تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲

همزمان با چهره سبز بازار سهام در روز آغازین هفته اول شهریورماه، ارزش معاملات نیز تقریبا دو برابر میانگین هفته گذشته شده است. با این حال موضع‌گیری شورای رقابت علیه صحبت‌های وزیر صمت که نوید جمع شدن اسباب قیمت‌گذاری دستوری را داده بود، ممکن است بازار یکشنبه را با چالش مواجه سازد.

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بورس تهران در روز ابتدایی هفته اول شهریورماه، چهره‌ای متفاوت از آنچه سهامداران در روز‌های گذشته با آن مواجه بودند، به نمایش گذاشت. روند روزانه نماگر‌های تالار شیشه‌ای حکایت از آن دارد که موج تقاضا از ابتدای گشایش بازار آغاز شده و تا پایان بازه معاملاتی ادامه داشته است.

سنتیمنت مثبت گروه خودرویی به خوبی از طریق نقش لیدرمحوری این صنعت به سایر گروه‌ها نیز سرایت کرد و کلیت بازار در سوی مثبت دامنه نوسان معامله شد.

در پایان بورس شنبه، شاخص کل با رشد 45 هزار و 517 واحدی که معادل 2.39 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات روز آغازین هفته در سطح یک میلیون و 993 هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نیز توانست به ارتفاع خود بیفزاید و با رشد 2.56 درصدی به سطح 684 هزار و 902 واحدی برسد.

داستان تکراری قیمت‌گذاری دستوری

روز پنجشنبه هفته گذشته، وزیر صمت طی مصاحبه‌ای یادآور شده بود که قیمت‌گذاری دستوری ممکن است به توقف تولید منجر شود. عباس علی‌آبادی در ادامه گفت: اتاق‌های اصناف نهادهای قانونی هستند که متعهد هستند بازار را کنترل و مدیریت کنند. قیمت‌گذاری ممکن است رقابت را از بین ببرد و گاهی تولید را متوقف کند. اگر همه تولیدکنندگان را مجبور کنیم با یک قیمت محصول را عرضه کنند، ممکن است کیفیت را کاهش دهند تا به آن قیمت برسند.

صحبت‌های وزیر صمت، تاثیر خود را بر بورس گذاشت. حال باید دید در ادامه راه، بساط قیمت‌گذاری دستوری برچیده خواهد شد؟

این صحبت‌ها البته واکنش شورای رقابت را در پی داشت. روابط عمومی این شورا، موضع شدیدی نسبت به صحبت‌های علی‌آبادی گرفت و بیان کرد: این شورا بر اساس قانون متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو بوده و این رویه هنوز تغییری نکرده است. طی دو سال گذشته شاهد بودیم که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف شد اگر این راهکار معقول و منطقی بود چرا در بهمن‌ماه سال گذشته باز به اجبار شورای رقابت به این حوزه ورود پیدا کرد.

داستان قیمت‌گذاری دستوری برای سهامداران به نوعی تکراری شده است. گویا همه متفق‌القول می‌دانند قیمت‌گذاری دستوری کاهش تولید و کیفیت را در پی‌خواهد داشت اما با این حال باز هم در این بین، نهادی به اسم شواری رقابت مصرانه بر مواضع خود ایستاده است.


بیشتربخوانید: علت ریزش ۱۱۰ روزه بورس پیدا شد


بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را 9 میلیارد و 600 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی با افزایش 67 درصدی نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته، پنج هزار و 925 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

با این حال بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دومین روز هفته، خبر از خروج 611 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

با این حال نمودار‌های بورسی نشان می‌دهند در نیمه دوم معاملات شنبه، جریان ورود و خروج پول حقیقی‌ها بر خلاف نیمه ابتدایی معاملات، مثبت بوده است. از این رو به نظر می‌رسد بازار روز یکشنبه در ادامه جریان مثبت شنبه، آغاز شود.

بسته اخبار مثبت، بورس را در ریل صعودی قرار می‌دهد؟

در گزارش‌های پیشین اشاره شد که چرخش روند اصلاحی بورس منوط به دو شرط است؛ یکی پمپاژ اخبار مثبت در صنایع لیدری چون خودرو، بانک، فولادی‌ها و پتروپالایشی‌ها و جذابیت این اخبار به گونه‌ای که توانایی جذب پول سرمایه‌گذاران را داشته باشد و دوم تداوم جو مثبت بازار سرمایه.

حال وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور طی مصاحبه‌ای نوید اخبار مثبت را به سهامداران داده است. احسان خاندوزی روز شنبه اعلام کرد: «تا روز یکشنبه اخبار خوبی که برای صنایع بورسی کشور وجود دارد را ارائه خواهیم کرد.»

وی در ادامه گفت: «در حال حاضر جمع‌بندی نهایی بین وزارتخانه‌های نفت و صمت که با صنایع بورسی مرتبط هستند انجام شده است و وضعیت فولادی‌ها و پتروشمی‌ها بررسی شد. اتفاق نظر روی یک بسته پیشنهادی است که من به شخصه خوش‌بین هستم تا روز یکشنبه اخبار خوب آن ارائه خواهد شد.»

گویا یکی از محور‌های خبرهای مثبت وزیر اقتصاد، گشایش‌های بین‌المللی جدید است. بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر هر دو شرط تداوم روزهای سبز بازار به وقوع پیوسته است.

پیش بینی بورس یکشنبه

بر اساس آنچه گفته شد با توجه به جریان ادامه‌دار ورود پول درشت حقیقی‌ها به بازار سرمایه در نیمه دوم معاملات، به نظر می‌رسد چهره نقش بازار سهام در معاملات دومین روز هفته نیز به رنگ سبز آغشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان