تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲

برخلاف انتظار در روزی که شاخص‌های تالار شیشه‌ای، سرعت خود روی ریل نزول را افزایش داده بودند، افزایش حجم و ارزش معاملات در کنار توقف جریان خروج سرمایه حقیقی‌ها خبر از رخ دادن اتفاقاتی در بورس تهران می‌دهد. اتفاقاتی که شاید خبر آن در روز‌های آتی به بازار مخابره شود.

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ آن‌طور که از شرایط بازار برمی‌آید، روند رکودی دو هفته پایانی تابستان، دامن‌گیر پاییز نیز شده است. دومین هفته مهرماه در حالی آغاز شد که روند کاهشی شاخص کل بورس تهران، شتاب افزایشی به خود گرفته است.

با وجود اینکه اختلال در سامانه‌های کارگزاری‌ها در این افت تاثیرگذار بود اما آنچه هفته گذشته بازار را در برزخ نگه داشته بود، در روز آغازین هفته تاثیر منفی بر جریان دادوستدهای بازار سهام داشت.

در این میان سهامدارانی که به امید بهبود شرایط پس از اصلاح مصوبه نرخ خوراک، فرموله شدن و ثبات آن تا پایان برنامه هفتم توسعه در کنار اخبار تغییر نرخ تسعیر ارز در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی، اوراق سهام را خریدند، هفته‌هاست در بهترین حالت با خواب سرمایه مواجه شده‌اند. گرچه پمپاژ این اخبار مثبت موفق شد شاخص را در رشدی 11 درصدی، معادل 217 هزار واحد یاری کند، اما عمر این صعود محدود به دو هفته بود.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش 0.64 درصدی، معادل 13 هزار و 442 واحدی از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و 84 هزار متوقف شد.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های بورسی است، عملکرد هم‌جهت را به ثبت رساند و با کاهش سه هزار و 321 واحدی در ارتفاع 715 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با کاهش 0.37 درصدی معادل 95.82 واحدی از ارتفاع این شاخص، در سطح 26 هزار و 10 واحدی ایستاد.


بیشتربخوانید: چرایی فرو رفتن بورس در لاک دفاعی


بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

با وجود اینکه رنگ تابلو معاملات، کام سهامداران را تلخ کرده بود، شاخص‌های ارزیابی وضعیت معاملات تالار شیشه‌ای دلگرم‌کننده ظاهر شدند. توقف روند خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار و چرخش آن به ورود پول، در کنار شد چشمگیر ارزش معاملات نشانه‌هایی از امید را در دل سهامداران زنده کرد.

شایان ذکر است بخش زیادی از تغییرات ارزش و حجم معاملات پس از پایان بازار به دلیل ثبت معاملات حق تقدم نماد شگستر بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فضای کلی بازار تغییر چشمگیری با آنچه در هفته گذشته بود، نداشته است.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه 6 هزار و 558 میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به سطح روز معاملاتی قبل افزایش را ثبت کرد.

کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز شنبه را 17.1 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌سه‌شنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌های بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از ورود 432 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. اگرچه این تغییر نیز به مدد فروش حق تقدم‌های شگستر بوده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به آنچه بررسی شد افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات که به طور متوسط هر یک، افزایشی دو برابری را نسبت به میانگین هفته گذشته به ثبت رسانند، موضوع جذاب معاملات روز آغازین هفته بود. حفظ تداوم این سطوح از حجم و ارزش معاملات در کنار اخبار مثبتی که احتمالا در روزهای آتی هفته به گوش خواهند رسید، مسیر رشد شاخص کل را هموار خواهد ساخت.

با این حال حذف هر یک از پارامترها در شرایط فعلی بازار ( کاهش انتظارات تورمی، ثبات در بازارهای موازی و درجا زدن درایور اصلی بازار سهام) می‌تواند رشد بازار را به تاخیر اندازد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان