تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳

مشخصات سلاح ضد زره سبک AT۴

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های سلاح ضد زره سبک AT۴ خواهیم پرداخت.

سلاح ضد زره سبک AT4

رویداد۲۴ حسین فلاحی:  AT۴ یک سلاح ضد زره ۸۴ میلی متری است که توسط ساب بوفورس داینامیک ساخته شده است. این سلاح دوش پرتاب برای حمله به تانک‌ها و وسایل نقلیه جنگی، لندینگ کرافت، هلیکوپتر، هواپیما و وسایل نقلیه زرهی موثر است.

AT۴ یک سلاح قابل حمل انسان است که برای حفاظت از دارایی‌های حیاتی، تاسیسات دفاعی ثابت و نقاط تامین کلیدی استفاده می‌شود. آرژانتین، بوسنی و هرزگوین، برزیل، شیلی، کلمبیا، دانمارک، استونی، فرانسه، یونان، عراق، ایرلند، لتونی، لبنان، لیتوانی، مالزی، هلند، تایوان، سوئد، انگلیس، آمریکا و ونزوئلا از جمله کشور‌هایی هستند که از این سلاح در توپخانه خود استفاده کرده‌اند.

توسعه سامانه موشکی ضد تانک AT۴

سلاح ضد زره AT۴ از سلاح ۷۴ میلی متری Pansarskott M۶۸ که ارتش سوئد در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار می‌داد، ساخته شد.

AT۴ توسط Försvarets Fabriksverk  طراحی شد که تا اوایل سال ۱۹۸۲ بیش از ۱۰۰ سلاح را با کمک ارتش سوئد آزمایش کرده بود. در سال ۱۹۸۲، AT۴ قبل از اینکه این سلاح توسط سوئد پذیرفته شود، وارد ارتش ایالات متحده شد. ارتش ایالات متحده شش سلاح مختلف را در سال ۱۹۸۳ آزمایش کرد و متوجه شد که FFV AT۴ تمام الزامات مورد نیاز برای جایگزینی سلاح M۷۲ LAW را برآورده می‌کند.

سلاح ضد زره سبک AT4

ارتش ایالات متحده AT۴ را به عنوان سلاح سبک وزن چند منظوره M۱۳۶ پس از تغییر ضربه گیر‌های لوله پرتاب، دید و تسمه‌های سلاح استفاده کرد. ارتش سوئد نیز نسخه آمریکایی شده را پذیرفت.

سفارشات و تحویل موشک‌های ضد تانک AT۴

در نوامبر ۲۰۱۰، ساب یک سفارش ۱۵ میلیون یورویی از نیرو‌های دفاعی فرانسه برای سلاح ضد تانک سبک AT۴، یک نوع AT۴ دریافت کرد. در آوریل ۲۰۱۱، ساب یک سفارش ۱۷ میلیون دلاری از یک مشتری ناشناس دریافت کرد تا نسخه AT۴-CS RS را در سال ۲۰۱۲ تحویل دهد.


بیشتر بخوانید: 

ویژگی‌های موشک ضد زره بریمستون

موشک ضد تانک جاولین

ویژگی‌های موشک ضد زره اریکس


ساب قراردادی به ارزش ۳۸.۰۲ میلیون دلار با آژانس تدارکات دفاعی فرانسه DGA برای تامین سیستم تسلیحات شانه پرتاب نسل نوول که بخشی از خانواده AT۴-CS است، منعقد کرد.

سلاح ضد زره سبک AT4

ساب از یک مشتری ناشناس سفارشی برای AT۴ CS ER و AT۴ CS HP با تحویل برنامه ریزی شده برای سال ۲۰۱۸ تضمین کرد.

ارتش ایالات متحده یک سفارش ۱۳.۴ میلیون دلاری برای سیستم‌های تسلیحاتی AT۴-CS RS در اکتبر ۲۰۱۷ با تحویل برنامه ریزی شده برای سال ۲۰۱۹ انجام داد. در جولای ۲۰۱۸ سفارش دیگری به ارزش ۵۰ میلیون دلار برای واحد‌های اضافی AT۴-CS ارسال کرد. نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ AT۴ به ایالات متحده تحویل داده شده است.

عملیات سامانه موشکی AT۴

ساب بوفورس از بسیاری از ویژگی‌های طراحی کارل گوستاو در هنگام توسعه AT۴ استفاده کرده است. مقدار زیادی مهمات را می‌توان از AT۴ شلیک کرد، زیرا سلاح بدون پس انداز است.

سلاح ضد زره سبک AT4

هدف گیری به سمت هدف با AT۴ از طریق مناظر پلاستیکی با قابلیت تنظیم برد انجام می‌شود که می‌توان آن‌ها را زیر پوشش‌های کشویی پوشاند. این سلاح یک دید شبانه نوری دارد.

قابلیت‌های زرهی سامانه موشکی AT۴

کلاهک AT۴ می‌تواند به بیش از ۱۷.۵ اینچ صفحه زره نفوذ کند. این سلاح حداقل فاصله تسلیح ۱۰ متری را پوشش می‌دهد که باعث می‌شود در هدف گیری اهداف کوتاه مدت دقت بیشتری داشته باشد. سازه‌های چوبی، حتی اگر چوبی سنگین داشته باشند، نمی‌توانند مقاومتی در برابر AT۴ داشته باشند. این سلاح می‌تواند در خودرو‌های زرهی سوراخ ایجاد کند.

پرتابه‌ها سامانه موشکی AT۴

AT۴ یک سلاح تک تیر است که دارای پرتابه‌های مختلفی از جمله ضد تانک با انفجار قوی، سرجنگی پشت سر هم ضد ساختار، مواد انفجاری قوی و حساسیت کاهش یافته است.

پرتابه‌ها از قبل در پرتابگر قرار می‌گیرند. پرتابه ضد تانک با انفجار قوی می‌تواند تا ۴۲۰ میلی متر از زره‌های همگن نورد شده نفوذ کند. ساب بوفورس از بسیاری از ویژگی‌های طراحی کارل گوستاو در هنگام توسعه AT۴ استفاده کرده است. از پرتابه دو منظوره با قابلیت انفجار شدید می‌توان در برابر ساختمان‌ها و پناهگاه‌ها استفاده کرد و همچنین می‌توان از پرتابه برای انفجار در اثر ضربه یا انفجار دیرهنگام استفاده کرد.

سلاح ضد زره سبک AT4

پرتابه HEDP ۵۰۲ می‌تواند تا ۱۵۰ میلی متر RHA نفوذ کند. پرتابه با نفوذ بالا دارای قابلیت نفوذ اضافی است که آن را قادر می‌سازد از ۵۰۰ میلی متر تا ۶۰۰ میلی متر RHA عبور کند. کلاهک‌های AST به طور خاص برای مقابله با جنگ شهری طراحی شده اند.

AT۸ یک پرتابه جدید است که برای سنگر‌های انفجاری ساخته شده است و AT۱۲ یکی دیگر از پرتابه‌های مدرن ۱۳۰ میلی‌متری نسخه درگیری از جلو است که می‌تواند به زره جلوی هر تانک نبرد مدرن (MBT) نفوذ کند.

انواع AT۴

نقطه ضعف AT۴ این است که یک انفجار پشتی بزرگ در پشت سلاح ایجاد می‌کند که ممکن است به اپراتور سلاح و نیرو‌های دوست در مجاورت آسیب برساند. بنابراین، استفاده از سلاح در مناطق محدود دشوار می‌شود. به منظور مبارزه با دشواری backblast، یک نوع جدید به نام AT۴-CS (فضای محدود) معرفی شده است تا به طور خاص نیاز‌های جنگ شهری را برآورده کند.

سلاح ضد زره سبک AT4

 طول AT۴-CS آن ۹۱۴.۴ میلی متر و وزن آن ۷.۵ کیلوگرم است. می‌توان از آن علیه اهدافی تا ارتفاع ۲۷۴ متری استفاده کرد. AT۴-CS با دو نوع کلاهک به نام‌های HP و RS عرضه می‌شود.

مشخصات کلی سلاح ضد زره سبک AT۴

سازنده: ساب بوفورس داینامیک 

طول: ۱۰۱۶ میلی متر

وزن خالی: ۶.۷ کیلوگرم

مناظر: مناظر آهنی و دید در شب

دمای عملیاتی: -۴۰ تا ۶۰+ درجه سانتی گراد

دامنه: ۳۰۰ متر (هدف نقطه ای) - ۵۰۰ متر (هدف منطقه ای)

سرعت پوزه: ۲۹۰ متر بر ثانیه

زمان پرواز: ۲۵۰ متر بر ثانیه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان