تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

تغییر مسیر بازار سهام در روز دوشنبه این پیام را ارسال کرد که گویا معامله‌گران این بار هم تحت تاثیر مانور رسانه‌ای دولت و نامه‌نگاری رئیس دولت با وزیر اقتصاد قرار گرفته‌اند. گرچه بازگرداندن سرمایه اصلی بازار یعنی اعتماد عمومی، هر بار پس از خدشه وارد کردن به آن سخت‌تر از گذشته می‌شود؛ با این حال انتظار می‌رود فروشندگان کمتر از روز‌های گذشته قدرت‌نمایی کنند.

پیش‌بینی بورس سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بازار سرمایه برخلاف روزهای گذشته، روند مثبت کم‌رنگی را در روز میانی هفته دوم مردادماه تجربه کرد و در پایان با رشد 6 هزار واحدی به کار خود پایان داد. جریان دادوستد‌های دوشنبه سبب رشد 0.32 درصدی شاخص کل شد و این نماگر تا تراز یک میلیون و 973 هزار واحدی بالا آمد.

شاخص هم‌وزن نیز مانند نماگر اصلی رفتار کرد و حدود 0.25 درصد افزایش ارتفاع داد. همین امر سبب شد تا شاخص شرکت‌های کوچک و متوسط بازار در پایان معاملات به سطح 699 هزار و 161 واحد برسد.

روز دوشنبه حوالی ساعت 10 این خبر منتشر شد که بازارگردان‌ها الزامی برای فروش ندارند و این مهم توانست به روند صعودی بازارسرمایه کمک کند.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را هفت میلیارد و 500 برگه سهم و ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی با کاهش 26 درصدی نسبت به روز یکشنبه چهار هزار و 342 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

همچنین ارزش معاملات کل بازار سهام کمی بیش از 245 هزار میلیارد تومان بود. شایان ذکر است بیش از 97 درصد از ارزش معاملات بازار به معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه اختصاص یافته بود.

از سوی دیگر بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز ابتدایی هفته، خبر از خروج 264 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

عرضه دوباره خودرو در بورس کالا؛ رویای سهامداران به حقیقت می‌پیوندد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس راهکار‌هایی را جهت عبور از بحران فعلی در حوزه خودرو ارائه کرده است. این پیشنهادات حول سه محور اصلی می‌چرخد که اصلی‌ترین موضوع، عرضه تمامی خودروها در بورس کالاست.

گرچه انتقاداتی به روند فعلی عرضه‌ها در بورس کالا وجود دارد اما همچنان بورس کالا بستری شفاف برای قیمت‌گذاری و عرضه‌ کالاها به شمار می‌آید. اهالی بازار سرمایه به خوبی به یاد دارند که روند صعودی بازار سهام در سال گذشته با جو مثبت ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. پس از آن اما با کژمنشی‌های برخی، عرضه خودروهای پرتیراژ از دستور کار بورس کالا خارج شد.

در حال حاضر درصورتی که خودروهای پرتیراژ به بورس کالا بازگردد، سود ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب تولیدکننده و سهامداران خواهد رفت که در اقتصادی شفاف این روند به افزایش کمیت و کیفیت تولید منجر خواهد شد. از سوی دیگر جان تازه‌ای به بازار سرمایه تزریق می‌شود.


بیشتربخوانید: کارشناس بورس: بورس برای دولت در حاشیه است


حمایت از بازار در وقت اضافه

در حالی که شاخص کل پس از شروع روند اصلاحی در تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه، 591 هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داده است، برخی از حمایت‌ها از راه می‌رسند. خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی روز جاری طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «با توجه به نگرانی‌هایی که در ایام اخیر بین اهالی بازار سرمایه پیرامون سیاست‌های افزایش قیمت خوراک گاز پتروپالایشی‌ها و سایر نهاده‌ها از جمله برق مطرح شده بود، این موضوع با رئیس‌جمهوری مطرح شد و دستورات لازم صادر شد.»

خاندوزی در ادامه افزود: «با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهوری، چشم‌انداز صنایع بازار سهام امیدبخش خواهد بود.»

آنچه از برآیند صحبت‌های خاندوزی برمی‌آید، گفتاردرمانی با تکیه بر قیمت‌گذاری دستوری است. تجربه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها نشان داد این قول و قرارها پیش از مصوبه افزایش نرخ خوراک، بارها در جلسات با مدیران شرکت‌های پتروپالایشی مطرح شده بود اما در انتها بازهم نتیجه به افزایش قیمت‌ها رسید چرا که هیچ وقت نمی‌توان با دستور قیمت را کنترل کرد.

با این وجود، صحبت‌ها و حمایت‌هایی که در حال حاضر در حال رخ دادن است از جمله برداشته شدن الزام به فروش برای بازارگردان می‌تواند سنتیمت مثبتی را به بازار تزریق کند. در نتیجه انتظار می‌رود بازار سهام روزهای آینده با قدرت بسیار کمتری از عرضه‌کنندگان مواجه شود.

پیش بینی بورس سه شنبه

تغییر مسیر بازار، همراه با کاهش ارزش معاملات خرد در کنار تداوم خروج سرمایه حقیقی‌ها از سهام به سوی صندوق‌های درآمد ثابت یا بیرون از بازار رقم خورد. جریان معاملات روز میانی هفته طوری رقم خورد که در ابتدا شاهد نمایش نسبتا قدرتمند خریداران بودیم. چهره نقشه بازار به همین سبب رنگ سبز به خود گرفت.

روند معاملات روزانه اما نشان می‌دهد هر بار خریداران جدیدی وارد بازار می‌شدند، عرضه‌ها نیز به همان نسبت شدت می‌گرفت. این روند در نماد‌های خودرویی از جمله خودرو و خساپا به وضوح قابل لمس بود.

همین رفتار در بازار دوشنبه، سازمان بورس را وادار به واکنش کرد. به طوری که رفتار معاملاتی برخی از سهامداران حقوقی در نماد خساپا متوقف شد. امیر مهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در این‌باره گفت: ضمن متوقف نمودن ادامه رفتار این حقوقی در روز جاری که نمود آن در قیمت سهام مشاهده شد، در صورت تکرار این تخلف، اقدامات نظارتی جدی‌تر از جمله عدم تأیید معاملات مربوطه، مسدود نمودن دسترسی آنلاین و تشکیل و پیگیری پرونده تخلفاتی و اعمال مجازاتهای انضباطی مقتضی صورت خواهد پذیرفت.

از این رو و بر اساس تمام آنچه گفته شد، انتظار می‌رود بازار سهام نسبت به روزهای گذشته راه هموارتری برای گام نهادن به سوی مثبت دامنه نوسان خود داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان