تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۲

احتمال رشد شاخص کل بورس تهران در هفته آینده

اخبار پتروشیمی‌ها در حالی بورسِ اولین روزِ شهریور ماه را سبزپوش کرد که پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: حتی اگر تصمیم دولت برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر نکند باز هم بورس بیشتر از این جای ریزش ندارد.

احتمال رشد شاخص کل بورس تهران در هفته آینده

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران، شهریور ماه ۱۴۰۲ را با رشد ۸ هزار و ۳۸۴ واحدی آغاز کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۹۴۶ هزار و ۶۳۸ واحدی قرار گرفت.

ارزش معاملات کل بازار سرمایه در حالی به ۷ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات خرد رقم ۳ هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان را نشان می‌دهد که بسیار کم است.

روز چهارشنبه در بورس در مقابل ۷۸ نماد صف خرید تشکیل شد و ۷۶ نماد با صف فروش مواجه بودند.

اما سوال اصلی این است که آیا سبزپوشی بورس در اولین روز شهریور ماه می‌تواند جرقه‌ای برای بازگشت رونق به بورس تهران باشد؟

لباس سبز بر تن بورس

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: احتمالا بورس، هفته آینده را مثبت آغاز خواهد کرد؛ ولی رفته رفته از مثبت بودن خارج و ممکن است منفی شود و عرضه‌ها شدت بگیرد.

وی افزود: البته اگر خبر نرخ خوراک از جلسه روز چهارشنبه مثبت بیرون بیاید، قطعا بورس روز شنبه ۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ واکنش مثبت نشان خواهد داد.

ارزش معاملات خرد در پایین‌ترین سطح!

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شاهد هفته‌های جهنمی تکراری در بورس هستیم و شرایط بازار نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نکرده و همانی است که بود!

الیاس کردی ادامه داد: هرچند خبر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تاثیر آنی بر بازار سرمایه خواهد داشت؛ اما چیزی که عیان و مشخص است، این است که ارزش معاملاتِ حالِ حاضر در بورس بسیار پایین و شرایط بازار واقعا خیلی خیلی سخت است.

هفته‌های جهنمی در بورس ادامه دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با این ارزش معاملات کم، هر خبر مثبتی هم به بورس تهران مخابره شود، اتفاق خیلی ویژه‌ای نمی‌افتد. به نظر می‌رسد هفته آینده هفته سرنوشت سازی برای بازار سرمایه باشد؛ ولی پیش بینی می‌شود که اتفاق خیلی ویژه‌ای در بازار نیفتد.

الیاس کردی ادامه داد: اگر خبر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در جلسه روز چهارشنبه خوب می‌بود قاعدتا باید خود را در ارزش معاملات و حجم‌های بالاتر در بورس چهارشنبه نشان می‌داد و بازار سرمایه زودتر جمع می‌شد؛ ولی فکر نمی‌کنم این اتفاق، اتفاق خیلی عجیب و غریبی باشد و احتمالا هفته آینده نیز یک هفته احتمالا متعادل را در بورس شاهد باشیم.


بیشتربخوانید: بورس در مسیر تکرار رفتار گذشته قرارگرفت؟


تا اعتماد به بورس برنگردد، بازار جایی نمی‌رود

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا امیدی به بازگشت بورس هست؟ گفت: این سریال تکراریِ ریزش و درجا زدن تا زمانی که خیال سهامداران خرد از بابت دو، سه سال آینده و فاکتور‌های بی ثبات کننده بورس راحت نشود و ارزش دلار ثابت بماند، ادامه دارد.

الیاس کردی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سهام ارزنده است، گفت: بازار در شرایط بسیار ارزنده‌ای قرار دارد و هیچ فاکتور بدی را در بازار سرمایه نمی‌بینیم؛ ولی مشکل اصلی، بی اعتمادی است و شاهدیم که سهامداران خرد با بازار سرمایه قهر کرده اند.

بحران در بورس پایان می‌یابد؟

«شرایط بورس تهران در این روز‌ها به شدت سخت شده است.» الیاس کردی با بیان این موضوع گفت: حتی اگر تصمیم دولت برای اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برنگردد شاهد ریزش زیادی در بورس نخواهیم بود، زیرا بازار سرمایه آنقدر منفی خورده که دیگر توان منفی خوردن ندارد.

وی ادامه داد: اگر دولت از سیاست خود برنگردد هفته آینده شاهد هفته تکراری در بورس خواهیم بود و اگر برگردد، احتمالا شرایط بازار هفته آینده، شرایط بهتری خواهد بود.

سهامداران خرد هیچگاه شیب اصلی بورس را نمی‌بینند

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چه مولفه‌هایی در بورس برای بازگشت سهامداران خرد لازم است؟ گفت: مردم همیشه در ابتدای سبزپوشی بورس وارد بازار نمی‌شوند، بلکه ابتدا اجازه می‌دهند شرایط بازار خوب و مطلوب شود. زمانی که چنین چیزی را دیدند آنگاه ورود خواهند کرد.

الیاس کردی در پایان خاطرنشان کرد: سهامداران خرد، تا منفی شدن بورس را تماشا کنند، می‌فروشند و وقتی بازار مثبت می‌شود تازه ورود می‌کنند و به همین دلیل هیچگاه شیب اصلی بازار سرمایه را نمی‌بینند؛ بنابراین متاسفانه سهام را گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند. توصیه من به سهامداران خرد این است که هیچگاه برای فروش عجله نکنند و اجازه بدهند بازار در نقطه‌ای بالاتر قرار گیرد و آنگاه سهام خود را بفروشند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان