تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

جان کربی کیست؟

جان کربی از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان دستیار وزیر دفاع برای امور عمومی و البته سخنگویی این وزارت خانه شروع به کار کرد و اکنون هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید است، تا بعد از ۴ سال که به واسطه کاخ سفید نشینی ترامپِ جمهوری خواه از مسئولیت دولتی دور بود، به عنوان یکی از مسئولان مهم دولت فدرال کارش را از دوباره شروع کند.

جان کربی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: جان کربی که در دولت بایدن سخنگویی وزارت دفاع را بر عهده دارد، از اعضای شاخص حزب دموکرات همچنین در دولت باراک اوباما هم به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه حضور داشت. او که سابقه‌ای طولانی و تاًثیرگذار در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را دارد، این روز‌ها درباره توافق آمریکا با ایران سر زبان‌ها افتاده است. توافقی که از آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در ازای آزادی تعدادی از زندانیان حکایت دارد. 

بیوگرافی جان کربی

جان فرنسیس کِربی در سال ۱۹۶۳ در سن فلوریدای آمریکا به دنیا آمد. او در در حین خدمت در نیروی دریایی با دونا کِربی از سربازان نیروی دریایی بودآشنا شد که این آشنایی ۲۰ سال پیش به ازدواج منجر شد. این زوج سیاسی دو فرزند دارند. او از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ در دبیرستان کاتولیک تحصیل کرد و با لیسانس هنر در تاریخ از دانشگاه فلوریدا جنوبی در تامپا، فلوریدا فارغ التحصیل شد.

همچنین کالج جنگ دریایی به او مدرک کارشناسی ارشد در زمینه امنیت ملی و مطالعات استراتژیک اعطا کرد، در حالی که دانشگاه تروی مدرک کارشناسی ارشد علوم در روابط بین الملل را به او اعطا کرد.

مسئولیت‌های جان کربی

جان کربی از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان دستیار وزیر دفاع برای امور عمومی و البته سخنگویی این وزارت خانه شروع به کار کرد تا بعد از ۴ سال که به واسطه کاخ سفید نشینی ترامپِ جمهوری خواه از مسئولیت دولتی دور بود، به عنوان یکی از مسئولان مهم دولت فدرال کارش را از نو آغاز کرد.


بیشتر بخوانید: رابرت مالی کیست؟


کربی برای اولین بار از یازدهمین روز از دسامبر ۲۰۱۵ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان دستیار وزیر امور خارجه برای امور عمومی در دولت اوباما زیر نظر جان کری که در وزارت خارجه جانشین هیلاری کلینتون شده بود، مسئولیت گرفت. با این توضیح که رتبه او در دولت دوم اوباما به سخنگویی وزارت خارجه رسید و تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ مسئول سخنگویی دستگاه دیپلماسی آمریکا را عهده دار بود.

کربی و خدمت در نیروی دریایی

به گزارش رویداد۲۴ جان کربی از مهره‌های اصلی و چهره‌های شاخص نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. او با درجه دریابانی کارش را از سال ۱۹۸۶ در نیروی دریایی شروع کرد و به مدت ۲۹ سال فعالیت داشت که در دهه آخر دوره به درجه فرماندهی رسیده بود و در نهایت در جایگاه رئیس اطلاعات دوره‌اش در نیروی دریایی آمریکا را به پایان برد تا آماده حضور در دولت فدرال شود. ضمناً خدمت دریایی او شامل انجام وظایف در دریا و ساحل بود، از جمله اعزام به خاورمیانه و منطقهٔ مدیترانه. آخرین سمت او در نیروی دریایی، رئیس اطلاعات نیروی دریایی بود و در آنجا به عنوان سخنگوی اصلی وزارت نیروی دریایی خدمت کرد.

جان کربی کیست؟


بیشتر خوانید: رابرت مالی کیست؟


جان کربی تحلیلگر cnn

با برنده شدن تعجب آور دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری آمریکا، جانِ دموکرات بالاجبار از چرخه فعالیت دولتی خارج شد و تا سال ۲۰۲۱ که جمهوری خواهان با بایدن دوباره کاخ سفید را به تصرف خود درآورند، به عنوان تحلیلگر نظامی و دیپلماتیک با شبکه خبری CNN که یکی از رسانه‌های مهم است، همکاری کرد. جان کربی در جایی گفته است، همکاری با رسانه نسبت به فعالیت سیاسی از جذابیت‌های ویژه تری برخوردار است.

حاشیه‌های کربی در دولت بایدن

حضور در دولت وزارت دفاع و همکاری با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا برای جان کربی حاشیه‌هایی داشته است. مثلاً به دلیل بیانات تاکر کارلسون در مورد تأثیر تسهیلات برای زنان با یونیفورم، به خصوص قوانین لباس بارداری و کوتاه کردن مو، بر کاهش آمادگی و عملکرد ارتش ایالات متحده انتقاد کرد. با این حال کربی یکی از معتمدین وزارت دفاع آمریکا به شمار می‌رود.

جایزه‌های جان کربی

ارتش آمریکا بر اساس رسمی قدیمی به نظامیان در درجه‌های متنوع و به بهانه‌های مختلف جایزه می‌دهد. جان کربی در طول ۲۹ سال عضویت در نیروی دریایی جایزه‌های زیادی گرفته است که شامل مدال خدمات ممتاز نیروی دریایی، مدال خدمات برتر دفاعی، لژیون شایستگی، مدال خدمات شایسته (چهار جایزه)، مدال تقدیر از خدمات مشترک، مدال تقدیر نیروی دریایی و تفنگداران دریایی (چهار جایزه) و مدال دستاورد نیروی دریایی و تفنگداران دریایی می‌شود.

جان کربی و معامله با ایران

موضوع طلب ۷ میلیار دلاری ایران از کره جنوبی در چند سال اخیر لاینحل مانده بود تا اینکه آمریکا برای رفع این مشکل پیش قدم شد. در واقع کاخ سفید در اِزای ۵ زندانی آمریکایی در ایران حاضر است، رایزنی‌های لازم را انجام بدهد. اما همانطور که پیش بینی می‌شد، جمهوری خواهان در آمریکا با شدت و حدت زیادی این قضیه را برای کشورشان به مثابه شکست دانستند که جان کربی پاسخ شان را اینطور داده است: «این توافق باج‌دهی نبود. هیچ جهانی وجود ندارد که این پنج آمریکایی را بدون داد و ستد با ایرانی‌ها به خانه برگردانیم.»

کربی و جنگ اوکراین

دولت بایدن در دومین سال کاخ سفید نشینی بود که روسیه به اوکراین تهاجم نظامی داشت تا آمریکا هم به عنوان کشوری که ادعای نظم دهی به نظام بین الملل دارد، به نوعی درگیر این موضوع شود. جان کربی به عنوان مقام ارشد کاخ سفید با تاکید بر اینکه اولویت کنونی آمریکا مقابله با احتمال شعله‌ور شدن جنگ جهانی سوم است، مدعی شد واشنگتن از عملیات اوکراین در داخل خاک روسیه حمایت نمی‌کند. چرا که  اولویت آمریکا چیزی جز مقابله با احتمال آغاز جنگ جهانی سوم نیست.

کربی؛ میلیاردر

جان کربی در کنار فعالیت‌های نظامی و سیاسی ظاهراً در مقوله فعالیت اقتصادی هم دستی داشته است. تخمین‌ها حاکی از این است که او ۲ میلیارد دارایی در حسابش اندوخته است. یعنی اگر چهره‌های خاصی، چون ایلان ماسک یا دونالد ترامپ را فاکتور بگیریم، می‌توانیم کربی را یک آمریکایی پولدار بشناسیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار مهم
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان