیسیون نظام بود که از نامه معروف میرحسین موسوی که خواستار همه‌پرسی «آزاد و سالم» و تدوین قانون اساسی جدید شده بود، استقبال کرد. خیلی‌ها اعتقاد داشتند که میرحسن موسوی موسوی که در دهه شصت مسیولیت نخست وزیری را بر عهده داشت حق اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی را ندارد. مسیح علی‌نژاد اعتقاد داشت این رویکرد یعنی جذب حداکثری مفیدتر واقع خواهد شد. 

دیدار مسیح علی‌نژاد با مقامات اروپایی و آمریکایی 

دیدار مسیح علی‌نژاد با رئیس جمهور فرانسه یعنی امانوئل مکرون از سوی رسانه‌های ایرانی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. مقامات جمهوری اسلامی اعتقاد داشتند این دیدار یکی تلاش‌های اروپا در اقدامات ضد ایرانی است. وزیر اطلاعات یکی از کسانی بود که بعد از این دیدار واکنش نشان داد و گفت: «رئیس جمهور فرانسه حرفهای یک زن معتاد متجاهر آلوده خیابانی را تکرار کرد.» احمد وحیدی، وزیر کشور نیز گفت: با کارگردانان داخلی و خارجی اغتشاشات با قدرت و قاطعیت برخورد می شود، قوه قضائیه برای آنها کیفر خواست آماده کرده است. دشمن به دنبال ایجاد گسست گفتمانی بین قشرهای مختلف مردم است.» علی‌نژاد همچنین با مارک روته نخست وزیر هلند و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و برخی سناتورهای آمریکایی نیز دیدار کرده است. محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور به دیدار مسیح علی‌نژاد با مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده واکنش نشان داد و گفت: «آن زنیکه بدبختی که مطرود خانواده‌اش شده است، این زنیکه کثیف رفته با پمپئو عکس یادگاری گرفته است. گفته‌اند: کند همجنس با همجنس پرواز منتها اینها غاز با غاز هستند.»

مسیح علی‌نژاد کیست؟

مسیح علی‌نژاد کیست؟

سخنان مسیح علی‌نژاد

برخی معتقدند مواضع مسیح علی‌نژاد در خصوص فشارهای خارجی به جمهوری اسلامی گاه رنگ و بوی ضد مردمی می‌گیرد؛ از جمله کمتر کسی انکار می‌کند که فشار اقتصادی از جمله تحریم بر جمهوری اسلامی تنها یک مخاطب دارد و آن هم مردم هستند. مردمی که در دهک‌های پایین جامعه هستند از تحریم‌ها متضرر می‌شوند و آسیب می‌بینند. حال آنکه شاید مقامات افرادی که به رانت منابع و اطلاعات دسترسی دارند، اتفاقاً در ایام تحریم منتفع می‌شوند. با این حال مسیح علی‌نژاد یکی از چهره‌های اپوزیسیون است که بدون توجه به وضعیت اقتصادی مردم خواهان اجرای تحریم‌های سخت است.

او همچنین طی مواضع عجیبش خواستار «مداخله نظامی» نیز شده و گفته است: « به رهبران غربی می‌گویند به ایران حمله نظامی نکنید و سفارتخانه‌های ایران را نبندید. من می‌گویم که رهبران غرب نباید به این حرف‌ها گوش دهند. از هیچ انگ و تهمتی نمی‌ترسم که بگویند خواستار مداخله خارجی هستم. بله من خواستار مداخله خارجی هستم.» او همچنین خواستار اخراج ایران از جام‌جهانی شده بود.


بیشتر بخوانید: حامد اسماعیلیون؛ رمان‌نویسی که برانداز شد!


حاشیه‌های مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد از این دست چهرههایی است که حاشیه‌های مختلفی دارد. یکی از این حاشیه‌ها مربوط به وویسی است که از «سالومه سیدنیا»منتشر شده است. او در این وویس اذعان دارد که با وجود خطرات امنیتی برای مادر پویا بختیاری در پخش یک مستند با شبکه من و تو به مشکل برخوردم و از این پس همکاری‌اش را با ایران اینترنشنال کم کرده است.

گویا پخش این مستند ۱۰ هزار پوند ارزش داشته و علی‌نژاد بابت عدم پخش مستند این پول را از مسئول پخش شبکه درخواست کرده است. درباره مبالغی که مسیح علی‌نژاد بابت فعالیت‌های رسانه‌ای دریافت می‌کند، گزارش‌های وجود دارد. طی این مدت فعالیت در خارج از کشور او قراردادهایی را با شورای مدیران خبررسانی BBG وابسته به دولت امریکا منعقد کرده که «صدای آمریکا»، «رادیو فردا»، «رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی» زیر نظر آن فعالیت می‌کنند

اتهام ربودن مسیح علی‌نژاد از آمریکا

دادستان آمریکا در سال گذشته خبر از تلاش عده‌ای برای ربودن مسیح علی‌نژاد از امریکا و برنامه آن‌ها برای انتقال او به ونزوئلا و سپس ایران داد. آنها مدعی بودند که قرار بود جریان مشابه بازداشت روح‌الله زم در مود علی‌نژاد نیز تکرار شود. مقامات ایران این موضوع را تکذیب کردند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفته بود: «این ادعای جدید دولت آمریکا که دشمنی آشکار و پنهانش با ایران بر کسی پوشیده نیست، آن قدر بی‌پایه و مضحک است که واقعا ارزش پاسخگویی ندارد.»

مسیح علی‌نژاد کیست؟

مجازات ارسال فیلم برای مسیح علینژاد

خبرگزاری فارس از قول سخنگوی ستاد امر به معروف از مجازات کسانی خبر داد که فیلم و عکس برای چهره‌های اپوزوسیون خارج کشور می‌فرستند. فارس نوشت: «هرگونه همکاری با شبکه‌های معاند علیه نظام اسلامی اعم از ارسال فیلم برای دشمنان نظام مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی است و از ۱ تا ۱۰ سال حبس دارد. این روز‌ها شاهد انتشار فیلم‌هایی از بدحجابی و یا برخورد با آمران به معروف در شبکه‌ها و رسانه‌های معاند هستیم. فیلم‌هایی که توسط عده‌ای از شهروندان تهیه شده و برای معاندان ارسال می‌شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسیح علینژاد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
13
19
مصیح هرکه هست وهرچه هست خیلی روی مخ نظامه!
مهسا کومله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
11
18
یک اصلاح طلب بدون نقاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
14
11
اویک زن فاحشه هست و هرزگی را دوست دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
شما که پتیاره هستید
رایش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
14
11
کارش درسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
6
8
خانم سپهری شماهم اشتباه خیلی ها رو راجع به مخفف نام این رجاله تکرار کردید از آنجائیکه نام وی معصومه هستش(حضرت معصومه به کمرش بزنه)مصطلح به مصی شده حال چه کسی یا کسانی از هم وزنی مصی با مسیح را اشتباهی می گیرند وبه اسم او اعتبار می بخشند جای نامل است؟
ناشناس
|
Sweden
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
8
8
به تجربه من خبرنگارای رویداد۲۴ بمحض اینکه پاشون به خارجه برسه در سعودی‌اینترنشنال و بقیه بوقهای زرد باندازه علینژاد و شرکأ هواخواه و کارفرما دارن و با حقوق دلاری بالا به خوردن پلو و بوقلمونی در حضور پمپیو و بقیه میرسن.

گور بابای ... و کارهاش! شما بقول خودتون ماکیاولیستها بهتره عجله کنین چون هر روزی که میگذره شما دارین از جیب ضرر دلاری خدا تومن میدین!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
10
13
درد و بلاش بخوره تو سر مسیولین دزد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
توهم مشخصه که خوب میپری باهاش.حالا چیزی هم گیرت میادازتحریم مردم.دردبلای مردم توسرت بخوره
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
7
8
البته این که یه خبرنگار اپوزسیون بشه خند ه داره اپوزسیون یعنی شخصیت سیاسی بزرگی که صاحب مقام ومنصب معتبری باشه وسوادسیاسی وتحصیلات بالا داشته باشه وگرنه آقا غظنفر که سر کوچه ما میشینه هم اپوزسیونه ...راستی چرااکثر اصلاح طلبان ضدنطام وفراری درمیان ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
4
5
خدمات خوبی برای جمهوری اسلامی داشته ، یک تنه همه مردم را از اپوزیسیون متنفر کرده است!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
5
7
سلام .
شمارابخدا.این دلقک اصلا وزنی دارد که خودش و عقاید ومطالب مزخرفش قابل اعتناء باشد.....معصومه غشی بدبخت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
با فحش کسی طرف شما نخواهد آمد مردم به ادله گوش خواهند کرد
سارینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
0
تورو خدا شما دیگه درست بنویسید اسم ایشون معصومه اما همسرش اونو معصی صداش میزده مخفف معصومه..چرا میگین مسیح
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
0
2
به شخصه اونقدر ازش تنفر و نفرت دارم که نفرت من بیشتر از کل دنیاست .انسانی کثیف و رذل ،تو و امثال تو هرگز نمیتوانید غلطی بکنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
3
آرزوم اینه یک روز دستگیر بشه بیارنش ایران �ه تکه‌اش کنیم خائن به مملکت فحاش �‌حیا ضد بشر دروغگو بلندگوی دشمن اسلام و ایران به امید روزی که همه این مزدوران محاکمه شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
0
3
این زنکه بی شرف رابکیرید به اشد مجازات برسونید وطن فروش
جعفری
|
United States of America
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
2
برسه دست من صدضربه شلاق بهش میزنم طوری میزنم که جانش تموم شه
نظرات شما
پیشخوان