تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت طلا تا پایان اسفند

بازار طلا که هفته گذشته را با شیب ملایمی در جهت افزایش قیمت قدم برداشته بود، در نخستین روز این هفته حرکت صعودی خود را تسریع کرد. در این مسیر علاوه بر رشد دوباره نرخ دلار، افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی نیز هم‌افزایی کرده و به این ترتیب با فعال شدن این دو بازوی کمکی پیش بینی افزایش قیمت طلا و سکه تا پایان سال شدت گرفته است.

پیش بینی قیمت طلا تا پایان اسفند
رویداد۲۴ نازنین خودی در اقتصاد ۲۴ نوشت: بازار طلا که هفته گذشته را با شیب ملایمی در جهت افزایش قیمت قدم برداشته بود، در نخستین روز این هفته حرکت صعودی خود را تسریع کرد. در این مسیر علاوه بر رشد دوباره نرخ دلار، افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی نیز هم‌افزایی کرده و به این ترتیب با فعال شدن این دو بازوی کمکی پیش بینی افزایش قیمت طلا و سکه تا پایان سال شدت گرفته است، افزایشی که به گفته «ابراهیم محمدولی» عضو اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد بود و با شروع اسفندماه آرام آرام آغاز خواهد شد و مدتی را نیز ادامه خواهد داشت.

بر این اساس سکه امامی در لحظه تنظیم این گزارش از ۳۳ میلیون تومان عبور کرد و همچنین طلای ۱۸ عیار به نرخ هر گرم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگشت، قیمت‌هایی که به دنبال جهش ارزی ابتدای بهمن یکبار دیگر تجربه شده بود و با گذراندن یک نزول و یک دوره کوتاه ثبات حالا بار دیگر در جهت افزایش قدم برداشته است.

رشد طلا و دست کوتاه طلافروشان!

این روند افزایشی در حالی رخ می‌دهد که به گفته محمدولی حساب طلافروشان همچنان مسدود است و تلاش‌های اتحادیه فعلا راه به جایی نبرده است. او درباره وضعیت تقاضا به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هر زمانی که بازار را به صورت ثابت داریم تقاضا در بازار کم می‌شود. متاسفانه مردم وقتی به بازار می‌آیند خرید و فروش در بازار نوسان پیدا می‌کند.

به گفته او در سمت عرضه نیز مسدودیت حساب‌ها هنوز اصلی‌ترین مشکل بازاراست. او توضیح می‌دهد: همکاران ما در اتحادیه همچنان در حال برقراری ارتباط و رفع این مشکل هستند. وقتی که در بازار حساب‌ها مسدود باشد، بازاری، چون طلای آبشده دچار مشکل خواهد شد و از آن جایی که بدنه صنف ما با این بازار بیشتر ارتباط دارند زنجیره دچار مشکل شده و اثرات آن در بقیه رسته‌های ما نمایان خواهد شد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ به دنبال مسدودیت حساب طلافروشان ۹۰ درصد معاملات این صنف کاهش پیدا کرده و بسیاری از فروشندگانی که به دنبال تامین بازار شب عید خود به تهران مراجعه کرده بودند، در حال حاضر قادر به انجام معاملات خود نیستند. بر این اساس در اثر افزایش قیمت طلا در یک ماه گذشته کسانی که پول بیشتری در حساب داشتند بین ۵۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند، به این صورت که از قیمتی که باید در آن روز مبادلات خود را بر اساس آن انجام می‌دادند عقب افتادند، زیانی که به نظر می‌رسد در صورت حل نشدن حساب‌های مسدود شده تشدید شود و زیان بیشتری روانه فعالان بازار طلا کند.

عرضه سکه‌های جدید و بدون تاریخ یکی از وعده‌های بانک مرکزی است که در طول یک ماه گذشته مطرح و مقرر شده بود با انجام آن حباب سکه از بین برود. با اعلام این تصمیم خانواده سکه به طور گسترده چند روزی را در مسیر کاهشی قرار گرفت. پس از از مدتی آثار این خبر از بین رفت و عدم عرضه سکه‌های بدون تاریخ تا این لحظه سبب شده این قطعه طلا باز هم مسیر قبلی خود را در پیش بگیرد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ حالا در زمانی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی انتقاد‌هایی را به این تصمیم وارد کرده و بر این باورند که منابع طلای کشور در حال هدر رفت است، به نظر می‌رسد با نامعلوم بودن زمان عرضه زیان بزرگی نیز متوجه سرمایه گذاران آن خواهد شد.

ابراهیم محمدولی در خصوص این تصمیم بانک مرکزی به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: تا زمانی که کار عملی در اقتصاد کشور انجام ندهیم نمی‌توانیم با گفتار درمانی کاری کنیم که حباب سکه از بین برود. قیمت طلای سکه ۹ گرم و ۷۶۰ است. اگر با قیمت هر گرم طلای ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی قیمت آن را برآورد کنیم، قیمت سکه چیزی در حدود ۲۷ میلیون تومان است. اگر ۱ میلیون تومان نیز بگذاریم برای اجرت و ضرب آن، قیمت اصلی سکه ۲۸ میلیون تومان می‌شود.

به گفته این فعال بازار طلا، اما سکه در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. این رقم حدود ۵ میلیون تومان باچیزی که مدنظر ماست اختلاف دارد، رقمی که یک هزینه اضافی ناشی از فروش سکه در بازار است. این حباب ممکن است یک ماه دیگر یا در آینده‌ای دورتر از بین برود، اما مسئله آنجاست که با از بین رفتن آن حباب، وای به حال مصرف کننده‌ای خواهد شد که از بازار سکه ۳۳ میلیونی خریده است!

پیش بینی قیمت طلا

محمد، ولی در پیش بینی بازار طلا وزن اثرگذاری بازار‌های جهانی را بیشتر می‌داند. او توضیح می‌دهد: انس جهانی در محدوده ۱۹۰۰ تا ۲۰۵۰ حرکت می‌کند از همین رو پیش بینی می‌کنم که قیمت انس جهانی در میان مدت افزایشی خواهد بود و ارقامی، چون ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ را خواهد دید. به تبعیت از آن در بازار طلای داخلی نیز شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، افزایشی که فکر می‌کنم بین ۱۵ تا ۲۵ درصد باشد و با شروع اسفندماه ما آرام آرام آغاز خواهد شد و مدتی را نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان