تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶
انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کمیسیون اصل ۹۰ نیازی به تبدیل شدن به دیوان ندارد همکاری قوه‎قضاییه را می‌خواهد

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به همین اختیارات کاملاً کارساز است و در مجلس ششم هم چندین بار مطرح کردم که در صورت همکاری قوه قضائیه ظرف مدت کوتاهی مشکلات این کمیسیون رفع خواهد شد.
رویداد۲۴حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به همین اختیارات کاملاً کارساز است و در مجلس ششم هم چندین بار مطرح کردم که در صورت همکاری قوه قضائیه ظرف مدت کوتاهی مشکلات این کمیسیون رفع خواهد شد.

کمیسیون اصل ۹۰ یکی از کمیسیون‌های مهم در مجلس شورای اسلامی به‌حساب می‌آید که برای رسیدگی به شکایات عامه مردم از طرز کار قوای سه‌گانه تشکیل‌شده است، البته این کمیسیون فاقد توانایی برای صدور جکم است و پس از بررسی‌های لازم استنادات خود را به قوه قضائیه ارسال می‌کند.

محمدعلی پورمختار از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی در جریان نشست علنی روز چهارشنبه مجلس که به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی اختصاص داشت، در تذکری اعلام کرد «به دنبال این هستیم که کمیسیون اصل ۹۰  به دیوان تبدیل‌شده و عملکرد بهتری داشته باشد اما ماده ۴۸ آیین‌نامه تمام اختیارات قانون‌گذاری در کمیسیون اصل ۹۰ را به کمیسیون آیین‌نامه می‌دهد.»

البته این نماینده مجلس توضیح نداده که در صورت تبدیل کمیسیون به دیوان قرار است چه تحولاتی صورت گیرد و درروند بررسی شکایت احتمالی مردم اتفاق جدید چه خواهد بود؟

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در این رابطه که تبدیل کمیسیون اصل 90 به دیوان تا چه اندازه سطح عملکرد آن را ارتقا می‌دهد گفت: کمیسیون اصل ۹۰ بر اساس اصل ۹۰ قانون اساسی تأسیس‌شده است. بدین معنا که هر تغییری در آن باید همراه با ایجاد تغییردرقانون اساسی باشد.

وی در ارتباط با علت تأسیس کمیسیون اصل ۹۰ توضیح داد: دلیل بنانهاده شدن کمیسیون اصل ۹۰ این بوده که در صورت وجود شکایت از قوای سه‌گانه، مردم بتوانند شکایت خود را در آنجا مطرح سازند. بر همین اساس اختیارات آن بسیار وسیع است و توانایی احضار وزرا حتی رئیس‌جمهور را هم دارد. مسئولان هم موظف به بیان پاسخ بابت سؤال‌ها هستند و درصورتی‌که چنین رفتار نکنند مجرم محسوب می‌شوند و برای آنان مجازاتی تعیین خواهد شد.

انصاری راد در ادامه بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ از این منظر که دوره‌ای ریاست آن را بر عهده داشتم درصورتی‌که نمایندگان کار خود را به‌درستی انجام دهند، کار آیی فراوانی دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم در این خصوص که فاقد ضمانت اجرایی است، اظهار داشت: حکم قضایی صادر نمی‌کند و این حسب مقرراتی است که در مجلس به تصویب درآمده، ولی اظهارنظر می‌کند و این اظهارنظر در دادگاه وارد می‌شود و در آنجا حکم صادر می‌کنند، کار بازرسی کل کشور هم به همین شکل است ولی کمیسیون اصل ۹۰ یک اختیار دیگر هم دارد و آن این است که گزارش‌ها مربوط به عموم مردم در جلسه علنی قرائت می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله‌ای که در خصوص کمیسیون اصل ۹۰ مطرح می‌شود، به‌جایی نخواهد رسید. یکی از مسائلی که پس از انقلاب روی داد به هم زدن تشکیلات بود. بر همین اساس شاهد ادغام وزارتخانه‌ها، کمیته هاو ... بودیم حتی برخی طرح‌هایی مانند طرح کار وجود داشت که بعد از مدتی مشخص شد اشتباه و خطرناک است و به هم خورد، این‌همه بازی با لغات و اسامی درست نیست.

انصاری راد یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به همین اختیارات کاملاً کارساز است و در مجلس ششم هم چندین بار مطرح کردم که در صورت همکاری قوه قضائیه ظرف مدت کوتاهی مشکلات این کمیسیون رفع خواهد شد.

وی درباره علت عدم کار آیی کمیسیون اصل ۹۰ ابراز کرد: رد صلاحیت‌ها و مردم سبب شد تا افرادی که دارای تجربه کافی در امور نمایندگی نیستند، وارد مجلس شوند. به‌عبارتی‌دیگر اگر دو عامل بالا که اشاره کردم، وجود نداشت خانه ملت امروز از تجربه معتبری برخوردار بود که می‌توانست بسیار به کار آید.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم در ادامه افزود: هیچ کشوری به‌اندازه ایران قانون به تصویب نمی‌رساند و در به همان اندازه هم در هیچ جای دنیا هم تا این اندازه قانون نقض نمی‌شود.

انصاری راد ضمن اشاره به همکاری ناچیز قوه قضائیه بیان کرد: در مجلس ششم بسیاری اوقات گرفتار اختلاف با قوه قضائیه بودیم درحالی‌که مسائل کمیسیون اصل ۹۰ جایی برای اختلاف باقی نمی‌گذارد، اما وقتی موضوع سیاسی می‌شود این اتفاقات هم‌روی می‌افتد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم در خصوص عدم بررسی پرونده‌هایی به دلیل نگاه سیاسی، اظهار داشت: نگاه سیاسی مسائل حقوقی را کنار می‌زند. سم قضا غرض‌ورزی و موضع‌گیری خاص است. در روز اولی که وارد کمیسیون شدم مطرح کردم که در صورت وجود پرونده از شمر و امام حسین پرونده‌های آن‌ها را مطالعه می‌کنم و بر اساس عناوین پیش نمی‌روم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان