تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی کیست؟

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد. وی پس از برکناری سیدجواد ساداتی نژاد، برای این وزارتخانه کاندید شده بود. از مهمترین چالش‌های محد علی نیکبخت، حل مسئله گندم و مسئله خشکسالی در کشاورزی خواهد بود. او پیش از این به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز با چالش خشکسالی مواجه بوده است.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: محمدعلی نیکبخت به عنوان دومین وزیر جهاد کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی انتخاب شد. او توانست با کسب مجموعاً رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع و بدون رأی باطله از مجموع ۲۴۸ نماینده برای این سمت برگزیده شود. از آنجا که ساداتی‌نژاد در ایام حضورش به عنوان وزیر با انتقادات تندی رو به رو بود و تاکنون چند بار کارت زرد از مجلس گرفته بود، برکناری او چندان بعید به نظر نمی‌رسید.

ساداتی‌نژاد اولین وزیر جهاد کشاورزی دولت رئیسی در فروردین ماه امسال از صمت خود برکنار شد و طی این مدت محمد آقامیری سرپرستی وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده داشته است. این سومین تغییر در دولت رئیسی است که طی بهار سال جدید انجام شده است. پیشتر نیز عباس علی‌آبادی با رای نمایندگان مجلس به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و رضا مراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شدند.

بیوگرافی محمد علی نیکبخت

محمد علی نیکبخت زاده شهرستان زابل در سیستان و بلوچستان است و شاید به همین دلیل است که تاکنون دو دفعه به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی فعالیت کرده است. نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و دانشجوی دکترا است.

سوابق محمدعلی نیکبخت

او از زمان دولت احمدی نژاد سمت‌های مختلفی مرتبط با جهاد کشاورزی داشته است. او در دولت خاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بوده است. چندی بعد با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد می‌تواند به جایگاه معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی برسد، اما در دولت روحانی از این سمت برکنار شده و مجدداً جایگاه ریاست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان را از آن خود می‌کند. در دولت رئیسی، اما با حکم ساداتیان موفق می‌شود به عنوان مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی فعالیت کند و در نهایت در حالیکه چیزی به پایان دولت نمانده است، به عنوان وزیر جهاد کشاورزی برگزیده می‌شود.


بیشتر بخوانید: عباس علی‌آبادی کیست؟


فساد در وزارت جهاد کشاورزی

در واقع جایگزینی ساداتی نژاد زمانی رخ داد که او بیش از یک سال مورد مله جریانات مختلف به علت شبهاتی در واردات نهاده‌های دامی شده بود. این مساله موجب شد تا ساداتی‌نژاد در پاسخ به شبهات گفته بود: «فساد، اختلاس یا رانتی در واردات نهاده‌ها رخ نداده است.»

به گزارش رویداد۲۴ با اینحال اخیراً محمد صفایی نماینده گناباد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توییتی به بخش‌هایی از فساد‌های صورت گرفته در وزارتخانه جهاد کشاورزی پرداخت و ضمن افشای نام کارخانه‌ای که انحصار واردات چای را در دست گرفته؛ از تخلف دیگری هم خبر داد و نوشت: «پس از فساد در خرید میوه عید، خرمای جنوب، آریوتجارت و زعفران، اینک در این شرایط سخت، دو میلیارد دلار ارز نیمایی به چای دبش، بدون مزایده داده می‌شود!»

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی کیست؟

در چنین شرایطی بود که در نهایت قرعه به نام محمدعلی نیکبخت افتاد تا تصدی این وزارتخانه را بر عهده بگیرد. او در جلسه رای اعتماد او عنوان کرد: «زیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:قول می‌دهم نظام تولید نهاده‌ها را سامان دهی کنم و با رانت در توزیع مواد اولیه تولید مبارزه کرده و با جریانات فساد به شدت مقابله کنم.»

ضعف‌های برنامه محمدعلی نیکبخت

اگرچه نیکبخت موفق به تصدی وزارت جهاد کشاورزی شد، اما در مجلس شورای اسلامی چندین عنوان به عنوان ضعف برنامه‌ریزی وی مطرح شد که از جمله آن‌ها می‌توان به» عدم آشنایی با علوم نوین، ناکافی بودن مدارک تحصیلی برای گرفتن این سمت، نداشتن برنامه برای تامین امنیت غذایی کشور، حفظ جنگل‌ها، تغییر گسترده کاربری اراضی، کاشت نهاده‌های دامی، مردمی سازی کشاورزی و...» اشاره کرد که در برنامه‌های ارائه شده از سوی نیکبخت به مجلس نبوده است. البته نیکبخت تعهد کرده که در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا خودکفایی را تضمین کند. با اینحال بیش از هر چیز مبارزه با جریان‌های فساد در وزارتخانه را مطرح کرده است.

محمدعلی نیکبخت طرح هدفمندی یارانه‌ها

اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد تا سال‌ها زندگی ایرانیان را متاثر کرد. اگرچه در همان زمان دولت مبلغ قابل توجهی نسبت به حداقل دستمزد به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌کرد، اما این مبلغ در سال‌ها بعد با کاهش ارزش پول ملی عملاً مبلغی بی‌ارزش بود که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد؛ بنابراین خیلی‌ها اعتقاد دارند طرح هدفمندی یارانه‌ها عملاً راهکاری برای حذف یارانه‌ها در ایران بود. محمدعلی نیکبخت که در آن دوران به عنوان معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کرد، از این طرح دفاع کرده و گفته بود، مبلغ حاصل از طرح هدفمندی به مصارف متعددی برای فعالیت‌های جهاد کشاورزی رسیده است. اگرچه این طرح در بلند مدت به ضرر مردم بود.

هرچه هست کیست که نداند کشاورزان سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر به خاطر مشکلات کم آبی و و خشکسالی در استان و به ویژه مشکلاتی که در به روز ماشین‌های کشاورزی داشتند، با چالش‌های متعددی رو به بوده‌اند. از آنجا که نیکبخت طی این سال‌ها به عنوان رئیس جهاد کشاورزی در اینا استان فعالیت کرده است، باید دید می‌تواند تجربیات خود رد سطح گسترده استفاده کند یا همچنان مشکلات مدیریتی‌اش در استان سیستان و بلوچستان را به کل کشور تسری خواهد داد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
1
1
کیست ؟!! یه دزده مثل بقیه شون
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
1
2
یکی از یکی بدتر.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
0
0
ناتوان است
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان