تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

نکاتی مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی

داشتن شغل برای بسیاری از ما مهم است اما شاید به همان نسبت مصاحبه‌ی شغلی هم برایمان دشوار باشد. به‌راستی چگونه می‌توان یک مصاحبه‌ی شغلی موفق داشت؟

نکاتی مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: شاید برای بسیاری از ما مصاحبه‌ی شغلی یکی از دشوارترین کار‌های دنیا باشد.

به گزارش رویداد۲۴ معمولا همه به هنگام مصاحبه‌ی شغلی هر اندازه هم که در کارشان مهارت داشته باشند دچار استرس و نگرانی می‌شوند و ممکن است نتوانند آن‌گونه‌که باید توانایی‌های خود را نشان دهند.

ازسوی دیگر همه دوست دارند شغل خوبی داشته باشند و درآمد زیادی هم متناسب با مهارت‌هایشان داشته باشند. توجه داشته باشید در مصاحبه شغلی وظیفه شما این است که شخصِ مصاحبه‌کننده را قانع کنید مهارت، دانش و تجربه کافی برای شغل مورد نظر را دارید. به همین دلیل باید آماده باشید، چون حتما کارفرما پرسش‌های بسیاری از شما خواهد پرسید.

بد نیست خود را برای این موقعیت آماده کنید تا دچار سردرگمی و استرس نشوید. 

اثرگذاری بهتر در جریان مصاحبه شغلی سبب می‌شود که شانس شما برای استخدام بیش‌تر شود. در ادامه به معرفی ۵ نکته می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا مصاحبه شغلی بهتری داشته باشید.

۱- در مورد شرکت و مصاحبه‌کنندگان تحقیق کنید

از هنگامی‌که به مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید تا زمان برگزاری جلسه فرصت دارید در مورد شرکت تحقیق و پژوهش کنید. به وب‌سایت رسمی شرکت سر بزنید، در مورد فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت مطالعه کنید. همچنین در مورد بخشی که قرار است شما در آن کار کنید نیز تحقیق کنید و سعی کنید افرادی را که قرار است با شما مصاحبه کنند، بهتر بشناسید. حتی می‌توانید اکانت آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی رسمی مانند لینکدین پیدا کنید و در این مدت، با روحیات و خلق‌وخوی آن‌ها بیش‌تر آشنا شوید. مطمئناً این شناخت به شما کمک می‌کند با اعتمادبه‌نفس بالاتر و آمادگی بیش‌تری وارد جلسه شوید.

نکاتی مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی

۲- پاسخ‌هایتان را تمرین کنید

در جلسات مصاحبه شغلی معمولاً پرسش‌های مشخصی پرسیده می‌شود پرسش‌هایی مانند این‌که: «در مورد خودتان بگویید و چرا این شغل برای شما جذاب است؟» هدف از این سؤال‌ها این است که شخصیت شما و میزان انگیزه و اشتیاقتان برای موقعیت شغلی را بسنجند. پس پیش از مصاحبه سعی کنید در مورد این پرسش‌ها فکر کنید و در ذهنتان بهترین پاسخ را برای آن‌ها آماده کنید. حتما می‌دانید داشتن اعتمادبه‌نفس در این‌گونه نشست‌ها اهمیت زیادی دارد و روی دیدگاه دیگران روی شما تاثیر فراوانی می‌گذارد. هنگامی‌که خود را برای این کار آماده کرده‌اید اعتمادبه‌نفس بیش‌تری دارید بنابراین احتمال این‌که بتوانید شغل را دریافت کنید زیاد است. 

۳- لباس مناسب بپوشید

این‌که بدانید چه جایی باید از چه لباس و تن‌پوشی استفاده کنید اهمیت زیادی دارد و این موضوع حتما به چشم کارفرما هم خواهد آمد. کسی که ظاهر مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در نگاه نخست روی دیگران تاثیر چندانی داشته باشد. پوشیدن لباس مناسب، نشان‌دهنده رویکرد حرفه‌ای شما نسبت به موقعیت شغلی مورد نظر است. بدون تعارف همه می‌دانیم که ظاهر مهم است پس به این مسئله دقت کنید.

نکاتی مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی

۴- کمی زودتر از زمان مقرر به محل مصاحبه برسید

وقت‌شناس باشید.داشتن زمان‌بندی مناسب و نظم به شما کمک می‌کند که تأثیر اولیه خوبی از خود به جای بگذارید. بهتر است که ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید. آدرس و مسیر رسیدن خود به مکان مصاحبه را از قبل بررسی کنید تا در ترافیک نمانید و به موقع برسید.

۵- تماس چشمی خود را حفظ کنید

حفظ کردن تماس چشمی با مصاحبه‌کننده، لبخند زدن و داشتن زبان بدن با اعتماد به نفس در طول مصاحبه شغلی اهمیت زیادی دارد. صاف بنشینید و روی حرکاتتان کنترل داشته باشید.

۶- پاسخ‌های مختصر و مفیدی به سؤالات بدهید

به یاد داشته باشید که مصاحبه‌کننده زمان محدودی برای صحبت با شما دارد. به همین دلیل، بهتر است که پاسخ‌های مختصر و مفیدی در جواب سؤالات بدهید.

۷- بپرسید

سؤال پرسیدن در طول مصاحبه شغلی بسیار مهم است. انجام این کار، نشان‌دهنده علاقه شما به موقعیت شغلی مدنظرتان بوده و به شما اطلاعاتی در مورد نقشتان در سازمان، فرهنگ کاری و دیگر فاکتور‌های مهم می‌دهد.

مصاحبه شغلی یک خیابان دوسویه است و قرار نیست تنها مصاحبه‌کننده از شما چیز‌هایی بپرسد. پس بهتر است از پیش پرسش‌هایی را در مورد شغل و فعالیت شرکت و … آماده کنید و در جلسه از مصاحبه‌گر بپرسید. پرسیدن شما نشان می‌دهد که در مورد این موقعیت شغلی به‌طور جدی فکر کرده‌اید و برای به دست آوردن آن، مصمم هستید.


بیشتر بخوانید: چگونه حرفه‌ای رفتار کنیم؟


در این‌جا به چند پرسش که می‌توانید آن‌ها را از مصاحبه‌کننده بپرسید اشاره می‌کنیم:

لطفاً جزئیات وظایف روزانه این موقعیت شغلی را توضیح بدهید؟

از دید شما چه فردی و با چه ویژگی‌هایی برای این موقعیت شغلی مناسب‌تر است؟

این موقعیت شغلی بیش‌تر با کدام بخش‌ها همکاری دارد؟

از دید شما بزرگ‌ترین چالش‌های این موقعیت شغلی چه چیز‌هایی هستند؟

نکاتی مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی

سخن پایانی

توجه داشته باشید در درازای جلسه ضمن این‌که لبخند می‌زنید هرگز از دایره‌ی ادب و احترام خارج نشوید. برخی مصاحبه‌شوندگان کوشش می‌کنند با مبالغه و غلو و دروغ در مورد مهارت‌ها و توانایی‌هایشان، مصاحبه‌کننده را تحت تأثیر قرار بدهند. اما هیچ‌چیز به‌اندازه صداقت و شفافیت نمی‌تواند باعث موفقیت حرفه‌ای شما بشود. پس بهتر است روی نقاط قوت و توانمندی‌هایتان تأکید کنید و به کارفرما نشان دهید که شما شایسته این موقعیت شغلی هستید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان