تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

بازدهی بورس در مرداد ۱۴۰۲

شاخص کل بورس تهران در مردادماه فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با توقف در ایستگاه یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی پنجمین ماه از سال را پشت سر گذاشت. ارزش معاملات در مرداد چنگی به دل نزد و در محدوده سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی نوسان کرد.

بازدهی بورس در مرداد ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بورس تهران آخرین روز معاملاتی مردادماه 1402 را نیز پشت سر گذاشت. شاخص کل با توقف در ایستگاه یک میلیون و 938 هزار واحدی پنجمین ماه از سال را پشت سر گذاشت.

مردادماه با امید اهالی بازار سهام به گزارش عملکردی شرکت‌ها آغاز شد. از همین جهت کارشناسان از میانه‌های تیرماه امسال پیش‌بینی می‌کردند، موج بعدی صعود نماگر‌های تالار شیشه‌ای در مرداد‌ماه کلید بخورد.

گزارش‌های عملکردی سه‌ماهه منتهی به خرداد 1402 شرکت‌های بورسی نیز که در اوایل مردادماه در سامانه کدال منتشر شد، حکایت از این داشت که اغلب صنایع با جهش سودسازی شرکت‌ها مواجه شده بودند.

با آغاز مردادماه انتقادات به مصوبه افزایش نرخ خوراک بالا گرفت. از این رو، بازار تعبیر مثبتی از اعتراض مجلس به دولت داشت و فرصتی برای تنفس پیدا کرد. با این حال از یک سو اقدامات مجلس به هیچ نتیجه عملی منجر نشد و از سوی دیگر سایه تیره اخبار منفی بر سر بازار از جمله شایعات بی‌اساسی مانند توقف فعالیت بورس کالا، اجازه رشد به نماگر‌های تالار شیشه‌ای نداد.

آنچه اکثریت کارشناسان در خصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه بر سر آن اتفاق نظر دارد، این است که قیمت سهام به محدوده‌های ارزنده‌ای رسیده‌ است. اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود این است که ارزنده بودن قیمت‌ها لزوما به معنی استارت روند صعودی نیست. چرا که تغییر روند به عوامل بیشتری نیاز دارد. ورود پول مهم‌ترین عامل است. هنگامی که پول در یک بازار وجود نداشته باشد، خبری از حرکت صعودی نیز نخواهد بود.


بیشتربخوانید: افشاگری از پشت پرده سقوط بورس


جریان پول حقیقی‌ها در بازار سهام تنها هنگامی مثبت خواهد شد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بالا ارزیابی شود. در حال حاضر تجربه‌های تلخ متوالی از تصمیمات نسنجیده و غیرمنتظره، حجم بی‌اعتمادی زیادی را روانه بازار کرده است.

شاخص کل فراز و نشیب زیادی را در مردادماه تجربه کرد. در حالی که بازه کوتاه 9 تا 16 مرداد، رشد خوبی برای این نماگر اتفاق افتاد، روز‌های بعدی تمام این رشد را از شاخص کل پس گرفت. در نهایت شاخص کل بورس تهران، با بازدهی منفی 2.22 درصدی، پرتفوی سهامداران را کوچکتر کرد.

از سوی دیگر نماگر هم‌وزن نمای واقعی‌تری از آنچه در مردادماه بر سر شرکت‌های بورسی آمد، به نمایش می‌گذارد. این شاخص در پایان پنجمین ماه سال 36 هزار و 720 واحد کاهش ارتفاع معادل 5.25 درصد کاهش را تجربه کرد.

آمار و ارقام بورس تهران در مردادماه

نگاهی به تاریخچه ارزش معاملات، نشان می‌دهد روند‌های نزولی با افت ارزش معاملات رابطه‌ای مستقیم دارد. درست از میانه اردیبهشت‌ماه که روند نزولی بورس تهران آغاز شد، ارزش معاملات از سقف 25 هزار میلیارد تومانی روز 16 اردیبهشت‌ماه فاصله گرفت و در نهایت امروز 31 مردادماه این شاخص سنجش وضعیت بورس، در محدوده سه هزار و 500 میلیارد تومانی قرار گرفت. در ادامه نوسان ارزش معاملات مردادماه در نمودار مشخص است.

این در حالی است که ارزش معاملات در میانه‌های مردادماه تحت تاثیر دیدگاه مثبت بازار نسبت به احتمال اصلاح مصوبه نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها تا محدوده‌های 6 هزار و 500 میلیارد تومانی نیز پیش رفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان