تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
محمد کیانوش‎راد در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

منشور حقوق شهروندی انتخاباتی نیست

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد که منشور حقوق شهروندی خیلی بر میزان آرای روحانی تاثیرگذار نیست و این را خود روحانی و اطرافیانش هم به خوبی می دانند، اما اصل این اتفاق مثبت است و باید به فال نیک گرفت و اگر مخالفان آن را یک تاکتیک از سوی دولت می دانند، چه خوب بود آنها هم به جای حمله از این تاکتیک‎ها بهره می‎ببرند.
رویداد۲۴یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد که منشور حقوق شهروندی خیلی بر میزان آرای روحانی تاثیرگذار نیست و این را خود روحانی و اطرافیانش هم به خوبی می دانند، اما اصل این اتفاق مثبت است و باید به فال نیک گرفت و اگر مخالفان آن را یک تاکتیک از سوی دولت می دانند، چه خوب بود آنها هم به جای حمله از این تاکتیک‎ها بهره می‎ببرند.

روز دوشنبه «حسن روحانی» از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرد و گفت که «امروز هم یکی از وعده های مهم من به ملت ایران جامه عمل پوشانده می‌شود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم می‌رسم. یکی از وعده‌هایم از آغاز دولت؛ تدوین منشور حقوق شهروندی بود. به مردم وعده‌های دیگری هم داده بودم و بر پای همه آن وعده‌ها تا آخرین روز مسئولیتم خواهم ایستاد.»

تندروها و مخالفان دولت، اما این کار رییس جمهور را یک بازی برای کسب آرا در انتخابات ریاست جمهوری که بنا است سال آینده برگزار شود، دانستند و دلیل خود را هم چنین بیان کردند که انجام این کار در روزهای آخر دوران ریاست جمهوری روحانی دلیلی جز افزایش آرا مورد نیاز برای انتخابات سال آینده او نیست.

این در حالی است که اساسا منشور حقوق شهروندی ظرفیت افزایش آرا را به ویژه در طبقه متوسط و متوسط به پایین که جمعیت زیادی را نیز شامل می‎شود ندارد و علاوه بر این از آنجا که وعده‎های دولت طبقه‎بندی شده است، به طور حتم حقوق شهروندی در اولویت های اول و دوم برنامه رئیس جمهوری قرار نداشت و طبیعی است که رونمایی از آن به ماه‎های پایانی عمر دولت موکول شود.

محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره انتخاباتی دانستن اقدام رییس جمهور در رونمایی از منشور حقوق شهروندی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: دردوره پر تلاطم امروزه که آتش کینه و نفرت در بسیاری از کشورهای اسلامی متاسفانه زبانه کشیده، باید از هرگونه حرکتی در جهت نشان دادن اینکه اسلام نه تنها مدافع ترور، خشونت، زد و بند، اتهام و برخوردهای افراطی نیست بلکه دین حلم و رحمت و مهربانی است، دفاع کرد. برهمین اساس با توجه به این اصل دفاع از حقوق شهروندی امری ضروری و لازم به شمار می‎آید.  

وی در ادامه اضافه کرد: اگر امروز چهره رحمانی دین آنگونه که امثال آقای خاتمی به جهانیان معرفی کرد، مجال طرح و بحث داشت، جمهوری اسلامی ایران می‎توانست از این ظرفیت عظیم استفاده‎های فراوانی ببرد. متاسفانه جای هزار افسوس وجود دارد که چهره آقای خاتمی و نگاه و بیان او در محدودیت و حصر قرار داده‎اند.  

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد: در صورتی که گروه‎های افراطی معتقدند که موضع‎گیری درست و سنجیده آقای روحانی در جهت کسب آرا انتخابات است، چرا خود که ید طولایی در استفاده ابزاری از همه چیز را دارند برای وجاهت و کسب آرا بیشتر مبتکر طرح حقوق شهروندی نشدند.

کیانوش راد در ادامه ابراز کرد: وقتی افراطیون بر زبان می‎آورند که این حرکت تبلیغاتی به حساب می‎آید خود گواه آن است که این طیف پذیرفته که مخالف حقوق شهروندی هستند و این «حسن روحانی» است که حقوق شهروندی را مطرح می‎کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه گفتمان و نوع ادبیات افراطیون جز به باز تولید خشونت در سطح ملی، منطقه‎ای و جهانی تاکنون کمکی نکرده و جای تعجب است در هنگامی که مسلمانان و اسلام به انواع تندروی‎ها متهم می‎شوند همچنان در داخل کشور همان ادبیات تندروانه همراه با توهین، هتک حرمت انسان‎ها و برخوردهای خشونت‎آمیز کلامی با مجموعه مسلمانان داخل به کار برده می‎شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یادآور شد: مسولان نظام و جناح‎های سیاسی باید توجه داشته باشند که با سیاست یک بام و دو هوا نمی‎توان امروز در دنیای به شدت دیجیتال شده و عصر ارتباطات حضور فعال داشت. ضرورت وحدت و همدلی و مهربان امروز بیش از همیشه احساس می‎شود و نمی‎توان در خارج از صلح سخن گفت و در داخل با انواع یکسویه نگری‎ها توسط بخش‎هایی از حاکمیت مردم رفتار کرد.

 کیانوش راد در ادامه اظهار داشت: در هر حال بیان حقوق شهروندی ولو آنکه نتواند تام و  تمام اجرا شود اما روح آن می‎تواند به همدل‎سازی این گفتمان منجر شود. تصویب قانون حقوق شهروندی در مجلس ششم نیز براساس آنچه که قوه قضائیه خود اعلام کرده بود انجام پذیرفت اما در عمل دستی از جریانات قدرتمند مانع از تحقق حقوق شهروندی در مجلس ششم که مورد نظر رئیس وقت قوه قضائیه بود، شد.

وی درباره ظرفیت و تاثیرحقوق شهروندی بر میزان آرا مردم در انتخابات سال آینده گفت: منشور حقوق شهروندی خیلی بر میزان آرای روحانی تاثیر گذار نیست، اما اصل این اتفاق مثبت است و باید به فال نیک گرفت و اگر مخالفان آن را یک تاکتیک از سوی دولت می‎دانند، آنان هم می‎توانستند از این تاکتیک‎ها بهره ببرند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان