تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

تفاوت عینک فلزی و کائوچویی

داشتن عینک زیبا و خوش‌فرم و راحت برای کسانی‌که عینک می‌زنند اهمیت زیادی دارد چون ساعات زیادی از روز آن را روی صورت و چشم دارند بنابراین داشتن ویژگی‌هایی که گفتیم برای آن ضروریست.

انواع فریم عینک

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: داشتن عینک زیبا و خوش‌فرم و راحت برای کسانی‌که عینک می‌زنند اهمیت زیادی دارد، چون ساعات زیادی از روز آن را روی صورت و چشم دارند بنابراین داشتن ویژگی‌هایی که گفتیم برای آن ضروریست.

افراد زیادی در دنیا هستند که عینک می‌زنند و در درازای روز از این وسیله برای بهتر دیدن استفاده می‌کنند. شاید با خود بگویید امروزه نیازی به زدن عینک نیست چراکه عمل لیزیک مدت‌هاست که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند عینک خود را برای همیشه بردارند، اما باید بدانید همه نمی‌توانند این عمل را انجام دهند و برای هر کسی هم دلایل خاصی وجود دارد که در این مقاله فرصت بحث در این زمینه نیست.

برای بسیاری از کسانی‌که می‌خواهند عینک بزنند یک پرسش مهم و اساسی وجود دارد و آن هم این است که عینک فلزی بهتر است یا عینک کائوچویی؟ اگر برای شما هم جالب است این تفاوت را بدانید و پاسخ این پرسش را بدانید با ما همراه باشید، چون در این مقاله می‌خواهیم عینک فلزی و عینک کائوچویی را با هم مقایسه کنیم تا مزایا و معایب هر کدام را بدانیم.

فریم عینک و اهمیت آن

به گزارش رویداد۲۴ جنس فریم عینک افزون بر این‌که روی طول عمر، خط و خش، مقاومت در برابر ضربه تاثیر دارد، از همه مهم‌تر بر سلامت کاربر و راحتی آن نیز تأثیر می‌گذارد. از طرفی راحتی کاربر را که وابسته به وزن و انعطاف فریم است، باید توجه داشته باشیم که جنس فریم معمولا در انتخاب رنگ، محدودیت ایجاد می‌کند. به همین علت، اکثر فریم‌هایی که رنگ‌های متنوع دارند، معمولاً از جنس کائوچو یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

عینک فلزی بهتر است یا کائوچویی؟

تفاوت‌های عینک فلزی و عینک کائوچویی

برای دانستن تفاوت‌های عینک با فریم فلزی و عینک کائوچویی باید ویژگی‌های عینک کائوچویی و فلزی را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید بدانید عینک کائوچویی بهتر است یا فلزی، باید با تنوع فلزات قابل استفاده برای فریم عینک، آشنا شوید.

فریم‌های فلزی

بعضی نمونه کار‌های فریم از جنس فلز است. فریم فلزی برای تولید عینک‌های آفتابی و طبی طراحی شده است. این فریم ماندگاری و استحکام بالایی دارد، اما وزن بیشتری نسب به فریم کائوچویی دارد. با وجود اینکه فریم‌های فلزی، تنوع رنگی پایین‌تری در مقایسه با فریم‌های پلاستیکی یا کائوچویی دارند، اما مقاومت، استحکام و انعطاف‌پذیری این جنس فریم، باعث شده تا هوارداران خاص خود را داشته باشد. از جمله می‌توان انواع عینک فریم فلزی را به موارد زیر اشاره کرد

فلز مونل

مونل آمیخته‌ای از چندین فلز است. درواقع این نوع فلز ترکیبی، طیف گسترده‌ای از فلزات گوناگون را شامل می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های فلز مونل که آن را تبدیل به ماده‌ای مفید برای استفاده در قاب عینک می‌کند عبارت اند از:

۱. مقاوم دربرابر اکسید شدن و خوردگی

۲. ضد حساسیت (درصورت آبکاری با پالادیوم یا مواد خالی از نیکل)

۳. قابلیت انعطاف‌پذیری

تیتانیوم و بتاتیتانیوم (فریم عینک و اهمیت آن)

به گزارش رویداد۲۴ از دیگر فلزاتی که برای قاب عینک استفاده می‌شود، بتاتیتانیوم و تیتانیوم هستند. البته این گروه فلزات کاربرد‌های زیادی دارند. ویژگی‌های خاصی که این فلزات دارندعبارت اند از:

• قابلیت تولید فریم در رنگ‌های مختلف

• رنگ منحصربه‌فرد خاکستری-نقره‌ای

• وزن مناسب

• ضد حساسیت

• بادوام

• مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و ضربه

• قابلیت ترکیب با فلزاتی از قبیل: مس و نیکل (در این صورت قیمت فریم به‌صرفه‌تر خواهد شد.)
• مقاومت در برابر خوردگی و اکسیده شدن


بیشتر بخوانید: راه‌هایی برای کم‌کردن عوارض گرمازدگی


بریلیوم (فریم عینک و اهمیت آن)

بریلیوم نیز از فلزاتی است که برای ساخت فریم عینک فلزی مناسب می‌باشد. از ویژگی‌های این فلز می‌توان به:

• مقاوم دربرابر لکه شدن

• رنگ استیل-خاکستری

• وزن مناسب

• مقاوم در برابر خوردگی و اکسیده شدن

• انعطاف‌پذیر

• طیف وسیع رنگ

• محکم

• مناسب برای افرادی که مدت طولانی در معرض آب و نمک هستند.

عینک فلزی بهتر است یا کائوچویی؟

فریم عینک کائوچویی و اهمیت آن

یکی از محبوب‌ترین گزینش‌ها برای عینکی‌ها عینک‌های کائوچویی‌اند. یرا معمولاً قیمت کم‌تری دارند، سبک وزن هستند و در رنگ‌ها و سبک‌های گوناگون در بازار وجود دارند. 

عینک کائوچویی را برای نوزادان و کودکان کوچک توصیه می‌کنیم. برای نوزادان و کودکان کوچک، قاب‌های کائوچویی نرم مناسب است. عینک کائوچویی نرم خمیده هستند و کمتر در هنگام زمین خوردن به کودک آسیب می‌رسانند.

انواع قاب‌های پلاستیکی 

زیل: ارزان و سبک وزن است و در رنگ‌های زیادی موجود است.

پروپیونات: یک پلاستیک سبک وزن که ضد حساسیت است. جنس آن می‌تواند کمی نرم‌تر از دیگر قاب پلاستیکی باشد.

قاب‌های نایلونی ترکیبی: وی و سبک هستند و برای ورزش مناسبند.

Optyl: یک برند رزین اپوکسی است. هنگامی که گرم می‌شود موجب می‌شود قاب عینک به راحتی روی صورت شما شکل بگیرد.

مقایسه عینک فلزی و کائوچویی از نظر ظاهری

قاب‌های فلزی معمولا نازک‌تر از قاب‌های کائوچویی هستند. در واقع قاب فلزی با وجود نازکی فریم استحکام خوبی دارد. درحالی که فریم کائوچو وزن سبک‌تری در مقایسه با فلزات دارد، اما فریم‌های ساخته شده از آن ضخیم هستند. این فریم‌ها هم به دلیل رنگ تیره و هم به علت ضخامت معمولا روی صورت جلب توجه می‌کنند. بعضی از افراد علاقه دارند که عینک روی صورتشان مشخص باشد؛ این افراد معمولا فریم‌های تیره و ضخیم پلاستیکی یا کائوچویی را ترجیح می‌دهند همچنین ایجاد تنوع رنگ در قاب‌های کائوچویی بیش‌تر است.

افرادی هستند که ترجیح می‌دهند عینک به شکلی روی صورتشان قرار گیرد که چهره اصلی‌شان تغییری نکند، پیشنهاد می‌کنیم از عینک فلزی استفاده کنند؛ زیرا ویژگی اصلی عینک فلزی این است که فقط به دو دسته فلزی عینک متصل می‌شوند و حاشیه‌ی دور شیشه ندارد. اما کائوچو و پلاستیک قابلیت نگه داشتن شیشه بدون قاب را نگه ندارند

دوام عینک فلزی بیش‌تر است یا کائوچویی؟

برای بسیاری از افراد و به‌ویژه با وضعیت اقصادی کنونی دوام عینک اهمیت فراوانی دارد. به گزارش رویداد ۲۴ باید بدانید عینک‌های کائوچویی برخلاف ظاهر ضخیم شان، ضعیف‌تر از عینک‌های فلزی‌اند. فریم‌های کائوچویی معمولا از قسمت دسته خراب می‌شوند. قاب‌های فلزی درکل انعطاف بیش‌تری دارند و قابلیت تعمیر آن‌ها نیز بیش از فریم کائوچویی است. توجه داشته باشید اگر عینک فلزی از برند و مواد خوبی باشد بسیار بیش‌از عینک کائوچویی دوام دارد و کار می‌کند، اما این موضوع مهم را هم نباید نادیده گرفت که قیمت عینک کائوچویی پایین‌تر از عینک فلزیست و البته جذاب‌تر و زیباتر عینک فلزیست اگرچه این موضوع کاملا سلیقه‌ایست.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان