تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲

پیش‌بینی قیمت دلار پس از تاسوعا و عاشورا

احسان سلطانی، اقتصاددان معتقد است: یکی از دلایل کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر کاهش تقاضا و نبود قدرت خرید است؛ بنابراین قیمت دلار پیش از تاسوعا و عاشورا توان افزایش ندارد.

پیش بینی قیمت دلار پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: قیمت دلار در تابلوی صرافی‌های میدان فردوسی در حالی روز دوشنبه ۲ مردادماه افزایش ۵۰ تومانی را به ثبت رساند که در لحظه تنظیم این خبر دلار در بازار شبانه ۴۸ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت خورده است.

مشاهدات اقتصاد ۲۴ از بازار حاکی از نبود تقاضاست و به تبع یکی از عواملی که موجب رکود در بازار دلار و ارز شده کاهش چشمگیر تقاضاست.

نوسانات دلار چشمگیر نیست

بازار دلار و ارز در حالی در آستانه تعطیلی تاسوعا و عاشورا قرار دارد که برخلاف سال‌های قبل افزایش تقاضایی در بازار دیده نمی‌شود و همین عاملی برای درجا زدن قیمت دلار یا نوسانات محدود است.

اما قیمت دلار در ۱۰ روز آینده به چه سمت و سویی می‌رود و آیا در نیمه دوم سال شاهد شوک‌های قیمتی همانند سال گذشته هستیم؟

دست برتر بازارساز در بازار دلار

احسان سلطانی، اقتصاددان در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر قیمت دلار در سال ۱۳۹۶ یا سال ۱۳۹۲ را مبنا بگیریم که قیمت دلار سه برابر شد و بعد به تعادل رسید، قیمت حقیقی دلار با توجه به محاسباتی که می‌شود در حال حاضر باید حدود ۳۰ هزار تومان باشد.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی دلار در کانال ۴۸ هزار تومان نتیجه دخالت دولت و خصولتی هاست برای اینکه درآمدی کسب کنند، ادامه داد: عامل اصلی و تعیین کننده قیمت دلار در کشور ما تصمیم گیری دولت و حاکمیت است. قضیه دلار، قضیه ساده‌ای نیست که ۴ دلال در بازار میدان فردوسی آن را قیمت گذاری کنند.

دلالان قیمت دلار را تعیین می‌کنند یا بازارساز؟

این اقتصاددان با بیان اینکه البته این عوامل بی تاثیر در قیمت دلار نیستند، گفت: عامل اصلی در قیمت دلار این است که سطوح بالای سیاسی ایران آن را تعیین می‌کنند. نمی‌توانیم بگوییم ۴ دلال در بازار نشسته اند و قیمت دلار را تعیین می‌کنند، زیرا عرضه کننده عمده دلار، دولت است و یکسری بنگاه‌های حاکمیتی یا به اصطلاح خصولتی.

سلطانی افزود: رویترز صادرات نفت ایران را ۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده که بیش از یک میلیون آن به چین صادر می‌شود؛ بنابراین درآمد ارزی ما افزایش یافته است؛ بنابراین اتفاق خاصی در بازار دلار نخواهد افتاد.


بیشتر بخوانید:  اخبار سیاسی جدید، قیمت دلار را به کدام سمت می‌برد؟


قیمت دلار مستعد صعود نیست

این اقتصاددان با بیان اینکه قیمت دلار را افزایش دادند و به عبارتی برای یک سال پیشخور کردند، به اقتصاد ۲۴ گفت: یعنی وقتی قیمت دلار را بالا می‌برند برای یک یا دو سال تنفس می‌دهند و دوباره آن را بالا می‌برند.

سلطانی افزود: در سال جاری با توجه به مسائل مختلف احتمالا شوک‌های قیمتی در بازار دلار نخواهیم داشت؛ شاید نوسانات جزئی یا نهایتا افزایش یا کاهش ۵ هزار تومانی داشته باشیم که به معنای شوک قیمتی نیست.

دلار‌هایی که در خانه مردم انبار شد

این اقتصاددان گفت: عمده دلاری که سال گذشته مردم خریداری کردند در حال حاضر انبار شده و هر کسی پولی داشت دلار و سکه خرید؛ بنابراین تقاضای سوداگری و مصرفی دلار به شدت کاهش یافته و همین عامل موجب رکود در بازار شده است.

سلطانی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم نیز کاهش داشته است، ادامه داد: اگر خریدی انجام می‌شود عوامل دولتی و خصولتی اند.

بعید است امسال شوکی به قیمت دلار وارد شود

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با شوکی که سال گذشته به قیمت دلار دادند، بعید می‌دانم دوباره بخواهند شوک جدیدی وارد کند.

سلطانی ادامه داد: این در حالی است که ما در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ شاهد شوک به قیمت دلار بودیم. نکته مهم این است که فواصل زمانی این شوک‌ها کاهش یافته است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان