تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
گزارش رویداد۲۴ از موسسه اعتباری که در مسیر بحران قرار گرفته است

ابعاد تازه‌ از تخلفات گسترده در موسسه اعتباری نور

تخلفات گسترده در موسسه اعتباری نور که در گزارش پیشین رویداد۲۴ به آن اشاره شده بود، با پیگیری‌ها ابعاد تازه ای به خود گرفت.
رویداد۲۴- تخلفات گسترده در موسسه اعتباری نور که در گزارش پیشین رویداد۲۴ به آن اشاره شده بود، با پیگیری‌ها ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش رویداد۲۴، پس از انتشار گزارش «پشت پرده برکناری مدیرعامل موسسه نور» که بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای داشت، روابط عمومی جدید این موسسه با ارسال جوابیه‌ای، برخی انتصابات و تغییرات ساختاری را دلیل برکناری مدیرعامل دانسته بود که این جوابیه در همان گزارش انتشار یافت، اما به دنبال پیگیری‌های خبرنگار رویداد۲۴ در مورد ادعاهای مطرح شده در جوابیه، ابعاد جدیدی از پشت پرده این برکناری و تخلفات گسترده در موسسه اعتباری نور روشن شد.

از آنجایی که موسسه نور به تازگی از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفته است، باید فعالیت‌ها و اقداماتش تحت نظارت بانک مرکزی باشد تا اخلالی در نظام پولی کشور ایجاد نشود، بنا بر پیگیری‌های رویداد۲۴ مشخص شد که یک روز پس از برکناری عجیب خسرو خواجه‌حسنی مدیرعامل موسسه اعتباری نور توسط هیأت مدیره، بانک مرکزی در نامه‌ای به هیأت مدیره این موسسه تاکید می‌کند تا زمان انتخاب مدیرعامل جدید و تایید صلاحیت حرفه‌ای او توسط بانک مرکزی، مدیرعامل فعلی (خواجه‌حسنی) باید نسبت به انجام وظایف قانونی  خود اقدام کند.

نکته حائز اهمیت آنجاست که بانک مرکزی نیز بر تخلفاتی که در گزارش رویداد۲۴ به آن‌ها اشاره شده بود از جمله عدم ارائه اطلاعات، عدم شفافیت و عدم تهیه و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده، صحه گذاشته است و عجیب آنجاست که خواجه‌حسنی به دلیل پیگیری همین تخلفات گسترده در موسسه اعتباری نور و ارائه گزارش به بانک مرکزی، توسط هیأت مدیره موسسه نور برکنار شده است.

علاوه بر آن، هیأت مدیره موسسه نور بنا بر آنچه در جوابیه روابط عمومی موسسه مدعی شده بود، «برخی انتصابات و تغییرات غیر‌کارشناسی» را عامل برکناری خواجه‌حسنی عنوان کرده بودند؛ پیگیری‌های خبرنگار رویداد۲۴ در این مورد نیز به روشن شدن ابعاد تازه‌ای منتج شد که از روایت وارونه اعضای هیأت مدیره حکایت می‌کند.

آنچه هیأت مدیره موسسه نور، برخی انتصابات عنوان کرده بودند، در واقع اقدام خواجه‌حسنی برای برکناری برخی وابستگان و نزدیکان اعضای هیأت مدیره از این موسسه بوده است. به طوری که بر اساس اطلاعات به دست آمده، بیش از ۳۰ مشاور در موسسه شناسایی شدند که برخی از آنها ارتباط فامیلی با اعضای هیات مدیره داشتند و خواجه‌حسنی برای رعایت حقوق مردم، آن‌ها را عزل کرده بود.

از جمله این افراد می‌توان به آقای م ح ا رئیس هیأت مدیره و سهام‌دار عمده موسسه اعتباری نور اشاره کرد که فرزند، داماد، برادر خانم و برخی دیگر از نزدیکانش سمت مشاور در این موسسه را داشتند و خواجه‌حسنی تمام آن‌ها را عزل کرده بود. در واقع تصمیم خواجه‌حسنی برای ایجاد شفافیت، جلوگیری از تخلفات گسترده مالی و کوتاه کردن سایه هزار فامیل از پست‌های این موسسه، عامل اصلی برکناری او به شمار می‌رود.

از سوی دیگر در جوابیه موسسه اعتباری نور ادعا شده است که مجمع عمومی این موسسه در تاریخ دوم شهریور برگزار می‌شود در حالی که بنا بر پیگیری‌ها و واکاوی اساسنامه این موسسه، مشخص شد که برگزاری این مجمع نیز غیرقانونی است چرا که بر اساس ماده 61 اساسنامه باید شش ماه قبل از برگزاری مجمع اطلاعیه و آگهی آن منتشر شود که این اقدام صورت نگرفته است.

ضمن آنکه این موسسه در طول یک سال گذشته حسابرس و بازرس نداشته است و این مسئله به عدم شفافیت در این موسسه کمک می‌کند، جالب آن‌جاست که خواجه‌حسنی یک هفته قبل از آنکه توسط هیأت مدیره برکنار شود، مجمع عمومی را برای انتخاب بازرس و حسابرس برگزار کرد.

علاوه بر آن ۶۳ هزار میلیارد اضافه برداشت موسسه نور از بانک مرکزی، و ۷۴ پرونده اعتباری مشکوک موسسات ریحانه گستر مشیز و کارسازان آینده از جمله تخلفاتی است که در گزارش قبلی به آن اشاره شد و هنوز پاسخی از سوی این موسسه برای شفاف شدن آن‌ها داده نشده است.

در روزهای آینده ابعاد تازه‌ای از تخلفات گسترده در موسسه اعتباری نور، از سوی رویداد۲۴ منتشر خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
بانک مرکزی مجوز برگزاری مجمع نوسسه اعتباری نور را صادر کرد.
بعد از برگزاری مجمع ۱۹ مرداد که سهامداران در آن تصمیمی نگرفته بودند، این بار با مجوز بانک مرکزی مجمع در ۲ شهریور برگزار خواهد شد.
روابط عمومی نور در این باره گزارش داده که مجمع عمومی موسسه اعتباری نور در ساعت ده صبح روز پنجشنبه مورخ ۹۶/۶/۲ در محل سالن همایش تلاش برگزار خواهد شد.
هیئت مدیره موسسه اعتباری نور با استناد به اخرین نامه بانک مرکزی مبنی بر برگزاری مجمع عمومی سهامداران، تمهیدات لازم برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده این موسسه را با حضور نمایندگان بانک مرکزی، سازمان بورس اوراق بهادار و همه سهامداران موسسه برای انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید که همگی توسط بانک مرکزی تایید صلاحیت شده اند و هم چنین انتخاب بازرس و حسابرس قانونی تدارک دیده است و مجمع عمومی سهامداران این موسسه را برگزار می کند.
صدور مجوز بانک مرکزی و تایید تلویحی صلاحیت اعضای هیات مدیره از آن جهت اهمیت دارد که بعد از برکناری خواجه‌حسنی مدیرعامل موسسه نور برخی از رسانه‌ها خبر داده بودند که اعضای هیات مدیره موسسه نور مورد تایید بانک مرکزی نیستند و با برگزاری مجمع پنجشنبه این اخبار عملا تکذیب می‌شود.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
3
0
سلام
پس سپرده های مردم در موسسه نو هم پرید
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
0
شما سایت قطره که معلومه گماشته خواجه حسنی هستید
مجمع که بدون نظر بانک مرکزی نمی تونه باشه
رویداد 24 کاری کرده اینه که اقای جوادی از دوستان خواجه حسنی هست
راستی اقای خواجه حسنی از بانک گردشگری هم اخراج شدن واسه حقوق های نجومی اختلاس
سپرده گذار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
0
اقا اگه مجمع عمومی موسسه نور واقعیه خب چرا توی رسانه ها اعلام نمی کنند، باید خبرنگارها را هم دعوت کنند تا همه چیز شفاف باشد
مطلع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
0
0
سایت سازمان بورس و صفحه ویژه موسسه نور و درج تاریخ مجمع عمومی جهت اطلاع سهام داران و عموم مردم .
مضطرب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
1
1
راستی چرااین خواجه درهیچ بانکی دوام نمی آورد وزود عذرش رامیخواهند؟
بانک ملی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
در پاسخ به مضطرب. آقای خواجه حسنی ۳۰ سال در بانک ملی بودند و همه ایشان را به درستکاری و سلامت میشناسند. آخرین پست ایشان در بانک ملی هم عضویت در هیات مدیره بوده است. پس ایشان بیش از عمر شما در بانک ملی دوام آورده اند. محض اطلاع
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
به زودی با همه متخلفان برخورد خواهد شد
موسسه نور هم از این مسئله بی‌ نصیب نخواهد ماند
تا آن روز روسیاهی اش بماند برای کلاهبردارانی که این هم دروغ پردازی کردند
شکاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
جریان چیه یعنی نور هم خطری شده؟ یا جوسازی رسانه ای؟
متن نامه بانک مرکزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
متن نامه بانک مرکزی در سایت بولتن نیوز ثابت میکنه رویداد ۲۴ درست می گفت و نور متخلف است. به آشنایان خود اطلاع دهید.
http://www.bultannews.com/fa/news/517210
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
خواهشا بااخبار دروغ مردم گمراه نکنید اگرکسی تخلفی کنه رسیدگی میشه موسسه مجوز داره جای هیچ گونه خطری هم نیست.این همه اختلاس تواین بانکها میشه اخرشم هیچ. حالاگیردادین به این موسسه
افشین
|
Canada
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
1
آقا محسن ، مگه موسسه کاسپین و ثامن و ... مجوز بانک مرکزی نداشتن ؟
آخرش چی شد ؟ سپرده گزاران عزیز بدبخت شدن و هنوز هم بلا تکلیفن.
ضمنا اخبار دروغ رو امثال شما با این ژست روشنفکریتون منتشر میکنید.
نظر شما در خصوص نامه شماره 96/161303 مورخ 96/5/25 مدیریت کل مقررات ، مجوزهای بانکی و مبارز با پولشویی اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی که در سایت بولتن نیوز هم منتشر شده چیه ؟
اگر نامه صحت نداره و جعلی می باشد بفرمایید موسسه نور پاسخ دهد و یا حد اقل بانک مرکزی موضوع نامه به هیئت مدیره نور را تکذیب کند.
شما چه نفعی از این موسسه میبرید که میگید ما گیر میدیم به این موسسه و موجب آزردگی خاطر شما شدیم
سپرده گذار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
0
0
آيا موسسه مالي نور در آستانه ورشكستگي است.
اگر كسي اطلاعات دقيقي داره لطفا" اطلاع رساني كنه
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
1
0
اگر مصاحبه دکترسیف با روزنامه خراسان را بخوانید و تیترروزنامه خراسان را درخصوص صحبت آقای رئیس بانک مرکزی ببینید و اسناد و مدارک را در سایت بولتن نیوز مشاهده کنید خودتان قضاوت می کنید که چه چیزی در انتظار موسسه مالی و اعتباری نور می باشد.
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
واقعا" که
یعنی هیچکس نمی خواهد در قبال تخلفات موسسه مالی و اعتباری نور پاسخگو باشد؟
پیمان
|
United States
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
رویداد24 دیگه نظرات را ثبت نمی کنید؟
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
0
آقای آقا محسن
شما میفرمایید این همه اختلاص تو بانکها میشه آخرشم هیچ ؟!
اتفاقا آخرش برای مردم هیچه ولی برای اختلاص گرا تامین زندگی خودشون تا هفت و یا شاید هفتاد نثل بعدشونه.
پس بهترِ جمله شما اینطوری اصلاح بشه که :
این همه اختلاس تواین بانکها میشه ، موسسه نور هم روش
آره چه اشکالی داره ؟!
چرا خودمون رو خسته کنیم و بحث و دعوا کنیم ، بزارید اینها هم اختلاص کنن ، موسسه نور پولتون رو نخوره یا گمش میکنین ، یا حیف و میل میکنید و یا شاید یه بانک دیگه بخوره.
راضی شدی آقا محسن ؟
مشکل امثال شما اینه که یا وصل هستید که هستید و یا جیبتون پر که هست و چیزی از بی پولی و درد مردم نمیدونید. بازنشسته ای که یک حاصل یک عمر زحمت و کارش رو به خاطر امرار معاش مجبور میشه در موسسات متخلفی مثل موسسه نور سپرده گزاری کنه تا بلکه بتونه با سود پولش زندگی کنه و ...
اون وقت امثال شما خیلی راحت میگی "آخرش هم هیچ"
توف به اون وجدان و غیرت و شعورتون. شماها خیلی مرگ بدی خواهید داشت. جهت یادآوری عرض میکنم که ته تهش تو یک متر خاک میخوابی . البته مشکل اینه که شما فکر میکنید حالا حالاها زنده اید.
پیمان
|
United States
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
0
این آقا محسن احتمالا" همان آقای محسن محمدی مدیراعتبارات تعاونی کارسازان آینده و از مدیران و سهامداران ویژه و تراز اول موسسه مالی و اعتباری نور است ، به موضوعات کاملا" اشراف دارد و به قول معروف دارد موضوع را مدیریت می کند!!!
خسته نباشی حاج محسن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
1
از قرار معلوم وضعیت خطریه
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
اگر نور خطریه پس همه بانکهایی تو شبکه شتاب بانک مرکزی عضویت دارند هم خطریه من کارمند موسسه نور هستم و حرفم اینه که چون موسسه تمام دستورات بانک مرکزی را اجرا کرده و به دستورالعملها گردن نهاده مجوز ورود به شبکه بانکی را گرفته پس دولت و بانک مرکزی هم پشتیبان زیر مجموعه خودش است و خواهشا با اعصاب مردم بازی نکنید مردم حق ارامش دارند و این بگو مگوها قطعا اگر تو این کشور بار حقوقی نداره اما از نگاه الهی همه افرادی با اعصاب مردم بازی میکنن به هر دستی میدن به همون دست پس میگیرن
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
0
رئیس کل بانک مرکزی، با رد وجود هر گونه مشکل در ارتباط با موسسه مالی و اعتباری نور، گفت: گاهی بانک مرکزی با مدیران موجود موسسات اعتباری مشکل دارد و گاهی هم مدیران به تشخیص مجمع کنار می‌روند.

به گزارش مهر، ولی الله سیف در پاسخ به اینکه چرا در مدتی کوتاه مدیر عامل موسسه نور تغییر کرد، توضیح داد: درباره تغییر مدیریت گاهی اوقات بانک مرکزی با مدیران موجود مشکل دارد، بعضی اوقات هم مدیران به تشخیص مجمع تغییر می کنند.

وی افزود: البته یک سری مطالبی هم هست که اگر کسی تخلفی کرده حتما با او برخورد می شود. این ها را بانک مرکزی نیز دنبال می کند.

سیف در پاسخ صریح درباره ادامه کار این موسسه توضیح داد: بعضی اوقات یک سری چیزها را بزرگ نمایی می‌کنند. از این خبرها نیست این موسسه کارش را ادامه می دهد.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که یعنی تخلفی صورت نگرفته است؟ اعلام کرد: کارهای خلافی شده که بانک مرکزی به موقع با آن برخورد کرده و دیگر تکرار نخواهد شد. بر این اساس موسسه نور کارش را ادامه می دهد.
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
1
موسسه نور با صلابت هر چی بیشتر داره کار میکنه و این وصله ها بهش نمیچسبه.... نور= نهالی نو +ریشه ای کهن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
0
1
من دومایارد گذاشتم توش بی خییال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
چرا ما به دزدها اعتبار میکنیم
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
آقا وضعیت موسسه مالی نور بهم ریخته
لطفا" پیگیری کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
آقا وضع این مملک خیلی کثیفه همش دزدی و همش بدبختی برای مردم عادی
افاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
اگه واقعا موسسه در حال ورشکستگی هست بگید بخدا من با بد بختی یه کم پول جمع کردم خیلی سوز داره از دستش بدم
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
0
0
اگر موسسه مالی و اعتباری نور مشکل نداره چرا تا امروز مدیرعامل نداره ؟
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها !!!
سام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
0
0
سلام
اقا من یه کم پول داشتم و همشو گذاشتم توی موسسه نور و تنها منبع مالی زندگیم سودی هست که از این موسسه میگیرم،
خدا عاقبت بخیرمون کنه انشاالله
من موندم چرا کشورمون اینقد بی ثبات شده و همه مسئولین تماشاگرن؟
مشتری
|
United States
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
0
دوستان گرامی
موسسه اعتباری نور هیچ مشکلی ندارد
اینا همش شایعه هس
از نظر من که از سال83مشتری هستم بهترین بانک هست
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
0
0
سلام بر همگی
موسسه اعتباری نور در بین ۳۳ بانک و موسسه مجاز بانک مرکزی از نظر منابع یازدهم است با ۳۳۶ شعبه در سراسر کشور و این یعنی قدرت.
ساحل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
موسسه نور به یک سری افراد وام های کلان داده از جمله شرکت کارسازان متین که این شرکت برای هر پروژه ای از موسسه وا م گرفته بود و هیچ کدام رو به اتمام نرساند و تمام پروژهارو موسسه مجبور شد به قیمت بالا خریداری کند تا بتواند وام شرکت رو تسویه کند و خیلی از این افراد هستن بانک مرکزی اگه راست میگه بره دنبال وام هایی که این موسسه بدون هیچ دلیلی به یکسری افراد خاص داده اسم های همشون هم هست و خودشون خب میدونن انقدر دروغ نگید به مردم
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
باسلام خداروشکر بالاخره مسؤلین نسبت به تخلفات گسترده درموسسه نوراگاه شدندومسلماوقتی صحبت ازجابجایی ارقام هزارمیلیاردی تحت عناوین مختلف مثل برداشت وام دودرصدی ویاخریدملکهایی که باقیمت خیلی کمترازاون مبلغی که قولنامه میشه ومازادش توجیب مدیران پاچه خوارونورچشمی های مدیرعامل همه فن حریف اقای م ن ر واریزمیشه اخرش میبینیم که دست روی دست اندرجهان بسیاراست وهیچ وقت ماه پشت ابرنمیمونه وتاوانش روباثروتهای باداورده ای که سرهم کردند بایدبه مشتریان وبه سازمان برگرده تاحق به حق دار برسه وهیچ فردمتخلفی نیست که ازعدالت حاکم برمملکت مان بتونه دربره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
هر چی میخوام پولم رو بردارم بهانه میارن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان