تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

کارشناس بورس: فعلا کسی وارد بازار سرمایه نشود

جنجال سهامداران خُرد در مورد رفتار معاملاتی برخی سهامداران حقوقی نماد «خساپا» در روز دوشنبه در حالی سازمان بورس را مجبور به واکنش کرد که ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است سهامداران تنها نظاره گر فروش چشمگیر سهامدار حقوقی سایپا بودند که بورس را بهم ریخته بود.

کارشناس بورس: فعلا کسی وارد بازار سرمایه نشود

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه نهم مرداد ۱۴۰۲، با افزایش ۶ هزار و ۲۴۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۹۷۳ هزار و ۹۱۴ واحد رسید تا نشان دهد بورس می‌تواند پس از سه روز ریزش، از جا برخیزد.

ارزش معاملات کل بازار سرمایه در حالی به ۲۴۵ هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات خرد باز هم کاهش یافت و به رقم ۴ هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان رسید.

غائله حقوقی‌ها در بورس ادامه دارد

مورد عجیب بورس دوشنبه، اما متعلق به نماد «خساپا» بود که بیشترین تراکنش را به خود اختصاص داد؛ به طوری که حقوقی این نماد دست به کار شده و فروش‌های زیر قیمتی را عرضه کرد.

این فروش‌ها به جایی رسید که سخنگوی سازمان بورس را به واکنش واداشت. امیرمهدی صبائی در خصوص رفتار معاملاتی برخی سهامداران حقوقی نماد «خساپا» گفت: در خصوص موضوع مطرح شده در فضای مجازی نسبت به رفتار معاملاتی برخی سهامداران حقوقی در سمت فروش در نماد «خساپا»، این موضوع مطابق رویه‌های نظارتی معمول مورد بررسی قرار گرفت و شخص حقوقی به دلیل ایجاد فشار فروش در قیمت‌های پایین‌تر از مظنه (اصطلاحاً رنج منفی)، تذکر انضباطی سیستمی دریافت کرد.

سهامدار خرد هیچ نقشی در ریزش بورس ندارد

ماجرای «خساپا» نمایشی بود از این سناریو که «سهامدار خُرد هیچ نقشی در بازار ندارد»، زیرا در واکنش سخنگوی سازمان بورس می‌خوانیم «موضوع مطرح شده در فضای مجازی»؛ یعنی اگر سهامداران خرد در مورد این تخلف سر و صدا نمی‌کردند، سازمان بورس آیا هیچ عکس العملی نشان نمی‌داد؟

بازهم سوال اینجاست که این تخلفات در بورس ادامه دارد؟ آیا بورس می‌تواند با وجود همه این مسائل به دوره رونق خود برگردد؟

فروش عجیب و غریب حقوقی‌ها در بورس

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: در معاملات روز دوشنبه، نماد خساپا بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه فروش عجیب و غریب حقوقی‌ها در نماد سایپا، مورد عجیب روز دوشنبه بورس تهران بود، افزود: نگاه سهامداران خرد تماما به نماد «خساپا» بود تا ببینند که چه زمانی فروش‌های گسترده حقوقی‌های سایپا تمام می‌شود تا بازار برگردد. اما مورد عجیب این بود که چرا معاملات باطل نشد؟


بیشتر بخوانید: ابتدای پاییز، موج جهش بورس؟


نقطه حمایتی اصلاح شاخص بورس کجاست؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حمایت شاخص در محدوده کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی گفت: شاخص یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد، در محدوده حمایت تکنیکالی است هرچند ممکن است شاخص دقیقا این مرز را لمس نکند.

رئیسی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه رشد شاخص کل بورس که روز دوشنبه اتفاق افتاد آیا ادامه دارد؟ گفت: بازار سرمایه با نصف و نیمه مثبت شدن صعودی نخواهد شد، زیرا مانع بزرگ بر سر صعود بازار حجم اندک معاملات است.

فعلا کسی وارد بازار سرمایه نشود

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حجم معاملات، حجم خوبی نیست، به اقتصاد ۲۴ گفت: شرایط بازار سرمایه اصلا شرایط خوبی نیست و توصیه ما این است که فعلا کسی وارد بازار نشود.

رئیسی در تشریح شرایط حالِ حاضر بورس تهران گفت: به طور مثال، «فولاد مبارکه» در ۶ ماه گذشته ۵۰ درصد بازدهی داده؛ اما در شرایط فعلی بازار، وضعیت خوبی ندارد. حتی صندوق‌هایی مثل صندوق شاخصی کاردانی که سازمان بورس می‌گوید در آن‌ها غیرمستقیم سرمایه گذاری کنید نیز نزدیک به ۴۰ درصد ریخته و همین مورد معنی غیرمستقیم سرمایه گذاری کردن در بورس را زیر سوال می‌برد.

تاثیر یک خبر جدید بر شاخص کل بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: خبر «بازارگردان‌های سهام شرکت‌های بورسی امروز اجباری در فروش ندارند» نیز در حالی روز دوشنبه منتشر شد که می‌تواند روی شاخص کل بورس تاثیر داشته باشد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
0
10
فقط سریع خروج بزنید وارز بخرید ارز میتواند در چنددهفته آینده ضررهای هنگفت سهامداران بورس را که قربانی تصمیمات نادرست دولتیها ورانت بازهای وابسته شون شده بودند را جبران کند بورس جای رانت باز ها شده فقط ارز
دزدزده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
0
0
فعلا هیچکس در بورس حرف راست نمیزنه هراشغالی برای منافع خودش یه غلطی میکنه.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
0
0
لعنت به این بورس قلابی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان