تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۳ مهر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲

بازار دوشنبه مطابق انتظار شاهد جریان رو به منفی دادوستد‌ها بود. اما نشانه‌هایی از افزایش حجم و ارزش معاملات موجب امیدواری اهالی بازار سرمایه نسبت به تغییر سنتیمنت بازار در دو روز پایانی هفته شده است.

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بازار سهام در هفته گذشته جو رکودی سنگینی را تجربه کرد و دو شاخص ارزیابی بورس یعنی ارزش و حجم معاملات در سطوح پایینی قرار گرفتند. حال پس از عبور از شنبه که میان تعطیلات قرار گرفته بود، روز دوشنبه اهالی بورس شاهد افزایش محسوس حجم و ارزش معاملات بودند. این مهم سهامداران را نسبت به تغییر جو حاکم بر بازار تا پایان هفته امیدوار ساخته است.

با این حال خروج سرمایه حقیقی‌ها از دل بازار، شدت گرفته که این مهم با توجه به طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا اتفاق افتاده است. مطابق آنچه در گزارش پیشین گفته شد، در صورتی که شرایط مورد نیاز بازگشت بورس به روند صعودی فراهم شود، بازار پتانسیل رشد بالایی را از خود نشان خواهد داد.

یکی از موانع همیشگی پیش روی بازار اما بحث‌ها حول محور محصولات از بورس کالا بوده است. در گذشته با خروج خودروهای پرتیراژ کشور از بورس کالا در بهمن سال گذشته، بازار به چالش کشیده شد و در حال حاضر طرح‌هایی که حکایت از خروج سیمان و فولاد به بهانه تکراری گرانی، دارند جلو رشد بازار را گرفته اند.

بازگشت به سیستم حواله‌ای در عرضه سیمان و فولاد علاوه بر اینکه گامی رو به عقب خواهد بود، خواست اصلی رانت‌بازان برای تامین منافع خود است. آنچنان که کارشناسان حوزه مسکن می‌گویند، سیمان و فولاد تاثیر چشم‌گیری در بهای تمام‌شده مسکن ندارند.

از سوی دیگر در ماه‌های گذشته بانک‌ها وام‌دهی خود را متوقف کرده‌اند تا منابع به سمت نهضت ملی مسکن اختصاص داده شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، سیمان مانع نهضت ملی مسکن نیست و خروج این کالا از بورس کالا آدرس غلط مسئولان است.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت محسوس 0.82 درصدی، معادل 17 هزار و 331 واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و 101 هزار واحدی کاهش یافت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های بورسی است، عملکرد موازی را به ثبت رساند و  با کاهش 5 هزار و 192 واحدی در ارتفاع 716 هزار واحدی باقی ماند.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با کاهش ارتفاع 0.69 درصدی در سطح 26 هزار و 6 واحدی ایستاد تا این سنجه آماری نیز همچون دیگر نماگرهای بازار، روز دوشنبه را با سرخ‌فامی به پایان برساند.


بیشتربخوانید: چشم‌انداز نیمسال دوم بورس چگونه است؟


بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز میانی هفته چهار هزار و 405 میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به سطح روز شنبه افزایشی را ثبت کرد. با این وجود که میانه کانال چهار هزار میلیارد تومان هنوز برای افزایش پویایی بازار کافی نیست، با این حال می‌توان این افزایش ارزش معاملات را به فال نیک گرفت.

کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی معاملاتی هفته را 8 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌دوشنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌های بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از خروج 714 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس سه شنبه

با توجه به چالش خروج سیمان و فولاد از بورس، اهالی بازار منتظر نتیجه جلسات و بحث‌های میان وزارت‌خانه‌ها برای مشخص شدن نتیجه آن خواهند ماند. واضح است که تا زمانی که بورسی‌ها معلق باشند، روند خروج سرمایه از بازار سهام ادامه خواهد داشت و بورس روندی مانند آنچه طی جریان معاملات دوشنبه تجربه کرد را در پیش خواهد داشت.

اما در صورتی که نتیجه جلسات مثبت و رای به نفع ماندن سیمان و فولاد صادر شود، باید منتظر بازگشت رنگ سبز به تابلوی معاملات بورس باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان