تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲

ایران در فهرست ۱۰ کشور با بالاترین میزان تورم مواد غذایی

در دسامبر ۲۰۲۳، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، ۱۱۸.۵ واحد بود که ۱.۸ واحد (۱.۵ درصد) کمتر از نوامبر ۲۰۲۳ بود. طی سه فصل گذشته، قیمت‌ها کاهش یافته، به طوری که شاخص قیمت مواد غذایی بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

ایران در فهرست ۱۰ کشور با بالاترین میزان تورم مواد غذایی
رویداد۲۴ در آخرین به‌روزرسانی گزارش بانک جهانی از امنیت غذایی، تورم در بالای ۶۳ درصد کشور‌های کم‌درآمد، ۱.۳ واحد درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت نیوز، تورم داخلی قیمت مواد غذایی در همه کشور‌ها چه با درآمد کم، چه متوسط و زیاد همچنان بالاست. در آخرین به‌روزرسانی بانک جهانی در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴، تورم در ۶۳.۲ درصد از کشور‌های کم‌درآمد، بالای ۵ درصد است که ۱.۳ واحد درصد بیشتر از آخرین به‌روزرسانی در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ است. در واقعیت، تورم مواد غذایی از تورم کلی در ۷۳ درصد از ۱۶۵ کشوری که اطلاعات در دسترس است، بیشتر است.

در گزارشی آمده که در دسامبر ۲۰۲۳، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، ۱۱۸.۵ واحد بود که ۱.۸ واحد (۱.۵ درصد) کمتر از نوامبر ۲۰۲۳ بود. طی سه فصل گذشته، قیمت‌ها کاهش یافته، به طوری که شاخص قیمت مواد غذایی بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

آسیا

ناامنی غذایی در خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان بالاست و با درگیری‌های مداوم تشدید می‌شود. نزدیک به یک‌سوم جمعیت افغانستان (۱۳.۱ میلیون نفر) در فاز ۳ IPC (بحران) یا بالاتر باقی‌مانده‌اند. ایران با تورم اسمی ۴۱ درصدی مواد غذایی، در لیست ۱۰ کشور با بالاترین میزان تورم مواد غذایی قرار گرفت.

ایران در فهرست ۱۰ کشور با بالاترین میزان تورم مواد غذایی

در سال ۲۰۲۴، نتایج فاز ۳ IPC در مناطق شمالی و غربی منطقه پیش‌بینی می‌شود، جایی که تأثیر تجمعی خشک‌سالی در سه سال گذشته باعث محدود شدن ذخایر مواد غذایی و مشاغل شده است. انتظار می‌رود نتایج تحت فشار (فاز ۲ IPC) در نواحی شرقی، جنوبی و جنوب شرقی باشد، زیرا انتظار می‌رود ذخایر مواد غذایی حاصل از تولید فصل اول و دوم، حواله‌ها و دستمزد‌ها از غذای خانوار حمایت کند. در بسیاری از مناطق شهری، انتظار می‌رود پیامد‌های بحران (IPC فاز ۳) حداقل تا ماه مه ادامه داشته باشد، زیرا کمبود درآمد مرتبط با کاهش فرصت‌های شغلی و حواله‌هاست. علاوه بر این، اثرات شدید تغییرات اقلیمی باعث ایجاد یک بحران گسترده آب شده است که هیچ گوشه‌ای از منطقه را دست نخورده باقی نمی‌گذارد و نیاز‌های غذایی، مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه جدیدی را ایجاد کرده است.

ایران در فهرست ۱۰ کشور با بالاترین میزان تورم مواد غذایی

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، از اواسط سپتامبر تا دسامبر، ۴۸۹ هزار و ۹۰۰ نفر مجبور به بازگشت از پاکستان و حدود ۴۳۶ هزار نفر از ایران بازگشته‌اند. فقدان سرپناه و شغل، پیامد‌های بحران (فاز ۳ IPC) را در میان بازگشتگان ایجاد می‌کند. گزارش اخیر برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر شکست محصول، افزایش استفاده از آبیاری، گونه‌های مقاوم به خشکی، حفاظت از گیاهان و جایگزین‌های کود را توصیه کرده است.

مقایسه قیمتی

در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳، شاخص‌های قیمت محصولات کشاورزی و غلات به ترتیب ۲ و ۴ درصد کاهش و شاخص قیمت صادراتی نیز یک درصد افزایش داشت. ذرت و گندم به ترتیب ۸ و ۶ درصد کاهش یافتند که باعث کاهش شاخص قیمت غلات شد، در حالی که قیمت برنج ۴ درصد افزایش یافت.

قیمت ذرت و گندم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲۹ درصد و ۲۰ درصد کمتر و قیمت برنج ۳۹ درصد افزایش یافته است. قیمت ذرت ۱۳ درصد کمتر از ژانویه ۲۰۲۱ است، قیمت گندم ۱۰ درصد پایین‌تر است، در حالی که قیمت برنج ۲۴ درصد بالاتر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تورم در ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان