تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۴ آذر ۱۴۰۲

دستور کاخ سفید به نتانیاهو: شدت جنگ غزه را کمتر کنید!

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اعضای کابینه جنگ اسرائیل در نشستی اعلام کرده است: جنگ اسرائیل در غزه باید «در عرض چند هفته و نه چند ماه، وارد مرحله بعدی با شدت کمتر شود.

دستور کاخ سفید به نتانیاهو: شدت جنگ غزه را کمتر کنید!

رویداد۲۴ انتخاب نوشت: دولت بایدن از واکنش اسرائیل به حمله ۷ اکتبر حماس حمایت کرده و می‌گوید از هدف اعلام شده اسرائیل برای بیرون راندن حماس در غزه حمایت می‌کند، اما کاخ سفید تحت فشار بین المللی و داخلی فزاینده‌ای قرار دارد تا اسرائیل را وادار کند به جنگ پایان دهد.

میزان تلفات غیرنظامیان در غزه از سایر مناطقی که در قرن بیست و یکم درگیر جنگ بوده اند، بیشتر است. تلفات فزاینده با وضعیت سریعا رو به وخامت شرایط انسانی زندگی در این منطقه همراه بوده است.

مقامات دولت بایدن فکر می‌کنند که حرکت به سمت نبرد‌های با شدت کمتر، موجب کاهش تلفات غیرنظامیان می‌شود، کمک‌های بشردوستانه بیشتری وارد غزه خواهد شد و ریسک آغاز یک جنگ منطقه‌ای را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: تنش میان بایدن و نتانیاهو، به دلیل اختلاف نظر در مورد روند حمله به غزه


بایدن اعلام کرده از اسرائیل می‌خواهد که بر چگونگی نجات جان غیرنظامیان در غزه تمرکز کند. او روز پنجشنبه در جریان بازدید از مؤسسه ملی بهداشت در واشنگتن، گفت: «تعقیب حماس را متوقف نکنید، اما بیشتر مراقب باشید».

یک مقام ارشد امریکایی به اکسیوس گفت: «سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در تمام جلسات به صراحت اعلام کرد که کارزار شدید فعلی اسرائیل باید طی چند هفته و نه چند ماه به مرحله بعدی که با شدت کمتری است وارد شود. این ضرب الاجل نیست و ما درک می‌کنیم که این نبرد باید ادامه یابد و ادامه خواهد داشت، اما با شدت کمتر».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده به خبرنگاران گفت که سالیوان به نتانیاهو گفت که ورود به مرحله بعدی جنگ که با شدت کمتری خواهد بود، باید «در آینده نزدیک» اتفاق بیفتد، اما «شرایط» را دیکته نکرد.

وی افزود: «این کار باید تا زمانی که آن‌ها احساس می‌کنند برای از بین بردن این تهدید لازم است ادامه یابد، اما همه ما می‌خواهیم که این هر چه زودتر تمام شود».

نتانیاهو نیز در بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد، اعلام کرد که به مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است: «کشته شدن سربازان اسرائیلی بیهوده نبوده و ما بیش از هر زمان دیگری مصمم به ادامه جنگ تا نابودی حماس و تا پیروزی کامل هستیم».

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت: سالیوان، نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ اسرائیل را در مورد جدول زمانی و جزئیات برنامه ریزی برای زمان شروع مرحله با شدت کمتر جنگ و شکل ظاهری آن تحت فشار قرار داده است.

یک مقام اسرائیلی نیز گفت، هیچ فشاری از سوی سالیوان برای پایان دادن به درگیری وجود ندارد، اما او نسبت به آوارگی فلسطینیان و تلفات غیرنظامی ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به یک میلیون و نهصد هزار فلسطینی یا تقریباً ۸۵ درصد از جمعیت غزه، آواره شده اند. بر اساس آمار وزارت بهداشت حماس، بیش از ۱۸۰۰۰ فلسطینی که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند، کشته شده اند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به اکسیوس گفتند، سالیوان اعلام کرده که دولت بایدن می‌خواهد به سمت گفت و گوی جدی‌تر در مورد آنچه پس از جنگ رخ می‌دهد، حرکت کند و تاکید کرد که این امر حمایت امریکا از عملیات نظامی را آسان‌تر می‌کند.

یک مقام اسرائیلی پس از این دیدار گفت که ایالات متحده و اسرائیل در مورد لبنان و لزوم پایان دادن به جنگ بدون بازگشت به وضعیتی که نیرو‌های حزب الله در امتداد مرز شمالی اسرائیل تجمع کرده باشند، «هم عقیده» هستند.

سالیوان همچنین تاکید کرد که ایالات متحده متعهد به حفاظت از آزادی دریانوردی در دریای سرخ است و به گفته مقامات اسرائیلی و امریکایی، اسرائیل با گروه ضربت دریایی چندملیتی که در آنجا شروع به فعالیت خواهد کرد، موافقت کرده است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، فلسطین
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان