تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۳ تير ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۷۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

وقتی وطن دیگر وطن نیست | چرا برخی شهروندان به میهن پشت می‌کنند؟

‌می‌گویند وطن‌دوستی فضیلتی از سر شرافت است و خیانت ننگی ابدی. اما ماجرا همیشه هم این‌قدر‌ها ساده نیست. وطن کجاست وقتی شهروند در خانه‌ی خود احساس غربت می‌کند؟ در جایی که شهروندان از تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود عاجز هستند، و افراد از حقوق و آزادی‌های بنیادین خود محرومند، می‌توان از وطن‌پرستی سخن گفت؟

وقتی وطن دیگر وطن نیست | چرا برخی شهروندان به میهن پشت می‌کنند؟

رویداد۲۴| علی نوربخش- «دریغا، سرزمین نگون‌بخت که از به یاد آوردن خود نیز بیمناک است. کجا می‌توانیم آن را سرزمین مادری بنامیم که گورستان ماست؛ آن‌جا که جز از همه‌جا بی‌خبران را خنده بر لب نمی‌توان دید؛ آن‌جا که آه و ناله‌ها و فریاد‌های آسمان‌شکاف را گوش شنوایی نیست. آن‌جا که اندوه ِ جانکاه چیزی‌ست همه‌جایاب و، چون ناقوس عزا به نوا درآید، کمتر می‌پرسند که از برای کیست، و عمر نیک‌مردان کوتاه‌تر از عمر گلی‌ست که به کلاه می‌زنند و می‌میرند پیش از آن‌که بیماری گریبان‌گیرشان شود.» ویلیام شکسپیر، مکبث

از سر ستیز با دیگری یا عشق  به جمهوری| وطن چیست و چرا باید دوستش داشت؟

شاید پاسخ این سوال به‌نظرتان بدیهی برسد: جایی که در آن به دنیا آمده‌ایم، زبانش را می‌دانیم، با مردمش زیسته‌ایم و خاطره و خاکش در اعماق جانمان نشسته است. اینها همه درست، اما فیلسوفانِ سیاسی از سده‌ی شانزدهم تا امروز، نشان داده‌اند که عشق به وطن صرفاً حس نوستالژی یا افتخار‌کردن به گذشته‌ی قبیله‌ای نیست؛ بلکه احساسی‌ست که ریشه در آزادی، عدالت و هم‌سرنوشتیِ انسان‌ها دارد. اگر این سه پایه فروبریزند، وطن‌دوستی از عشق به خاک به احساس بیگانگی و سپس بیزاری و نفرت بدل می‌شود.

لازم است که در همین ابتدای نوشتار میان دو مفهوم تمایز بگذاریم: یکی وطن‌دوستیِ جمهوری‌خواهانه، که پیوندی عاطفی و اخلاقی با جامعه‌ای آزاد دارد که در آن، فارغ از نژاد و مذهب، شهروندان حقوق برابر دارند و خیرِ مشترک دغدغه‌ی همگان است. دیگری ناسیونالیسمِ ستیزه‌جو است: ایدئولوژی‌ای خطرناکی که خود را از خلال «برتری نژاد یا فرهنگ» تعریف می‌کند و معمولاً دشمنی با «دیگری» را شرط هویت می‌داند. البته باید توجه داشت که این دو مفهوم نشانگر دو سر طیف هستند و افراد در وضعیت عینی غالباً وضعیتی میانه دارند. آن‌چه در این میان مهم است و در هر دو سوی طیف دیده می‌شود، عبارت است از احساسی از خیر مشترک.

حال با این مقدمه به سراغ مفهوم وطن‌دوستی برویم؛ وطن‌دوستی جمهوری‌خواهانه_که گاه از آن با عنوان ناسیونالیسم مدنی هم یاد می‌شود_احساسی قابل ستایش است. در طول اعصار و در بستر‌های سیاسی و فکری مختلف، از گفتمان وطن‌دوستی سیاسی برای ترغیب افراد به همکاری با یکدیگر و تشریک مساعی در جهت سوق دادن اجتماع به سوی جوامعی مطلوب استفاده شده است؛ جوامعی که در آنها این امکان هست که تک‌تک افراد بتوانند در مقام شهروندان آزاد و برابر، آن شکل از زندگی که مطلوبشان است را داشته باشند. وطن‌دوستی عبارت است از حس و عاطفه‌ای که مردم برای کشورشان احساس می‌کنند؛ کشور نه به معنای خاک و محدوده جغرافیایی، بلکه به معنای اجتماعی از نفوس آزاد که برای خیر مشترک کنار هم زندگی می‌کنند.

در واقع، گفتمان وطن‌دوستی همچون ندا یا فراخوانی برای اتحاد همه‌ی آن کسانی استفاده شده که خواهان زیستن به‌عنوان شهروند هستند. این احساس، شهروندان را به شور و حرکت جمعی و به کنش رهایی‌بخش ترغیب می‌کند؛ هدف اصلی نیز نهادینه ساختن فرهنگ آزادی‌خواهی، علاقه به جمهوری و عشق به منافع مشترک در نهاد شهروندان است. در یک کلام، وطن‌دوستی رو به سوی کسب احترام برای مردم سرزمینش و در مقیاسی بزرگ‌تر برای تمام انسان دارد.

نخستین جلوه‌ی وطن‌دوستی مدرن را در آثار نیکولو ماکیاولی می‌بینیم. وی دورانی می‌زیست که کشورش ایتالیا، توسط دولت‌های همسایه اشغال شده بود و بخشی از آثارش را در واکنش به همین ماجرا نوشت. ماکیاولی وطن‌دوستی را «احساسی حیرت‌زده در آمیخته با عشق به زندگی و مردم؛ عشق به زبان و زن و عشق به خدا و قهرمانان» توصیف می‌کند. در نظر ماکیاولی، شهروندی که کشورش را دوست دارد، می‌خواهد آزاد زیستن مردمش را به چشم ببیند. مردم و هم‌وطنان وی برایش اهمیت دارند و همین امر تکانه وطن‌دوستی این شخص است.

ماکیاولی در قسمتی از شاهکار خود یعنی کتاب شهریار، کشورش را «کتک‌خورده، جراحت‌دیده و چپاول‌شده» توصیف می‌کند. او می‌نویسد: «ایتالیا چشم‌انتظار کسانی است که بیایند و زخم‌هایش را التیام بخشند. تنها جانی بزرگ و شفیق است که می‌تواند به ندای او پاسخ دهد و از سر عشق رهاننده او باشد.

وطن‌دوستی، قانون، و ریشه‌های تاریخی خیانت

اما بیشتر از فضای سیاسی و فکری ایتالیا، مفهوم وطن‌‎دوستی در محافل فکری انگلستان پدیدار شد و غنای مفهومی یافت. در انگلستان قرن هجدهم، وطن‌پرست عنوانی بود که همه احزاب و گروه‌ها مشتاق بودند آن را برای خود بدانند و بخواهند. احزاب سیاسی مختلف در انگلستان مفهوم وطن‌پرستی را با آزادی یکسان می‌دانستند؛ برای آنها وطن‌دوستی آرمان عمل کردن به شیوه‌ای معطوف به دفاع و محافظت از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی بود که هم‌میهنانشان تحت قانون اساسی از آنها برخوردار بودند.

جان لیلبرن یکی از فعالان سیاسی ابتدای قرن هفدهم بود که با همفکرانش گروهی به نام «مساوات‌طلبان» ایجاد کرد تا برای حقوق برابر و آزادی سیاسی مبارزه کنند. مساوات‌طلبان هدف گروه خود را «ارتقای نیک‌بختی نوع بشر» اعلام کردند و در عین حال این آرمان جهان‌وطنی را با میهن‌دوستی منطبق کردند.

لیلبرن در خطابه‌های خود شهروندان را به سیاسی شدن و اهمیت کنش سیاسی توصیه می‌کرد و می‌گفت اگر شهروندان انگلیس می‌خواهند آزادی مشترکشان را حفظ کنند، باید نسبت به جفا‌هایی که بر «هم‌جمهورانشان» روا داشته شده حساس باشند: «آنچه بر سر یک تن آورده می‌شود، می‌تواند بر سر همگان آورده شود. گذشته از این به این عنوان که همگان اعضای یک پیکر واحد، یعنی جمهورگان مشترک‌المنافع انگلیس هستند، هیچ‌کس نباید ناحق و ناروا متحمل رنج شود. در غیر این صورت آنها راه را برای سرازیر شدن سیل قدرت و اراده باز خواهند کرد تا بر کل قوانین و آزادی‌هایشان فرو بریزد. هرآن‌کس که در چنین قضایایی مساعدت نکند، به حقوق خودش خیانت می‌کند.»

لیلبرن نهایتا در راه عقایدش کشته شد، اما میراثی ماندگار برای وطن‌دوستان جمهوری‌خواه برجای گذاشت. میراث وی را می‌توان چنین خلاصه کرد: «عشق حقیقی به میهن، عشق به قانون اساسی و نظام سیاسی‌ای است که شهروندان به واسطه‌ی آن آزاد و مستقل هستند.».

چگونه یک وطن، وطن می‌شود؟

اما در همان ایامی که مفهوم وطن‌دوستی تکوین می‌یافت، وجهی سلبی نیز بدان افزوده شد. در انگلستان قرن هفدهم و از زبان شافتسبری می‌شنویم که «شرط وطن شدن وطن این است که قوانین مشروع باشند و همگان از حقوق مساوی برخوردار گردند. در غیر این صورت، آنچه این قوانین خلق می‌کنند، انزجار و اشمئزاز نسبت به کشور خواهد بود.»

وجه ستایش‌برانگیز وطن‌دوستی انگلیسی همین بود: بری از تعصبات دیگرستیزانه و ستیزه‌جو، و آمیخته با انسان‌گرایی یونانی–مسیحی. جان میلتون، نویسنده‌ی نامدار انگلیسی، درباره‌ی احساس وطن‌دوستی چنین نوشته است: «سرسپردگی نسبت به کشور، نمی‌تواند از حد و مرز‌های نهاده‌شده توسط قوانین بشری تخطی کند. اگر کشورت ستاندن جان مرا از تو خواست، چیزی ناحق و ناروا خواسته، چیزی برضد قانون طبیعت و قانون ملل. آنگاه چنین کشوری دیگر کشور تو نخواهد بود بلکه جمعی از انسان‌های فاسق و خدانشناس خواهد بود که با هر حیلتی می‌کوشند دولت خود را حفظ کنند با کردار‌های خصمانه‌ای هر چه بدتر، متجاوز به غایاتی که کشور ما برای آنهاست، بشوند. پس اگر چنین شد، از آنان نباید اطاعت کرد».

میلتون در رساله‌های خود مطالب فراوانی درباب میهن‌دوستی نوشت و در همان رسالات بود که جمله‌ی معروفش را، که گویی بدل به مانیفست میهن‌دوستی شده است، به رشته تحریر درآورد: «میهن هرکس، هر جایی است که با او خوب تا کند.»

وطن‌دوستان انگلیسی از عدالت نیز سخن گفته و به دولت این‌گونه هشدار می‌دادند: «بسیاری از عمارات مسکونی انسان‌ها در این یا آن شهر مملو از کثافت و تعفن است. نور آسمان سخت می‌تواند به درون حجره‌ها و دخمه‌های آنها نفوذ کند. مظاهر فلاکت و ادبار، طفل نورسیده را از بدو تولدش در محاصره دارند. وطن‌دوستی نمی‌تواند در نقاطی از این دست زاده شود و ببالد.»

چرا تشکیل «کشور» در یک جامعه استبدادی غیرممکن است؟

حدود یک قرن پس از آن، ایده‌های وطن‌دوستانه از بریتانیا به نقاط دیگر اروپا گسیل شد؛ از جمله به فرانسه رسید و نهایتاً در انقلاب کبیر به بار نشست. متفکران فرانسوی که جوامع استبدادزده‌ی شرقی را مطالعه کرده بودند، از ناممکن بودن تشکیل «کشور» به معنای واقعی آن در جوامع استبدادی می‌نوشتند. آنها شرط بدل شدن اشکال حکومتی، چون قبیله، قوم، امت و امپراتوری به مفهوم ملت را آزادی می‌دانستند.


بیشتر بخوانید:

ناسیونالیسم چیست؟

چرا افغان‌ستیزی عملی ضد ایرانی است؟ | چگونه ناسیونالیسم ستیزه‌جو ایرانی راه را بر دیگرستیزی باز می‌کند؟

منافع ملی چیست و چگونه به ابزار سرکوب بدل می‌شود؟


مونتسکیو درباره‌ی این مطلب نوشت: «کشور جلوه‌ی راستین نیکبختی است. آنان که تحت سلطه‌ی استبداد شرقی زندگی می‌کنند، جایی که هیچ قانون دیگری غیر از هوا و هوس‌های شخص حاکم شناخته نیست؛ آنجا که هیچ اصل و قاعده‌ی دیگری غیر از پرستش بوالهوسی‌های او و هیچ اصول حکمرانی دیگری غیر از ارعاب و وحشت‌افکنی وجود ندارد و جان و مال هیچ‌کس ایمن نیست، در یک کشور حقیقی زندگی نمی‌کنند. باید گفت که در آنجا، آن مردم مطلقاً کشوری ندارند.»

بنابراین می‌توان گفت آزادی و عدالت ارکان بنیادین وطن‌دوستی هستند و در ممالکی که فاقد این دو رکن‌اند، نمی‌توان از وطن‌دوستی سخن گفت، و به طریق اولی از شهروندانش نیز نمی‌توان انتظار وطن‌دوستی داشت.

چرا شهروند، وطن می‌فروشد؟

تا اینجا کوشیدیم خیانت را در کلی‌ترین سطح ممکن تحلیل کنیم: سطح سیاسی و اجتماعی. در این سطح، وطن‌دوستی نه صرفاً احساس وابستگی به خاک یا سنت، بلکه پیوندی اخلاقی و عقلانی با جامعه‌ای تلقی می‌شود که در آن آزادی، عدالت، و خیر مشترک برقرار است؛ و به همین قیاس، خیانت نه کنشی پنهانی یا صرفاً ضدملی، بلکه نشانه‌ای‌ست از گسست میان فرد و نظم سیاسی، محصول بی‌عدالتی، طرد، و بحران مشروعیت.

اما آنچه خیانت را به یک کنش انسانیِ پیچیده بدل می‌کند، همین است: آن‌که می‌فریبد، «فرد» است. یک انسان خاص، با تاریخچه‌ای یگانه، عقده‌هایی نادیده‌مانده، انگیزه‌هایی پنهان، و لحظاتی کوتاه، اما سرنوشت‌ساز. به همین دلیل، اگر تحلیل سیاسی، کلی‌ترین و ساختاری‌ترین سطح تبیین خیانت است، روان‌شناسی فردی، دقیق‌ترین و میکروسکوپی‌ترین منظر آن است. هر دو لازم‌اند: آن یکی بستر فراهم می‌کند، این یکی لحظه را توضیح می‌دهد؛ آن یکی علت دور را نشان می‌دهد، این یکی علت نزدیک را.

برای فهم پدیده‌ای، چون خیانت_که از یک سو می‌تواند تاریخ ملت‌ها را تغییر دهد و از سوی دیگر، از دل پیچیدگی‌های درونی فرد بجوشد_باید به هر دو سطح تحلیل توجه کرد. وجه سیاسی، ما را با بی‌عدالتی‌های نهادینه، شکست‌های جمعی و بحران‌های مشروعیت آشنا می‌کند. اما در دل همان ساختار، این «منِ فردی» است که تصمیم می‌گیرد، دست می‌برد، زبان باز می‌کند یا سکوت می‌کند. خیانت، در نهایت یک انتخاب فردی است، اما انتخابی که از پیش توسط شکست‌های اجتماعی ممکن شده است. از این‌رو، در این بخش به سطح روان‌شناختی موضوع می‌پردازیم. می‌کوشیم نشان دهیم که چگونه شکست در بازشناسی، تحقیر، نیاز‌های پاسخ‌نیافته و روایت‌های ذهنی، در ترکیب با بحران‌های ساختاری، خیانت را ممکن و بلکه اجتناب‌ناپذیر می‌سازند. اگر در بخش‌های پیشین، خیانت را از چشم جامعه می‌دیدیم، اکنون قرار است آن را از درونِ ذهن و روانِ «فردِ خائن» ببینیم.

ساحت روانی خیانت به وطن | آیا وطن‌فروشی برای پول است؟

متخصصین روان‌شناسی نشانه‌هایی را برای فرد مستعد به خیانت طرح کرده‌اند؛ برای مثال، آنها تغییرات ناگهانی را نشانه‌ی ریسک بالای خیانت می‌دانند. روان‌پزشک آمریکایی دیوید چارنی، که در تدوین گزارش سازمان سیا درباره‌ی روان‌شناسی خیانت نقش داشت، چندین ویژگی را برمی‌شمرد که احتمال خیانت را افزایش می‌دهد: آسیب در مهارت‌های دلبستگی، خانواده‌ی متلاشی، یأس، تکانشی بودن، اختلال شخصیت ضداجتماعی، خودشیفتگی_در یک محدوده‌ی وسیع.

ادبیات تخصصی چهار انگیزه‌ی اصلی برای خیانت برمی‌شمارد که با سرواژه‌ی انگلیسی MICE شناخته می‌شوند: Money (پول)، Ideology (ایدئولوژی)، Compromise (سازش‌ناپذیری یا تهدیدپذیری)، و Ego (خودبزرگ‌بینی). اما اینها فقط عوامل بیرونی‌اند. آن‌چه تعیین‌کننده‌تر است، وضعیت درونی فرد است. فردی که هویت شخصی‌اش روشن است، شخصیت پخته و سازگاری دارد، و روایت ذهنی مستحکمی از خویش ساخته، توانایی پس‌زدن وسوسه‌ها را دارد. اما فردی که به‌شدت نیازمند احترام به نفس است_مثلا به دلیل فقدان آن در دوران کودکی_ممکن است برای جبران این کمبود، به خیانت روی آورد. در این میان، آن‌چه سرنوشت‌ساز می‌شود، «نیرو‌های بازدارنده»‌ای است که بخشی از شخصیت فرد را تشکیل می‌دهد: حضور موانع درونی که فرد را از افتادن به ورطه‌ی خیانت بازمی‌دارد؛ توانایی تشخیص لحظه‌ی خطر و متوقف‌کردن خود، پیش از عبور از مرز.

لحظه‌ی خیانت، لحظه‌ی گسست روانی است. وقتی از «آلدرچ ایمز» (یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌کاران آمریکایی) پرسیده شد چرا دست به چنین کاری زد، پس از اندکی تأمل گفت: «نه به‌خاطر پول، همان‌طور که خودم و دیگران دوست داشتیم باور کنیم، بلکه واقعاً دلیل خاصی نداشتم.» این همان پاسخ است: در لحظه‌ی خیانت، فرد واقعاً نمی‌اندیشد. نوعی قطع ارتباط درونی روی می‌دهد؛ فرد از پیامد‌ها جدا می‌شود، به عواقب نمی‌اندیشد و فقط به ارضای یک نیاز مبهم امید می‌بندد. خیانت مفهومی نسبی‌ست و زندگی همواره میدانی برای جنگ روایت‌هاست. هر کس می‌تواند داستانی برای خودش بسازد و با آن زندگی کند. برای شناخت داوطلبان سرویس‌های مخفی یا خائنان بالقوه، باید فهمید که چه داستانی درباره‌ی خودشان برای خود تعریف می‌کنند، و چقدر به این روایت باور دارند. مثلاً اگر من به خودم بقبولانم که یک مبارز راه آزادی‌ام و دنبال پول نیستم، آیا خیانت برایم آسان‌تر می‌شود؟ هیچ خائنی به خودش نمی‌گوید: «من یک خائنم.» برای شروع موتور خیانت، فرد باید روایتی مثبت از خودش بسازد و تضاد ذهنی (یا همان ناهماهنگی شناختی) را برطرف کند. به همین دلیل است که خیانت صرفاً به‌خاطر پول، امری نادر است. بیشتر خیانت‌کاران مشهور، ظاهرا با انگیزه‌های ایدئولوژیک دست به این کار زده‌اند. مارکوس کلینگبرگ، دانشمند اسرائیلی که برای روسیه جاسوسی کرد، خود را قهرمانی می‌دانست که می‌خواست روس‌ها را بابت نجات جهان از نازیسم پاداش دهد.

او ادعا می‌کرد نه چیزی در قبال کارش خواسته و نه پاداشی گرفته است؛ فقط می‌خواسته دنیا را نجات دهد. کلینگبرگ نیز خود را نجات‌بخش جهان می‌دانست و می‌خواست از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند؛ یا مثلا ادوارد اسنودن افشاگری‌هایش را در راستای خیر عمومی و آزادی می‌دید. اینها همان جاسوسان ایدئولوژیک‌اند که در ذهن خود، روایت «مبارز راه آزادی و خیر جمعی» را می‌سازند. خیانت برای آنان یک فداکاری قهرمانانه برای خیر عمومی است. اما قهرمان یک طرف، خائن طرف دیگر است. نکته این‌جاست که خودفریبی همیشه به چشم ناظر بستگی دارد. برای مثال، اشرف مروان (جاسوس نامدار مصری که برای موساد کار می‌کرد)، شخصیتی وابسته و منفعل داشت. او با دختر جمال عبدالناصر ازدواج کرد، اما ناصر با این ازدواج مخالف بود و به همین دلیل شغلی سطح‌پایین برای دامادش دست‌وپا کرد؛ شغلی که نه‌تنها خواسته‌هایش را برآورده نمی‌کرد، بلکه به غرورش هم لطمه زد. ناصر حتی به اطرافیانش سپرده بود مراقب باشند که مروان خانواده‌ی رئیس‌جمهور را بی‌آبرو نکند. پس از شکست مصر در جنگ شش‌روزه‌ی ۱۹۶۷، اشرف مروان که سرخورده و خشمگین بود، به سفارت اسرائیل مراجعه و پیشنهاد همکاری با اسرائیل را مطرح کرد. پس از فرآیندی طولانی و پیچیده، او را به‌عنوان مأمور موساد به خدمت گرفتند. مسئولان موساد خیلی زود فهمیدند که باید نیاز عمیق مروان به داشتن یک پدر مهربان و تحسین‌گر را_که جمال عبدالناصر حاضر نبود چنین نقشی را برعهده گیرد_برآورده کنند. همین بود که زوی زامیر، رئیس موساد، شخصاً وارد ارتباط با او شد. در چنین مواردی، سازمان‌ها با هوشمندی روان‌شناختی، بر خلأ‌های درونی فرد انگشت می‌گذارند؛ و اینجا، خیانت دیگر فقط خیانت نیست؛ پاسخی‌ست به احساس دیده‌نشدن.

چاره نظام‌های سیاسی دربرابر وطن‌فروشان چیست؟| شهروند فراموش‌شده را دریابید

نظام سیاسی نه فقط با قدرت، که با معنا فرمان می‌راند. قدرت، دستور می‌دهد؛ اما معنا، وفاداری می‌سازد. تا زمانی که انسان‌ها در یک نظم سیاسی بازشناخته شوند_یعنی دیده شوند، شنیده شوند، شأنشان پاس داشته شود_ امکان مقاومت در برابر وسوسه‌های بیرونی و ترک جمع، محفوظ می‌ماند. اما اگر این بازشناسی رخ ندهد، یا در مقاطعی از میان برداشته شود، انسان دیگر «درون» جمع نیست، حتی اگر هنوز درون جغرافیاست.

در روان‌شناسی، این همان «خود محروم‌شده» است؛ در سیاست، «شهروند فراموش‌شده». این دو، در لحظه‌ای به هم می‌رسند و خیانت، نه از سر شرارت، بلکه از سر بی‌جایی، بی‌هویتی و بی‌معنایی رخ می‌دهد. خیانت، دقیقاً وقتی ممکن می‌شود که نظم نمادین، یعنی ساختاری از معنا‌ها که باید فرد را درون خود نگه دارد، از هم گسیخته باشد. به عبارت دیگر، وقتی فرد دیگر نمی‌تواند خودش را درون روایت رسمی، درون کلمات مقدس، درون پندار‌های جمعی بازبیابد، «بیرون رفتن» فقط یک حرکت فیزیکی نیست، بلکه نوعی خروج وجودی از نظام است. خیانت، در این معنا، یک بریدن صرف نیست، بلکه نوعی خروج از زبان است؛ خروج از آن چیزی که انسان را به انسان‌ها وصل می‌کرد. این همان لحظه‌ای‌ست که نظم سیاسی، قدرت کنترل بر معنا را از دست داده است. در این لحظه، نه فقط وفاداری متزلزل می‌شود، بلکه خود وفاداری دیگر واژه‌ای تهی می‌شود. چرا باید وفادار بود به چیزی که دیگر نمی‌توان آن را فهمید؟ یا به نظمی که تو را «هیچ» می‌بیند؟

در این‌جاست که خیانت نه یک نافرمانی، که نوعی بازتعریف «خود» است. نه از موضع بدی یا خیانت به ارزش، بلکه از موضع این‌که دیگر هیچ ارزشی باقی نمانده که بتوان به آن خیانت کرد. این، منطقه‌ی خطر است؛ آن‌جا که نه ایمان هست، نه ترس، نه امید_و آن‌چه می‌ماند، صرفا تصمیمی شخصی، بدون پشتیبانی اجتماعی است. در چنین وضعیتی، پیشگیری از خیانت نه با دوربین و شنود، بلکه فقط از مسیر بازسازی سازوکار بازشناسی ممکن است. یعنی فرد، دوباره حس کند که دیده می‌شود، وجودش معنا دارد، صدایش به جایی می‌رسد، و گذشته و آینده‌اش بخشی از یک ماجرای بزرگ‌تر است.

بازشناسی، تنها جایگزین ممکن وفاداری در دوران بحران است. اگر نظم سیاسی نتواند انسان‌ها را به رسمیت بشناسد، باید منتظر باشد که آنها نیز دیگر خود را بخشی از آن ندانند_ و از آن بیرون بروند، گاه در سکوت، گاه با افشاگری، گاه با عبور از خطوط؛ و این خیانت نیست؛ این، واکنشی انسانی به حذف و نادیده‌انگاشتن است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وطن
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
3
21
چرا برخی خودشان را وطن جا می زنند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
يک بخش اقليت ناچيز که قدرت و تفنگ دارند و در طول چهار دهه ثروت هاى مردم را مصادره کرده اند و درعبادت هاى جمعى شان جامعه را به خودى و غير خودى تقسيم کردند و به سنت هاى باستانى ايرانيان توهين روا داشتند ظلم و ستم بر مردم روا داشتند ثروت و منابع کشور را براى بيگانگان به هدر دادند و با کشورى که هيچ دشمنى و مرز مشترک با ما نداشت به مدت ٤٦ سال کينه ورزى و دشمنى نشان دادند و با سياست هاى غير واقع بينانه کشور را در معرض هجوم قرار دادند و در طول حاکميت خود با ندانم کاريها و جهالت بى انتها دو جنگ را به مردم شريف ايران تحميل کردند. اينک اين حضرات خودى دستاويز شاپور ساسانى شده اند و به خيال خود اداى ملى گرائى و ايرانى گرى در مى آورند پندارند که مردم کور و کر و مثل خودشان نادان هستند. اين مردم به ذات پاک راستين نياکان خود در چند هزار سال قبل وابسته هستند و باور دارند که پايان شب سيه سپيد مى باشد.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
اون موقع که آقایون سرشون گرم رقابت باهم سر ثروت و قدرت بود و تن فروشی و جرم تو جامعه زیاد شده بود فکر نمیکردن یه روز این گرسنگی و بی درو پیکریه مملکت یقشونو میگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
6
41
من دختر فوق لیسانس با بهترین مدرک سالهاست خانه نشینم و بابت جنگ ۸ ساله نه کودکی کردم و نه جوانی ، نه ازدواج نه کار نه تفریح نه درآمد و نه زندگی
تمام ارث پدر و مادرم را مدعیان دین بردند تا خرج لبنان و فلسطین و ... یا خرج آقازاده هایشان کنند و به ایرانی بگویند کلیه بفروشید و برای آنها خانه بسازند هزینه وسایل بدهند و ...
موقع جنگ و انتخابات یاد مردم ایران نیفتند
ایران برایشان غنیمت جنگی و مردم برده آنها هستند
بیچاره ایران که دست نااهلان افتاده
آنقدر که بیگانگان از کشورم حق داشتند حق من حز رنج نبود
پدرم جنگ کرد سهمیه ای نگرفت و متهم به دزدی ارث خودش شد و ارثش را بالا کشیدند
مادرم رنج کشید و فوت کرد ارث او را بنیاد و ستاد خورد
این چه وطنی است که حق بیگانه در آن بیشتر از من اهل خانه است
درد و رنجش برای من و خیرش برای بیگانه است
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
ارث پدر و مادرت را بردن خرج فلسطین کردن بحق چیزهای ندیده و نشنیده شما ارث پدرت را به باد دادی اگه خرج فلسطین میشد الان اسرائیل بهت حمله نمیکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
من به خوندن تیتر اکتفا کردم چونواقیت اصلی در تیتر آن است .پدرم را هم در جبهه بیرون کردند و من را در مدرسه اخراج کردند و دارو ندار ماراهم به تاراج رفت چهار برادرم در جوانی تلف شدند فقط خدا یه قاضی منصف خیر بدهد که کمکم کرد وگرنه بیمار و درمانده و بیجهت باید بخاطر اشتباه خودشان به سیاهچال میرفتم.باید گفت . هموطنان نه وطن چون وطنی باقی نمانده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
با همه مشکلاتی که اغلب مردم و خود من هم در گیران هستم اما وطنم ایران بالاترین جایگاه را برایم دارد و هرگز اجازه دخل تصرف بیگانه در آن را نخواهم داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
خانم سارا
وقتی چیزی نمیدانی راحت قضاوت نکن. همین شماهایی ناآگاه هستید که مسئولان خودشان را عقل کن می‌بینند
ارث پدر و مادرم ، توسط دادگاه ، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی گرفته شد
این پول‌های مفتی که خرج کشورهای دیگر و آقازاده ها می‌شود پس فکر میکنی از کجا درمی آید از زیادشدن پول قبص ها ، از فروش نخل و خاک و معادن و جزایر و دار و ندار مردم
اموال دیگران را مصادره بنام اسلام و دین و حکومت می‌کنند و خرج کشورهای دیگر می‌کنند
یکبار با خودتان بگویید پول نفتمان که به فروش می‌رسد کجاست نفری ۳۰۰ دلار.
۴۰ میلیارد جمعا دارایی و ارث پدر و مادرم بود
بزرگترین معدن طلای ایران را به چینی ها داده اند به قیمت ۱۵ میلیارد تومان مفت.
این پولها کجا می‌رود
اگه یکم عقل و درایت و آگاهی داشتید میفهمیدید که پول علف خرس نیست که دربیاید از مردم زده می‌شود و به جیب لبنان و فلسطین ریخته می‌شود
تا امثال جوانان ما گرفتار کاشت ناخن و .... هستند ثروت ایران همینگونه هزینه می‌شود
بابت شیعه شدن به زنان تایلندی نفری ۳۵ سکه دادند
شما برو بخواب
فلسطینی ها بعد از مرگ هنیه به زیاد نخاله گفتند چرا اینقدر به ایران می روید و او گفت انسان مجبور است به دستشویی برود با آنکه از آن متنفر است یعنی بخاطر پول.
بابت هر فلسطینی هفته ای خودشان می‌گویند ۱۰۰۰ دلار هزینه می‌کنند
خدا روشکر عصر ارتباطات هست و نه عصر حجر ، برو فیلم نمازجمعه اراک چند ماه پیش را ببین دری نجف آبادی گفت مردم کالاهای اساسی یعنی چه مگر نمی بینید برادرانمان در لبنان هفته ای ۳ هزار میلیارد نیاز دارند
حالا فهمیدی یا باز اندازه یو کتاب توضیح دهم
شما ساده باش تا کشورت را بدوشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
ساراااا خامم
۵۵ میلیون دلار هزینه مراسم و سفر هئیت ها به لبنان و مرقد نصرالله و ‌.. از کجا آمده ، از جیب مردم بدبخت ایران
خود تلویزیون لبنان و خود نصرالله هم میگفت باز شما انکار میکنید
خود نعیم قاسم و زکزاکی می‌گویند باز انکار میکنی
وای خدای من با چه کسانی هموطن هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
سارا فلسطینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
سرکارخانم سارا فلسطینی حداقل معادل ساخت ۱۵۰۰ برج خلیفه ، از سوی ایران برای لبنان و فلسطین و یمن و عراق هزینه شده است
فکر می‌کنید این پولها از کجا آمده است از همین دار و ندار مردم و فروش داشته های مادی و طبیعی ایران
تصور کنید اگر این پولها برای ایران هزینه میشد ، چه خانواده ها که کارشان به طلاق کشیده نمیشد ، چه جوانانی که بجای اعتیاد و فقر و یا خروج از کشور صاحب کار و اشتغال در بخش های مختلف اجتماعی و ورزشی و اقتصادی بودند و چه استعدادهایی که هدر نمی‌رفت و یا صرف ساخت و خرید بهترین تجهیزات دفاعی میشد و یا صرف ساخت راه و جاده و خودرو میشد و چه هزاران خانواده هایی که بخاطر تصادفات و جاده های بد عزادار نمی‌شدند
و یا صرف ساخت خانه برای مردم ، صرف ساخت بیمارستان و خرید آمبولانس و ... میشد و چه هزاران بیماری که جان نمی‌دادند و یا صرف گردشگری و ساخت کارخانه میشد و برای ایران آبروداری میشد
چه جوانانی که کارشان به خودکشی کشیده نمیشد
چه مادرانی که تن فروشی نمی‌کردند
جواب آه آن جنین ۶ ماهه طبسی که بدنیا نیامده یتیم شد چون در معدن سنسور ۳۵ دلاری وجود نداشت و جواب آن کارگرانی که در ایلام بخاطر نگرفتن حقوق بعد از ۱۸ سال کار خودسوزی کردند را چه کسی میدهد، شما یا مردم فلسطین؟.
چه انسانهایی که بخاطر کمترین چیزها مجبور به فروش اعضای بدن شدند
شما بجای نگرانی برای فلسطینی هایی که خون ایرانی را نجس میدانند بهتراست به فکر هم میهن هایت باشی
نه تو و نه مسئولان هنوز نفهمیده اید که انسان برای حفظ خانه اش در و پنجره محکم میکند و نه اینکه چاقو دست همسایه بدهد بگوید مراقب من باش
مگر اینکه خانه شما مثل آقای قالیباف و دیگر مسئولان لبنان و فلسطین باشد
چون این خانم دقیقا درست گفت که ارث پدر و مادرش به همراه دیگر داشته های کشورمان کجا هزینه می‌شود
شما یا بی تجربه هستید و کم سن، یا ناآگاه و یا در ایران زندگی نمیکنید و یا جز همان کسانی هستید که غریبه را به هموطن ترجیح میدهی
در آخرت قرار نیست مسئولان بابت آزاد نکردن فلسطین جواب دهند ، باید بابت حق الناس به مردم ایران جواب دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
9
44
وطنی که توش زندگی وعمرم تباه شده حالا هم مریض شدیم دوا درمون درستی هم ندارن بود و نبودش زیاد فرق نداره
پاسخ ها
محقق متون مقدس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
وطنی که روز بروز در آن فقیر فقیرتر و ثروتمند ثرومندتر میشود دیگر وطن نیست و مسئولانش خودی و غیر خودی هستند پس بسپارید ب دست خدا
محد صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
13
14
حیف از وقتی که برای خوندن این مطالب گذاشتم ????
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و ارزش خواندن دارند امابدبختی مستعضفین داخلی ارزش خواندن ندارد.
مخالف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
3
47
اینها یه مشت اراجیفه،یه عده تمام ثروت کشور رو غارت میکنن و همشون در امریکا اقامت دارن بعد وقتی منافعشون به خطر می افته عوام الناس رو با این چرندیات تحریک میکنن برای بقا خودشون و دوباره دوشیدن مملکت، کرونا اومد تو ایران موج گرونیهای بی سابقه راه افتاد، چند روز جنگ شد باز موج گرونیها، تا وقتی خر هست خر سوار هم هست،تا جهل هست همینه که هست،تا خرافه پرستی هست اوضاع همینه که همینه که همینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
دین که سالها در این کشور بوده
حتی زمان آن مرحوم سازنده ایران
اما مشکل از جای دیگری شروع شد
سمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
8
19
مرگ بر وطن فروش اخراج فوری افغانهای خائن مجاز غیر مجاز فرقی ندارع این مجازها راه رو باز میکنند واس غیر مجاز ها
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
2
29
هیچ انسان سلیم العقلی وطن نمیفروشد ....
سیستم حاکم وقتی تاریخ و فرهنگ این سرزمین رو بجای ارج نهادن داره از بین میبرتش و شکافی عمیق بین خودش و آحاد ملت بوجود آورده فرصت طلبان شروع به ماهی گرفتن از آب گل آلود میکنن
این فرصت طلبان قاطی اقشار ملت هستن از بین خودمون هستن
پاسخ ها
محقق متون مقدس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
عقل سلیم میگویدوطن باصطلاح پرستان ،بیچارگان و بینوایان و مساکین را قربانی شکم خود کردند نه بیچارگان وطن فروشند
روشنگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
6
7
به زعم این نویسنده فیلسوف مآب
وطن وقتی وطن است که همه آدما با هرنوع طرز فکری درآن ازادی مطلق داشته لاشند هم درگفتار وهم درفتار واز هرجهت احساس خوشبختی کنند .هرچه میخواهند باشد وبشود وهیچ نوع محدودیت ومحرومیتی وجود نداشته باشد
به زعم این فیلسوف در جنگ جهانی دوم که همه نوع محرومیت ومحدودیت علاوه برتجاوز اشکار متفقین و.دوپارگی کشورو قحطی وگرستگی وبیچارگی کامل ملت ایران رادشتیم .وطنی به اسم ایران وجود نداشته تا کسی به نام وطن جنگ وجهادی بکند وجانش رافدای وطنش بکند
پس چرا جمعی دراین شرایط از این کارها میکنند لابد عقلشان کم است ونمیفهمند که وطن جایی نیست که دران چشم به جهان گشوده اند وایظا مادر وپدرشان چشم گشوده بلکه وطن همانجاییست که خوش باشند درست مثل کسانی که پشت به ایران جان کردند وزیر سایه دول استعماری جا گرفتند وقلبا راضیند که ایران وایدانی محو شود چرا که با کشور مطبوعشان در تضاد ودشمنیست.
اقای فیلسوف یک فرد میتواند برای همیشع کشورش راترک ودر کشور دیگر وقاره ای دیگر ساکن شود اما وطن فروشی درهمه جای دنیا حتی دیوانگان دنیا یک معنی بیشتر ندارد . پس دنبال معانی انتزاعی نباشید
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
7
23
اون کشوری که تقریبا همه مظاهرش حالتو خراب میکنه اسمش وطن نیست . جایی که از شانس بد توش افتادی....
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
1
20
کسانی که اختلاس کردن کسانی که باعث گرانبهای بی رویه شدندمسعول بی فکربی برنامه کسانی که دارای چندشغل هستند به جوان تحصیل کرده فرصت ندادن همه دراین قضایامقصرهستندکه جوان بخاطراندکی پول وطن فروشی کندودیگراینکه مرزبی دروپیکرکشوروقتی طالبان کشور همسایه روبه تصرف دراوردنظامیان بسیاری به کشورماس ازیرشدندوماهم درخواببودیم کجای دنیایه چنین چیزی وجوددارد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
6
17
یکی از دلایل فرق گذاشتن هست . در جنگ هم معلوم شد وطن فروش چه کسی هست . از دریا برای اصفهان لوله گذاری میکنند ولی در آذربایجان دریاچه ارومیه جان می‌دهد . ارومیه هم جز ایران هست باید توجه کرد بهش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
19
4
خداروشکر همه این نظریه های غربی اروپایی- آمریکایی در جنگ ۱۲روزه باطل شد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
احمق درست می گه
حمیدطاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
2
7
دوست داشتن وطن ذاتی است مثل تو بلد نیستم فیلسوف معرفی کنم همان طور که نمیش به مادر گفت من باشیر خشک بزرگ شدم تن مردونامردیکیست روزگار بگذرد تا بدانی مرد کیست نامردکیست تفاوت در چیزهای است که به چشم نماید در روزهای سخت است که عیار مشخص میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
2
21
هیچ ایرانی در هر شرایطی وطن فروش نیست و عاشق وطمشه فقط اختلاف نظر داره باچیزای دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
23
6
یک مشت بعضا اراجیف متفکران غربی را تحویل مردم ندهید ریشه اصلی وطن فروشی تربیت خانواده لقمه ی حرام تاثیر شبکه های مجازی تاثیر غرب زدگان حرص مال جهت رشد آسان مادی و دیگر عوامل نیازی به نظرات / xو yنیست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
تو خودت اراجیف نباف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
2
4
ریشه یابی این مسئله با این مقاله یا نوشتار های اینچنینی ریسمان به اسمان بافتن علاج نمی‌شود همه ما درقبال جامعه مسئولیم، عملکرد مسئولان نطام اعتنای به درمان درد های جامعه ضرورتی که متاسفانه در - نظام کشور ما فراموش شده. وقتی مسئولان نظام به دنبال کسب امتیازهای فرادستی می‌باشند و هیچ نهادی نسبت به رفتار حاکمان عکس العمل نشان نمی‌دهند جامعه خود به خود به سمت سرخوردگی می‌رود ودر اینجا است که رفتارها تغییر ودر تقابل با دولت ونظام قرار می‌گیرد و........
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
5
6
هر کسی،یا گروهی که در کنار ایرایل قرار بگیرد

در ردیف مجاهدین خلق. منفور خواهد شد. شرم بر وطن فروش،

زنده باد وطن. زنده باد ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
تو وضعت خوبه یا بیچارگان و مساکین افتاده برخاک را درک نمیکنی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
3
15
امروزه وطن فروش اشخاصی اند که وطن خودشان را به خاطر دفاع از گروهها ویا کشورهای دیگر به خطر می اندازند وبه ملت خود اهمیتی نمیدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
درود بر شرفت
هیچ انسان عاقلی خانه و اهل خانه اش را بخاطر چند خانه آنطرف تر به خطر نمی اندازند
۴۰ ساله بخاطر حمایت از فلسطین تحریم هستیم
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
1
12
البته هرشهروندی درهرکجای دنیا توقع شرایط رفاهی وعدالت اجتماعی ازمدیران کشورخودداردامااگرمعترض به این مدیریت شدبمعنی بی وطنی است؟اگراینطورباشدپس هرکجای دنیاکه بتواندرفاهیات فراهم کندانجاوطن انسان می شودمشابه گوسفندان که موقع چراسرشان پایین بسمت زمین های پرعلف ترمی روند!وطن مجموعه ای ازاداب فرهنگ عمیق اقتصادوارتباطات اجتماعی وتاریخیدرمحدوده سرزمینی باموقعیت خاص مربوط شده وبی وطن شدن نیازبه چندین نسل بریدگی وحل شدن دریک فرهنگ دیگرداشته وبسادگی امکان پذیرنیست
کوروش خان کبیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
2
13
می تونید برای چی مردم پوشت کردن به کشور خود چون نظام ایرونی وفارس واریایی نیست و هویت ایرانی و پارسی گم شوده ما کشور با پادشاهان و فرمان رویان بسیاری بودیم چرا هیچ اثری نیست در کتب و ناشی در فیلم نامها از کورش کبیر و پاسارگاد وتخت جمشید و آیین پاکش ایران اولین کشوری بوده که خدا پرست بودن و بزرگترین وبا قدمتررین کشور جهان هست چرا ما باید از کشورهای خلیجی یا عربی هستن الگو بگیریم‌ ما خودمان کم‌ میراث داریم کم انسانهای بزرگ داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
5
5
وطن فروش ها انسانهای بی ثبات هستند برای آنها خانواده وفا محبت دوست داشتن عشق معنی ومفهوم ندارد اصلا انها بزدگ نمیشن درواقع عقل ومنطق ندارند طوطی وار فقط دیکته میکنند یه قفس ومقداری خوراک برای آنها کفایت میکند اصلا حرف زدنشان وچرا وطن فروشن خودشان هم نمی دونن همچون آدم ها جزا شان مرگه واعدام اس والسلام
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
5
6
ته حرف نویسنده اینکه چون این زیست در شرایط ایده الی نیست وطن پرست و وطن ددست نباشیم!!!!!!؟؟؟؟ چون قدرت و ثروت در دست یک گروه است وطن دوست نبودن بقیه ک محروم اند موجه است!!!!! واقعا در بازی با کلمات و نویسندگی و بهترین‌هستیم اما متاسفانه امثال نویسنده از درک وطن خییییییر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۳
11
9
وطن وناسیونالیسم دیگر معنایی ندارند.
وطن کیلو چنده
امروز همه ملت های دنیا یک وطن دارند و آن کره ی زمین است
.ما ملت ایران می خواهیم ایالت پنجاه و یکم آمریکا باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
این افکار فریبنده ایست که در ذهن افراد آرمانی می‌گذارند تا راحت‌تر بر آنان مسلط شوند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
چی میگی؟ اگ همه دنیا یک وطن بودخاورمیانه روب حال خودش میزاشتن نه اینکه بخاطرمنافع خودشون ودزدی وطمع شروع ب آتیش کشیدن ملت ها کنن آمریکا وناتوبایدب کشورهای خاورمیانه وملت هااحترام بزاره وگرنه مجبوریم بجنگیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
تو دیگه کج بودی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
4
16
این همه صغری کبری چیدید که خیانت و وطن فروشی را توجیه کنید؟ خسته نشدید؟ اتفاقا آنها که بیشترین سهم را از ثروت کشور داشتند بیشترین خیانت ها را مرتکب شده اند. بیشترین وابستگان به سفارت خانه های خارجی در دوران قاجار چه کسانی بودند؟ در دوره پهلوی؟
عشق به خانه، خانواده، جامعه، میهن ، چیزی نیست که به راحتی فروخته شود. فقط کسانی می توانند وطن فروشی کنند که تعلقی به آب و خاک، خانواده و اجدادشان ندارند...
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
آفرین با نظرت موافقم این جماعت مثل گاومیش هستند بلکه از آن هم بدتر اولئک کالانعام با هم اضل
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
2
اگر ایران همه ویران سرای است ....من این ویران سرا را دوست دارم...اگر آب و هوایش دلنشین نیست....من این آب و هوا را دوست دارم..............جانم فدای ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
2
اینجا وطن نیست، اینجا میهن است.
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
2
1
این فیلسوف احتمالن دست پرورده انگلیس واسرائیل بود که وطن دوستی و وطن پرستی براش جنگ ستیزانه هست؟به عبارتی یه جور حمایت از ایرانستیزان داره؟؟؟؟؟
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
3
1
داداش ده صفحه نوشتی که بگی میخواهی وطنت را بفروشید بفروش و خفه شو وراجی نکن افساد طلبها فروختن تو هم بفروش حیف اون هم نظامی سر طلایی که جانسون را برای امنیت شما بی وجودها دادن
مینو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
2
1
خیانت به وطن بدتر عمل یک انسان محسوب می شود زیرا وطن همه چیز ماست بدون وطن نه خانواده معنا دارد نه هیچ چیز دیگر اما وقتی حاکمان ظلم می‌کنند و شهروندان را به حساب نمی آورند و نظر انها در امور کشور برایشان اهمیتی ندارد دشمن سازی شروع می شود و آنچه که نباید آغاز می شود
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
2
1
وطن فروشی و خیانت با هیچ چیز پ هیچ شرایطی توجیه نمیشه.. وطن همان ناموس انسان است . مثل مادر .‌
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
4
خیانت ووطن فروشی به هبچ وجه موجه نیست اما نویسنده ازنظام های سیاسی می خواهد که با عدالت واحترام به شهروندان ورعایت حقوق آنها جلوی سرخوردگی وناامیدی وبریدگی آنان ازجامعه ونظام که زمینه خیانت است را بگیرند،خصوصا درجوامعی که تنوع قومی ومذهبی زیادی دارندمانند ایران

اگر نظم(نظام) سیاسی نتواند انسان‌ها را به رسمیت بشناسد، باید منتظر باشد که آنها نیز دیگر خود را بخشی از آن ندانند_ و از آن بیرون بروند، گاه در سکوت، گاه با افشاگری، گاه با عبور از خطوط؛ و این خیانت نیست؛ این، واکنشی انسانی به حذف و نادیده‌انگاشتن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
3
چون نا امیدند از نا کارآمدی مسوُلان مملکتی . الان ۴۷ سال هیچ تغییری در روند مملکت داری و افراد مسوُل و سیاستهای داخلی و خارجی آن پیش نیامده و کشور در حال سکون کامل درآمده است . هیچ پیشرفتی ، هیچ جهشی ، هیچ آدم جدیدی در کشور داری چه در عرصه داخلی و چه خارجی مردم ندیدند . مملکت همانند گربه گیج به دور خودش بی هدف میچرخد تا عمر مردم تمام شود . نه انگیزه ، نه آرامش ، نه آسایش و نه رفاه . کدامیک تا کنون به مردم داده شده ؟ لطفاً کلاه خود را قاضی کنید .
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
1
ببینید شما اصولی وصحیح میفرمایید ولی وطن فروشی برمیگرده به بی وجدانی
مثل صدام یاسایر دیکتاتورا اینقشر آدما حالیشون نیس حق شهروندی و وطن پرستی هزاران مطلب هم باشه زیر پا میذارن ومیرن
شدن عین سنگ بی فایده هست نصیحت کردنشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
2
وطن چه واژه زیبایی چقدره این چند روز میشنوم قبلا امت اسلامی جهان اسلام و محور مقاومترو زیاد می‌شنیدم امروز وطن ؟از من چه انتظاری داری ؟در بهترین حالت بی تفاوتی بقیه رو نمیدونم
عربعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
2
4
ننگین ترین وطنفروش تاریخ ایران سلمان فارسی بوده که اکنون با هزینه چند ده میلیاردی در جایی که به آن خیانت کرده، برایش سریال ساخته می‌شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۶
خفه.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
2
در هنگامه بلایا و جنگ وطن برای مردم می شود
در هنگامه صلح و تقسیم غنایم وطن برای حاکمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
1
تو نگران خودت باش ،،،وگرنه وطن همان وطنه این ادمها هستند که ایا لیاقتش را دارند یا نه ،،،،ظرف و مظروف رو اشتباهی نگو
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
1
درست است که مردم بخوبی تشخسص دادندکه این جنگ با اینکه جنگ آنها نیست ولی میتواند تمامیت عرضی کشوررا تحدید کنددر نتیجه به میدان آمدندیا درمیدان دشمن شرکت نکردندولی درنهایت اگر صدمه ای به کشور وارد شود تاریخ قضاوت خواهد کرد که مقصر تجزیه کشور چه کسیست!؟
قربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
2
وطن ما ایران را با کشورهای کثیرالمله مثل هند و سویس مقایسه می کنند اگر هر ملتی از هر زبان و مذهبی بتواند زبان و هویت ملی خود را به طور رسمی در مدرسه دولتی یاد بگیرد و به نسل بعد ازخود انتقال دهد و هر مذهبی آزادانه در مجامع عمومی به دین خود متدین باشد این وطن مثل هند و سویس و مالزی و آفریقای جنوبی با وجود ملتها و زبانهای مختلف پابرجا خواهد ماند ولی اگر تفکر یک زبان و یک ملت یکدست را در خیال خود بپرورانند به سرنوشت روس‌ها و صرب‌ها در شوروی و یوگوسلاوی .....دچار خواهیم شد . آزادی زبانها و مذاهب الفبای عدم تجزیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
4
وطن فروش انسانهای کوچه وبازار نیستند خیلی برای پیدا کردنشان سختی نکشید اونا اون بالا دست نشسته اند فقط کافیه کمی تیز بیناته تر نگاه کنیدوگوشتان را تیز مبینید وطن فروشان اصلی را که همگی دم از حقوق مردم رفاه ازادی امنیت و......میزنند انان دارن مارا گول میزنند ومیفریبند همان گونه که سالها همین طور بوده وخطایشان وگناهشان را وجهه‌ی قانونی میپوشانند ومردم را گول میزننند مرگ بر تمامی انان
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
0
3
می‌دونی چراوطن وطن نیست وقتی منه بازنشسته ۶ماهه رنگ گوشت راندیدم بادوشغل وطن میخواهم چکار ایران مال بالایی‌ها است و خانواده بزرگی راست گفته که کشور مال پولدارهاست ولی موقع جنگ نام وطن به آن میگذارند وتحویل فقیران میدهند حالا شما برایمان بجنگید
درخت خرما ،عنبراباد کرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
3
خواهشا دولت مردان سعی نکنند که خودشان را محقق نشان دهند ،ظلمی که در یک دهه گذشته در حق مردم ایران روا شد ،خداوند نصیب گرگ بیابان نکند ،این ملت شریف و بزرگوار ایران بود که با از خودگذشتگی پای مملکت خودش ایستاد ،لذا باعث سوء استفاده دولتمردان نشود ،اگر عده‌ای هم با دشمن هم صدا شدن چیزی طبیعی است همه افراد صبرشان به یک اندازه نیست ،فشار وسختی هم حد و اندازه دارد ،اگر حکمت بدن از لاستیک هم باشد یادمان نرود که لاستیک هم عمری دارد و سرانجام میپوسه
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
1
بدون مرز و محدوده وطن یعنی همه دنیا تصور کن تو میتونی بشی تعبیر این رویا
اعتمادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
1
1
خوبه خوبه گفتم هر اتفاقی واسه ایران بیفته میندازن گردن افغانی یعنی شما دیواری کوتاه تر از ما پیدا نکردید یا نکنه ما رقیب تون هستیم ک انقدر حساسیت ب خرج میدید الان وطن فروشی شما هم شد تقصیر ما عجب دل درد هم شدید مقصر ماییم راستی اگه خدا اون دنیا ازتون پرسید باید برید دوزخ بگید نه نبر مارو همش تقصیر افغانیه اینجوری بگید شاید خدا رحم کرد ..
مهناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
2
1
واقعا بعضی یانفهمن یا خودشون رو به نفهمی میزنن وطن یعنی ایران جان وطن یعنی این خاک که طلاست وطن یعنی تمدن وتاریخ این مملکت این اب و خاک به کسی بدهکار نیست این ملک انقدر زخم خورده و فقط یه سری عاشق پاش وایسادن مگه باید چی بهتون بده بچه ات اگر فوق لیسانس بیکاره نظام اموزشی واقتصادی مشکل داره ربطی به ابو خاک ایران جان نداره اون بیشعوری که میگه دیگه وطن وجود نداره بره تاریخ بخونه امروز نه بدترین روز این مملکت نه بهترینش انقدر از ایران طلبکارید شما ها چه کردید برا پیشرفت مملکت شما ها چه باری از دوش مملکت برداشتیداین اراجیف فرا وطنی و ساخت امتاسلامی و امثالهم همه کار دشمنه چند ساله میخوان ایران رو تجزیه کنن چند ساله این مملکت رو شدید ترین تحریم ها کردن چند ساله نخبه هامون رو ترور میکنن چند تا گروه تجزیه طلب رو اطراف ایران دارن شارژمیکنن اگر ایران مهم نیست چرا دارن خوشون رو جر میدن تا نفاق بندازن تو مملکت مخلض کلام تو مهمترین و خاص ترین خاک دنیایی و جز افتخار کردن کاری نباید بکنید طلبهاتون پای دولتهاست ایران خودشه از همه شاکی
Sh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
3
1
مرگ براسراعیل مرگ بر امریکا مرگ بر منافق .مرگ بر وطن فروشان
abc
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
2
5
ملی گرایی آخرین سنگر شما ها هست .
آنا
|
United States of America
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
1
1
وقتی که حتی در پیش پا افتاده ترین:برخورداریها، خیلی علنی و بدون ترسی؛ توزیع آب و برق انقدر ناعادلانه داشته بطوریک خاموشی های کلافه کننده تمام ایام هفته و کاهش شدید فشار آب که باعث مختل شدن زندگی می شود را فقط به یه سری از مردم تحمیل کرده و اجازه نمی دهید آب تو دل بسیاری دیگر تکانی بخورد؛ خودنان دارید اعلام می کنید که اینجا وطن فقط عده ای خاص از مردم
است که بهره مندیهای مستمر و کامل حق مسلم انهاست...
نظرات شما